درحال حاضر سیگنالی وجود ندارد

کشت سود در ارز دیجیتال به چه معناست؟

عاطفه صبوری
1400/12/23
ارزهای دیجیتال

کشت سود یکی از این استراتژی های سرمایه گذاری در DeFi است که شامل قرض دادن یا قرار دادن توکن های ارز دیجیتال شما برای دریافت پاداش به شکل کارمزد تراکنش یا بهره است. در این محتوا به بررسی مفهوم کشت سود چیست؛ می پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

کشت سود در ارز دیجیتال به چه معناست؟ | سیبنال

کشت سود چیست؟ عبارتی که این روزها زیاد آن را میشنویم و شاید بسیاری از شما با مفهوم آن غریبه باشید. کشت سود در واقع مفهومی است که کاربران ارز دیجیتال از سال 2020 ابداع کردند و به نوعی تجارت پرسود نوینی به حساب می آید. می توان مفهوم کشت سود یا  Yield-farming را ، به این صورت توصیف کرد که این تجارت یک سود غیر فعال به شمار می آید. در واقع شما در نظر بگیرید که پول خود را در بانک سرمایه گذاری کرده اید و ماهانه مطابق با مبلغ سپرده ی خود، سودی را از بانک مربوطه دریافت میکنید. حال در خصوص شبکه ارز دیجیتال، کاربران این ارزها پول خود را به سایر کاربران قرض میدهند. تجارتی که تحت عنوان کشت سود انجام میشود؛ مانند خرید و فروش ارزهای دیجیتال، بر پایه ی علم احتمالات است و ممکن است شما به سوددهی برسید و یا ضرر کنید. هرچه با آموزش و گفتگو با افراد متبحر در این زمینه، وارد این حوزه شوید؛ احتمال سوددهی شما بالاتر می رود.
در ادامه به بررسی نکاتی ضمن کشت سود دیفای، معرفی پلتفرم های مرتبط به آن (کشت سود)، همه چیز راجع به این که کشت سود چیست و ریسک های سرمایه گذاری در کشت سود می پردازیم. با ما همراه باشید.

کشت سود چیست

نکاتی ضمن کشت سود دیفای:

کشت سود در DeFi به این صورت است که کاربران ارز دیجیتال، پول خود را به سایر کاربران قرض می دهند. سود حاصل از این کار به صورت سالانه می باشد. ضمن این که به افرادی که پول خود را قرض می دهند؛ تامین کنندگان نقدینگی یا Liquidity Provider می گویند. سود دریافتی تامین کنندگان نقدینگی از طریق کارمزد تراکنش صرافی و یا توسط قرض گیرنده تامین می شود. تحلیل گرهای ارز دیجیتال با تحلیل رایگان ارز دیجیتال، در می یابند که چه زمانی برای قرض دادن مناسب است و یا با قرض دادن چه ارزی به سود می رسند.

 

بیشتر بخوانید: امور مالی غیر متمرکز (DeFi) و معرفی توکن ها و پروژه های این حوزه

 

معرفی پلتفرم های مرتبط به آن (کشت سود):

توضیحات مربوط به کشت سود ؛ به همین جا خاتمه نمی یابد. در واقع برای انجام این تجارت باید از طریق پلتفرم DeFi ، اقدام کرد. پلتفرم هایی که کشت سود را در پلتفرم خود انجام می دهند عبارت اند از:

1- پلتفرم AAVE 

2- پلتفرم Compound

3- پلتفرم Uniswap

4- پلتفرم Sushiswap

5- پلتفرم Curve Finance

انجام این فرایند از روش های مختلفی صورت می گیرد که برخی از آن ها عبارتند از:

1- کشت سود در استخرهای نقدینگی:

تامین کنندگان نقدینگی یعنی افرادی که در حوزه ی کشت سود فعالیت دارند؛ از طریق پلتفرم های Balancer و Uniswap  به ییلد فارمینگ می پردازند. این پلتفرم ها بزرگترین استخرهای نقدینگی دیفای هستند. از این جهت به این پلتفرم ها استخرهای نقدینگی می گویند که تامین کنندگان نقدینگی سرمایه ی خود را به ازای دریافت سود، به این استخرها واریز می کنند. حال نحوه ی سوددهی به چه صورت است؟ به ازای هر معامله ای که از طریق استخرهای نقدینگی و این پلتفرم ها انجام می شود؛ سودی در باب تسهیل معاملات برای تامین کنندگان نقدینگی واریز خواهد شد.

2- کشت سود چیست و بررسی آن از طریق طرح های تشویقی:

به واسطه ی طرح های تشویقی، کاربر توسط برخی از پلتفرم ها به سرمایه گذاری و بازار نقدینگی ترغیب خواهد شد. در واقع پلتفرم ها ارزهای بومی خود را به کاربر معرفی می کنند. کاربر با خرید آن ها به بازار معرفی شده و شانس فعالیت در زمینه ی ییلد فارمینگ را خواهد داشت.

3- کشت در بازارهای مالی:

همان طور که پیشتر هم بیان کردیم؛ سرمایه گذاری در ییلد فارمینگ با ریسک همراه است. در واقع می توان گفت بازار مالی ارز دیجیتال با ریسک های سرمایه گذاری همراه است. برای کشت در بازارهای مالی باید در پلتفرم هایی مانند آوی و کامپوند، مقداری استیبل کوین پس انداز کنید. به این ترتیب در سریع ترین زمان ممکن به سوددهی خواهید رسید. 

پلتفرم های مربوط به کشت سود

همان طور که پیشتر بیان کردیم؛ یکی از پلتفرم های مرتبط به کشت سود، پلتفرم دیفای DeFi است. در اصل DeFi مخفف عبارت decentralized finance به معنی مالی غیر متمرکز می باشد. چرا که در واقع کشت سود یک روش درآمد و سودزایی غیر فعال است که شما می توانید از ارز و پول خود در شبانه روز و بدون محدودیت استفاده و کسب درآمد کنید. yield farming (کشت سود) با عنوان liquidity mining (استخراج نقدینگی) نیز در بازار ارز دیجیتال شناخته می شود. از جمله شبکه های متمرکز و پروتکل های ایمن برای کشت سود می توان به بایننس (Bainance) اشاره کرد. هم چنین از شبکه های غیر متمرکز نیز می توان یونی سوآپ (Uniswap) را نام برد.

 

بیشتر بخوانید: وام کریپتو چیست؟ مزایا و معایب وام ارز دیجیتال


ریسک های سرمایه گذاری در کشت سود

همان طور ارز رایج اکثر کشورها خصوصا ایران دائما در نوسان می باشد؛ ارزهای دیجیتال نیز از این قاعده مستثنی نیستند. همین نوسانات مسبب ایجاد ریسک های بزرگ در سرمایه گذاری های کشت سود می گردد. این ریسک ها نه فقط برای قرض دهنده بلکه برای قرض گیرنده نیز ممکن است مشکل ساز باشد. از جمله عوامل دیگری که باعث به وجود آمدن این ریسک ها می شوند؛ امکان تقلبی بودن و یا هک شدن پلتفرم ها می باشد. بنابراین لزوم بهره گیری از پلتفرم ایمن و مطمئن در این جا به طور محسوس قابل لمس است. اصولا پلتفرم هایی که در بستر آن ها قراردادهای کمتر و کوچک تری انجام می شوند؛ پر ریسک تر خواهند بود.

 

کشت سود


 

امتیاز دهید : (65)
  • کشت سود چیست
  • Yield-farming به چه معناست
  • پلتفرم های کشت سود
  • کشت سود در DeFi
  • تامین کنندگان نقدینگی
  • پلتفرم DeFi
  • پلتفرم یونی سواپ و کشت سود
  • کشت سود در یونی سواپ
  • ییلد فارمینگ
  • بزرگترین استخر نقدینگی دیفای
  • استخر نقدینگی در دیفای
  • ریسک سرمایه گذاری در کشت سود

مطالب مرتبط

Relevent Posts

دربارۀ معاملات فیوچرز و انواع آن بیشتر بدانید
  • دربارۀ معاملات فیوچرز و انواع آن بیشتر بدانید

  • در این مقاله تعریف معاملات فیوچرز آشنا خواهید شد. همچنین کاربرد معاملات فیوچرز و انواع آن در حوزه ارز دیجیتال را یاد خواهید ...
مشاهده مطلب
آلت سیزن چیست؟ مزایا و معایب استفاده از الت سیزن
  • آلت سیزن چیست؟ مزایا و معایب استفاده از الت سیزن

  • ایا الت سیزن یک فرصت درآمدی مناسب برای سرمایه گذاران است یا یک تله سرمایه گذاری؟ در این مقاله راجع به تعریف الت سیزن و میزایا و ...
مشاهده مطلب
به سوی سودآوری: استفاده از اندیکاتورهای قدرتمند در نوسان گیری
  • به سوی سودآوری: استفاده از اندیکاتورهای قدرتمند در نوسان گیری

  • در این مقاله با شایع ترین و بهترین اندیکاتورهایی که تحلیل گران برای تحلیل های خود استفاده میکنند، آشنا خواهید ...
مشاهده مطلب