درحال حاضر سیگنالی وجود ندارد

انواع شبکه های بلاکچین چیست؟ (با شرح کامل)

محمد نوروزی
1400/10/26
بلاک چین

فناوری بلاکچین انتقال و دسترسی به اطلاعات را در دنیای دیجیتال متحول کرده است. انواع شبکه های بلاکچین در سرتاسر ساختار اقتصادی جهان گسترده شده اند و رمز ارز ها با استفاده از این بستر ها امنیت و سرعت خود را تضمین می کنند. این فناوری انتقال داده در هر زمینه ای را با حفظ تاریخچه و تغییرات از ابتدا تا انتها ممکن می سازد.

انواع شبکه های بلاکچین چیست؟ (با شرح کامل) | سیبنال

معرفی انواع شبکه های بلاکچین

در زمینه فناوری‌های ذخیره‌سازی و انتقال اطلاعات، بلاکچین به عنوان یک سیستم جدید می‌تواند بخش‌های خاصی از اقتصاد را در درازمدت به‌طور اساسی متحول کند. برای درک بهتر این موضوع، پیشنهاد می کنیم انواع شبکه های بلاکچین را در زیر مطالعه کنید. خواهیم دید که پروتکل هایی با کاربردهای بسیار متفاوت، بین بلاکچین های خصوصی، عمومی، کنسرسیوم و هیبرید وجود دارد.
 


آشنایی با انواع شبکه های بلاکچین


1- فناوری بلاکچین خصوصی

بلاکچین فناوری است که امکان ذخیره و انتقال اطلاعات را در یک زمینه کاملا شفاف، غیرمتمرکز و ایمن فراهم می کند. برای تجسم بهتر این مفهوم، لازم است داده های کامپیوتری را در بلوک هایی تصور کنیم که هر بلوک به بلوک قبلی وابسته است. این فرآیند در نهایت منجر به تشکیل یک پایگاه داده می شود که حاوی تاریخچه مبادلات انجام شده بین اعضا از زمان آغاز شبکه است. 
نکته مهم در مورد انواع شبکه های بلاکچین این است که شما می توانید بدون هیچ کنترلی فعالیت کنید. این زنجیره ها توسط کاربران مختلف آن به اشتراک گذاشته می شوند و همه می توانند اعتبار آن را بررسی کنند. از خدمات بلاکچین می توان به روش های مختلفی از جمله برای انتقال دارایی ها (ارز، اوراق بهادار و سهام) استفاده کرد.
فناوری بلاکچین خصوصی شبیه به یک اینترانت خصوصی عمل می کند که دسترسی محدود تعداد مشخصی از کاربران را به محتوا فراهم می کند. بنابراین کاملا برعکس اینترنت عمومی است که همه می توانند از آن استفاده کنند. اغلب اوقات، مدیر این ساختار خصوصی تلاش می کند تا با توجه به میزان مشارکت، اجازه دسترسی به افراد جدید را بدهد یا از آن امتناع کند. برخی از سازمان ها در حال حاضر به طور گسترده از این روش استفاده می کنند، مانند بانک ها که برای نقل و انتقال ارزهای خارجی به این زنجیره متکی هستند.
 


ساختار تایید اطلاعات در بلاکچین بیت کوین


2- فناوری بلاکچین عمومی

احتمالا از عنوان مطلب متوجه شده اید که بلاکچین عمومی برای ورود نیاز به مجوز خاصی ندارد و همچنین هنگام انجام تراکنش نیز نیازی به اجازه نیست. کاربران مختلف در زنجیره همگی در یک سطح هستند و تمام گره های پلتفرم توسط شبکه همتا به همتا کنترل می شوند. یک ویژگی اساسی دیگر این بلاکچین در منبع باز (Open Source) بودن آن نهفته است. در واقع، هر کسی با پیشینه فنی کافی می‌تواند کد پروتکل را همانطور که صلاح می‌داند کپی و اصلاح کند که این کار پروتکل‌های جایگزین را ایجاد می‌کند.
بلاکچین عمومی یکی انواع شبکه های بلاکچین است. این پلتفرم ها در گونه های مختلف ارز دیجیتال، مانند بیت کوین مشاهده می شوند، که ساخت نسخه تقلبی از رمز ارز را کاملا غیرممکن می سازند و به راحتی در یک تلفن همراه ذخیره می شوند و خراب شدن آنها ممکن نیست. هر بیت کوین شماره مخصوص به خود را دارد و سایر رمز ارزها که از زنجیره های بلاکچین دیگر استفاده می کنند نیز مانند بیت کوین قابل تشخیص از یکدیگر می باشند و می توانند به طور کامل تاریخچه مبادلات، تولید و توزیع ارز را در خود حفظ کنند و به نمایش بگذارند.
زنجیره های بلاکچین در شرف ایجاد انقلابی در نحوه عملکرد خدمات مالی و رویکرد تراکنش های مالی هستند. در واقع، از این طریق امکان انجام معاملات ایمن بدون واسطه فراهم می شود که هر حلقه در زنجیره کل سیستم را تضمین می کند.
 

فناوری بلاکچین عمومی

 

3- فناوری بلاکچین کنسرسیوم

بلاکچین کنسرسیوم بین کاربران مختلف آن به اشتراک گذاشته می شود؛ که هر یک از آنها یک گره شبکه در زیرساخت خود دارند. این بدان معناست که هر گروه بزرگ و قدرتمند از اعضای بلاکچین، علاقه مند به همکاری با سایر گروه های زنجیره است. برای اینکه یک بلوک اضافی به زنجیره اضافه شود، تعداد کافی از اعضا باید تراکنش ها را تایید کنند. بنابراین در اینجا دیگر بحث پرداخت‌ها بر اساس معیارهای رایانه‌ای مطرح نیست، بلکه بحث اکثریتی از اعضا، که اعتبار معاملات و تراکنش ها را تایید می کنند به میان می آید.
این فناوری بیشتر مورد استقبال شرکت‌ها و دولت‌ها قرار می‌گیرد، زیرا به آنها اجازه می‌دهد کنترل نسبی بر انتقال اطلاعات را حفظ کنند. روی دیگر این مدل از انواع شبکه های بلاکچین عدم شفافیت کامل است. در واقع می توان انتخاب کرد که تراکنش های انجام شده در بلاکچین عمومی بشوند یا نشوند. این امر منجر به ایجاد انگیزه برای استفاده از بلاکچین کنسرسیوم در بین کاربران بلاکچین خصوصی شده است. به عبارت دیگر، بلاکچین کنسرسیوم چیزی بین زنجیره عمومی و خصوصی است که با ضمانت عدم کنترل یک نهاد متمرکز، تکامل یافته است. 
در حال حاضر بسیاری از ساختارهای تخصصی به ویژه در نقل و انتقالات بین المللی از این روش استفاده می کنند. که از میان آنها می توان به شبکه بین‌المللی انتقال وجه بین بانکی، سوئیفت اشاره کرد. که 11000 بانک در کل جهان را شامل می شود و روزانه بیشتر از 25 میلیون سفارش را پردازش می کند.

 

ساختار بلاکچین کنسرسیوم


4- فناوری بلاکچین هیبرید

بلاکچین ترکیبی یا هیبرید از ویژگی های انواع شبکه های بلاکچین استفاده می کند. یک بلاکچین ترکیبی دسترسی کنترل شده و آزادی بلاکچین عمومی را به صورت همزمان اجرا می کند. معماری بلاکچین هیبریدی کاملا قابل تنظیم است. اعضای بلاکچین ترکیبی می توانند تصمیم بگیرند که چه کسی می تواند در بلاکچین شرکت کند یا کدام تراکنش ها عمومی شوند. مثلا در یک معامله هویت طرف های معامله تنها برای خود آنها افشا می شود. و به واسطه فرآیند KYC (سیستم احراز هویت مشتری) سایر اعضا نیز می توانند هویت طرف های معامله را تایید کنند. کاربران در بلاکچین هیبرید می توانند ضمن حضور در بلاکچین خصوصی به چند بلاکچین عمومی نیز متصل شوند. بزرگترین مزیت بلاکچین هیبرید امنیت داده ها است که مانند بلاکچین خصوصی تامین می شود و از سویی دیگر می توان تراکنش ها را در بلاکچین های عمومی و به واسطه کاربران پر تعداد تایید کرد، که امکان پولشویی و کلاهبرداری را به شدت کاهش می دهد. 



بلاکچین هیبرید از مزایای زنجیره خصوصی و عمومی استفاده می کند


آینده فناوری و توسعه انواع شبکه های بلاکچین

با توجه به سرعت، آسان بودن دسترسی، راحتی ایجاد شبکه و امنیت انواع شبکه های بلاکچین، این فناوری روز به روز گسترده تر می شود. و در انواع بازار ها و بخش های مختلف اقتصادی و اجتماعی که نیاز به انتقال اطلاعات دارند گسترش می یابد. شما می توانید برای اطلاع از قیمت ارزهای دیجیتال و یا ارتباط با تحلیل گر ها و آگاهی و گفتگو در مورد حوزه های مختلف بازار رمز ارزها به سایت سیبنال مراجعه کنید.
 

امتیاز دهید : (13)
  • انواع شبکه های بلاکچین
  • شبکه همتا به همتا
  • کنسرسیوم در ارز دیجیتال به چه معناست
  • فناوری بلاکچین کنسرسیوم
  • فناوری بلاکچین هیبرید
  • بلاکچین ترکیبی چیست
  • سیستم احراز هویت مشتری KYC
  • آشنایی با انواع شبکه های بلاکچین

مطالب مرتبط

Relevent Posts

آشنایی کامل با پروتکل IPFS، پروتکل ابررسانه ای همتا به همتا
  • آشنایی کامل با پروتکل IPFS، پروتکل ابررسانه ای همتا به همتا

  • اگر قصد دارید در مورد ماهیت و عملکرد پروتکل IPFS (سیستم فایل بین سیاره‌ ای) اطلاعات دقیق کسب کنید، این مطلب شروع خوبی برای شما ...
مشاهده مطلب
تاثیر web3 بر نظام بانکی کشورها در اینده
  • تاثیر web3 بر نظام بانکی کشورها در اینده

  • در این مقاله تأثیر بالقوه Web3 بر آینده سیستم‌های بانکی در کشورهای سراسر جهان را بررسی خواهیم کرد. ...
مشاهده مطلب
درخت مرکل چیست؟ مزایا و معایب استفاده از درخت مرکل در بلاکچین
  • درخت مرکل چیست؟ مزایا و معایب استفاده از درخت مرکل در بلاکچین

  • درخت مرکل، بر پایه توابع هش استوار بوده و اهمیتی حیاتی در تأمین امنیت شبکه‌های رمزنگاری دارد. در شاخه‌های مختلفی کاربرد دارد که ...
مشاهده مطلب