درحال حاضر سیگنالی وجود ندارد

شاخص ترس و طمع ارز دیجیتال چیست و چگونه می تواند به سرمایه گذاران کمک کند؟

جواد حقیقت
1400/12/14
ارزهای دیجیتال

این شاخص که احساسات کلی بازار را ردیابی می کند، از 1 تا 100 متغیر است، که در آن عدد 1 نشان دهنده ترس شدید و 100 نشان دهنده طمع شدید است.

شاخص ترس و طمع ارز دیجیتال چیست و چگونه می تواند به سرمایه گذاران کمک کند؟ | سیبنال

همانطور که به اوج سال 2022 نزدیک می شویم، نمی توان انکار کرد که اگر چیزی وجود داشته باشد که به درستی ذهنیت و تخیل دنیای مالی را در این سال جذب کرده است، آن ارز دیجیتال است.

محبوبیت ارزهای دیجیتال در سال جاری به طور تصاعدی افزایش یافته است، تا جایی که کلمه "کریپتو" در طول سال 2021 تقریباً 6.6 میلیون بار در سایت Reddit استفاده شد و در عین حال پربیننده ترین موضوع سال بود. اما ذات دنیای رمز ارزها، همراه با این محبوبیت، نوسانات و عدم قطعیت بالای این ارزهای دیجیتال نیز هست. تصمیمات مربوط به رمزارز عمدتاً توسط احساسات سرمایه‌گذاران هدایت می‌شوند، که به نوبه خود توسط روندهای اغلب کوتاه مدت بازار و نظرات رایج پیش می‌روند، تصمیمات مربوط به ارزهای دیجیتال به جای ارزیابی عینی از اصول ارز، تابعی از انگیزه، طمع یا ترس هستند.

 

بیشتر بخوانید: آشنایی با خطرات سرمایه گذاری در رمز ارزها

 

اینجاست که شاخص ترس و طمع ارز دیجیتال مفید واقع میشود. در حال حاضر، و در زمان نگارش این مقاله این شاخص روی 22 قرار دارد که نشان دهنده ترس در بازار است.

شاخص ترس و طمع 

همچنین این شاخص می‌تواند به شما کمک کند که با ترکیب قیمت ارزهای دیجیتال، حجم و نوسانات آنها، زمان مناسب را برای سرمایه گذاری یا واگذاری بسنجید. این شاخص که احساسات کلی بازار را ردیابی می کند، از 1 تا 100 متغیر است، که در آن عدد 1 نشان دهنده ترس شدید و 100 نشان دهنده طمع شدید است. به عبارت دیگر، 1 نشان دهنده وحشت، بدبینی و ترس سرمایه گذاران است، یعنی نگرش نزولی در مورد چشم انداز آینده ارزهای دیجیتال، که می تواند به یک فرصت خرید خوب تبدیل شود و در عین حال، 100 نشان دهنده خوش بینی شدید در مورد ارزهای دیجیتال است که متعاقباً باعث طمع جمع آوری بیشتر آنها می شود و این بدان معنی است که ممکن است بازار به زودی وارد روند اصلاحی شود.

 

فاکتور های تشکیل دهنده شاخص ترس و طمع 

1- شاخص نوسانات بازار (Crypto Volatility Index)

شاخص نوسانات کریپتو (CVI) یک راه حل غیرمتمرکز است که به عنوان معیاری برای ردیابی نوسان قیمت های ارزهای دیجیتال و بازار استفاده می شود. این شاخص به نوسانات بازار 25 درصد وزن می دهد، با این فرض که افزایش غیرمعمول نوسان به معنای بازار ترسناک و پر ریسک است.

2- شتاب بازار یا حجم بازار (Market Momentum/Volume)

مومنتوم، نرخ شتاب قیمت اوراق بهادار است یا به عبارتی سرعتی که قیمت در آن تغییر می کند که وزن آن 25 درصد است. حجم معاملات بالا نشان می دهد که بازار احتمالاً بیش از حد حریص است و احتمال روند اطلاحی بازار دور از ذهن نیست. حرکت بازار را می توان به عنوان معیاری برای احساسات کلی بازار مورد استفاده قرار داد که می تواند از خرید و فروش با و برخلاف روندهای بازار حمایت کند. این یکی از چندین شاخص است که می تواند به سرمایه گذار کمک کند تا حرکت بازار را دنبال کند.

به طور کلی، شتاب بازار را می توان با شاخص های زیر نشان داد:

اندیکاتور میانگین متحرک (MA) که میانگین قیمت یک ارز در یک دوره زمانی مشخص است.

اندیکاتور میانگین متحرک واگرایی/همگرایی (MACD) که با استفاده از میانگین متحرک نمایی محاسبه می شود.

قیمت میانگین وزنی حجمی (VWAP) که به یک معامله گر اجازه می دهد تا روند قیمت را با استفاده از حجم آن دنبال کند.

شاخص های حجمی مثبت و منفی (PVI and NVI) که ابزار دیگری است که برای ارائه شاخصی برای چگونگی تأثیر حجم بر قیمت ایجاد شده است.

شاخص قدرت نسبی (RSI) که در نظر گرفته شده است تا از طریق ارزیابی چگونگی تغییر قیمت با توجه به سرعت و میزان تغییر قیمت در یک بازه زمانی مشخص، یک شاخص حرکتی ارائه دهد.

3- شبکه های اجتماعی (Social Media)

رسانه های اجتماعی که 15 درصد از شاخص را تشکیل می دهند، تعامل را تجزیه و تحلیل می کنند و هر سکه را برای تعیین محبوبیت هشتگ می‌کنند. تعامل بیشتر با یک ارز خاص، نشانه ای از افزایش علاقه عمومی است، که متعاقباً به معنای رشد صعودی افراد نسبت به ارز دیجیتال است.

4- نظر سنجی ها (Surveys)

در ابتدا با استفاده از پلتفرم های نظر سنجی عمومی، همانند strawpoll.com از عموم مرد در مورد روند بازار نظرسنجی صورت می‌گرفت که معمولا در هر نظر سنجی 2000 تا 3000 رای دریافت می‌شد تا تصویری از احساسات گروهی از سرمایه گذاران دریافت شود. البته دیگر به این روش توجه زیادی نمی‌شود و صرفا برای مطالعات ابتدایی مفید بوده است که 15% این شاخص را دربر میگرفته است.

5- بیشترین تمایل های عمومی (Trends)

داده‌های Google Trends برای جست‌وجوهای مختلف مرتبط با بیت‌کوین جمع‌آوری می‌شوند. به عنوان مثال، اگر Google Trends را برای بیت کوین بررسی کنید، نمی توانید اطلاعات زیادی از حجم جستجو به دست آورید. اما در حال حاضر، می‌توانید ببینید که در حال حاضر افزایش +1550 درصدی عبارت «دستکاری قیمت بیت‌کوین» در کادر جستجوهای مربوطه (از تاریخ 29/05/2018) وجود دارد. این به وضوح نشانه ترس در بازار است و که از این داده برای این شاخص استفاده می‌شود که 10% این شاخص را به خود اختصاص می‌دهد.

6- قدرت تسلط بازار (Dominance )

در نهایت، با 10 درصد وزن، پارامتر برتری ارزها یا قدر تسلط بازار می آید. برای بیت کوین، اینطور به نظر می رسد که افزایش تسلط بیت کوین ناشی از ترس و منجر به کاهش سرمایه گذاری بیش از حد بر روی آلت کوین ها خواهد شد، زیرا بیت کوین روز به روز به پناهگاه امن ارزهای دیجیتال تبدیل می شود.در زمان نگارش این مقاله ، تسلط بیت کوین 43.13 درصد است که در 24 ساعت گذشته 0.64 درصد کاهش یافته است.


 

قدرت دامیننس بازار در یک سال گذشته

اما هنگامی که تسلط این سکه رهبر بازار کاهش می یابد، مردم به طور معمول ریسک و طمع بیشتری با سرمایه گذاری در آلت کوین ها متحمل می شوند.

سال با ترس و ریسک شدید آغاز شد و شاخص در 1 ژانویه 2021 در رتبه 21 قرار گرفت.

کلام آخر

به عنوان کلام آخر، همیشه باید این شاخص رو در مرحله آخر نگاه کرد و همانطور که در بالا به آن اشاره شد، به هیچ عنوان نباید به تنهایی این شاخص را مبنایی برای تصمیم گیری ورود یا خروج از بازار در نظر گرفت. شما می توانید با استفاده از لیست قیمت ارز دیجیتال و گفتگو با تحلیلگران و کاربران ارز دیجیتال، بهترین تصمیم برای سرمایه گذاری خود بگیرید.   

امتیاز دهید : (62)
  • محبوبیت ارزهای دیجیتال
  • کریپتو
  • میزان محبوبیت کلمه کریپتو
  • طمع یا ترس
  • شاخص ترس و طمع به زبان ساده
  • فاکتور های شاخص ترس و طمع
  • شاخص نوسانات کریپتو چیست
  • CVI چیست
  • مومنتوم
  • مومنتوم بازار چیست
  • شتاب بازار چیست
  • شاخص های شتاب بازار
  • شاخص های مومنتوم بازار
  • عوامل موثر بر شاخص ترس و طمع
  • دستکاری قیمت بیت‌کوین
  • تاثیر دامیننس بیتکوین بر شاخص ترس و طمع

مطالب مرتبط

Relevent Posts

دربارۀ معاملات فیوچرز و انواع آن بیشتر بدانید
  • دربارۀ معاملات فیوچرز و انواع آن بیشتر بدانید

  • در این مقاله تعریف معاملات فیوچرز آشنا خواهید شد. همچنین کاربرد معاملات فیوچرز و انواع آن در حوزه ارز دیجیتال را یاد خواهید ...
مشاهده مطلب
آلت سیزن چیست؟ مزایا و معایب استفاده از الت سیزن
  • آلت سیزن چیست؟ مزایا و معایب استفاده از الت سیزن

  • ایا الت سیزن یک فرصت درآمدی مناسب برای سرمایه گذاران است یا یک تله سرمایه گذاری؟ در این مقاله راجع به تعریف الت سیزن و میزایا و ...
مشاهده مطلب
به سوی سودآوری: استفاده از اندیکاتورهای قدرتمند در نوسان گیری
  • به سوی سودآوری: استفاده از اندیکاتورهای قدرتمند در نوسان گیری

  • در این مقاله با شایع ترین و بهترین اندیکاتورهایی که تحلیل گران برای تحلیل های خود استفاده میکنند، آشنا خواهید ...
مشاهده مطلب