درحال حاضر سیگنالی وجود ندارد

6 روش تشخیص nft جعلی از واقعی

محدثه احمدی نژاد
1402/10/17
توکن غیر مثلی - NFT

برای کسانی که قصد دارند وارد بازار nft شوند، روش های تشخیص nft جعلی از واقعی را نوشته‌ایم تا به آنها کمک کنیم از تله کلاهبرداران در امان بمانند.

6 روش تشخیص nft جعلی از واقعی | سیبنال

آموزش نحوه تشخیص nft جعلی از واقعی به طور خاص برای کاربران تازه وارد و کسانی که دانشی در مورد بلک چین و توکن غیر مثلثی ندارند، بسیار ضروری است. اگر جزء این گروه هستید، خواندن این مطلب به شما پیشنهاد می شود. 

با افزایش محبوبیت nft ها، مسئله اصالت و واقعی بودن آنها در کانون توجه ها قرار گرفته است. اینکه چگونه باید nft جعلی را تشخیص دهیم یا اینکه به طور کلی nft چیست، پرسش هایی هستند که قبل از ورود به این حوزه باید پاسخ شان را به طور دقیق بررسی کنید.

Nft یا توکن غیر مثلی چیست؟

قبل از صحبت در مورد آموزش نحوه تشخیص nft جعلی از واقعی بهتر است کمی در مورد آنها بدانید. Nft یا توکن غیرمثلی، دارایی های دیجیتال منحصر بفرد هستند که از فناوری بلاکچین برای تایید مالکیت و اصالتشان استفاده می‌شود. بر خلاف ارزهای دیجیتالِ شناخته شده، هر nft دارای کد شناسایی منحصر بفرد و ابر داده است که تکراری نیست. Nft ها می توانند هر چیزی اعم از موزیک، art یا یک اثر هنری، ویدئو، املاک و مستغلات مجازی باشند. برای درک بهتر به تصویر زیر نگاه کنید.

 

بیشتر بخوانید: رمز ارز غیر قابل تعویض ( NFT ) چیست؟

 

نمونه nft ها

آیا کلاهبرداری یا فیشینگ nft واقعی است؟

افزایش محبوبیت nft در طی سالهای 2020 و 2021 باعث شده تا کلاهبرداران به سراغ این بازار آمده و افراد ناآگاه را به دام بیندازند. برای بسیاری از سرمایه گذاران نوپا، درک بلاکچین و nft کمی چالش برانگیز است. در صورت ورود ناآگاهانه به این بازار می توانید سرمایه خود را به کل از دست بدهید.

راهکارهای تشخیص nft جعلی از واقعی

راهکار هایی که در ادامه آورده می شوند برای تشخیص nft جعلی از واقعی برای شروع ِورود به این بازار مناسب هستند. این راهکار ها در کنار روش های کلاهبرداری nft شرح داده شده‌اند.

1- هویت هنرمند یا فروشنده nft را بررسی کنید.

جهت تشخیص nft جعلی از واقعی، اگر آن را مستقیما از هنرمند یا فروشنده خریداری می کنید حتما نام او را در شبکه های اجتماعی (مثل توییتر یا دیسکورد) جستجو کنید تا مطمئن شوید یک شخص حقیقی است و در این زمینه فعالیت می‌کند. اگر در حال خرید کلکسیونی در یک بازار ثانویه (secondary market) هستید، می توانید آدرس کیف پول فروشنده و on Chain - ID آن را بررسی کنید تا ببینید که از کجا آمده است. اگر مارکت مورد نظر به شما اجازه نمی دهد که آدرس کیف پول فروشنده را مشاهده کنید، بهتر است احتیاط بیشتری کرده و قبل از هرگونه اقدام از اعتبار آن اطمینان حاصل کنید.

2- وب سایت nft را به خوبی بررسی کنید

برای کلاهبرداران، کپی کردن کل یک وب سایت و مشابه سازی از آن برای فریب دادن کاربران سخت نیست. ممکن است وقتی وارد یک وب سایت می‌شوید احساس کنید که همه چیز قانونی به نظر می رسد. توجه داشته باشید که سایت های scam می توانند کاملا کپی از یک وب سایت معتبر باشند. بهتر است url وب سایت ها را قبل از خرید، به طور کامل بررسی کنید. 

یک وب سایت جعلی معمولا دارای جزئیات خاصی است که ممکن است از دید کلاهبردار جا مانده باشد. مثلا به عکس ها، متن های بی کیفیت و سایر نشانه های ساختگی وب سایت به خوبی دقت کنید. هرگز نباید کیف پول خود را قبل از بررسی قانونی بودن ِوب سایت به آن متصل کنید. در صورت انجام این کار، اپراتورهای آن به سادگی می توانند به موجودی تان دسترسی داشته باشند.

 

بیشتر بخوانید: چگونه میتوانیم توکن NFT خرید و فروش کنیم؟
 

معتبر بودن وب سایت nft

3- بررسی آدرس قرارداد nft

جهت تشخیص nft جعلی از واقعی به جز آدرس کیف پول فروشنده و on Chain - ID، یکی دیگر از اطلاعات مهمی که باید بررسی کنید آدرس قرارداد nft است. شما باید بتوانید آدرس دقیقِ قرارداد مجموعه ای که قصد خرید آن را از یک منبع کاملا قانونی دارید به راحتی بیابید. در صورت مشاهده تفاوت، بدانید که nft مورد نظر معتبر نیست.

4- حجم فروش nft را بررسی کنید

وقتی یک nft محبوبیت زیادی پیدا می کند به این معناست که به جز شما قبلا افراد دیگری نیز آن را خریداری کرده اند. با بررسی nft در اکسپلورر بلاک چین یا در nft Marketplace این موضوع را بررسی کنید. با بررسی تراکنش ها و خرید های از قبل انجام گرفته می توانید مطمئن شوید که این تراکنش ها دارای کیف پول های یکسان (یا به تعداد کم) نیستند. گاهی کلاهبردار های nft تلاش می کنند با دستکاری حجم فروش یا قیمت، nft مورد نظر را واقعی یا سایت مورد نظر را امن و قابل اعتماد نشان دهند.

5- قیمت nft را به خوبی بررسی کنید

پس از مدتی فعالیت در حوزه nft به خوبی متوجه می شوید که کمترین قیمت یا قیمت منطقی در این بازار حدودا چقدر است. اگر قیمت nft مورد نظر بیش از حد خوب به نظر می رسد و به آن شک ندارید، می توانید خرید خود را با خیال راحت انجام دهید، اما اگر قیمت به هر دلیلی منطقی نبود احتیاط کنید. به عنوان مثال اگر یک کریپتو بانک را تنها با قیمت 5000 دلار پیدا کنید، بعید است که جعلی نباشد. همانطور که قبلا ذکر شد، حتی اگر قیمت قانونی به نظر برسد باید مطمئن شوید که حجم فروش nft توسط کلاهبردار دستکاری نشده باشد.

رتبه‌بندی OpenSea در 2021، با تعیین «متوسط ​​قیمت» برای بازارهای NFT Rarible، SuperRare و MakersPlace

6- از جستجوی عکس nft کمک بگیرید

ممکن است فکر کنید که تا به اینجای کار تمامی راهکارهای لازم برای تشخیص nft جعلی از واقعی را انجام داده‌اید و از حقیقی بودن nft مورد نظر مطمئن شده‌اید. همچنان راهکارهای بیشتری همچون روش «جستجوی عکس nft» وجود دارد که می توانید جهت کسب اطمینان بیشتر از آن کمک بگیرید. با جستجوی تصویر nft در گوگل لنز می توانید موارد مشابه آن را پیدا کنید. همچنین می توانید از دوینت ‌آرت (DeviantArt) در این زمینه کمک بگیرید. از این طریق می توانید مطمئن شوید که هنرمند دیگری مشابه همین اثر را ایجاد و مجوز nft برای آن صادر نکرده است. در طی این تکنیک ممکن است متوجه شوید که nft مورد نظر یک کپی از نسخه اصلی یک nft دیگر است و از این طریق از دام کلاهبرداران بیرون خواهید آمد.

nft جعلی و واقعی

سخن آخر

نکاتی که در این مطلب به آنها اشاره کردیم برای ورود به بازار nft جهت تشخیص nft جعلی از واقعی کاربردی هستند. البته به این موارد بسنده نکنید و اطلاعات خود را با بررسی سایر محتواهای موجود در سیبنال گسترش دهید. سیبنال پلتفرمی جامع برای تحلیل گرها جهت آموزش و گفتگو، بررسی قیمت ارز دیجیتال و اخبار مرتبط با این حوزه است تا به شما در سرمایه گذاری و خرید و فروش آگاهانه رمز ارز‌ها کمک کند.

امتیاز دهید : (77)
  • تشخیص ان اف تی فیک
  • فیک یا واقعی بودن nft
  • تشخیص اصالت nft
  • راهکاری تشخیص ان اف تی جعلی

مطالب مرتبط

Relevent Posts

معرفی 5 وبسایت برتر جهت ساخت توکن رایگان ارز دیجیتال بر بستر بلاکچین
  • معرفی 5 وبسایت برتر جهت ساخت توکن رایگان ارز دیجیتال بر بستر بلاکچین

  • ایجاد توکن ارز دیجیتال با یک قرارداد هوشمند انجام می شود. برخی از وب سایت ها اجازه می دهند تا ساخت توکن ارز دیجیتال خود را به ...
مشاهده مطلب
معرفی 5 مورد از بهترین توکن های هواداری(fan token)  در بازار ارز دیجیتال
  • معرفی 5 مورد از بهترین توکن های هواداری(fan token) در بازار ارز دیجیتال

  • توکن های هواداری فوتبال، فرصتی برای هواداران برای مشارکت بیشتر در باشگاه‌های مورد علاقه خود هستند. برای آشنایی با این فناوری و ...
مشاهده مطلب
راهنمای جامع برای پیدا کردن NFT های آینده دار: چگونه از تکنولوژی بلاک چین و هنر دیجیتال سود کنیم؟
  • راهنمای جامع برای پیدا کردن NFT های آینده دار: چگونه از تکنولوژی بلاک چین و هنر دیجیتال سود کنیم؟

  • آیا می‌خواهید بدانید که چگونه می‌توانید با خرید و فروش NFT های آینده دار و کمیاب، در بازار رو به رشد هنر دیجیتال سود ...
مشاهده مطلب