درحال حاضر سیگنالی وجود ندارد

رازهای ناگفته انواع NFT: کدام یک شما را ثروتمند می‌کند؟

سعیده سی سختی پور
1403/04/16
ارزهای دیجیتال

کشف انواع NFT: از هنر دیجیتال و کلکسیون‌ها تا بازی‌های ویدئویی و فشن دیجیتال. وارد دنیای بی‌پایان فرصت‌ها و نوآوری‌ها شوید و سرمایه‌گذاری هوشمندانه کنید!

رازهای ناگفته انواع NFT: کدام یک شما را ثروتمند می‌کند؟ | سیبنال

هنگام صحبت راجع به دارایی دیجیتال باید انواع NFT (ان اف تی) را نیز در نظر گرفت. دنیای ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین دارای شکل جدیدی از دارایی دیجیتال، به نام NFT هستند که به طور فزاینده‌ای خود را در بسیاری از زمینه‌ها تثبیت کرده‌اند و پتانسیل تغییر نحوه تعامل ما با اینترنت و نیز نحوه بازی، تماشای فیلم یا حتی استفاده از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی را دارند. 

ویژگی‌های خاص NFT ها، جعل آن‌ها را دشوار و آن‌ها را به دارایی‌های ارزشمند چه برای کاربران و چه برای برندها تبدیل می‌کند. NFT ها در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند و انواع مختلفی از NFT ها ایجاد شده‌اند که هر کدام دارای ویژگی‌ها و مزایای منحصر به فرد خود هستند. در این راهنمای ساده به بررسی انواع مختلف NFT ها با چند مثال خواهیم پرداخت. 

NFT چیست؟

NFT یا «Non-fungible Token» به معنای توکن‌های غیرقابل تعویض، دارایی‌های دیجیتال منحصربه‌فردی هستند که در یک بلاک چین ذخیره می‌شوند. ان اف تی ها برخلاف ارزهای دیجیتال که قابل تعویض هستند، غیرقابل تعویض‌اند. برای مثال اگر شما یک واحد بیت کوین داشته باشید، می‌توانید آن را با هر بیت‌ کوین دیگری تعویض کنید؛ چون ارزش هر دو با هم برابر است. اما در مورد انواع NFT اینگونه نیست. چون هر توکن غیرمثلی با بقیه فرق دارد و در نتیجه، ارزش آن‌ها نیز متفاوت است.

بیشتر بخوانید: NFT چیست؟

NFT ها چگونه عمل می کنند؟

انواع توکن های غیر مثلی با استفاده از قراردادهای هوشمند ایجاد می‌شوند، که قراردادهایی خوداجرا هستند و شرایط توافق بین خریدار و فروشنده مستقیماً در خطوط کد نوشته می‌شود. این قراردادهای هوشمند باعث می‌شود که NFT ها بتوانند با ویژگی‌های خاصی مانند حق امتیاز، حقوق مالکیت و حتی قابلیت پیشرفت در طول زمان، برنامه‌ریزی شوند.

اکثر NFT ها بخشی از بلاک چین اتریوم هستند، اگرچه سایر بلاک چین ها نسخه خود را از NFT ها پیاده‌سازی کرده‌اند. بلاک چین این مسئله را نیز پیگیری می‌کند که چه کسی انواع NFT ها را در اختیار دارد و معامله می‌کند.

بیشتر بخوانید: 6 روش تشخیص nft جعلی از واقعی

انواع ان اف تی

 مدل‌های مختلفی از NFT وجود دارد که هر کدام دارای ویژگی‌ها و مزایای منحصر به فرد خود هستند. در اینجا برخی از محبوب‌ترین انواع NFT اشاره شده است:

۱. NFT های هنری

NFT های هنری قطعات هنری دیجیتالی هستند که به صورت NFT نشان داده می‌شوند. این NFT ها می‌توانند هر چیزی از نقاشی دیجیتال گرفته تا مجسمه سه بعدی باشند. آن‌ها اغلب توسط هنرمندان NFT ایجاد می‌شوند و امکان خرید و فروش آن‌ها در بازارهای NFT وجود دارد.

مثال: یک هنرمند دیجیتالی یک مجسمه سه بعدی می‌سازد و آن را به یک NFT تبدیل می‌کند. افرادی که این کار هنرمند را می‌پسندند، پیشنهاد می‌دهند تا آن را به مجموعه هنر دیجیتال خود اضافه کنند.

بیشتر بخوانید: آموزش نحوه ساخت NFT

۲. NFT های موسیقی  (Music NFT)

NFT های موسیقی یکی از انواع توکن های nft برای نشان دادن فایل‌های موسیقی دیجیتال مانند آهنگ‌ها، آلبوم‌ها و نماهنگ‌ها است. کاربران با خرید آن مالکیت یک فایل موسیقی خاص با کلیه حقوق و امتیازات را در اختیار می‌گیرند. برخی از خوانندگان و موسیقی‌دان‌ها از تبدیل آثار هنری خود به توکن‌های NFT به منظور حذف دلال‌ها و واسطه‌ها استفاده می‌کنند.

مثال: یک موسیقی‌دان محبوب یک آلبوم نسخه محدود را به عنوان NFT منتشر می‌کند. طرفداران می‌توانند این NFT ها را خریداری کرده و از هنرمند مورد علاقه خود حمایت کنند.

۳. بازی های NFT 

NFT های بازی دارایی‌های دیجیتالی هستند که در بازی‌های ویدیویی استفاده می‌شوند. این دارایی‌ها می‌توانند هر چیزی باشند، از آیتم‌های درون بازی مانند شخصیت‌های خاص، سلاح‌های قدرتمند گرفته تا املاک مجازی. انواع NFT بازی اغلب در بازی‌های مبتنی بر بلاک چین، مانند Axie Infinity، استفاده می‌شوند و بازیکنان می‌توانند با انجام بازی و فروش انواع NFT های خود، ارز دیجیتال کسب کنند.

مثال: در یک بازی آنلاین، می‌توانید یک NFT بخرید که یک شمشیر افسانه‌ای به شما می‌‌دهد. شما می‌توانید از این NFT منحصر به فرد فقط در آن بازی خاص استفاده کنید. گاهی نیز می‌توانید آن‌ها را با پول واقعی بفروشید.

بیشتر بخوانید: بهترین بازی های NFT

۴. NFT های کلکسیونی

NFT های کلکسیونی دارایی‌های دیجیتال منحصر به فردی هستند که با هدف جمع آوری آثار هنری کریپتویی و آیتم‌های کلکسیونی دیجیتال ایجاد می‌شوند. این NFT ها می‌توانند هر چیزی باشند، از کارت‌های تجارت مجازی گرفته تا مجموعه‌های دیجیتال کمیاب. انواع توکن های غیرقابل تعویض اغلب در مقادیر محدودی منتشر می‌شوند که باعث می‌شود کلکسیونرها به شدت به دنبال آن باشند.

به عنوان مثال: یک هنرمند مشهور یک نقاشی دیجیتال با نسخه محدود ایجاد و آن را به NFT تبدیل می‌کند. کلکسیونرها برای آن مناقصه می‌دهند و بالاترین قیمت پیشنهادی مالک آن اثر هنری انحصاری می‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین و معروف ترین کالکشن های NFT

۵. NFT های املاک مجازی (زمین مجازی)

NFT های املاک مجازی، قطعه زمین‌های دیجیتالی هستند که می‌توان آن‌ها را در یک بلاکچین مثل متاورس خرید و فروش کرد. این NFT ها اغلب در دنیای مجازی مبتنی بر بلاک چین، مانند Decentraland استفاده می‌شوند که کاربران می‌توانند املاک مجازی خود را ایجاد کرده و کسب درآمد کنند.

بیشتر بخوانید: NFTها و نقش آن ها در دنیای متاورس

۶. NFT های دامنه

دامنه NFT ها نام‌های دامنه منحصر به فردی مانند .com یا org هستند که به صورت NFT در یک بلاک چین نشان داده می‌شوند. این نام‌های دامنه را می‌توان مانند هر NFT دیگری خرید و فروش کرد و دارای مزیتی منحصربه‌فرد و قابل انتقال آسان است.

۷. NFT های بلیط

NFT های بلیط را می‌توان یکی از کاربری‌ترین انواع NFT تلقی کرد. بلیط NFT به دارندگان این امکان را می‌دهد تا از توکن‌ها به عنوان مجوز دسترسی برای رویدادهای زنده و مجازی استفاده کنند. با تبدیل بلیط کنسرت، نمایش و غیره به توکن‌های NFT می‌توان بسیاری از مشکلات مثل جعل بلیط‌ها را برطرف کرد. 

۸. NFT های ویدئویی

NFT های ویدئویی نیز از انواع NFT هستند که مشابه NFT های موسیقی نشان‌دهنده ویدئوهای دیجیتال، از جمله فیلم‌ها، نمایش‌های تلویزیونی و موزیک ویدئوها هستند. این مانند داشتن یک پوستر یا صحنه فیلم دیجیتال منحصر به فرد است.

مثال: یک کارگردان مشهور سینما نسخه محدودی از فیلم پرفروش خود را به عنوان NFT منتشر می‌کند. علاقه‌مندان به فیلم می‌توانند برای داشتن یک قطعه از فیلم‌های دیجیتالی این NFT ها را پیشنهاد دهند.

۹. NFT های تصویر پروفایل (PFP ها) 

NFT های تصویر پروفایل یک نشانه دیجیتال یا اثر هنری است که برای نمایش به عنوان تصویر نمایه رسانه‌های اجتماعی یک شخص طراحی شده است. آن‌ها کلکسیونی هستند به این معنا که معمولا در مقادیر زیاد (10000 یا بیشتر) عرضه می‌شوند. 

بیشتر بخوانید: پیدا کردن NFT های آینده دار

۱۰. NFT های کاربردی

NFT های کاربردی امتیازات یا مزایای ویژه‌ای را به صاحبان خود ارائه می‌دهند. مثلا می‌تواند دسترسی به باشگاه‌های انحصاری، تخفیف‌های ویژه روی محصولات دیجیتال یا دسترسی زودهنگام به نسخه‌های جدید باشد.

مثال: ممکن است یک NFT داشته باشید که به شما امکان دسترسی VIP به رویدادهای مجازی یا کنسرت‌های درون متاورس را بدهد.

۱۱. NFT های شرط بندی

از انواع NFT های شرط‌بندی می‌توان برای کسب پاداش استفاده کرد. این پاداش‌ها می‌تواند به شکل ارز دیجیتال یا سایر دارایی‌های دیجیتال باشد.

 مثال: با قرار دادن NFT خود در یک پلتفرم خاص، می‌توانید در طول زمان مقداری ارز دیجیتال کسب کنید.

۱۲. NFT های حاکمیتی

NFT های حاکمیتی به مالک حق رای می‌دهند. تصور کنید که در مورد اینکه چگونه یک پروژه یا پلتفرم دیجیتال باید پیشرفت یا تصمیم‌گیری کند، نظر بدهید.

۱۳. NFT های DeFi

NFT های DeFi (مالی غیرمتمرکز) در برنامه‌های مالی در بلاک چین استفاده می‌شوند. این NFTها می توانند نشان دهنده مالکیت دارایی های مورد استفاده برای وام دادن، استقراض و سایر فعالیت‌های مالی باشند.

مثال: می‌توانید از یک DeFi NFT به‌عنوان وثیقه برای استقراض ارزهای دیجیتال در یک پلتفرم وام‌دهی غیرمتمرکز استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: وام NFT چیست + معرفی بهترین پلتفرم های وام NFT

جدول مقایسه انواع NFT 

انواع NFT 

کاربرد انواع ان اف تی

NFT های هنری 

برای نمادسازی یک اثر هنری دیجیتال

NFT های موسیقی

برای نمادسازی فایل‌های موسیقی دیجیتال مانند آهنگ‌ها، آلبوم‌ها و نماهنگ‌ها

NFT های بازی

افزودن قابلیت اختصاصی و مالکیت دیجیتالی به اشیاء مجازی، از جمله شخصیت‌ها، آیتم‌ها و سایر اجزای بازی‌

NFT های کلکسیونی

جمع آوری آثار هنری کریپتویی و آیتم‌های کلکسیونی دیجیتال

NFT های دامنه 

برای ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال

NFT های املاک مجازی 

ایجاد املاک مجازی و کسب درآمد

NFT های بلیط

نشان‌دادن حق ورود به رویداد خاص مثل ورزشگاه یا کنسرت

NFT های ویدئویی 

خرید و فروش محتوای دیجیتال مانند فیلم‌ها و نمایش‌های ویدئویی

NFT های تصویر پروفایل (PFP ها) 

برای نمایش تصویر نمایه رسانه‌های اجتماعی یک شخص

NFT های کاربردی

ارائه امتیازات یا مزایای ویژه‌ به صاحبان

NFT های شرط‌بندی

برای کسب پاداش به صورت ارز دیجیتال

NFT های حاکمیتی

ارائه حق رای به مالک

NFT های DeFi

برای استفاده در برنامه‌های مالی در بلاک چین

قیمت انواع nft

قیمت انواع nft تحت‌تاثیر عوامل متعددی است که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • سازوکار بازار و عرضه و تقاضا
  • رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی 
  • توسعه پروژه و اکوسیستم NFT
  • روند کلی بازار ارزهای دیجیتال 

برای مشاهده دقیق قیمت انواع NFT می‌توانید به صرافی‌های معتبر خرید و فروش این ارزها مراجعه کنید. قیمت انواع مختلف NFT هم بر اساس تومان و هم به دلار به شما نشان داده می‌شود.برای آشنایی با نحوه خرید و فروش توکن NFT کلیک کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی چند کیف پول NFT ایده آل

کلام پایانی 

انواعNFT ها یک پیشرفت جدید و هیجان‌انگیز در دنیای ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین هستند. آن‌ها دنیای جدیدی از امکانات، خلاقیت و مالکیت را برای هنرمندان، نوازندگان، گیمرها و علاقه‌مندان گشوده است. NFT ها منحصر به فرد و کمیاب هستند و می‌توانند ارزش عاطفی یا مالی به دارندگان ارائه دهند. 

در عصر دیجیتال امروزی درک انواع مختلف NFT ها، نحوه عملکرد آن‌ها و تأثیر بالقوه آن‌ها بر آینده مالکیت دیجیتال ضروری است. فرقی نمی‌کند عاشق هنر، گیمر یا علاقه‌مند به متاورس باشید، NFT راه جدیدی برای مالکیت و سرمایه‌گذاری در دارایی‌های دیجیتالی ارائه می‌دهند. به یاد داشته باشید، مانند هر چیز دیگری در اینترنت قبل از سرمایه‌گذاری در این حوزه نیز در مورد آن تحقیق کنید.

اگر نیاز به راهنمایی بیشتری در مورد انواع NFT داشتید می‌توانید با همکاران ما در سایت سیبنال در میان بگذارید.

امتیاز دهید : (66)
  • انواع NFT

مطالب مرتبط

Relevent Posts

انواع روش های استیکینگ در بازار ارز دیجیتال
  • انواع روش های استیکینگ در بازار ارز دیجیتال

  • استیکینگ یکی از روش‌های کسب درآمد از دارایی‌های دیجیتال است که تنها به یک روش محدود نمی‌شود و شیوه‌های مختلفی برای انجام آن وجود ...
مشاهده مطلب
کیف پول تراست ولت چیست | راهنمای جامع 0 تا 100
  • کیف پول تراست ولت چیست | راهنمای جامع 0 تا 100

  • در سال‌های اخیر بازار ارزهای دیجیتال رواج گسترده‌ای یافته است و افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند با کیف پول تراست ولت و ...
مشاهده مطلب
معرفی 15تا از پرطرفدارترین بازی های رایگان تلگرام 2024
  • معرفی 15تا از پرطرفدارترین بازی های رایگان تلگرام 2024

  • مدتی است که بازی های رایگان تلگرام حسابی سر و صدا به پا کرده‌اند. شاید تا قبل از پروژه نات کوین کم‌تر کسی از گروه سنی 40 سال به ...
مشاهده مطلب