درحال حاضر سیگنالی وجود ندارد

تاثیر اقتصاد جهانی بر قیمت طلا چگونه است

جواد حقیقت
1400/07/16
آموزش

قیمت طلا مانند دیگر فلزات گرانبها تحت تاثیر مولفه ها و شاخص های مختلف اقتصاد جهانی است به همین دلیل سرمایه گذاران و معامله گران بازار جهانیِ طلا و یا حتی افرادی که در بازار طلای ایران فعالیت می‌کنند باید همیشه، نیم نگاهی به اخبار اقتصادی و سیاسی جهان داشته باشند. در این نوشته به عوامل موثر بر قیمت طلا پرداخته خواهد شد.

تاثیر اقتصاد جهانی بر قیمت طلا چگونه است | سیبنال

بسیاری از افراد، علاقه زیادی به سرمایه گذاری یا معامله در بازار طلا دارند ولی هیچگاه نمی‌دانند دلیل نوسانات قیمت طلا چیست به همین دلیل هیچگاه نمی توانند از بازار طلا سود کنند چون به عوامل موثر بر قیمت طلا اشراف کافی ندارند. قیمت طلا در داخل ایران تا حد زیادی به قیمت جهانی انس بستگی دارد و قیمت انس نیز توسط عرضه و تقاضای معامله گرانِ عمدۀ آن تعیین می‌شود ولی یک سری عوامل و شاخص های اقتصادی وجود دارند که عرضه و تقاضای انس جهانی را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

 

بیشتر بخوانید: آموزش سرمایه گذاری و کسب درآمد از بازار مالی طلا

 

هفت مورد از مهم ترین عوامل موثر بر قیمت جهانی طلا به شرح زیر هستند:

1- سیاست های پولی و سخنرانی های فدرال رزرو آمریکا

سیاست های پولیِ بانک مرکزی یا همان فدرال رزرو آمریکا و نشست های سران این بانک، بزرگترین محرک قیمت طلا هستند؛ کمیته فدرال بازار آزاد، که هر شش هفته یکبار جلساتی برگزار می‌کند، درباره وضعیت اقتصاد ایالات متحده و آینده سیاست های پولی بحث می‌کند اگر فدرال رزرو موضعی اتخاذ کند که خبر از کاهش نرخ بهره بدهد قیمت جهانی طلا در اثر این تصمیم، رشد خواهد کرد زیرا کاهش نرخ بهره موجب کمتر شدن جذابیت سپرده گذاری و صندوق های سرمایه گذاری می‌شود و تمایل به سرمایه گذاری در طلا افزایش می‌یابد در صورت افزایش نرخ بهره، عکس این اتفاق خواهد افتاد.

بانک مرکزی آمریکا
اخبار مربوط به تصمیمات بانک مرکزی آمریکا مهمترین عامل موثر بر قیمت جهانی طلا است

 

2- داده های اقتصادی، دومین عامل موثر بر قیمت طلا

یکی دیگر از عوامل محرکِ قیمت طلا، اطلاعات اقتصادی ایالات متحده است؛ داده های اقتصادی مانند گزارش مشاغل، داده های دستمزد، داده های تولید و داده های گسترده‌تر مانند رشد تولید ناخالص داخلی، بر تصمیمات پولی فدرال رزرو تاثیر میگذارد که به نوبه خود می‌تواند بر قیمت طلا نیز تاثیر بگذارد به این صورت که اگر داده های اقتصادی آمریکا خبر از یک اقتصاد قوی بدهد احتمال در پیش گرفتن سیاست های انقباضی و افزایش نرخ بهره از جانب فدرال رزرو وجود دارد که در پی آن، نرخ طلا کاهش خواهد یافت ولی اگر داده های اقتصادی آمریکا خوب نباشد این به نفع بالا رفتن قیمت طلاست.

3- عرضه و تقاضای طلا در مقیاس جهانی

ممکن است این نکته نادیده گرفته شود  اما اقتصاد سادۀ عرضه و تقاضا می‌تواند بر قیمت طلا نیز تأثیر بگذارد  به این صورت که هر خبری از کشورهای تولید کنندۀ عمدۀ طلا به گوش برسد که از کاهش عرضه طلا خبر دهد مستقیما موجب افزایش قیمت طلا خواهد شد مثلا اگر به هر دلیلی، عرضه طلا به بازار جهانی از جانب کشورهایی مثل استرالیا، چین، روسیه، کانادا یا آمریکا کاهش یابد قیمت طلا افزایش خواهد یافت زیرا این کشورها از تولید کنندگان عمدۀ طلای جهانی هستند.

گردش پول

یکی از عوامل موثر بر قیمت جهانی طلا، میزان عرضه و تقاضای این فلز در مقیاس جهانی است

 

4- تورم؛ یک عامل مهم در افزایش قیمت طلا

چهارمین عاملی که می‌تواند بر قیمت طلا تأثیر بگذارد، تورم یا افزایش قیمت کالاها و خدمات است. در کشورهای با اقتصاد آزاد، تورم تقریباً همیشه نشانه رشد و توسعه اقتصادی است  هنگامی که اقتصاد در حال رشد و توسعه است، شایع است که بانک های مرکزیِ کشورها عرضه پول را افزایش دهند و گسترش عرضه پول، ارزش هر اسکناسِ موجود در گردش را کم می‌کند و دارایی هایی را که ذخیرۀ ارزشی هستند مانند طلا  گران تر خواهند شد پس اگر تورم در کشورهای بزرگ جهان مانند آمریکا افزایش یابد این اتفاق موجب افزایش قیمت جهانی طلا خواهد شد.

 

5- EFT  ها (صندوق های معاملات الکترونیکی طلا)

قبل از هر چیز باید بدانید که در میان عوامل تاثیر گذار بر قیمت طلای جهانی، تاثیر صندوق های معاملات طلا کمترین مقدار است. EFT  ها انواعی از صندوق های بین المللی سرمایه گذاری بر روی طلا هستند که استقبال سرمایه گذاران از آنها خبر از تمایل به خرید طلا و به طبع آن بالا رفتن قیمت طلا می‌دهد. 

6- گردش پول

گردش پول به ویژه دلار آمریکا به دلیل اینکه قیمت طلا به دلار آمریکا وابسته  است یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر قیمت طلاست به این صورت که کاهش ارزش دلار آمریکا باعث افزایش قیمت طلا می‌شود ولی  تقویت دلار آمریکا که  اغلب به دلیل رشد اقتصادی ایالات متحده ایجاد می شود، قیمت طلا را پایین می آورد زیرا طلا و دلار آمریکا رابطه معکوس دارند.

عرضه و تقاضای طلا در مقیاس جهانی

نرخ دلار آمریکا تاثیر مستقیم بر قیمت جهانی طلا دارد

7- عدم قطعیت و تاثیر آن بر قیمت طلا

عدم قطعیت، یک مفهوم گسترده دارد و شامل چندین مورد  می‌شود که مجموعه همه آنها نوعی سردرگمی را برای معامله گران ایجاد می‌کنند. عدم قطعیت در اقتصاد موجبِ نوعی ریسک گریزی می‌شود و افراد را به سمت خرید دارایی های امن مانند طلا، ین ژاپن و یا دلار آمریکا می‌کشاند در نتیجه عدم قطعیت در اقتصاد جهانی موجب رشد قیمت طلا خواهد شد.

به عبارت دیگر، بازار های مالی مثل بازار سهام به دنبال قطعیت هستند و قطعیت، اغلب دشمن قیمت طلا است اگر بخواهیم برای عدم قطعیت در اقتصاد جهانی مثال هایی بزنیم می توان به موارد زیر اشاره کرد: عدم آگاهی از نحوه خروج  بریتانیا از اتحادیه اروپا و عدم اطمینان از موفقیت دوباره دونالد ترامپ در انتخابات سال گذشته که هر دو عامل مذکور، موجب افزایش قیمت طلا شدند.

نکته ای که سرمایه گذاران باید به آن توجه کنند این است که عدم قطعیت مانند سایر عوامل موثر بر قیمت طلا از لحاظ آماری، قابل اندازه گیری نیست، یک عامل کاملاً روانی است و می تواند از رویدادی به رویداد دیگر متفاوت باشد.

امتیاز دهید : (40)
  • قیمت جهانی طلا
  • قیمت طلا
  • خرید طلا
  • سرمایه گذاری در طلا
  • آینده طلا

مطالب مرتبط

Relevent Posts

انواع صندوق های قابل معامله (ETF) برای علاقه مندان به فرصت های سرمایه گذاری
  • انواع صندوق های قابل معامله (ETF) برای علاقه مندان به فرصت های سرمایه گذاری

  • در این مقاله با انواع ای تی اف(ETF) به صورت کامل آشنا خواهید ...
مشاهده مطلب
صفر تا صد ساخت حساب در بروکر آلپاری
  • صفر تا صد ساخت حساب در بروکر آلپاری

  • در این مقاله با انواع حساب و نحوه باز کردن حساب در بروکر آلپاری آشنا خواهیم ...
مشاهده مطلب
طلای آب شده و درآمدزایی از طریق معاملات طلای آب شده
  • طلای آب شده و درآمدزایی از طریق معاملات طلای آب شده

  • در این مقاله راجع به معامله طلای آب شده ، سودآوری از طریق خرید و فروش طلای آب شده و مزایای سرمایه گذاری روی طلای آب شده توضیحات ...
مشاهده مطلب