درحال حاضر سیگنالی وجود ندارد

اهمیت صرافی های غیر متمرکز بر دنیای کریپتوکارنسی

محمد نوروزی
1400/12/25
ارزهای دیجیتال

صرافی‌های غیرمتمرکز یا DEX، در مقایسه با صرافی‌های متمرکز، مزایا و نوآوری‌های مهمی را برای تجارت ارزهای دیجیتال ارائه می‌کنند. این قسمت دوم از مجموعه ادامه دار در مورد درک DeFi است.

اهمیت صرافی های غیر متمرکز بر دنیای کریپتوکارنسی | سیبنال

اگر قرار بود در سال 2012 مقداری از سرمایه خودتان را در بیت کوین سرمایه گذاری کنید، می بایست یک فرآیند پیچیده را پشت سر می‌گذاشتید. ابتدا حواله خود را با استفاده از MoneyGram (یک شرکت برای پرداخت‌های بین‌المللی P2P و انتقال پول در آمریکا) به شرکتی به نام ZipZap انتقال داده و سپس آن شرکت پول را به صرافی BitInstant انتقال داده و پس از گذشت چند هفته معادل بیت‌کوین پرداختی در کیف پول صرافی ژاپنی به نام Mt.Gox نمایش داده می‌شد. پس از مدتی شرکت های متمرکز مانند کوین بیس، بیت استمپ و چند صرافی دیگر شروع به فعالیت کردند که این شرکت ها حساب بانکی اختصاصی خودشان را داشتند و سیستم مالی بروزتری متصل شده بودند که خرید و فروش ارزهای دیجیتال را به مراتب آسان تر می‌کردند.

صرافی BitInstant

 

بیشتر بدانید: معرفی 10 صرافی ارز دیجیتال مناسب ایرانیان

 

اینجور به نظر می‌رسید که این صرافی‌های متمرکز با رمزنگاری کامل و مطمئن کار می‌کنند. Mt.Gox در سال 2014 مورد حمله سایبری قرار گرفت و بیش از 850000 بیت کوین به سرقت رفت. Bitstamp در سال 2015 هک شد، صرافی BTC-e در سال 2017 تعطیل شد و یا صرافی QuadrigaCX در سال 2018 هک شد و در نهایت با از دست دادن تمام سکه های مشتریان خود در سال 2019 بسته شد.

البته همه صرافی‌های متمرکز این مشکل را نداشته اند و تعداد زیادی از این صرافی ها در حال حاضر فعال هستند و سال هاست که فعالیت تجاری موفقی داشته اند. با این حال، صرافی های متمرکز نکات منفی خود را دارند. آنها مجبور به اطاعت از مقررات مصرف کننده (KYC) کشوری هستند که در آن ساکن هستند، از نظر پذیرش تعداد سفارش محدودیت‌هایی دارند و از کاربران تضمین توانایی پرداخت بدهی را می خواهند، چیزی که اغلب به عنوان امتیاز منفی توسط کاربران کریپتو لحاظ می‌شود.

ترکیبی از این مسائل، همراه با توسعه قراردادهای هوشمند منجر به یک پلتفرم مبادله‌ای مبتنی بر رمزارز، شده است. در مقالات گذشته در مورد امور مالی غیرمتمرکز(DeFi) صحبت کرده ایم و در این مقاله بررسی خواهیم کرد که چرا صرافی های غیرمتمرکز یا DEX ها در اقتصاد کریپتو بسیار مهم هستند.

 

بیشتر بخوانید: امور مالی غیر متمرکز (DeFi) و معرفی توکن ها و پروژه های این حوزه

 

مزایای امور مالی غیر متمرکز:

DEXها قراردادهای هوشمند بسیار پیچیده ای هستند اما اهداف ساده ای دارند، همانند: تامین نقدینگی برای هر کسی که مایل به معامله ارزهای دیجیتال است. یکی از محبوب‌ترین DEXها پلتفرم یونی یواپ(Uniswap) است که به طور کامل بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده است. Uniswap یک پلتفرم معاملاتی غیرمتمرکز را برای هر کاربر ارز دیجیتالی که مایل به تجارت توکنهای مبتنی بر اتریوم است، فراهم میکند.
DEXها نسبت به صرافیهای متمرکز چند مزیت قابل توجه دارند. آنها نیازی به رعایت حقوق مصرف کننده(KYC) ندارند و به صورت شبانه روزی در همه ایام هفته کار می‌کنند. آنها همچنین فرصت‌های کشت سود (Yield-farming) را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند، که در ازای هزینه‌ای اندک، فرصتی را برای کمک و تسهیل مبادله غیرمتمرکز دارایی‌های دیجیتال فراهم می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: آنچه در مورد برنامه های غیر متمرکز (Dapp ها) باید بدانید


 

صرافی DEXها

با این حال، DEX ها دارای معایبی نیز هستند. به عنوان مثال تراکنش‌ها غیرقابل برگشت هستند و آنها فقط به شما اجازه می‌دهند تا دارایی‌هایی که فقط در اتریوم هستند را معامله کنید.

DEX ها چگونه کار می کنند؟

برخلاف صرافی‌های متمرکز که از کتاب‌های سفارش استفاده می‌کنند، سیستمی که بیش از دو قرن به خوبی کار کرده است، DEXها از دو نوآوری برای ارائه خدمات به کاربران خود استفاده می‌کنند:

1- استخرهای نقدینگی

2- خدمات سازنده خودکار بازار

منظور از دفترچه سفارش، یک لیست الکترونیکی یا مکتوب از تمام سفارش‌های خرید و فروش است که سرمایه‌گذاران برای یک اوراق بهادار خاص انجام داده‌اند.
به طور کلی، DEXها نقدینگی را فراهم می‌کنند و معامله‌گران می‌توانند از آن برای تعویض یک توکن با توکن دیگر استفاده کنند. استخرهای نقدینگی، قراردادهای هوشمندی هستند که معامله‌گران برای ورود و یا خروج از توکن‌های خاص بر اساس اهداف خود از آن‌ها استفاده می‌کنند. 

استخرهای نقدینگی نه تنها به معامله‌گران دسترسی به نقدینگی غیرمتمرکز را ارائه می‌دهند، بلکه فرصت‌های سرمایه‌گذاری را نیز برای کسانی که مایل به سرمایه گذاری در استخر نقدینگی هستند را فراهم می‌کنند. هنگامی که یک کاربر دارایی ها را از طریق یک استخر نقدینگی سوآپ می کند، کارمزد بسیار کمی به افرادی که نقدینگی را ارائه می‌کنند پرداخت می شود. استخرهای نقدینگی، به ویژه استخرهای جدید، بازدهی بسیار بالایی را به سرمایه گذاران ارائه می دهند. این مفهوم کشت سود (yield-farming) نامیده می شود و فرصت های درآمدی را برای کسانی که این مفهوم را درک می کنند فراهم می کند.

 

بیشتر بخوانید: کشت سود در ارز دیجیتال به چه معناست؟

 

کشت سود

به عنوان مثال، در سه ماه آخر سال 2021، صرافی Uniswap معاملاتی به ارزش 238.4 میلیارد دلار انجام داد که 61 درصد نسبت به سه ماهه گذشته خود افزایش داشته است. در مجموع 681.1 میلیارد دلار از طریق استخرهای نقدینگی Uniswap در سال 2021 معامله شد.

کلام آخر

نکته اصلی این است که DEX‌ها همه خدماتی که با صرافی های متمرکز مشابه است را ارائه می دهند، اما آنها این کار را به شیوه ای ناشناس و بدون اعتماد انجام می دهند. قبل از ایجاد اتریوم، معامله گران مجبور بودند از یک سیستم متمرکز برای مبادله و معامله هر ارز یا دارایی استفاده کنند. قراردادهای هوشمند درها را به روی یک سیستم مالی غیرقابل اعتماد و کاملاً باز گشوده است که در صورت استفاده صحیح از این فناوری، منافع اقتصادی را در بین همه شرکت کنندگان تقسیم کند. 

منبع: کوین دسک
 

امتیاز دهید : (73)
  • صرافی BitInstant
  • سرمایه گذاری در از دیجیتال
  • صرافی غیر متمرکز
  • صرافی یونی سواپ
  • حمله سایبری به صرافی‌های متمرکز
  • امور مالی غیرمتمرکز(DeFi)
  • DEXها
  • اهمیت DEXها
  • دنیای کریپتو
  • پلتفرم معاملاتی غیرمتمرکز
  • کشت سود
  • رعایت حقوق مصرف کننده در صرافی
  • نوآوری DEXها
  • استخرهای نقدینگی در صرافی های غیرمتمرکز
  • دفترچه سفارش چیست
  • order book چیست

مطالب مرتبط

Relevent Posts

آلت سیزن چیست؟ مزایا و معایب استفاده از الت سیزن
  • آلت سیزن چیست؟ مزایا و معایب استفاده از الت سیزن

  • ایا الت سیزن یک فرصت درآمدی مناسب برای سرمایه گذاران است یا یک تله سرمایه گذاری؟ در این مقاله راجع به تعریف الت سیزن و میزایا و ...
مشاهده مطلب
به سوی سودآوری: استفاده از اندیکاتورهای قدرتمند در نوسان گیری
  • به سوی سودآوری: استفاده از اندیکاتورهای قدرتمند در نوسان گیری

  • در این مقاله با شایع ترین و بهترین اندیکاتورهایی که تحلیل گران برای تحلیل های خود استفاده میکنند، آشنا خواهید ...
مشاهده مطلب
روش های افزایش امنیت کیف پول(ولت) های ارز دیجیتال
  • روش های افزایش امنیت کیف پول(ولت) های ارز دیجیتال

  • اگر به دنبال راهکارهای مفید جهت افزایش امنیت کیف پول های ارز دیجیتال ِخود هستید، این مطلب برای شما نوشته شده ...
مشاهده مطلب