درحال حاضر سیگنالی وجود ندارد

به سوی سودآوری: استفاده از اندیکاتورهای قدرتمند در نوسان گیری

ترجمی نسب
1402/10/26
ارزهای دیجیتال

در این مقاله با شایع ترین و بهترین اندیکاتورهایی که تحلیل گران برای تحلیل های خود استفاده میکنند، آشنا خواهید شد

به سوی سودآوری: استفاده از اندیکاتورهای قدرتمند در نوسان گیری | سیبنال

بازار ارز دیجیتال، همانند بازار بورس ایران، نوسان‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت دارد. هر شخصی با توجه به شرایط خود، به دنبال کسب سود است. سود زمانی شکل می‌گیرد که دانش و تخصص کافی را برای حضور در بازار داشته باشید و بتوانید از ابزارهای مناسب به صورت درست استفاده کنید. در این مطلب، شما را با بهترین اندیکاتورها جهت نوسان گیری آشنا می‌کنیم تا با توجه به استراتژی معاملاتی خود، از بازار کسب سود کنید.

نوسان گیری در بازار ارز دیجیتال یک استراتژی کوتاه‌مدت است؛ زیرا در آن، هدف از خرید و فروش، کسب سود از بازار در چند روز یا چند ساعت است. می‌توانید با نوسان‌گیری سود بیشتری کسب کنید اما ریسک آن زیاد است. اندیکاتورها به شما کمک می‌کنند تا ریسک را مدیریت کنید.

میانگین متحرک (MA)

یکی از ابزارهای تحلیل تکنیکال خوب در بازار، میانگین متحرک است که فرصت معاملاتی را به شما نشان می‌دهد. معمولا میانگین متحرک برای بازه‌های 20 الی 50 روز استفاده می‌شود و مقایسه بین آن‌ها، به تشخیص روند بازار کمک می‌کند.

هنگامی‌که اندیکاتور میانگین متحرک‌کوتاه مدت بالای میانگین متحرک بلندمدت قرار بگیرد؛ یعنی روند کلی بازار صعودی است و به احتمال زیاد، این روند ادامه یابد.

البته پایین‌تر بودن میانگین متحرک کوتاه‌مدت نسبت به بلندمدت، شما را از احتمال تغییر روند صعودی به نزولی باخبر می‌کند تا میزان ریسک را مدیریت کنید.

میانگین متحرک می‌تواند نقاط خروج و ورود را به معامله‌گر نشان دهد؛ اگر قیمت بالاتر از میانگین کوتاه‌مدت بود، می‌تواند نشان از ادامه روند صعودی باشد؛ اگر قیمت پایین‌تر از میانگین متحرک کوتاه‌مدت بود، می‌تواند به معنای ادامه روند نزولی باشد.

ویژگی خوب اندیکاتورها، قابلیت شخصی‌سازی آن‌ها با توجه به سبک معاملاتی افراد است. شاید شما با تجربه در یک ارز خاص به این نتیجه رسیده باشید که میانگین متحرک 50 روزه، نشان از روند بلندمدت این ارز است اما برای ارز دیگر، میانگین متحرک 100 روزه، نشان‌دهنده روند بلندمدت باشد. شما می‌توانید به سادگی، اندیکاتور را با توجه به نیاز خود، تغییر دهید.

قدرت نسبی (RSI)

اندیکاتور قدرت نسبی، یک ابزار کاربردی برای شناسایی شرایط اشباع خرید و فروش است؛ اندازه این شاخص با مقایسه میانگین سود و زیان یک دارایی در بازه زمانی 14 روزه به دست می‌آید.

قدرت نسبی بین 0 تا 100 در نوسان است؛ اگر در بالای 70 قرار بگیرد، نشان از اشباع خرید آن ارز است یعنی به مقدار زیادی این ارز خریداری شده و قیمت آن ناگهانی زیاد شده است پس احتمال اصلاح قیمتی آن وجود دارد؛ اگر قدرت نسبی به زیر 30 برود، نشان از اشباع فروش آن است یعنی افراد زیادی حجم قابل توجهی از آن ارز را فروخته‌اند پس احتمال جهش قیمتی وجود دارد.

اندیکاتور قدرت نسبی نیز مانند اندیکاتور میانگین متحرک، قابلیت سفارشی‌سازی و متناسب کردن آن با شرایط شما را دارد. اگر بخواهید بازار را در بازه زمانی کوتاه‌تر رصد کنید، می‌توانید این شاخص را روی 7 روز تنظیم کنید و اگر قصد بررسی بازار را در بازه طولانی‌تر دارید، می‌توانید 14 روز را انتخاب نمایید.

باندهای بولینگر (Bollinger Bands)

اندیکاتور باندهای بولینگر جهت شناسایی تغییر روند و شکست‌های احتمالی کاربرد دارد. باندهای بولینگر حاصل یک میانگین متحرک و دو انحراف استاندارد بالا و پایین آن میانگین متحرک است. با افزایش نوسانات، انحراف استاندارد بیشتر شده و با کاهش نوسانات، میزان انحراف استاندارد کاهش می‌یابد.

باندهای بولینگر می‌توانند نقاط ورود و خروج مناسب را برای معامله‌گر نشان دهند. اگر قیمت ارز نسبت به باند بالایی بیشتر شود، یعنی اشباع خرید صورت گرفته و احتمال کاهش قیمت زیاد است. اگر قیمت ارز پایین‌تر از باند پایین برود، یعنی اشباع فروش رخ داده‌است و احتمال افزایش قیمت بالا است.

باندهای بولینگر نیز قابلیت شخصی‌سازی دارند تا هر فرد متناسب با شرایط خود، آن را برای پایش بازار تنظیم کند.

فیبوناچی اصلاحی (Fibonacci Retracement)

یکی از اندیکاتورهای محبوب برای شناسایی سطوح مقاومت و حمایت، اندیکاتور فیبوناچی اصلاحی است. این ابزار، دنباله اعداد فیبوناچی است.

اگر قصد استفاده از فیبوناچی اصلاحی دارید، باید یک روند کامل‌شده را شناسایی کنید؛ بعد نقاط پایین و بالای آن را انتخاب نمایید تا خط‌های فیبوناچی روی نمودار ارز رسم شود و سطوح کلیدی اصلی را به معامله‌گر نشان دهد؛ این سطوح شامل موارد 23.6، 38.2، 50، 61.8 و 100 می‌شود.

فیبوناچی اصلاحی، نقاط ورود و خروج  احتمالی را به معامله‌گر نشان می‌دهد تا احتمال موفقیت او در معاملات نوسانی افزایش یابد.

هنگام افزایش قیمت، نقاط کلیدی، نشان‌دهنده سطوح مقاومت هستند و امکان اصلاح قیمت در آن‌ها وجود دارد. در زمان کاهش قیمت، نقاط کلیدی فیبوناچی اصلاحی، نقش حمایتی دارند و امکان بازگشت قیمت در آن نواحی وجود دارد.

اندیکاتور فیبوناچی اصلاحی نیز مانند سایر اندیکاتورها، امکان شخصی‌سازی و تغییر نقاط کلیدی را دارد.

همگرایی و واگرایی میانگین متحرک یا مکدی (MACD)

مکدی یک اندیکاتور پیرو روند است و بین معامله‌گران نوسانی، محبوبیت خاصی دارد. این ابزار حاصل تفاضل میانگین متحرک نمایی 26 روزه از میانگین متحرک نمایی 12 روزه است.  سپس یک میانگین متحرک نمایی 9 روزه رسم می‌شود که همراه با خط مکدی، نقش سیگنال دارد.

اگر خط مکدی از سیگنال رد شود و به سمت بالا برود، نشان از یک روند صعودی کوتاه‌مدت است؛ اما با گذر خط مکدی از خط سیگنال، به سمت پایین، روند نزولی مشخص می‌شود. معامله‌گران با استفاده از این اطلاعات، سعی می‌کنند خرید بهتری را داشته باشند.

اندیکاتور مکدی نیز قابلیت ویرایش دارد. افراد از میانگین متحرک 9 و 12 روزه برای معاملات کوتاه‌مدت خود استفاده می‌کنند؛ درحالی‌که برای معاملات میان‌مدت از میانگین متحرک 26 روزه و برای معاملات بلندمدت از میانگین متحرک 50 روزه استفاده می‌شود.

حجم (Volume)

شاید بتوان یکی از مهم‌ترین اندیکاتورها را اندیکاتور حجم دانست زیرا اطلاعات کاربردی را از میزان ورود نقدینگی به سهم یا خروج آن از سهم را نشان می‌دهد و بیان‌گر قدرت خرید یا فروش بازار است. اندیکاتور حجم، میزان معاملات یک ارز را در بازه زمانی خاصی نشان می‌دهد. بالا بودن آن به معنای فشار خرید یا فروش و پایین بودن آن، به معنای کاهش فشار خرید یا فروش است.

حاضران در بازار از حجم برای تایید روند استفاده می‌کنند؛ اگر قیمت افزایش یابد و حجم بالا باشد، یعنی احتمال افزایش قیمت بالا است؛ اما با کاهش قیمت و افزایش حجم، احتمال کاهش قیمت بالاتر می‌رود زیرا مقدار زیادی از کاربران درحال فروش دارایی خود هستند.

سخن پایانی

 اندیکاتورها به تنهایی کاربرد چندانی ندارند؛ بلکه باید چند مورد از آن‌ها همدیگر را تایید کنند یعنی چند شاخص مختلف افزایش قیمت را بیان کنند تا احتمال این افزایش بالا باشد یا برعکس، چند شاخص خبر از کاهش قیمت بدهند تا با احتمال بالایی بتوان گفت که قیمت کاهش می‌یابد. ما در این نوشتار، سعی کردیم تا شما را با بهترین اندیکاتورها جهت نوسان گیری آشنا کنیم؛ اگر سوالی دارید، به بخش نظرات سیبنال بروید و آن‌جا مطرح کنید تا جواب شما برای دیگران نیز مفید باشد.

امتیاز دهید : (60)
  • نوسان گیری با بهترین اندیکاتورها
  • اندیکاتورهای نوسان گیری
  • نوسان گیری ارز دیجیتال با اندیکاتور

مطالب مرتبط

Relevent Posts

دربارۀ معاملات فیوچرز و انواع آن بیشتر بدانید
  • دربارۀ معاملات فیوچرز و انواع آن بیشتر بدانید

  • در این مقاله تعریف معاملات فیوچرز آشنا خواهید شد. همچنین کاربرد معاملات فیوچرز و انواع آن در حوزه ارز دیجیتال را یاد خواهید ...
مشاهده مطلب
آلت سیزن چیست؟ مزایا و معایب استفاده از الت سیزن
  • آلت سیزن چیست؟ مزایا و معایب استفاده از الت سیزن

  • ایا الت سیزن یک فرصت درآمدی مناسب برای سرمایه گذاران است یا یک تله سرمایه گذاری؟ در این مقاله راجع به تعریف الت سیزن و میزایا و ...
مشاهده مطلب
روش های افزایش امنیت کیف پول(ولت) های ارز دیجیتال
  • روش های افزایش امنیت کیف پول(ولت) های ارز دیجیتال

  • اگر به دنبال راهکارهای مفید جهت افزایش امنیت کیف پول های ارز دیجیتال ِخود هستید، این مطلب برای شما نوشته شده ...
مشاهده مطلب