درحال حاضر سیگنالی وجود ندارد

رمز ارز غیر قابل تعویض ( NFT ) چیست

محمد نوروزی
1400/10/20
توکن غیر مثلی - NFT

ایجاد و گسترش رمز ارز غیر قابل تعویض بسیاری از متخصصان حوزه بازار ارزهای دیجیتال را شوکه کرد. بسیاری از افراد به سختی می توانستند پرداخت هزاران دلار را برای یک تصویر که بر روی صفحه گوشی هر کسی قابل دیدن است را، بپذیرند. از سویی دیگر امنیت و قدرت زنجیره بلاکچین به رشد و توسعه NFT کمک شایانی می کند.

رمز ارز غیر قابل تعویض ( NFT ) چیست | سیبنال

(تاریخ بروزرسانی مقاله: 1402/05/22)

ظهور رمز ارز غیر قابل تعویض

از عنوان رمز ارز غیر قابل تعویض (Non-Fungible Token) می توان تعجب کرد که آیا این اصطلاح به دلیل مبهم بودن آن انتخاب نشده تا کنجکاوی افراد را برانگیزاند؟ یک توکن غیر قابل تعویض، رمز ارزی است که مانند هیچ رمز ارز دیگری نیست. اما مگر همه توکن های سایبری منحصر به فرد نیستند؟ هر بیت کوین یا هر اتر، مانند اسکناس به درستی شماره گذاری شده اند. و چیزی قابل تغییر و تعویض در آنها وجود ندارد.
 


شناخت مفهوم رمز ارز غیر قابل تعویض


یک وسیله در صورتی قابل تعویض است که بتوان آن را با وسیله هایی با همان طبیعت، کیفیت و کمیت جایگزین کرد. از جمله دارایی های قابل تعویض مانند نقره، طلا یا پول قابلیت تبدیل و تغییر به یکدیگر را دارند. شما می توانید مقداری بیت کوین را با ریال بخرید و یا به اصطلاح تعویض کنید؛ چیزی که در مورد رمز ارز غیر قابل تعویض رخ نمی دهد. و همین امر منشاء نام این مدل از ارز دیجیتال است که به آن به طور خلاصه NFT می گویند.
آیا شما ویدیوی (چارلی من را گاز گرفت)، فیلمی 55 ثانیه‌ای که در سال 2007 توسط والدین دو کودکی که در حال بازی هستند، در یوتیوب منتشر شد را دیده اید؟ این ویدئو در تاریخ 23 می 2021 به قیمت 760999 دلار آمریکا، از طریق یک حراج آنلاین فروخته شد.
 


سبک های مختلف در تولید ان اف تی وجود دارد

ان اف تی NFT چیست؟

اگر شما یک اثر هنری از نقاشی معروف مثلا لئوناردو داوینچی را در اختیار داشته باشید و یا یک شی عتیقه از اجداد خود به ارث برده باشید. ماهیت چیزی که در اختیار شما قرار دارد، دارای ارزش است اما خودش به تنهایی به عنوان وجه نقد کاربرد ندارد. شما نمی توانید ارزش تمام تابلوهای نقاشی موجود در جهان را صرفا به خاطر نقاشی بودن یکسان بدانید. کلمه غیر قابل تعویض در همین جا معنی می دهد. یعنی شما نمی توانید یک تابلو را با تابلوی دیگر عوض کنید همینطور هم نمی توانید یک رمز ارز غیر قابل تعویض را با NFT دیگر از نظر ارزش برابر بدانید و هر کدام از آنها به تنهایی قیمت گذاری می شوند. احتمالا مفهوم ان اف تی برای شما کاملا قابل درک شده است. در ادامه متن به شیوه های معامله و ارزش گذاری NFT می پردازیم و به شما توضیح خواهیم داد که چگونه می توانید یک ارز دیجیتال غیر مثلی تولید کنید.

 

رمز ارز غیر قابل تعویض چگونه کار می کند؟ 

برای تایید منحصر به فرد بودن یک NFT، باید آن اثر دیجیتالی شده و در بلاکچین ثبت شود. در حال حاضر، بخش بزرگی از توکن‌های غیرقابل تعویض در بلاکچین اتریوم، فهرست شده‌اند. اکثر ارزهای دیجیتال موجود در بازار، در دفتر کل یک زنجیره بلاکچین نوشته می شوند و برای همیشه قابل پیگیری هستند. برخلاف پایگاه داده های سنتی تر، بلاکچین تغییرناپذیر و خدشه ناپذیر است. هنگام ایجاد یک رمز ارز غیر قابل تعویض، تمام داده های اثر دیجیتالی شده، و وارد بلاکچین می شود. یک توکن غیر قابل تعویض می تواند حاوی مقدار زیادی اطلاعات باشد. فن آوری بلاکچین همچنین ترکیب مجموعه ای از داده ها، از تصاویر گرفته تا کد و حتی ویدئو را ممکن می سازد. پس از ثبت اثر در بلاکچین، کار با گواهی اصالت دیجیتال همراه خواهد شد. این گواهی تضمین می کند که چه کسی NFT را در اختیار دارد؛ و او در واقع تنها مالک این ارز دیجیتال است. پس از دیجیتالی شدن در بلاکچین، تاریخچه کار (خرید، فروش مجدد، تاریخ ایجاد، نام سازنده…) برای همیشه ثبت می شود. به همین دلیل است که  گالری های متخصص در خرید و فروش آثار هنری مانند کریستیز یا ساتبی، به سرعت از فناوری NFT استفاده کردند. 

 

بیشتر بخوانید: بلاکچین چیست و معرفی انواع شبکه های بلاکچین



 


نحوه حراج NFT ها

 

نحوه خرید و فروش NFT

پلتفرم های مختلف و پر تعدادی برای خرید و فروش NFT وجود دارد. از محبوب ترین سایت ها می توان به OpenSea، Foundation، Ethernity یا Rarible اشاره کرد. بسیاری از پلتفرم‌های مبادله ارزهای دیجیتال نیز با پیشنهاد به کاربران خود برای خرید یا فروش آن‌ها از طریق رابط کاربری، کار با رمز ارز غیر قابل تعویض را آغاز کرده‌اند. شما می توانید با مراجعه به یکی از سایت هایی که مرجع فروش NFT است نسبت به خرید این آثار اقدام کنید. کارهای گران قیمت زیادی وجود دارد که به اتریوم و بیت کوین معامله می شوند. در این بین برخی سایت ها برای ایجاد بازار های دست پایین تر، پلتفرم هایی برای خرید و فروش ان اف تی های هنرمندان جوان و تازه کار، با ارزهای دیجیتال ارزان تر ایجاد کرده اند. با یک سرچ ساده و گفتگو با اهل فن می توانید از چگونگی ورود به این بازار ها اطلاع کسب کنید. البته توجه داشته باشید که خرید این آثار به منزله سرمایه گذاری های طولانی مدت است و ممکن است شما نتوانید به همان سرعتی که آثار ارزان قیمت را می خرید؛ آنها را با قیمت بالاتر بفروشید.

 

بیشتر بخوانید: چگونه میتوانیم توکن NFT خرید و فروش کنیم؟

 

چگونه یک ان اف تی(NFT) ایجاد کنیم؟

برای تولید یک رمز ارز غیر قابل تعویض ابتدا باید در یکی از پلتفرم های خرید و فروش، ثبت نام کنید. پس از انجام این کار باید مقداری از رمز ارز مورد استفاده در پلتفرم را تهیه و در کیف پول خود ذخیره کنید. روال کار اکثر پلتفرم ها به این صورت است که کیف پول شما با حساب کاربری تان هماهنگ می شود و پس از آن می توانید با پرداخت کارمزد کار خود را برای مشتریان پلتفرم به نمایش بگذارید. قیمت و تعداد کاری که می خواهید از یک اثر بفروشید توسط خود شما تعیین می شود. برای موفقیت در این راه باید ضمن شناخت بازار ارزهای دیجیتال و سلیقه مشتریان پلتفرم، دستی هم در تولید آثار هنری داشته باشید. انواع آثار از تصویر، موسیقی و فیلم و هر اثر قابل ثبت بر روی بلاکچین، قابل فروختن نیز هست.
 


خرید و فروش در پلتفرم های NFT


آیا باید در NFT سرمایه گذاری کرد؟

در نظر داشته باشید که کسب درآمد از NFT آنقدرها هم که فکر می کنید آسان نیست. در واقع، قیمت تمام آثار دیجیتال به طور خودکار بالا نمی رود. با سرمایه گذاری در یک رمز ارز غیر قابل تعویض، همیشه این ریسک را می پذیرید که پول اولیه خود را پس نگیرید. و به هر دلیلی ممکن است قیمت آن کاهش یابد و دیگر هرگز شروع به افزایش نکند. ولی اگر تخصص کافی در شناخت آثار هنری و شناخت سیگنال ها را در این بازار دارید. به سرعت وارد شوید. زیرا بسیار از افراد به سود خوبی از این طریق دست یافته اند.

 

سوالات متداول شما در مورد NFT:

1- آیا چیزی می تواند غیر قابل تعویض باشد اما NFT نباشد؟

✅ بله! هر عنصر کاملاً اصیل که با دیگر مورد مشابه از همان عنصر قابل تعویض نباشد، به عنوان غیر قابل معامله شناخته می‌شود. بنابراین، یک اثر هنری اصیل مانند نقاشی مونالیزا غیر قابل معامله است. یک قطعه لباس هم غیر قابل معامله است زیرا ممکن است ارزش بیشتری داشته باشد نسبت به یک مورد مشابه دیگر به دلیل صاحب قبلی آن یا شرایطی که در آن است. اما هیچ یک از این چیزها به طور ذاتی توکن غیر قابل معامله نیستند زیرا یک توکن غیر قابل معامله باید در بلاکچین ثبت شود. بلاکچین به عنوان یک دفترچه رسمی آنلاین شفاف، غیرقابل تغییر و دائمی عمل می‌کند که معاملات را ردیابی می‌کند. بنابراین، چیزی را به عنوان یک NFT شناخته می‌شود که هم غیر قابل معامله باشد و هم در بلاکچین ثبت شده باشد.

2- آیا در آینده چیزهایی همانند خودرو را می توان به عنوان NFT در بلاکچین خرید و  فروش کرد؟

✅ بله، بسیار احتمالاً این اتفاق می‌افتد! زیرا توکن‌های غیر قابل معامله (NFTها) غیرقابل تغییر هستند و می‌توانند مالکیت منحصر به فرد یک مورد را پیگیری کنند، بنابراین برای خریدهایی که نیاز به قابلیت پیگیری دارند، مانند خودروها، به طور طبیعی مناسب هستند. به عنوان مثال، در حال حاضر هنگام خرید خودرو، مالک یک سند کاغذی دریافت می‌کند. در آینده، می‌توان این مورد را با استفاده از یک قرارداد هوشمند در بلاکچین جایگزین کرد. با داشتن یک سند عمومی که برای همه افراد در دسترس است، مالک خودرو می تواند به راحتی و به وضوح مالکیت خودروی خود را ثابت کند و حتی در آینده ی دورتر خودروی خود را به فروش برساند. از طرفی این لیست می تواند در اختیار سازمان‌هایی مانند راهنمایی و رانندگی و نیروی انتظامی قرار گیرد تا صحت اطلاعات بررسی شود.

3- چه چیزی برخی از NFT ها را گران تر از سایرین می کند؟

✅ ارزش یک NFT به دید فردی که آن را مشاهده می‌کند، وابسته است، اما عوامل بسیاری در تعیین ارزش نقش دارند. در مجموعه‌های بزرگ‌تر، کمیت و کمیابی یک NFT می‌تواند به افزایش ارزش آن کمک کند. برخی از NFTها ویژگی‌هایی دارند که آن‌ها را ویژه و جذاب می‌کنند. ویژگی‌های هر NFT در صفحه مخصوص خودش در بازارهای خرید و فروش NFT آورده می‌شوند. NFTهایی که ویژگی‌های منحصر به فردی دارند، معمولاً ارزش بیشتری نسبت به نظیرهای معمولی خود دارند. همچنین اگر NFT توسط یک خالق یا هنرمند مشهور ساخته شده باشد، ارزش بیشتری خواهد داشت. و در آخر، کاربرد نیز می‌تواند بر افزایش ارزش آن NFT تأثیر بگذارد. اگر NFT به مالکش دسترسی به چیزی اختصاصی یا جذاب فراهم کند، احتمالاً ارزش بیشتری دارد. این تنها سه مورد از عواملی‌اند که می‌توانند باعث افزایش قیمت و ارزش NFTها شوند، هرچندکه عوامل دیگری نیز می‌توانند بر قیمت و ارزش NFT تأثیرگذار باشند.


 

امتیاز دهید : (8)
  • توکن غیر قابل تعویض
  • ارز دیجیتال غیر مثلثی
  • گواهی اصالت دیجیتال
  • خرید و فروش NFT
  • NFT چیست
  • سایت خرید و فروش NFT
  • چگونه NFT بسازیم
  • ساخت NFT
  • ان اف تی چیست
  • عوامل تعیین کننده قیمت NFT
  • خرید فروش خودرو با NFT
  • آینده خرید و فروش NFT

مطالب مرتبط

Relevent Posts

6 روش تشخیص nft جعلی از واقعی
  • 6 روش تشخیص nft جعلی از واقعی

  • برای کسانی که قصد دارند وارد بازار nft شوند، روش های تشخیص nft جعلی از واقعی را نوشته‌ایم تا به آنها کمک کنیم از تله کلاهبرداران ...
مشاهده مطلب
معرفی 5 وبسایت برتر جهت ساخت توکن رایگان ارز دیجیتال بر بستر بلاکچین
  • معرفی 5 وبسایت برتر جهت ساخت توکن رایگان ارز دیجیتال بر بستر بلاکچین

  • ایجاد توکن ارز دیجیتال با یک قرارداد هوشمند انجام می شود. برخی از وب سایت ها اجازه می دهند تا ساخت توکن ارز دیجیتال خود را به ...
مشاهده مطلب
معرفی 5 مورد از بهترین توکن های هواداری(fan token)  در بازار ارز دیجیتال
  • معرفی 5 مورد از بهترین توکن های هواداری(fan token) در بازار ارز دیجیتال

  • توکن های هواداری فوتبال، فرصتی برای هواداران برای مشارکت بیشتر در باشگاه‌های مورد علاقه خود هستند. برای آشنایی با این فناوری و ...
مشاهده مطلب