درحال حاضر سیگنالی وجود ندارد

هر آنچه در مورد سازمان خودگردان غیرمتمرکز (DAO) باید بدانید

بریار یونسی
1400/11/30
ارزهای دیجیتال

سازمان خودگردان غیرمتمرکز (DAO) عبارتی است که افراد فعال در دنیای کریپتوکارنسی، آن را زیاد می‌شنوند. در این نوشته به چیستی این مفهوم می پردازیم.

هر آنچه در مورد سازمان خودگردان غیرمتمرکز (DAO) باید بدانید | سیبنال

 DAO مخفف Digital Autonomous Organization به معنی سازمان خودگردان غیرمتمرکز است. این عبارت چیزی بیش از یک کلمه کلیدیِ مرتبط با ارز دیجیتال است. اگر مطالب مرتبط با ارزهای دیجیتال را در اینترنت پیگیری کنید حتما با مطالبی در مورد DAO نیز مواجه می‌شوید. سازمان خودگردان غیرمتمرکز یک چشم‌انداز جدید یا واقعیتی است که شرکت‌های دنیای مدرن باید در اسرع وقت آن را بپذیرند. DAO یک نهاد بدون رهبری مرکزی و یک سازمان مجازی است که در آن فرآیندهای تصمیم‌گیری و خزانه‌داری از طریق فناوری بلاکچین مدیریت می‌شوند. در DAO ها ساختار مدیریت، شفاف تر و بازتر از شرکت های کلاسیک است.

سازمان خودگردان غیرمتمرکز

 

بیشتر بخوانید: انواع شبکه های بلاکچین چیست؟

 

وجود و تشکیل سازمان خودگردان غیر متمرکز چه فوایدی دارد؟

اکثر مشاغل، هنوز متمرکز هستند، به این معنی که همیشه یک نهادِ حاکم بر آنها وجود دارد. در این وضعیت، پیشنهادات در مورد تغییرات سازمانی که بر همه واحدها یا کارکنان تأثیر می‌گذارد شفاف نیستند. همچنین اجماعی واقعی و مورد احترام وجود ندارد و حتی منابع مالی به وضوح تعریف نشده یا تخصیص داده نمی‌شوند. مشکل دیگر، این است که تنها تعداد کمی از افرادِ مسئول اند که فرآیندهای تأثیرگذار مشاغل را کنترل می‌کنند و نظر بقیه هیچ اهمیتی ندارد. DAO، به عنوان سازمانی بومی در اینترنت و بلاکچین، علاوه بر اینکه مشکلات مذکور را ندارد نسبت به مشاغل سنتی چندین مزیت نیز دارد. برخی از ویژگی های کلیدی DAO که آن را از هر سازمان سنتی جدا می کند عبارتند از:

1- برنامه ریزی و مدیریت DAO مبتنی بر قراردادهای هوشمند

توسط ایده پردازان، قوانین حاکم بر هر سازمان خودگردانِ غیرمتمرکز در قراردادهای هوشمند کدگذاری می‌شوند. تغییرات سازمانی نیز از طریق این قراردادهای هوشمند توسط هر یک از اعضای DAO قابل پیشنهاد هستند. نکته دیگر این است که DeFi، NFT، و موارد استفاده سودمند از بلاکچین همگی می توانند در یک DAO تعبیه شوند.

2- سازمان خودگردان غیرمتمرکز به صورت گروهی مدیریت می‌شود

یک گروه اصلی از مردم (اعضا) هر سازمان خودگردان غیرمتمرکز را اداره می کنند و هیچ فرد واحدی مسئولیت تام ندارد. با این حال، وزن پیشنهاد هر عضوِ DAO(تاثیری که هر عضو در تصمیم گیری های سازمانی دارد) متاثر از چند عامل است. از جمله: حسن نیتِ حق رای و تعداد نشانه های حاکمیتی که هر عضو در اختیار دارد. این موارد می توانند نقش هر عضو سازمان را پررنگ تر کنند.

DAO ها دارای مدیریت اشتراکی و گروهی هستند

3- شفافیت کامل در اداره کردن سازمان خودگردان غیرمتمرکز

هر DAO چارچوب کاملاً قابل مشاهده ای دارد. هر عضو DAO می تواند هر جنبه مالی شرکت را بدون مشکل مشاهده کند و آن را به صورت عمومی قابل حسابرسی کند. تغییرات در کد یا پروتکل ها نیز باید به صورت شفاف به رای گذاشته شوند.

 

انواع سازمان خودگردان غیرمتمرکز

انواعی از سازمان خودگردان غیرمتمرکز بسته به ساختار، نحوه عملکرد و فناوری وجود دارند. از جمله:

سیستم‌های عامل (Operating Systems) : پلتفرم‌های مستقلی که به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا DAO خود را ایجاد کنند. دو نمونه معروف در این زمینه عبارتند از Orca و Colony .

DAOهای پروتکل (Protocol DAOs) : سازمانهای مستقل غیرمتمرکزی که از توکن ها به عنوان معیار رای گیری برای اجرای پروتکل و تغییرات مالی استفاده می کنند. پروژه های کلیدی در این زمینه عبارتند از Uniswap، Maker، Yearn، Synthetic، Curve و غیره.

DAO سرمایه گذاری (Investment DAOs) : سازمان هایی که از ادغام سرمایه برای عملیات ها و سرمایه گذاری های مختلف DeFi پشتیبانی می کنند. چند پروژه‌ کلیدی در این زمینه: The LAO، BitDAO و غیره. 

Grants DAO : بیشتر شبیه سرمایه‌گذاران مخاطره‌پذیر غیرمتمرکز با جوامعی هستند که در آنها از توکن‌های حاکمیتی برای رای دادن به تخصیص سرمایه استفاده می‌شود. پروژه های معروف در این زمینه عبارتند از: Audius Grants، MolochDAO.

DAO های خدماتی (Service DAOs) : سازمان های استعدادیابی برای آژانس ها و افراد جزو این نوع از سازمان خودگردان غیرمتمرکز هستند. پروژه های موفق در این زمینه عبارتند از MetaverseDAO، DaoHaus.

DaoHaus یک نمونه معروف از DAO های خدماتی

Dao های اجتماعی (Social DAOs) : پلتفرم هایی اند غیرمتمرکز برای تعاملاتی مانند شبکه های اجتماعی و... . پروژه های کلیدی در این زمینه عبارتند از Seed Club، FWB.

Media DAO : کار آنها بیشتر شبیه جمع‌آوری اخبار غیرمتمرکز و شفاف است و در راستای منافع مشترک مصرف‌کنندگان کار می‌کنند. از جمله پروژه های معروف می‌توان به Mirror اشاره کرد.

معایب احتمالی سازمان خودگردان غیرمتمرکز

در حالی که مفهوم یک سازمان خودگردان غیرمتمرکز، آزاد و مترقی به نظر می رسد اما این سازمان خودگردان غیرمتمرکز ها معایبی نیز دارند. از جمله:

1- DAO ها و کدگذاری شده اند و کدها گاهی آسیب پذیر هستند.

2- اکثر محصولات مبتنی بر DAO هنوز با همتایان متمرکز و آفلاین خود هماهنگ نیستند.

3- سازمانهای غیر متمرکز هنوز در ابتدای راه هستند و نیاز به دیدگاهی انتقادی تر دارد.

4- فرایندهای کلیدی سازمانی، ممکن است در نتیجه اجماع و مکانیسم های رای گیری کندتر از همیشه شوند.

5- اختلافات در سازمانهای غیر متمرکز می تواند منجر به هارد فورک (فروپاشی یا انشقاق سازمانی) شود.  
 

کلام آخر

به طور خلاصه، با توجه به آنچه در مورد آن بحث کردیم، یک DAO می‌تواند هر شکلی به خود بگیرید باشد. از یک کانال گرفته تا یک پلتفرم شبکه اجتماعی، یک پلت فرم معاملاتی و... . DAO ها سهم و اهمیت زیادی در دنیای امروز دارند. ارزش بازار آنها نزدیک به 13 میلیارد دلار است. Uniswap (UNI) یک نمونه موفق از سازمان خودگردان غیرمتمرکز است که بیش از 2,75,000 عضو دارد.

Uniswap یک سازمان خودگردان غیرمتمرکز موفق است

اگر سرمایه‌گذار کریپتو هستید، بدانید که توکن‌های بسیاری از انواع سازمان های خودگردان غیر متمرکز مانند MKR، UNI و CRV ارزش سرمایه گذاری دارند. بسیاری از میلیاردرهای معروف از جمله «مارک کوبان» عقیده دارند که DAO ها آینده کسب و کارهای قدیمی هستند. DAO ها به عنوان یک مفهوم و حتی یک فناوری، پتانسیل تغییر نحوه عملکرد کسب و کار را دارند. در پایان باید گفت که  مانند بسیاری از مواردِ استفاده از ارز دیجیتال، DAO ها نیز آینده درخشانی در پیش ‌روی خود خواهند داشت. البته  در صورتی که  مردم برای یادگیری در مورد آنها وقت بگذارند.

 

امتیاز دهید : (92)
  • سازمان خودمختار غیرمتمرکز چیست
  • ویژگی های کلیدی DAO
  • دائو چیست
  • DAO چیست
  • سازمان خودگردان غیرمتمرکز چیست
  • فواید DAO چیست؟
  • قرارداد های هوشمند در DAO
  • انواع DAO چیست
  • معایب سازمان DAO
  • صرافی غیر متمرکز uniswap

مطالب مرتبط

Relevent Posts

آلت سیزن چیست؟ مزایا و معایب استفاده از الت سیزن
  • آلت سیزن چیست؟ مزایا و معایب استفاده از الت سیزن

  • ایا الت سیزن یک فرصت درآمدی مناسب برای سرمایه گذاران است یا یک تله سرمایه گذاری؟ در این مقاله راجع به تعریف الت سیزن و میزایا و ...
مشاهده مطلب
به سوی سودآوری: استفاده از اندیکاتورهای قدرتمند در نوسان گیری
  • به سوی سودآوری: استفاده از اندیکاتورهای قدرتمند در نوسان گیری

  • در این مقاله با شایع ترین و بهترین اندیکاتورهایی که تحلیل گران برای تحلیل های خود استفاده میکنند، آشنا خواهید ...
مشاهده مطلب
روش های افزایش امنیت کیف پول(ولت) های ارز دیجیتال
  • روش های افزایش امنیت کیف پول(ولت) های ارز دیجیتال

  • اگر به دنبال راهکارهای مفید جهت افزایش امنیت کیف پول های ارز دیجیتال ِخود هستید، این مطلب برای شما نوشته شده ...
مشاهده مطلب