درحال حاضر سیگنالی وجود ندارد

تفاوت کلیدی بیت کوین و بلاک چین | توضیح ساده + جدول مقایسه

سعیده سی سختی پور
1403/04/13
بلاک چین

بیت کوین و بلاک چین چه تفاوت‌هایی دارند؟ در این مقاله به تحلیل تفاوت‌های بین بیت کوین و بلاک چین و توضیح نقش هر یک در دنیای ارزهای دیجیتال پرداخته‌ایم.

تفاوت کلیدی بیت کوین و بلاک چین | توضیح ساده + جدول مقایسه | سیبنال

علی رغم تفاوت بیت کوین و بلاک چین برخی همچنان تصور می‌کنند که این دو یکسان هستند. در واقع بلاک چین بیت کوین یکی نیستند اما بسیار به هم مرتبط هستند. 

بیت کوین نوعی ارز دیجیتال است که توسط یک مرجع غیرمتمرکز کنترل می‌شود. در مقابل، بلاک چین نوعی دفتر کل است که تمام تراکنش‌های انجام شده را ثبت و به تسهیل تراکنش‌های همتا به همتا کمک می‌کند. 

بیت کوین اولین برنامه بلاک‌چین بود و پس از آن بلاکچین دستخوش تغییرات تکنولوژیکی بزرگی شد و در حال حاضر به صنایع دیگر نیز خدمات ارائه می‌دهد. اگر مایلید یکبار برای همیشه با فرق بین بلاک چین و بیت کوین آشنا شوید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

بیت کوین چیست؟

برای درک تفاوت بیت کوین و بلاک چین ابتدا باید با هر کدام به طور دقیق آشنا شویم. بیت کوین نوعی ارز دیجیتال است که می‌توان آن را ارز دیجیتال برتر نیز تلقی کرد. 

این ارز دیجیتال عمدتا برای تسریع تراکنش‌های فرامرزی، کاهش کنترل دولت بر تراکنش و ساده‌سازی پرداخت‌ها از فردی به فرد دیگر، بدون مراجعه به یک موسسه مالی و بدون داشتن واسطه‌های شخص ثالث ایجاد شده است.

در حال حاضر بیش از 200 ارز دیجیتال موجود است و بیت کوین محبوب‌ترین آن‌ها است. بیت کوین یک ارز غیرمتمرکز است، به این معنی که به هیچ کشور یا ارز دیجیتالی وابسته نیست. در مقایسه با درگاه‌های پرداخت محبوب کارمزد تراکنش نسبتا پایینی را ارائه می‌کند و مردم در سراسر جهان از آن برای انواع مختلف تراکنش استفاده می‌کنند. 

این ارز مبتنی بر فناوری بلاک چین است، به این معنی که تراکنش‌های بیت کوین به صورت عمومی بر روی بلاک چین ثبت می‌شود. در واقع بیت کوین اولین ارز رمزنگاری شده در جهان است که از فناوری بلاک چین برای تسهیل پرداخت‌های همتا به همتا استفاده می کند. پس این یکی از تفاوت های بیت کوین و بلاک چین است.

شبکه بیت کوین شبکه‌ای از رایانه‌ها در سراسر جهان است که به یکدیگر متصل هستند تا در واقع تراکنش‌های پرداخت بیت کوین بین حساب‌های بیت کوین را پردازش کنند. 

این رایانه‌ها به عنوان ماینرها شناخته می‌شوند و متعلق به افراد و شرکت‌های مختلف در سراسر جهان هستند. شبکه بیت کوین بسیار امن است و طور خاص طراحی و کدگذاری شده است تا ایجاد بیت کوین تقلبی یا تراکنش‌های جعلی را ناممکن کند.

بیشتر بخوانید: 11 روش برای کسب درآمد از بیت کوین

ویژگی های بیت کوین

بیت کوین به عنوان یک نرم‌افزار بر بستر بلاک چین دارای ویژگی‌های زیر است: 

  • غیرمتمرکز

 بیت کوین یک سیستم غیرمتمرکز است، یعنی توسط هیچ سازمان و یا نهادی کنترل نمی‌شود و شما به سادگی می‌توانید یک تراکنش ناشناس بدون تایید مقامات بالاتر انجام دهید. 

  • عرضه محدود

مقدار بیت کوین محدود است. عرضه مادام‌العمر بیت کوین فقط 21 میلیون است که با سرعت اندکی استخراج می‌شود. این یک سیستم شفاف است و امکان عرضه پول ثابتی را برای مردم فراهم می‌کند. 

باید توجه داشته باشید که مقدار محدود بیت کوین، مبنای اولیه ارزش بالای و پذیرش گسترده آن است. این گزینه را می‌توان یکی از موارد تفاوت بیت کوین و بلاک چین تلقی کرد.

  • تغییرناپذیری

پروتکل بیت کوین به کاربران خود یک رکورد غیرقابل تغییر ارائه می‌دهد که مهم‌ترین چیزی است که باید در مورد بیت کوین درک کرد. این بدان معناست که هیچ کس نمی‌تواند در معاملات یا سوابق معاملات دستکاری کند.

  • تراکنش سریع جهانی

سیستم بیت کوین سیستمی است که همواره در حال افزایش شبکه جهانی کاربران و دستگاه‌ها است. در نتیجه، تراکنش‌های بیت‌کوین را می‌توان در هر زمان و از هر مکانی در جهان بدون مشکل انجام داد. این بهترین ویژگی بیت کوین است.

  • بدون مجوز بودن

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بیت کوین، بدون مجوز بودن آن است. این نقطه اصلی فروش برای سازندگان این پول دیجیتال است. یعنی اگر می‌خواهید با استفاده از بیت کوین یک برنامه مالی ایجاد کنید، نیازی به مجوز از کسی نخواهید داشت.

بلاک چین چیست؟

در ادامه مطلب تفاوت بیت کوین و بلاک چین بهتر است با مفهوم دقیق بلاکچین آشنا شویم. بلاک چین نوعی دفتر کل برای ثبت تراکنش‌های همتا به همتا است که باز، امن و به راحتی برای همه قابل دسترسی است. به عبارت بسیار ساده، بلاک چین یک فایل کامپیوتری برای نظم‌دهی و ذخیره داده‌ها است که داده‌های موجود در آن در بسیاری از رایانه‌ها توزیع شده و بنابراین غیرمتمرکز است. 

بلاک چین‌ها به دلیل طبیعت غیرمتمرکز، به طور باورنکردنی ایمن هستند؛ زیرا هیچ نقطه حمله‌ای وجود ندارد. همچنین برخلاف یک پایگاه داده سنتی و متمرکز "که سوابق توسط یک مدیر مرکزی (مثلا یک شرکت یا دولت) پردازش می‌شوند" کل زنجیره بلوکی شفاف است و داده‌ها با اجماع کاربران تأیید می‌شوند. با وجود این شفافیت، بلاک چین‌ها به طور باورنکردنی ایمن هستند. دلیل آن این است که هیچ نقطه مرکزی برای هدف قرار دادن هکرها وجود ندارد.

بلاک چین فناوری پایه بیت کوین است و به طور خاص برای بیت کوین توسعه یافته است. بنابراین، بیت کوین اولین نمونه از بلاک چین بود و بدون بلاک چین، بیت کوین وجود نخواهد داشت. امروزه بیت کوین تنها نمونه‌ای از ارزهای دیجیتال است و شبکه‌های ارزهای دیجیتال دیگری نیز از فناوری بلاک چین پشتیبانی می‌کنند. 

بنابراین بلاک چین چیزی فراتر از بیت کوین است و باعث شده این فناوری با حوزه‌ها و صنایع مختلف تطبیق داده شود و اکنون حتی در تراکنش‌های کوچک در صنایع مختلف نیز استفاده می‌شود. این مسئله را نیز می‌توان یکی از موارد مهم تفاوت بیت کوین و بلاک چین تلقی کرد.

برای اینکه بیشتر با بلاک چین آشنا شوید مقاله ما در مورد بلاک چین چیست را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید: کاربرد بلاک چین

ویژگی های بلاکچین چیست؟ 

برخی از اصلی‌ترین ویژگی‌های بلاک چین عبارت‌اند از:

  • تغییرناپذیری

بلاکچین یک شبکه دائمی و غیر قابل تغییر با امنیت و شفافیت کامل است که تضمین می‌کند داده‌ها تغییر داده نمی‌شوند.

  • غیرمتمرکز بودن

بلاکچین یک سیستم غیرمتمرکز است، یعنی توسط هیچ سازمان و یا نهادی کنترل نمی‌شود. این غیرمتمرکز بودن و عدم نیاز به یک مرجع مرکزی، امنیت و شفافیت بیشتری را فراهم می‌کند. این ویژگی بین بلاک چین بیت کوین مشترک است.

  • امنیت 

 امنیت بالای بلاک چین از طریق مکانیسم‌های رمزگذاری، هش و اجماع تامین می‌شود. تمامی اطلاعات موجود در بلاکچین رمزنگاری شده‌اند. هر داده هویت منحصر به فردی دارد و به صورت رمزنگاری با دیگر داده‌ها مرتبط است. بنابراین اصلاح و تغییر در هر داده به معنای تغییر تمامی شناسه‌های هش است که ناممکن است.

  • سیستم توزیع شده 

سیستم توزیع شده به این معنا است که تمام شرکت‌کنندگان دارای یک نسخه از دفتر کل هستند. بنابراین همه جزئیات تراکنش قابل مشاهده و ضد دستکاری است. 

  • اجماع

هر بلاکچین دارای یک الگوریتم توافق یا اجماع است که تصمیم‌گیری سریع و بی‌طرفانه در میان گره‌های فعال شبکه را تضمین می‌کند. حتی اگر گره‌ها به یکدیگر اعتماد نکنند، برای تصمیم‌گیری به الگوریتمی که در مرکز شبکه است اعتماد می‌کنند.

  • یکپارچگی و اتفاق آرا

اضافه شدن یک بلاک به شبکه مستلزم دریافت تأیید اکثریت است. یک گره نمی‌تواند اطلاعات را به شبکه اضافه یا از شبکه کند. یعنی تغییر بدون موافقت اکثریت گره‌ها در شبکه منتفی نیست.

بیشتر بخوانید: انواع شبکه های بلاکچین چیست؟

فرق بین بلاک چین و بیت کوین

در ادامه مبحث صفر تا صد بلاک چین بیت کوین، اجازه دهید مهم‌ترین تفاوت بیت کوین و بلاک چین را از طریق نکات زیر درک کنیم.

۱. عملکرد

بیت کوین یک ارز دیجیتال و بلاک چین یک پایگاه داده توزیع شده است. بیت کوین از فناوری بلاک چین نیرو می‌گیرد، اما بلاک چین کاربردهای زیادی فراتر از بیت کوین پیدا کرده است. بیت کوین ارز بین کاربران را انتقال می‌دهد، در حالی‌که بلاک چین می‌تواند برای انتقال انواع چیزها از جمله اطلاعات یا حقوق مالکیت دارایی استفاده شود.

۲. سازگاری

 یکی از تفاوت های کلیدی بین بیت کوین و بلاک چین، سازگاری است. بیت کوین بر روی تراکنش‌های فرامرزی متمرکز است. در حالی‌که بلاک چین ابتدا به عنوان دفتر کل ارز بیت کوین شروع به کار کرد و به تدریج شروع به بهبود و ارائه خدمات به سایر صنایع کرد. بلاکچین پیشرفت‌های مداومی در فناوری ایجاد کرده و اکنون داغ‌ترین چیزی است که در بازار وجود دارد.

۳. شفافیت

بلاک چین یک دفتر کل توزیع شده است که تراکنش‌های همتا به همتا را در یکی از امن‌ترین محیط‌ها امکان‌پذیر می‌کند. تراکنش‌هایی که از طریق بلاک چین انجام می‌شود، عمومی و شفاف هستند. اما بیت کوین یک ارز دیجیتال است که به منظور کاهش هزینه و زمان برای تراکنش‌های برون مرزی استفاده می‌شود.

۴. استراتژی

یک تفاوت بیت کوین و بلاک چین نوع استراتژی و انعطاف پذیری آن‌ها است. بیت کوین تا حدودی یک سیستم بسته و ناشناس است. بیت‌کوین به صورت کدهای عددی ثبت می‌شود که برای اکثر افراد قابل فهم نیست. به همین دلیل است که نمی‌تواند به جلو حرکت کند. 

از سوی دیگر، بلاک چین با صنایع مختلفی کار می‌کند و از این رو باید با قوانین و هنجارهای شرکت‌ها مانند مبارزه با پولشویی، شناخت مشتری و ... مطابقت داشته باشد. بنابراین، شرکت‌ها به بلاک چین اعتماد بیشتری دارند.

بیشتر بخوانید: شناخت انواع الگوریتم های بلاکچین

 

مقایسه بلاک چین و بیت کوین 

آیا بیت کوین همان بلاکچین است؟ خیر. تفاوت بیت کوین و بلاک چین به طور اختصار در جدول زیر ارائه شده است:

مبنای مقایسه بلاک چین و بیت کوین


 


 

بیت کوین


 

بلاکچین

چیستی

ارز دیجیتال

دفتر کل

هدف اصلی

ساده سازی و افزایش سرعت تراکنش‌ها بدون محدودیت‌های دولتی زیاد

ارائه یک محیط کم هزینه، ایمن و مطمئن برای تراکنش‌های همتا به همتا.

تجارت

بیت کوین به تجارت به عنوان ارز محدود می‌شود.

بلاک چین می‌تواند به راحتی هر چیزی را از ارز گرفته تا حقوق مالکیت سهام منتقل کند.

دامنه

دامنه بیت کوین محدود است.

بلاک چین در برابر تغییرات بازتر است و از این رو از حمایت بسیاری از شرکت‌های برتر برخوردار است.



 

استراتژی

بیت کوین بر کاهش هزینه و زمان تراکنش‌های مالی تمرکز دارد، اما انعطاف‌پذیری کمتری دارد.


 

بلاک چین را می‌توان با هر تغییری تطبیق داد و از این رو می‌توان از آن در تراکنش‌های صنایع مختلف استفاده کرد.


 



 

وضعیت

بیت‌کوین تا حدی بسته و ناشناس است و از این رو حتی اگر تراکنش‌ها دیده شوند، اعدادی هستند که در دنباله خاصی قرار ندارند.

بلاک چین با مشاغل مختلف کار می‌کند و باید با KYC و سایر هنجارها مطابقت داشته باشد. بنابراین بسیار شفاف است.

 

کلام پایانی 

با وجود ارتباط بالای بلاک چین بیت کوین، تفاوت بیت کوین و بلاکچین بسیار زیاد است. بلاک چین بستر رمزارزهای بسیاری است و بیت کوین تنها یک ارز دیجیتال محدود بر این بستر گسترده است. بلاک چین فناوری است که امکان استفاده از ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین را فراهم می‌کند که از زمان شروع پیشرفت‌های زیادی داشته است. در این مقاله سعی کردیم مروری کوتاه بر ویژگی‌ها و تفاوت‌های این دو مفهوم مهم عصر دیجیتال داشته باشیم و امیدواریم توانسته باشیم آن را به خوبی برای شما تشریح نماییم. چنانچه همچنان سوال یا ابهامی در این زمینه دارید، می‌توانید به کارشناسان ما درسایت سیبنال مطرح نمایید.

امتیاز دهید : (90)
  • تفاوت های کلیدی بیت کوین و بلاک چی
  • تفاوت بیت کوین و بلاک چین

مطالب مرتبط

Relevent Posts

رودمپ ان اف تی چیست؟ راهنمای جامع و مراحل کلیدی
  • رودمپ ان اف تی چیست؟ راهنمای جامع و مراحل کلیدی

  • آیا می‌خواهید بدانید رودمپ ان اف تی چیست؟ در این مقاله، تمام مراحل و راهکارهای لازم برای ایجاد یک نقشه راه قوی در پروژه‌های NFT ...
مشاهده مطلب
آشنایی کامل با پروتکل IPFS، پروتکل ابررسانه ای همتا به همتا
  • آشنایی کامل با پروتکل IPFS، پروتکل ابررسانه ای همتا به همتا

  • اگر قصد دارید در مورد ماهیت و عملکرد پروتکل IPFS (سیستم فایل بین سیاره‌ ای) اطلاعات دقیق کسب کنید، این مطلب شروع خوبی برای شما ...
مشاهده مطلب
تاثیر web3 بر نظام بانکی کشورها در اینده
  • تاثیر web3 بر نظام بانکی کشورها در اینده

  • در این مقاله تأثیر بالقوه Web3 بر آینده سیستم‌های بانکی در کشورهای سراسر جهان را بررسی خواهیم کرد. ...
مشاهده مطلب