درحال حاضر سیگنالی وجود ندارد

سرمایه‌ گذاری بلند مدت یا کوتاه مدت کدام مناسب تر است

جواد حقیقت
1400/07/02
آموزش

زمان، فاکتوری تعیین کننده در اهداف پیش روی هر نوع سرمایه‌ گذاری است و بر میزان سودآوری آنها تاثیر می‌گذارد به همین دلیل بسیاری از افراد که قصد ورود به یک عرصه جدیدِ سرمایه‌ گذاری را دارند باید بدانند که برای چه مدت پول خود را در فلان حوزه خاص، سرمایه‌ گذاری کنند. در این نوشته به مزایا و معایب سرمایه‌ گذاری کوتاه مدت و بلند مدت پرداخته می‌شود.

 سرمایه‌ گذاری بلند مدت یا کوتاه مدت کدام مناسب تر است | سیبنال

یک سرمایه گذار، قبل از هر چیز باید یک سوال اساسی از خود بپرسد و آن سوال این است که برای چه مدت باید در فلان حوزه خاص، سرمایه‌ گذاری کنم؟ پاسخ به این سوال، اهمیت بسیار زیادی برای هر سرمایه گذار دارد و بخش مهمی از فرآیند رشد دارایی وی است زیرا که به فرد در رسیدن به اهداف خود کمک می‌کند. در ادامۀ این متن به بررسی نقاط قوت و ضعف سرمایه‌ گذاری کوتاه مدت و بلند مدت پرداخته می‌شود و در پایان، تشخیص خواهید داد که کدام یک برای آینده مالی شما مناسب‌تر است.

مزایا سرمایه گذاری
 سرمایه‌ گذاری بلند مدت و کوتاه مدت هر کدام مزایا و معایب خاصی دارند

سرمایه‌ گذاری بلند مدت

سرمایه‌ گذاری‌های بلند مدت، عموما به معنی خرید دارایی‌هایی مانند سهام یا املاک هستند که قصد دارید آنها را برای مدتی طولانی نگه دارید؛ این موارد اگرچه فرصت‌های مناسبی برای رشد دارایی‌ها هستند ولی باید بدانید که برای مدت زمان قابل توجهی به پول خود دسترسی نخواهید داشت.

مواردی وجود دارد که استفاده از سرمایه‌ گذاری‌های بلندمدت منطقی تر از انواع کوتاه مدت هستند از جمله:

1- اگر بیش از 20 سال با بازنشستگی فاصله دارید

 اگر بیش از دو دهه تا وقت بازنشستگی شما باقی مانده است و هنوز زمان قابل توجهی، قبل از ترک کار دارید، بهتر است به فکر سرمایه‌ گذاری بلند مدت باشید مثلا خرید سهام و املاک که البته برای رشد احتمالی به زمان نیاز دارند و یک فرد جوان، به اندازه کافی زمان دارد تا در طول چند دهه برای خود ثروت مناسبی بسازد.

وقتی جوان‌تر هستید، فضای بیشتری برای اشتباه کردن دارید پس بهتر است با انجام یک سرمایه‌ گذاری بلند مدت، سرمایه خود را از این اشتباهات احتمالی در امان نگه دارید.

 

بیشتر بخوانید: آموزش سرمایه گذاری در بازار مالی مسکن

 

2- به پول خود نیاز ندارید در عین حال نمی‌خواهید آن را از دست بدهید

اگر مبلغی از پول را در اختیار دارید که فکر می‌کنید تا مدت ها به آن نیاز پیدا نمی‌کنید، بهتر است با آن یک سرمایه‌ گذاری بلند مدت انجام دهید مثلا با آن یک ملک خریداری کنید؛ مزیت این کار این است که هم دارایی شما در طول زمان با یک سرعت کم یا متوسط رشد می‌کند و هم آن را حفظ کرده‌اید زیرا در غیر این صورت ممکن است پول شما برای خرید دارایی‌های کم ارزش خرج شده و از بین برود.

سرمایه گذاری بلندمدت
 سرمایه‌ گذاری‌های بلند مدت پتانسیل سوددهی های بزرگ را دارند

3- سرمایه‌ گذاری طولانی مدت برای حفظ دارایی در برابر تورم

یکی از دلایلی که ضرورت سرمایه‌ گذاری را افزایش می‌دهد وجود مشکل تورم است که موجب کاهش ارزش پول نقد می‌شود این مشکل در کشوری مانند ایران، بسیار حادتر است و ممکن است در زمانی کوتاه، ارزش پول موجود در حساب بانکی افراد به شدت کاهش یابد. یکی از بهترین تصمیمات برای حفاظت از دارایی‌های نقد، قرار دادن آنها در طرح‌های طولانی مدت است به علاوه سرمایه‌ها در پروژه‌های بلند مدتِ موفق، رشد قابل توجهی می‌کنند.

 

سرمایه‌ گذاری کوتاه مدت

 سرمایه‌ گذاری‌های کوتاه مدت آنهایی هستند که قصد دارید از آنها برای رسیدن به اهداف مالی در یک بازه زمانی کوتاه‌تر استفاده کنید و ممکن است برای تامین منابع درآمد پایدار به آنها احتیاج داشته باشید. سرمایه‌ گذاری‌های کوتاه مدت ممکن است شامل دارایی‌هایی مانند اوراق قرضه، پول نقد و مستمری باشند. برخی سناریوها وجود دارد که در آنها توجه به سرمایه‌ گذاری‌های کوتاه مدت، منطقی است از جمله موارد زیر:

1- سرمایه‌ گذاری کوتاه مدت کنید؛ اگر به زودی به پول احتیاج خواهید داشت

اگر مقداری پس انداز دارید و می‌خواهید از آن برای اهداف کوتاه مدت، مانند پیش پرداخت خانه استفاده کنید ممکن است سرمایه‌ گذاری‌های کوتاه مدت برای شما منطقی‌تر باشند مثلا می‌توانید از برخی حساب‌های سپردۀ بانکی استفاده کنید که سودهای مشخص (البته در اغلب موارد متوسط) ارائه می‌دهند و به شما این امکان را می‌دهند که هر زمان که نیاز داشتید پول خود را برداشت کنید. اگر یک گزینه فرار مانند سهام را انتخاب کنید، ممکن است در زمان برداشت پول نقد، ضرر کنید.

سرمایه گذاری
برخی از انواع سرمایه‌ گذاری‌های کوتاه مدت، موجب کمک به افراد در رسیدن به درآمد پایدار می‌شوند

2- شما یک منبع درآمد منظم می خواهید

 سرمایه‌ گذاری‌های کوتاه مدت، اغلب با درآمد پایدار همراه هستند بنابراین، وقتی می‌دانید که به درآمد منظم نیاز دارید، بهتر است به آنها روی بیاورید مثلا افتتاح یک سپرده بانکی که سود مشخصی، ارائه می‌دهد می‌تواند انتخابی بسیار مناسب برای افرادی باشد که تمایل دارند از سرمایه خود، درآمد داشته باشند این افراد به پول خود نیاز دارند ولی در عین حال نمی‌خواهند مستقیما آن را خرج کنند. البته باید در نظر گرفت که اگر سرمایه خود در بازه های کوتاه سپرده گذاری کنید شاید میزان درآمد یا سودی که از این کار می‌گیرید نتواند بر افت سرمایۀ ناشی از تورم مقابله کند مثل حالتی که در ایران وجود دارد و درصد تورم بیشتر از درصد سود سپرده های بانکی است. 

 

کلام آخر

هر دو نوع سرمایه‌ گذاری کوتاه مدت و بلند مدت، مزایا و معایب خاص خود را دارند؛ انواع کوتاه مدت به شما این امکان را می‌دهد تا در کوتاه مدت و با ریسک کمتر به اهداف مالی خود برسید از طرف دیگر، اگر شما سرمایه گذار ریسک پذیرتری هستید و بازده زمانی بیشتری در اختیار دارید، می‌توانید راه های سرمایه‌ گذاری بلند مدت را انتخاب کنید. همچنین می توانید با صحبت کردن با تحلیلگران و کاربران، تصمیم خود را با آنها به اشتراک گذاشته و از آنها مشورت بگیرید.

امتیاز دهید : (5)
  • سرمایه‌ گذاری کوتاه مدت
  • سرمایه‌ گذاری بلند مدت
  • کاهش ریسک ناشی از تورم
  • افزایش سرمایه درازمدت
  • جلوگیری از کم ارزش شدن پول

مطالب مرتبط

Relevent Posts

انواع صندوق های قابل معامله (ETF) برای علاقه مندان به فرصت های سرمایه گذاری
  • انواع صندوق های قابل معامله (ETF) برای علاقه مندان به فرصت های سرمایه گذاری

  • در این مقاله با انواع ای تی اف(ETF) به صورت کامل آشنا خواهید ...
مشاهده مطلب
صفر تا صد ساخت حساب در بروکر آلپاری
  • صفر تا صد ساخت حساب در بروکر آلپاری

  • در این مقاله با انواع حساب و نحوه باز کردن حساب در بروکر آلپاری آشنا خواهیم ...
مشاهده مطلب
طلای آب شده و درآمدزایی از طریق معاملات طلای آب شده
  • طلای آب شده و درآمدزایی از طریق معاملات طلای آب شده

  • در این مقاله راجع به معامله طلای آب شده ، سودآوری از طریق خرید و فروش طلای آب شده و مزایای سرمایه گذاری روی طلای آب شده توضیحات ...
مشاهده مطلب