درحال حاضر سیگنالی وجود ندارد

چگونه بازار خرسی و بازار گاوی باعث ایجاد چرخه در بازار می شوند

محمد نوروزی
1400/10/15
آموزش

بازار خرسی و بازار گاوی در واقع اصطلاحاتی هستند که به روند بازار اشاره دارند. این اصطلاحات از نبرد فرضی گاو و خرس مشتق شده است. به این معنی که گاو با شاخ زدن بازار را به سمت بالا هل می دهد و خرس با ضربه بازار را به سمت پایین متمایل می کند.

چگونه بازار خرسی و بازار گاوی باعث ایجاد چرخه در بازار می شوند | سیبنال

چرخه های بازار چیست؟

تلاش برای درک فراز و نشیب های بازارهای مالی می تواند مانند تمرینی در پیش بینی آب و هوا باشد. هوا برای یک لحظه آفتابی است، سپس ناگهان باران می بارد. یک روز به کت زمستانی نیاز دارید، روز دیگر نمی دانید چه بپوشید. اگرچه این تغییرات آب و هوایی ممکن است تصادفی به نظر برسند، اما با نگاهی دقیق آنها نیز قابل پیش بینی خواهند بود. بازارهای مالی همچنین از مسیرهایی پیروی می کنند که اغلب به آنها چرخه می گویند و کسانی که در بازار فعالند این چرخه ها را به انواع بازار خرسی و بازار گاوی تشبیه می کنند. چرخه طبیعی بازار گاهی به سمت بالا و گاهی درحال پایین آمدن است. در حالی که کاهش بازار گاهی ترسناک به نظر می رسد (همه‌گیری COVID-19  و بحران مالی جهانی 2008 نمونه‌های خوبی هستند)، این چرخه همچنان ادامه دارد و دوباره افزایش پیدا خواهد کرد. یک چرخه می تواند روزها یا حتی سالها ادامه داشته باشد. 
 


انواع بازار خرسی و بازار گاوی

 

چرا بازارها از چرخه ها پیروی می کنند؟


با گذشت زمان، جمعیت در جهان بیشتر و بیشتر می شود. با پیشرفت های تکنولوژیکی، کسب و کارها و کارکنان آنها می توانند کارآمدتر باشند و کالاها و خدمات بیشتری تولید کنند. اگر تقاضا برای یک کالا یا خدمت افزایش یابد، ارزش آن کالا یا خدمات نیز افزایش می یابد و ارزش کلی شرکت ارائه دهنده آن نیز افزایش پیدا می کند. قیمت یک سهام بازتابی از ارزش شرکتی است که آن را نمایندگی می کند.
در حالی که روند بلندمدت، افزایش قیمت سهام را در پی دارد، چرخه بازار خرسی و بازار گاوی باعث کاهش قیمت می شود. مثلا عوامل متعددی می توانند قیمت یک ارز دیجیتال را پایین بیاورند: دسترسی به نیروی کار، تغییر در نرخ بهره، اختلالات ژئوپلیتیکی، تغییر در تصمیمات خرید در میان مصرف کنندگان، یا حتی کمبود یک کالای مهم مانند نفت.
سرمایه گذاران نیز از طریق انتظارات و ادراکات خود می توانند بر قیمت ها تاثیر بگذارند. آنها همچنین می توانند ارزش شرکت ها و سودآوری آتی آنها را درک کنند. ممکن است نام حباب بازار را شنیده باشید. این اصطلاح زمانی استفاده می شود که سرمایه گذاران به سمت سهام هجوم می آورند و قیمت ها را بسیار فراتر از ارزش واقعی شرکت ها بالا می برند. هنگامی که حباب می ترکد قیمت سهام سقوط می کند.
به عقیده برخی سرمایه گذاران در چرخه بازار خرسی و بازار گاوی زمانی که قیمت ها کاهش پیدا می کند زمان مناسب برای خرید است. و سپس عواملی مانند هزینه های بیشتر و کاهش اخراج، به بستن چرخه بازار کمک می کنند، بنابراین قیمت ها دوباره افزایش می یابد.
 


تفاوت بازار خرسی و بازار گاوی


بازار گاوی چیست؟


بازار گاوی به افزایش مداوم قیمت ها اشاره دارد، همانطور که در بازار سهام ایالات متحده از سال 2009 تا 2020 افزایش یافت. در آن زمان اقتصاد از بازار نزولی (خرسی) سال 2008 رها شده بود. در روند بازار خرسی و بازار گاوی، این بازار طولانی‌ترین بازار صعودی (گاوی) در تاریخ مدرن محسوب می شود، بازاری که تا زمان همه‌گیری COVID-19 ادامه داشت.
بسیاری از مردم از اصطلاح بازار گاوی برای توصیف بازارهای به طور کلی قوی و در حال پیشرفت استفاده می کنند. متداول ترین تعریف به طور خاص به دوره ای اشاره دارد که قیمت سهام بیش از 20 درصد افزایش می یابد بدون اینکه مقداری معادل آن کاهش یابد. (به این معنی است که حتی اگر بازار در این دوره 11 درصد سقوط کند، این کاهش به بازار صعودی پایان نمی‌دهد، مشروط بر اینکه قیمت‌ها دوباره برگشته و به رشد خود ادامه دهند.)
در طول دوره صعودی چرخه بازار، خوش‌بینی و اعتماد سرمایه‌گذاران می‌تواند به چیزی تبدیل شود که گاهی اوقات به آن شور و نشاط غیرمنطقی می‌گویند. این امر باعث می شود مردم استراتژی های بلندمدت خود که با دقت برنامه ریزی شده را کنار بگذارند و ریسک بالاتری را بپذیرند و در زمانی که بازارها در حال اوج گرفتن هستند، سهام بخرند. رشد بازارهای سهام اغلب با افزایش سود شرکت ها، رشد اقتصاد، دستمزدهای بالاتر و کاهش بیکاری همزمان است.
 


به روند نزولی بازار، بازار خرسی می گویند

 

بیشتر بخوانید: انواع ریسک در بازار ارز دیجیتال


بازار خرسی چیست؟


بازار خرسی و بازار گاوی برعکس یکدیگر هستند. وقتی مردم عادی در مورد بازارهای خرسی صحبت می کنند، به معنای کاهش مداوم قیمت ها است. طبق تعریف فعلی، مفهوم بازار خرسی مربوط به دوره‌ای است که قیمت‌ها 20 درصد یا بیشتر کاهش می‌یابند بدون اینکه مقداری معادل آن افزایش یابند.
برخی از کاهش‌هایی که در بازار خرسی محسوب نمی شوند، عقب‌نشینی‌هایی حدود 10 درصد هستند. این همان چیزی است که ما آن را اصلاح بازار می نامیم. و در زمانی اتفاق می افتد که سهام، حدود 10٪ از ارزش خود را از دست می دهد، این رویداد به ویژه در نتیجه واکنش بیش از حد به یک اتفاق ناگهانی یا یک خبر منفی ایجاد می شود. چنین نوسانات کوتاه مدتی اغلب باعث وحشت سرمایه گذاران می شود.
کاهش قیمت ها می تواند استرس زا و نگران کننده باشد. برخی از افراد بر اساس احساسات خود تصمیم گیری می کنند نه واقعیت ها. سرمایه گذاران اغلب اوراق بهادار بلوچیپ را به قیمت هایی بسیار کمتر از ارزششان می فروشند.
به عنوان مثال در چرخه بازار خرسی و بازار گاوی شرکتی با مدل تجاری قوی و تیم مدیریتی خوب ممکن است شاهد کاهش قیمت سهام خود در بازار باشد، بدون اینکه چیزی در شرکت تغییر کرده باشد. سرمایه گذاران ممکن است وسوسه شوند که سهام یا واحدهای صندوق مشترک با کیفیت بالا را به جای نگهداری بلند مدت، بفروشند.
مفهوم بازار خرسی را نباید با سقوط بازار سهام اشتباه گرفت. سقوط بازار سهام طی یک یا دو روز اتفاق می افتد و تیتر خبرها می شود اما بازارهای خرسی با کاهش طولانی تر قیمت ها مشخص می شوند.
 


دوره زمانی چرخه های بازار چه مدت است


چرخه های بازار چقدر طول می کشد؟


جواب سر راستی برای این سوال موجود نیست. چرخه کامل بازار معمولا به عنوان دوره بین دو قله تعریف می شود. به عبارت دیگر، یک بازار گاوی، به دنبال آن یک بازار خرسی، سپس یک بازار گاوی دیگر. هیچ راهی وجود ندارد که دقیقا بدانیم چرخه های بازار خرسی و بازار گاوی چه زمانی مسیر خود را تغییر می دهند. از سوی دیگر، ما به خوبی می دانیم که روند تاریخی، افزایش مداوم قیمت ها است. بنابراین این بدان معناست که یک استراتژی بلند مدت که به خوبی طراحی شده است، می تواند نقش مهمی در کمک به شما برای پیگیری اهداف سرمایه گذاری ایفا کند.


بیشتر بخوانید: سرمایه‌ گذاری بلند مدت یا کوتاه مدت کدام مناسب تر است
 

کلام آخر

البته شما مجبور نیستید این کار را به تنهایی انجام دهید. شما می توانید با استفاده از شبکه اجتماعی سیبنال از جو حاکم بر بازار باخبر شوی و با سایر تحلیلگران و کاربران در خصوص ارزهای دیجیتال و روند بازار آگاه شوی. همچنین با مراجعه به صفحه تحلیلگرها از انواع تحلیل ها و کمک تحلیل گرها برای موفقیت در بازار استفاده کنید. 
 

امتیاز دهید : (1)
  • بازار خرسی به چه بازاری گفته میشود
  • چرخه در بازار های مالی
  • بازارهای گاوی
  • چرخه های بازار چقدر طول میکشد
  • بازار گاوی چیست
  • تفاوت بازار خرسی و بازار گاوی
  • خوش بینی در بازار گاوی
  • بازار نزولی ارز دیجیتال
  • تاثیر کرونا بر ارز دیجیتال
  • افزایش و کاهش قیمت های رمز ارز ناشی از بازار خرسی و گاوی است
  • حباب قیمت در بازار

مطالب مرتبط

Relevent Posts

انواع صندوق های قابل معامله (ETF) برای علاقه مندان به فرصت های سرمایه گذاری
  • انواع صندوق های قابل معامله (ETF) برای علاقه مندان به فرصت های سرمایه گذاری

  • در این مقاله با انواع ای تی اف(ETF) به صورت کامل آشنا خواهید ...
مشاهده مطلب
صفر تا صد ساخت حساب در بروکر آلپاری
  • صفر تا صد ساخت حساب در بروکر آلپاری

  • در این مقاله با انواع حساب و نحوه باز کردن حساب در بروکر آلپاری آشنا خواهیم ...
مشاهده مطلب
طلای آب شده و درآمدزایی از طریق معاملات طلای آب شده
  • طلای آب شده و درآمدزایی از طریق معاملات طلای آب شده

  • در این مقاله راجع به معامله طلای آب شده ، سودآوری از طریق خرید و فروش طلای آب شده و مزایای سرمایه گذاری روی طلای آب شده توضیحات ...
مشاهده مطلب