درحال حاضر سیگنالی وجود ندارد

کاربرد فناوری بلاکچین در صنعت پزشکی چیست؟

محمد نوروزی
1400/11/20
بلاک چین

فناوری بلاکچین در همه جا وجود دارد. امروز، ما سعی خواهیم کرد قفل بلاکچین را در سطح پایه باز کنیم و تاثیر آن را بر صنعت پزشکی درک کنیم.

کاربرد فناوری بلاکچین در صنعت پزشکی چیست؟ | سیبنال

فناوری بلاکچین در همه جا وجود دارد. اگر اخیرا در رویدادهای فنی / وبینار مرتبط با بیت کوین شرکت کرده اید، احتمالا بیشتر در مورد آن شنیده اید. از رئیس جمهور آمریکا گرفته تا دولت نیجریه، همه در مورد بلاکچین صحبت می‌کنند. علیرغم تبلیغات زیاد، برای بسیاری از مردم، درک مفهوم بلاکچین هنوز دشوار است، و آن را به یکی از سوء تفاهم‌ترین فناوری‌های سال 2020 تبدیل کرد. امروز، ما سعی خواهیم کرد قفل بلاکچین را در سطح پایه باز کنیم و تاثیر آن را بر صنعت پزشکی درک کنیم.
 

فناوری بلاکچین چیست و چگونه می‌توانیم بین تبلیغات و واقعیت تمایز قائل شویم؟

بلاکچین چیست؟ اگر همه تبلیغات و اصطلاحات فنی را فیلتر کنیم، ساده ترین فناوری Blockchain، سوابق توزیع شده و غیرقابل تغییر رویدادهای دیجیتال است. این قرارداد بین طرف‌های مختلف به اشتراک گذاری می‌شود که به صورت همتا به همتا است.
مزایای اصلی یک سیستم Blockchain، یکپارچگی داده‌ها و پایداری شبکه است. با این حال، همیشه زمینه برای ایجاد یک لایه کاربردی در بالای یک سیستم Blockchain و فعال کردن سایر عملکردها، مانند کلیدهای عمومی یا خصوصی، یا مکانیسم‌های خوداجرا، مانند قراردادهای هوشمند وجود دارد.
به دهه 70 برگردیم. عمده مردم اینترنت را اشتباه درک می‌کردند. به همین ترتیب، سردرگمی فناوری Blockchain امروزه به دلیل ویژگی‌های اصلی آن در لایه پروتکل نیست، بلکه به دلیل تبلیغات در سطح کاربرد موارد استفاده تایید نشده و اغلب سوء تعبیر شده از اجزای اصلی بلاکچین است. به عنوان مثال، امروزه بسیاری از مردم اغلب در مورد Blockchain با بیت کوین، شناخته شده ترین کاربرد فناوری بلاکچین، یاد می‌کنند. اما در واقعیت، بیت کوین فقط نوک کوه یخ برای صدها برنامه کاربردی است که امروزه از سیستم‌های Blockchain استفاده می‌کنند.
هنگام مقایسه این دسته با بخش مراقبت‌های بهداشتی، شکی وجود ندارد که مفهوم فناوری و سیستم‌های Blockchain کمی گمراه کننده است. اما به مرور زمان، درک خواهید کرد که Blockchain چه کاربردی در صنعت پزشکی دارد.

کاربرد بلاکچین در صنعت پزشکی

 

بیشتر بخوانید: انواع شبکه های بلاکچین چیست؟
 

رایج ترین موارد استفاده مبتنی بر بلاکچین در صنعت پزشکی چیست؟

در بخش مراقبت‌های بهداشتی، فناوری بلاکچین به تازگی شروع به الهام بخشیدن به برنامه‌های کاربردی نسبتا آسان و سوداگرانه‌تر کرده است. موسسات پزشکی جهانی، دولت‌ها و جامعه ارائه دهندگان خدمات به همان اندازه از امکانات جدیدی که بلاکچین به ارمغان می‌آورد، هیجان زده هستند.
با این حال، صنعت باید بر ایجاد یک کنسرسیوم Blockchain برای تقویت شراکت در اکوسیستم و ایجاد استانداردها یا چارچوب‌هایی برای پیاده سازی در مقیاس بزرگ در موارد استفاده پزشکی آینده تمرکز کند.
"هایپر لجر فاند" یک پروژه همکاری منبع باز جهانی است که برای ترویج توسعه بین صنعتی فناوری ساخت بلاکچین طراحی شده است. این نمونه خوبی از مدل‌های بسیاری از کنسرسیوم بلوک‌های کوچک است که در مراقبت‌های بهداشتی توسعه یافته اند.
علیرغم حال و هوای فعلی، ما هنوز باید چرخه تبلیغات فناوری Blockchain و کاربردهای واقعی مراقبت‌های بهداشتی را درک و رمزگشایی کنیم. با انجام این کار، ما معتقدیم که از میان صدها مورد استفاده، پنج مورد استفاده پزشکی مبتنی بر الگو که در زیر فهرست شده‌اند، فرصت‌های بیشتری را نشان می‌دهند.

1- به اشتراک گذاری داده‌های سلامت بالینی و قابلیت همکاری با بلاکچین

وقتی در مورد بلاکچین و مراقبت‌های بهداشتی صحبت می‌کنیم، تبادل داده معمولا اولین موضوعی است که مطرح می‌شود. یک سیستم فناوری اطلاعات سلامت که توسط یک Blockchain قدرت می‌گیرد، می‌تواند راه‌حل‌های فنی را برای بسیاری از چالش‌ها، از جمله امنیت داده‌ها، ارائه دهد.
در ساده ترین شکل، یک Blockchain می‌تواند یک سیستم تبادل داده محافظت شده و غیر قابل برگشت را فعال کند. این امکان دسترسی بی‌وقفه به داده‌های تاریخی و بی‌درنگ بیمار را فراهم می‌کند و در عین حال بار و هزینه هماهنگی داده‌ها را از بین می‌برد. همکاری اخیر بین یک شرکت امنیت داده محور و بنیاد سلامت الکترونیک کشور استونی، از زیرساخت امضای بدون کلید برای محافظت از سوابق سلامت شهروندان استونی استفاده می‌کند.
به دلیل پیچیدگی ساختار مالکیت و مدیریت داده بین نهادهای دولتی و خصوصی، تکرار مدل پرونده سلامت محافظت شده توسط Blockchain در استونی در مقیاس جهانی دشوار است.

عمل جراحی مبتنی بر بلاکچین

2- شناسایی ادعاها و مدیریت صورت‌حساب

با بلاکچین هماهنگی‌ها بهتر صورت می‌گیرد. تخمین زده می‌شود که 5 تا 10 درصد از هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی به دلیل پرداخت بیش از حد صورت‌حساب تقلبی است. به عنوان مثال، تنها در آمریکا، تقلب در بیمه پزشکی در سال 2016 حدود 30 میلیون دلار خسارت به بار آورد.

3- زنجیره تامین دارویی با بلاکچین

با بلاکچین، تقلب امکان پذیر نیست. بر اساس برآوردهای صنعت، تخمین زده می‌شود که شرکت‌های دارویی سالانه 200 میلیارد دلار به خاطر داروی تقلبی جهانی ضرر می‌کنند. حدود 30 درصد از داروهایی که در کشورهای در حال توسعه فروخته می‌شود، تقلبی محسوب می‌شوند. سیستم مبتنی بر بلاکچین می‌تواند سوابق زنجیره تولید را تضمین کند و هر مرحله از زنجیره تامین را در سطح دارو/محصول واحد ردیابی کند.

4- تحقیقات بهداشتی جمعیت مبتنی بر بلاکچین

بلاکچین، نتیجه تحقیقات را به درستی ارائه می‌دهد. تخمین زده می‌شود که 50 درصد از کارآزمایی‌های بالینی گزارش نمی‌شوند و محققان اغلب نتایج خود را به اشتراک نمی‌گذارند. این امر مسائل ایمنی حیاتی را برای بیماران ایجاد می‌کند و شکاف دانشی را برای ذینفعان مراقبت‌های بهداشتی و تصمیم گیرندگان سلامت ایجاد می‌کند.

5- امنیت سایبری و مراقبت‌های بهداشتی اینترنت اشیاء با بلاکچین

راه‌حل‌های مبتنی بر بلاکچین این پتانسیل را دارند که شکاف در قابلیت همکاری داده‌های دستگاه را پر کنند. و در عین حال، امنیت، حریم خصوصی و قابلیت اطمینان را در مورد موارد استفاده اینترنت اشیاء تضمین کنند.
در سال 2016، 450 مورد نقض داده‌های سلامت رخ داده است که بیش از 27 میلیون بیمار را تحت تاثیر قرار داد. حدود 43 درصد از این آسیب‌پذیری‌ها توسط خودی‌ها ایجاد شده‌اند. در حالی که 27 درصد توسط هکرها و باج‌افزارها ایجاد شده‌اند. تا سال 2023، 5 میلیارد دستگاه مراقبت بهداشتی متصل به اینترنت اشیا در سراسر جهان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
در سیبنال، تحلیل گر ها با همدیگر تبادل اطلاعات می‌کنند و در رابطه با قیمت ارز دیجیتال، به گفتگو می‌پردازند. اگر تمایل دارید تا علم و دانش خود را در رابطه با آموزش ارز دیجیتال و نحوه استفاده از آن افزایش دهید، به شبکه هوشمند ارز دیجیتال سیبنال بپیوندید.

بلاکچین

در شبکه هوشمند ارز دیجیتال، مطالب بیشتری در رابطه با تحلیل ارز دیجیتال، سیگنال ارز دیجیتال، متاورس و بلاکچین درج شده است. از وبلاگ سیبنال دیدن فرمائید.

امتیاز دهید : (93)
  • فناوری بلاکچین چیست
  • بلاکچین در صنعت پزشکی
  • امکانات جدیدی که بلاکچین به ارمغان می‌آورد
  • راه‌حل‌های مبتنی بر بلاکچین
  • سیگنال ارز دیجیتال
  • موارد استفاده از بلاکچین در صنعت پزشکی
  • بلاکچین و مراقبت‌های بهداشتی

مطالب مرتبط

Relevent Posts

آشنایی کامل با پروتکل IPFS، پروتکل ابررسانه ای همتا به همتا
  • آشنایی کامل با پروتکل IPFS، پروتکل ابررسانه ای همتا به همتا

  • اگر قصد دارید در مورد ماهیت و عملکرد پروتکل IPFS (سیستم فایل بین سیاره‌ ای) اطلاعات دقیق کسب کنید، این مطلب شروع خوبی برای شما ...
مشاهده مطلب
تاثیر web3 بر نظام بانکی کشورها در اینده
  • تاثیر web3 بر نظام بانکی کشورها در اینده

  • در این مقاله تأثیر بالقوه Web3 بر آینده سیستم‌های بانکی در کشورهای سراسر جهان را بررسی خواهیم کرد. ...
مشاهده مطلب
درخت مرکل چیست؟ مزایا و معایب استفاده از درخت مرکل در بلاکچین
  • درخت مرکل چیست؟ مزایا و معایب استفاده از درخت مرکل در بلاکچین

  • درخت مرکل، بر پایه توابع هش استوار بوده و اهمیتی حیاتی در تأمین امنیت شبکه‌های رمزنگاری دارد. در شاخه‌های مختلفی کاربرد دارد که ...
مشاهده مطلب