درحال حاضر سیگنالی وجود ندارد

سرمایه گذاری در بازار مالی نفت و انرژی

محمد نوروزی
1400/10/06
نفت و انرژی

قیمت نفت تاثیر عمیقی بر بخش های مختلف اقتصاد جهانی می‌گذارد و به عقیده بسیاری از اقتصاددانان، نفت است که قیمت همه چیز را کنترل می‌کند به همین دلیل افراد زیادی برای سرمایه گذاری در نفت علاقه نشان می دهند و تمایل دارند از تلاطم قیمت این ماده ارزشمند کسب درآمد کنند در این نوشته به بررسی نحوه سرمایه گذاری در بازار مالی نفت و انرژی پرداخته خواهد شد.

سرمایه گذاری در بازار مالی نفت و انرژی | سیبنال

نفت خام، یک کالای اساسی است که انرژی و فرآورده های نفتی را در اختیار بازارهای جهانی قرار می دهد. سرمایه گذاران بازار جهانی، گزینه های زیادی برای سرمایه گذاری در بازار مالی نفت و انرژی دارند؛ این روش‌ها با درجات مختلف ریسک همراه هستند و از سرمایه گذاری مستقیم در نفت به عنوان یک کالا، تا خرید غیر مستقیم  نفت از طریق مالکیت سهام مربوط به انرژی، ETF یا قراردادهای آتی معاملات، متغیر هستند. هر یک از این انواع سرمایه گذاری را می‌توان از طریق افتتاح یک حساب در کارگزاری های آنلاین یا مستقیماً از طریق حضور در یک کارگزاری بین المللی  نفت و انرژی انجام داد.

معاملات نفتی
 

با واسطه کارگزاری‌های بین المللی، می‌توان به روش‌های مختلف در بازار مالی نفت سرمایه گذاری کرد

شاخص های اقتصادی مورد توجه سرمایه گذاران بازار مالی نفت و انرژی 

سرمایه گذاران نفت و گاز به دنبال شاخص های اقتصادی خاصی هستند تا این شاخص ها به آنها در درک حرکتهای آینده قیمت نفت و گاز کمک کنند؛ نفت برای بسیاری از کشورها از نظر اقتصادی و استراتژیک منبع بسیار مهمی است زیرا مقدار زیادی از انرژی مصرفی جوامع از نفت تامین می‌شود. کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا، ذخایر زیادی از نفت خام را برای استفاده در آینده حفظ می‌کنند، اندازه گیری این ذخایر نفت، به عنوان شاخصی برای سرمایه گذاران عمل می‌کند و تغییرات در سطح ذخایر نفت، منعکس کننده روند تولید و مصرف آن است.

مانند سایر بازارهای کالا، قیمت نفت و گاز و معاملات آتی نفت نیز  نسبت به سطح موجودی، تولید، تقاضای جهانی، سیاست های نرخ بهره و داده های کلیِ اقتصادی مانند تولید ناخالص داخلی، حساسیت نشان می‌دهند پس می توان از موارد نامبرده به عنوان شاخص های اقتصادی موثر بر قیمت نفت و انرژی نام برد که اهمیت زیادی در سرمایه گذاری در بازار مالی نفت و انرژی دارند. 

انواع روش های سرمایه گذاری در بازار مالی نفت و انرژی

  • سرمایه گذاری مستقیم در نفت

1- معاملات آتی نفت و انرژی

یکی از روشهای مستقیم مالکیت نفت، ورود به  معاملات آتی نفت یا فیوچرز از طریق کارگزاری های فعال جهانی است؛ معاملات آتی نفت بسیار ناپایدار هستند  و ریسک بالایی را شامل می‌شود و اولین نکته ای که بسیاری از کارگزاری های فعال در بازار مالی نفت و انرژی به مشتریان خود گوشزد می‌کنند اخطار دادن در مورد خطرات بازار فیوچرز است اما با وجود همه این صحبت ها هزاران سرمایه گذار بزرگ و کوچک در این  بازار،حضور دارند و از آن کسب درآمد می‌کنند. 

معامله نفت و انرژی
 

یک روش رایج برای معامله نفت و انرژی، ورود به بازار آتی نفت و گاز است

2- ETF ها در بازار سهام جهانی 

یکی دیگر از روشهای مستقیم مالکیت نفت، خرید اوراق قابل مبادله نفتیِ مبتنی بر کالا یا به عبارت دیگر سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری موسوم به ETF  است؛ اوراق ETF  ها در بورس بین المللی اوراق بهادار معامله می‌شوند و می‌توانند به شیوه ای مشابه سهام خرید و فروش شوند. قیمت اوراق   ETF مطابق با قیمت لحظه ای نفت خام غرب تگزاس  (WTI) تعیین می‌شود. متداول ترین روش سرمایه گذاری در نفت برای سرمایه گذاران معمولی خرید سهام یک ETF نفت است.

 

  •  سرمایه گذاری غیر مستقیم در نفت و انرژی در بازار سهام جهانی 

در روش غیر مستقیمِ سرمایه گذاری، در صندوق های سرمایه گذاری یا سهام شرکت های فعال در صنعت نفت سرمایه گذاری می‌شود مثلا می توانند از طریق خرید اوراق صندوق های بخش انرژی مانند صندوق شاخصِ  iShares Global Energy Sector Index (IXC) و صندوق های متقابل بخش انرژی مانند صندوق  T. T. Rowe  PRNEX به صورت غیر مستقیم در صنعت نفت جهانی سرمایه گذاری کرد. 

این کار نسبت به سرمایه گذاری مستقیم در نفت، ریسک کمتری برای سرمایۀ افراد ایجاد می‌کند. 

در بازار سهام  ایران نیز سرمایه گذاری غیر مستقیم در صنعت نفت امکان پذیر است و افراد می‌توانند سهام شرکت های فعال در صنعت نفت را خریداری کنند.

سهام شرکتهای نفتی
 

سرمایه‌ گذاران نفت گاها با خرید سهام شرکت های نفتی اقدام به سرمایه گذاری غیر مستقیم در نفت می‌کنند

 

  • معامله CFD های نفت و انرژی در بازار فارکس

یک نوع دیگر از سرمایه گذاری و معامله نفت و انرژی که خارج از بازار سهام انجام می‌شود معامله CFD های نفت و انرژی به واسطه کارگزاری های فعال در فارکس است این کارگزاری ها امکان خرید و فروش استقراضی نفت برنت، نفت خام تگزاس و گاز طبیعی را  به صورت جفت ارز در برابر دلار، یورو یا پوند فراهم می‌کنند. 

در معاملات انرژیِ فارکس، یک حجم اسپات از نفت یا گاز خرید و فروش نمی‌شود بلکه تغییرات قیمت انرژی های مذکور نسبت به ارزهای رسمی کشورها معامله می شود. برای معامله و سرمایه گذاری در بازار مالی نفت در فارکس، تنها کافیست در یک بروکر معتبر فارکس حساب باز کنید و از طریق پلتفرم متاتریدر، اقدام به معامله نفت یا گاز طبیعی کنید. 

 

کلام آخر 

در مورد سرمایه گذاری و معامله در بازار مالی نفت و انرژی، همان طور که در متن بالا به آن اشاره شد روش های مختلفی وجود دارد که برای معامله گران معمولی رایج ترین راه، سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری نفتی یا ETF  هاست بعد از آن معاملات آتی نفت، خرید و فروش سهام شرکت های فعال در صنعت نفت و یا معامله نفت و گاز در بازار فارکس از جمله دیگر گزینه های در دسترس برای علاقه مندان به سرمایه گذاری در این عرصه هستند.  

و به طور کلی در همه روش های مذکور باید ابتدا یک کارگزاری بین المللی متناسب با نوع سرمایه گذاری خود را پیدا کرده و در آن حساب باز کنید سپس از طریق پلتفرم آنلاین کارگزاری، امکان اتصال شما به بازار جهانی نفت فراهم خواهد شد البته باید افراد  قبل از ورود به بازار نفت و انرژی، آموزش کافی در مورد نحوه معامله و سرمایه گذاری و روش های رایج تحلیل بازار را یاد گرفته باشند و یا از تحلیل ها و سیگنال های معتبر در این زمینه بهره بگیرند.

معاملات نفت و گاز در فارکس
 

معامله نفت و گاز در فارکس، یکی از روش های ورود به بازار مالی انرژی است

 

 

امتیاز دهید : (12)
  • سرمایه گذاری
  • قراردادهای آتی معاملات
  • سرمایه گذاران بازار مالی نفت و انرژی
  • بازار فیوچرز
  •  سرمایه گذاری غیر مستقیم در نفت و انرژی
  • کارگزاری های فعال در فارکس
  • معامله نفت
  • بازار مالی نفت

مطالب مرتبط

Relevent Posts