درحال حاضر سیگنالی وجود ندارد

کاربرد بلاکچین در فضا

محدثه احمدی نژاد
1402/07/15
بلاک چین

در این مطلب در مورد کاربرد بلاکچین در فضا در زمینه‌های مختلف صحبت کرده‌ایم. این کاربردها در آینده نزدیک می توانند مشکلات صنعت فضایی را حل کنند.

کاربرد بلاکچین در فضا | سیبنال

 

کاربرد بلاکچین در فضا چیست؟ بلاکچین فقط محدود به ارز دیجیتال نیست. این تکنولوژی در حال ورود به سایر حوزه‌ها از جمله صنعت فضایی است. بر کسی پوشیده نیست که صنعت فضایی در سالهای اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است. در کنار تمامی پیشرفت‌ها، این صنعت با چالش‌های مختلفی روبروست. از جمله این چالش‌ها می‌توان به تامین امنیت و شفاف بودنِ داده‌ها و اطلاعات اشاره کرد که به صورت بالقوه جلوی رشد آن را سد می‌کنند. بلاکچین به واسطه ویژگی‌های بی‌نظیرش می‌تواند به رفع این مشکلات و موانع کمک کند.

کاربرد بلاکچین در فضا چیست؟

کاربرد بلاکچین در فضا چیست؟

کاربرد بلاکچین در فضا به زمینه‌های مختلفی وابسته است. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

🟢 مدیریت داده‌ها و اطلاعات فضایی: بلاکچین می‌تواند به عنوان یک سیستم امن برای ذخیره و مدیریت داده‌ها و اطلاعات فضایی مورد استفاده قرار گیرد. این داده‌ها می‌توانند شامل اطلاعات مرتبط با مدارهای فضایی، داده‌های علمی و مشاهدات فضایی باشند.

🟢 مدیریت لجستیک و زنجیره تامین: بلاکچین می‌تواند در مدیریت زنجیره تامین و لجستیک مرتبط با فضا کمک کند. این تکنولوژی می‌تواند مدیریت ارسال و دریافت تجهیزات، مواد و سایر منابع مورد نیاز برای مأموریت‌های فضایی را تسهیل کند.

🟢 اعتبارسنجی اطلاعات و اثبات اصالت: بلاکچین می‌تواند به عنوان یک ابزار برای اعتبارسنجی داده‌ها و اطلاعات فضایی مورد استفاده قرار گیرد. تایید اصالت مشاهدات و داده‌هایی که توسط مدارهای فضایی جمع‌آوری شده‌اند از جمله کاربردهای این فناوری هستند.

🟢 پرداخت‌ها و معاملات بین‌المللی: استفاده از بلاکچین به افراد و سازمان‌ها کمک می‌کند تا تراکنش‌های بین‌المللی را به صورت امن و شفاف انجام دهند.

🟢 ثبت مالکیت و حقوق مالکیت فناوری‌های فضایی: بلاکچین می‌تواند برای ثبت حقوق مالکیت فناوری‌های فضایی و ایجاد سیستمی شفاف و قابل اعتماد مورد استفاده قرار گیرد.

🟢 تراکنش‌های متعلق به مدارهای فضایی و ماهواره‌ها: بلاکچین می‌تواند برای ثبت و مدیریت تراکنش‌های مالی و اطلاعات مرتبط با مدارهای فضایی و ماهواره‌ها استفاده شود.

🟢 ساماندهی منابع و اشتراک‌گذاری فضایی: ایجاد سیستمی بر پایه بلاکچین برای ساماندهی و بهینه‌سازی منابع فضایی و اشتراک‌گذاری آن‌ها می‌تواند به بهبود هماهنگی و بهره‌وری در صنعت فضایی کمک کند.

استفاده از بلاکچین در صنعت فضایی

کاربرد بلاکچین در فضا برای مدیریت داده‌ها و اطلاعات فضایی و تامین امنیت آنها

بلاکچین در فضا می‌تواند امنیت زیرساخت‌ها را تامین کند. فضاپیماها و ماهواره‌ها به یک دفتر کل غیرمتمرکز برای ذخیره و انتقال داده‌ها نیاز دارند. انتخاب بلاکچین به عنوان پلتفرمی امن و قابل اعتماد (نسبت به هر روش ِمشابه دیگری) اجازه می‌دهد از دسترسی غیرمجاز به سیستم‌های فضاپیما جلوگیری به عمل آید. همچنین احتمال حملات سایبری به حداقل می‌رسد و اطلاعات حساس محرمانه باقی می‌ماند. آسیب پذیر بودن ِماهواره‌ها در مقابل حمله‌های سایبری و هکرها امری اثبات شده است. این گروه معمولا سعی کنند سیستم‌های ارتباطی ماهواره‌ها و فضاپیماها را دچار اختلال کنند. این امر منجر به از دست رفتن داده‌های حساس و در برخی موارد از دست دادنِ کنترلِ ماهواره‌ها می‌شود. با کمک بلاکچین برای تامین امنیت داده‌های فضایی و انتقال آنها می‌توان به اهداف زیر دست پیدا کرد.

🟢 اعتبار سنجی اطلاعات فضایی.

🟢 ذخیره سازی تاریخچه داده‌ها و اطلاعات فضایی.

🟢 ایجاد ساختاری برای مدیریت و تعیین حقوق دسترسی به اطلاعات فضایی.

🟢 انتقال داده‌ها و معاملات مطمئن در فضا.

🟢 تسهیل فرآیندِ به اشتراک گذاری اطلاعات بین سازمان‌ها، دولت‌ها و شرکت‌های فضایی.

کاربرد بلاکچین در فضا برای زنجیره‌ی تامین

از قرارداد‌های هوشمند بلاکچین در فضا می‌توان برای خودکار سازی فرآیند تایید و احراز هویت درخواست‌های ارتباطی استفاده کرد. در نتیجه خطر دسترسی غیرمجاز به سیستم‌های فضاپیماها کاهش پیدا می‌کند. این قراردادهای هوشمند می‌توانند برای تایید هویت فرستنده و گیرنده برنامه ریزی شوند.

با ثبت دقیق اطلاعات در بلاکچین، امکان کاهش خطاها در زنجیره تأمین افزایش می‌یابد. بلاکچین اطلاعات مرتبط با واحدهای لجستیکی و زنجیره تأمین را تایید و اعتبارسنجی کرده و از پیشامد تغییرات غیرمجاز یا ناخواسته جلوگیری می‌کند. نتیجه‌ی استفاده از بلاکچین در زنجیره‌ی تامین، ایجاد تراکنش‌های امن و متعارف است که به بهبود مدیریت، کارایی و اعتماد بین افراد و سازمان‌ها کمک شایانی می‌کند.

استفاده ناسا از بلاکچین

کاربرد بلاکچین برای پرداخت‌ها و معاملات بین المللی فضایی

بلاکچین در فضا می‌تواند به عنوان یک زیرساخت امن و سریع برای انجام تراکنش‌های بین‌المللی عمل کند. این فناوری امکان انجام تراکنش‌های بین کشوری و بین سازمانی را با کاهش زمان و هزینه‌های مرتبط با تبادلات ارزی فراهم می‌کند. بلاکچین اطلاعات تراکنش‌ها را در بلوک‌های زنجیره‌ای ذخیره کرده و هرگز آن‌ها را تغییر نمی‌دهد. این امر اطمینان از امنیت و شفافیت تراکنش‌ها را فراهم می‌آورد و از تقلب و دسترسی غیرمجاز به اطلاعات جلوگیری می‌کند. بلاکچین به دلیل عدم وجود واسطه‌ها و فرآیندهای پیچیده، تراکنش‌ها را با سرعت بالا انجام می‌دهد. این فناوری همچنین امکان انجام معاملات متعدد و پیچیده در فضای فناوری را تسهیل می‌کند. از جمله این معاملات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

🟢 تراکنش‌‌های مرتبط با خرید و فروش مواد و تجهیزات فضایی.

🟢 تراکنش‌های مرتبط با حقوق مالکیت.

🟢 تعهدات قراردادی.

کاربرد بلاکچین برای ثبت مالکیت و حقوق مالکیت فناوری‌های فضایی

از بلاکچین در فضا برای ثبت حقوق مالکیت فناوری‌های فضایی استفاده می‌شود. استفاده از این تکنولوژی موجب تامین امنیت، شفافیت و ثبات می‌شود. در این حالت، اطلاعات مرتبط با مالکیت و حقوق فناوری‌های فضایی، از جمله پتنت‌ها، اختراعات و مدارهای فضایی در بلاک‌های زنجیره‌ای ثبت می‌شوند. این اطلاعات به صورت امن و بدون قابلیت تغییر (برای دسترسی‌های غیرمجاز) باقی می‌مانند. جالب است بدانید که فناوری بلاکچین با استفاده از رمزنگاری و مکانیزم‌های امنیتی مانند امضاء دیجیتال، اطلاعات را حفظ می‌کند و از دسترسی غیرمجاز به آنها جلوگیری به عمل می‌آورد.

کاربرد بلاکچین در تراکنش‌های متعلق به مدارهای فضایی و ماهواره‌ها

بلاکچین در فضا امکان ردیابی دقیق تراکنش‌های مرتبط با مدارهای فضایی و ماهواره‌ها را فراهم می‌آورد. این ردیابی می‌تواند اطمینان از صحت و اعتبار تراکنش‌ها را ارتقا دهد. بلاکچین اجازه می‌دهد تا اطمینان از اعتبار داده‌ها و اصالت تراکنش‌ها به طور کامل حاصل شود. این ویژگی برای داده‌های حساس و اطلاعاتی که مرتبط با مدارهای فضایی و ماهواره‌هاست، حیاتی است. به واسطه‌ی قابلیتِ مستند سازی و ثبت تاریخچه دقیق تراکنش‌های مرتبط با مدارها و ماهواره‌ها این امکان وجود دارد که تحلیل و بهبود فرآیندها و تصمیم‌گیری‌های آتی مرتبط با مدارها بسیار آسانتر از گذشته انجام شود.

کاربردهای بلاکچین در صنعت فضایی

پاسخ به سوالات رایج در ارتباط با بلاکچین و صنعت فضانوری

استفاده از بلاکچین در فضا به دلیلِ ارتقای امنیت و بهبود سیستم‌های مدیریت زنجیره تامین امری لازم، هیجان انگیز و ضروری است. همانطور که صنعت فضایی به رشد خود ادامه می‌دهد، فناوری بلاکچین نقش مهمی را در شکل دادن به آینده صنعت فضایی ایفا می‌کند. در ادامه به بررسی برخی از سوالات متداول و بحث‌های داغ این روزهای کاربران در خصوص کاربرد بلاکچین در فضا می‌پردازیم. 

کاربرد بلاکچین در فناوری فضایی چیست؟

طبق آنچه در این مطلب به آن پرداختیم، زیرساخت فضایی نیاز به جریانی دائمی از منابع و داده‌ها دارد. بلاکچین می‌تواند به عنوان یک پلتفرم امن و شفاف برای تامین و ردیابی دقیق ِکالاها و اطلاعات عمل کند.

آیا ناسا از بلاکچین استفاده می‌کند؟

طبق اخبار موجود، ناسا طی همراهی با یک استارتاپ مستقر در فلوریدا به اسم لون استار (Lonestar) و شرکت IsIe of man برای ماموریت آینده خود برای سفر به ماه در فوریه 2024 از فناوری بلاکچین استفاده می‌کند.

ویژگی های بلاکچین چیست که آن را به پلتفرم مناسبی برای استفاده در فضا تبدیل کرده است؟

عدم امکان دستکاری اطلاعات در آن.

پرداخت‌های بلادرنگ.

غیرمتمرکز بودن.

عدم وجود واسطه.

برای آموزش و گفتگو و کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه پیشنهاد می کنیم سایر مطالب وبلاگ سیبنال را مطالعه کنید. سیبنال می تواند به شما در سرمایه گذاری و تحلیل ارز دیجیتال کمک شایانی نماید.

امتیاز دهید : (54)
  • کاربرد بلاکچین در فضا
  • کارایی بلاکچین در فضا
  • فناوری بلاکچین و فضا
  • بلاکچین در توسعه صنعت فضایی
  • بلاکچین در صنعت فضایی

مطالب مرتبط

Relevent Posts

تفاوت کلیدی بیت کوین و بلاک چین | توضیح ساده + جدول مقایسه
  • تفاوت کلیدی بیت کوین و بلاک چین | توضیح ساده + جدول مقایسه

  • بیت کوین و بلاک چین چه تفاوت‌هایی دارند؟ در این مقاله به تحلیل تفاوت‌های بین بیت کوین و بلاک چین و توضیح نقش هر یک در دنیای ...
مشاهده مطلب
آشنایی کامل با پروتکل IPFS، پروتکل ابررسانه ای همتا به همتا
  • آشنایی کامل با پروتکل IPFS، پروتکل ابررسانه ای همتا به همتا

  • اگر قصد دارید در مورد ماهیت و عملکرد پروتکل IPFS (سیستم فایل بین سیاره‌ ای) اطلاعات دقیق کسب کنید، این مطلب شروع خوبی برای شما ...
مشاهده مطلب
تاثیر web3 بر نظام بانکی کشورها در اینده
  • تاثیر web3 بر نظام بانکی کشورها در اینده

  • در این مقاله تأثیر بالقوه Web3 بر آینده سیستم‌های بانکی در کشورهای سراسر جهان را بررسی خواهیم کرد. ...
مشاهده مطلب