درحال حاضر سیگنالی وجود ندارد

آیا تورم آمریکا باعث افزایش یا کاهش قیمت طلا می‌شود؟

رضا محمدیان فرد
1402/04/08
آموزش

در این مقاله، توضیحات جامعی را در مورد تاثیر تورم آمریکا بر قیمت طلا، به شما ارائه خواهیم داد. افزایش تورم، معمولا سبب کاهش قیمت طلا می شود.

آیا تورم آمریکا باعث افزایش یا کاهش قیمت طلا می‌شود؟ | سیبنال

 

در این مقاله، تاثیر تورم آمریکا بر قیمت طلا را به شما توضیح خواهیم داد. رابطه تورم آمریکا و قیمت طلا، موضوعی کاملا پیچیده است. گاهی اوقات، این تورم باعث افزایش قیمت طلا می شود و گاهی اوقات، روند ارزشی طلا را نزولی می کند. اگر می خواهید اطلاعات خود را در رابطه با موضوع فوق، افزایش دهید، تا پایان با ما همراه باشید.

تاثیر تورم آمریکا بر قیمت طلا، همواره ثابت نیست و بسته به شرایط بازار، متغیر است.

1. تاثیر تورم آمریکا بر قیمت طلا 

در دوران همه گیری کرونا، بسیاری از کشورها با رکود اقتصادی مواجه شدند و به همین دلیل، نرخ بهره بانکی را برای جبران ضرر های مالی، افزایش دادند. برخی از کشورهای دیگر نیز، برای خروج از رکود، به تزریق مالی روی آوردند. یکی از این کشور ها آمریکا بود. افزایش نرخ بهره بانکی و تزریق مالی در آمریکا، سبب شد تا نرخ تورم در این کشور رکورد تازه ای را ثبت کند. 

افزایش نرخ تورم نیز به نوبه خود، سبب کاهش ارزش دلار گردید و کاهش ارزشUSD ، قیمت هر اونس طلا را نیز کاهش داد. البته، افزایش تورم آمریکا همواره باعث کاهش قیمت طلا نمی شود و گاهی روند ارزشی طلا را صعودی نیز می کند. به همین دلیل، تریدر های USD/GOLD، در هنگام معامله با چالش های مختلفی روبرو می شوند و عدم تجربه کافی در زمینه معامله، می تواند ضرر های مالی کلانی را برای آنها به همراه داشته باشد.

در ادامه این مقاله، تاثیر تورم آمریکا بر قیمت طلا را به صورت جامع به شما توضیح خواهیم داد و تمامی جوانب این بازار معاملاتی را بررسی خواهیم کرد.

2. ارتباط بین نرخ بهره بانکی و ارزش طلا

اکثر تریدر ها بر این باورند که نرخ بهره و ارزش طلا، با همدیگر رابطه عکس دارند اما این موضوع همواره صحیح نمی باشد. بگذارید با یک مثال، موضوع را واضح تر بیان نماییم؛

طلا پشتوانه ای برای ارزهای بانکی می باشد و بانک های مرکزی کشور های مختلف نیز، با استفاده از این فلز گرانبها، ارزش ارز فیات خود را حفظ می کنند. سرمایه گذاران در شرایط رکود اقتصادی، تمایلی به خرید ارز فیات ندارند و به جای آن، سرمایه گذاری بر روی طلا را ترجیح می دهند. در این شرایط، تقاضا برای خرید طلا افزایش خواهد یافت و به همین دلیل، قیمت طلا روندی صعودی را تجربه خواهد کرد. بنابراین، می توانیم بگوییم که در شرایط خاص، ممکن است رکود اقتصادی، قیمت طلا را افزایش دهد.

حال تاثیر تورم آمریکا بر قیمت طلا را در نظر بگیرید. اگر فدرال رزرو (مرکز کنترل عرضه دلار در آمریکا)، نرخ بهره بانکی را در شرایطی افزایش دهد که کشور با تورم و رکود اقتصادی مواجه است، احتمال افزایش قیمت طلا (در صورت بالا بودن میزان تقاضا برای خرید)، وجود خواهد داشت.

2.1. افزایش نرخ بهره بانکی چه تاثیری در قیمت طلا دارد؟

در این بخش از مبحثِ تاثیر تورم آمریکا بر قیمت طلا، تاثیر افزایش نرخ بهره بانکی را بررسی خواهیم کرد. هنگامی که نرخ بهره بانکی در آمریکا افزایش می یابد، سرمایه گذاران علاقه بیشتری را به سرمایه گذاری بر روی دلار آمریکا نشان می دهند. این جذابیت دلار، سبب می شود تا تقاضا برای خرید طلا کاهش یابد. کاهش تقاضای خرید طلا نیز به نوبه خود، سبب کاهش ارزش این فلز گرانبها خواهد شد.

البته این موضوع همیشه صادق نیست و گاهی اوقات، عوامل دیگری نیز بر قیمت طلا اثر می گذارند.

2.2. کاهش نرخ بهره بانکی چه تاثیری در قیمت طلا دارد؟

کاهش نرخ بهره بانکی، نشان دهنده اقتصاد ضعیف یک کشور است. اگر سرمایه گذاران با کاهش نرخ بهره بانکی در آمریکا مواجه شوند، از سرمایه گذاری بر روی دلار اجتناب می کنند و به جای آن طلا را انتخاب می نمایند. افزایش تقاضا برای خرید طلا نیز، سبب افزایش قیمت این فلز خواهد شد.

افزایش نرخ بهره، سبب کاهش ارزش طلا می شود.

3. تاثیر فدرال رزرو بر قیمت طلا

همانگونه که در پاراگراف های قبل نیز بیان کردیم، فدرال رزرو برای جلوگیری از افزایش تورم، معمولا نرخ بهره را افزایش می دهد و این افزایش، سبب کاهش ارزش طلا می شود اما این موضوع همواره صادق نیست.

به عنوان مثال، در سال 1970، تورم کشور آمریکا روندی افزایشی داشت و به همین دلیل، فدرال رزرو آمریکا، نرخ بهره را به منظور کنترل تورم افزایش داد. در این حالت پیش بینی می شود که قیمت طلا کاهش یابد اما این اتفاق نیفتاد.

فدرال رزرو در فاصله سال های 1970 تا 1980، نرخ بهره را از 4 درصد به 20 درصد رساند اما بر خلاف تمام پیش بینی ها، قیمت هر اونس طلا از 35 دلار به 800 دلار رسید. علت این اتفاق نیز، تمایل سرمایه گذاران به خرید طلا و افزایش میزان تقاضا بود.

افزایش نرخ بهره به صورت آهسته، سبب ایجاد نوسان در بازار طلا می شود.

4. نحوه استفاده از تاثیر تورم آمریکا بر قیمت طلا برای انجام معاملات

تا این قسمت از مقاله، تاثیر تورم آمریکا بر قیمت طلا را به شما توضیح دادیم. در این بخش، نحوه استفاده از این تاثیر تورم در انجام معاملات را بررسی خواهیم کرد.

در هنگام معامله USD/GOLD، سه حالت کلی ممکن است پیش بیاید؛

1. در صورت مشاهده کاهش نرخ بهره، سرمایه گذاران می توانند بر روی طلا سرمایه گذاری کنند؛ چرا که احتمال افزایش قیمت طلا در آینده ای نزدیک وجود دارد.

2. در صورت مشاهده افزایش نرخ بهره، سرمایه گذاران نباید بر روی طلا سرمایه گذاری کنند؛ چرا که احتمال کاهش قیمت طلا در آینده ای نزدیک وجود دارد.

3. در صورت مشاهده افزایش نرخ بهره بانکی با سرعتی آهسته، سرمایه گذاران می توانند با احتیاط بر روی طلا سرمایه گذاری کنند؛ چرا که بازار طلا در این شرایط، نوسانات بسیاری را تجربه خواهد کرد.

با این حال، احتمالِ به وجود آمدنِ شرایطی خارج از مواردِ فوق نیز وجود دارد. بنابراین، ورود به بازار USD/GOLD، نیازمند تجربه بالایی می باشد.

سخن پایانی

در این مقاله، تاثیر تورم آمریکا بر قیمت طلا را به شما توضیح دادیم. افزایش تورم می تواند سبب افزایش نرخ بهره بانکی و کاهش قیمت طلا شود اما این موضوع همیشه صادق نیست.

امتیاز دهید : (109)
  • تاثیر تورم آمریکا بر طلا
  • رابطه تورم آمریکا و قیمت طلا
  • واکنش طلا به تورم آمریکا
  • تاثیر تورم آمریکا بر آینده طلا
  • احتمال افزایش قیمت طلا

مطالب مرتبط

Relevent Posts

انواع صندوق های قابل معامله (ETF) برای علاقه مندان به فرصت های سرمایه گذاری
  • انواع صندوق های قابل معامله (ETF) برای علاقه مندان به فرصت های سرمایه گذاری

  • در این مقاله با انواع ای تی اف(ETF) به صورت کامل آشنا خواهید ...
مشاهده مطلب
صفر تا صد ساخت حساب در بروکر آلپاری
  • صفر تا صد ساخت حساب در بروکر آلپاری

  • در این مقاله با انواع حساب و نحوه باز کردن حساب در بروکر آلپاری آشنا خواهیم ...
مشاهده مطلب
طلای آب شده و درآمدزایی از طریق معاملات طلای آب شده
  • طلای آب شده و درآمدزایی از طریق معاملات طلای آب شده

  • در این مقاله راجع به معامله طلای آب شده ، سودآوری از طریق خرید و فروش طلای آب شده و مزایای سرمایه گذاری روی طلای آب شده توضیحات ...
مشاهده مطلب