درحال حاضر سیگنالی وجود ندارد

تفاوت فارکس و بورس: ثروتمندان از کدام بازار سود می‌برند؟

سعیده سی سختی پور
1403/04/30
ارزهای دیجیتال

تفاوت فارکس و بورس چیست؟ در اینجا به بررسی تفاوت‌های این دو بازار مالی و مزایا و معایب هر کدام میپردازیم. همراه ما باشید تا تصمیم‌گیری بهتری برای سرمایه‌گذاری خود داشته باشید.

تفاوت فارکس و بورس: ثروتمندان از کدام بازار سود می‌برند؟ | سیبنال

وقتی به انجام معامله‌گری در بازارهای فارکس و بورس فکر می‌کنید، اولین سوالی که به ذهن‌تان خطور می‌کند، تفاوت فارکس و بورس است. امروزه افراد زیادی در بازارهای مالی مختلف مشغول فعالیت هستند و هر کدام دلایل خاصی برای این فعالیت دارند.

سرمایه‌گذاران و معامله‌گران فعال به تعداد زیادی از ابزارهای معاملاتی دسترسی دارند، از سهام‌های بورس گرفته تا بازارهای آتی و ارزهای خارجی (یا فارکس). تصمیم گیری در مورد معامله‌گری در هر کدام از این بازارها می‌تواند پیچیده و دشوار باشد، بنابراین داشتن بهترین انتخاب مستلزم توجه به فاکتورهای زیادی است. 

اگر تازه وارد تجارت شده‌اید و نمی‌دانید که معامله‌گری در فارکس بهتر است یا بورس، جای درستی را انتخاب کرده‌اید. در این مطلب به بررسی تفاوت‌های کلیدی بازارهای فارکس و بورس خواهیم پرداخت.

تعریف فارکس

قبل از پرداختن به تفاوت فارکس و بورس بهتر است درک دقیقی از این بازارها و مزایا و معایب آن‌ها داشته باشیم. فارکس (Forex) مخفف واژه Foreign exchange market، بزرگترین بازار مالی در جهان است. در این بازار ارزها در 24 ساعت شبانه‌روز در 5 روز هفته معامله می‌شوند و حجم معاملات روزانه آن به حدود 7 تریلیون دلار می‌رسد. 

برخلاف سایر بازارهای مالی، هیچ صرافی متمرکزی برای معاملات فارکس وجود ندارد. در عوض، ارزها به صورت الکترونیکی در سراسر شبکه جهانی از بانک‌ها، کارگزاران، شرکت‌های تجاری و معامله‌گران معامله می‌شوند. معاملات فارکس شامل خرید یک ارز و فروش همزمان ارز دیگری معادل آن است. یعنی معاملات فارکس معمولا به صورت جفت ارز انجام می‌شود، برای مثال EUR/USD (یورو و دلار آمریکا). پس دو سویه بودن بازار یکی از تفاوت های بازار فارکس و بورس و نیز سایر بازارها است.

مزایا و معایب فارکس

مزایا:

  • دسترسی و ورود به بازار فارکس آسان است.
  • انواع معاملات مناسبی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد.
  • نقدینگی بازار فارکس بالا است، بازار فارکس در مقایسه با سایر بازارهای مالی، بیشترین معامله‌گران را دارد.
  • از آنجایی‌که بازار فارکس 24 ساعت شبانه‌روز باز است، امکان معامله‌‌گری در هر زمان وجود دارد.
  • از آنجایی‌که در معاملات فارکس هیچ کارمزدی وجود ندارد، هزینه‌های کارگزاری و کمیسیون نیز اندک است.
  •  معاملات فارکس به شدت به تحلیل تکنیکال متکی است که برای افرادی که با تجزیه و تحلیل قیمت، نمودارها و الگوهای فنی به خوبی آشنا هستند، ایده‌آل است.
  • بازار فارکس بدون صرافی مرکزی یا تنظیم‌کننده عمل می‌کند. 

معایب:

  • بازار ارز هر روز تغییر می‌کند. این بی‌ثباتی هم دارای اثرات مثبت و هم منفی است.
  • عوامل متعددی وجود دارد که می‌تواند بر قیمت ارز تأثیر بگذارد.
  • معاملات فارکس دارای سطح بالایی از ریسک ذاتی است.
  • معامله‌گری در فارکس به ایده‌ها و تکنیک‌های پیچیده‌ای نیاز دارد که ممکن است برای تازه واردان چالش‌برانگیز باشد.

تعریف بورس

بازار بورس مجموعه‌ای از بازارهایی است که در آن سهام (قطعات مالکیت در مشاغل) خرید و فروش می‌شود. هنگام خرید سهام، بخش کوچکی از یک شرکت را خریداری می‌کنید و سهامدار می‌شوید. با رشد شرکت یا کسب سود، ممکن است بر اساس سهام خود سود سهام کسب کنید. 

یک تفاوت فارکس و بورس این است که برخلاف بازار فارکس، معاملات سهام معمولا در صرافی‌های رگولاتور مانند NASDAQ، بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE) و بورس اوراق بهادار لندن انجام می‌شود. این‌ها بستری را برای توزیع و معامله سهام شرکت‌های بورسی فراهم می‌کنند.

مزایا و معایب بورس

مزایا:

  • سهام معمولا با اقتصاد توسعه یافته و پیشرفت می‌کند.
  • سهام بورس همیشه جلوتر از تورم است.
  • خرید سهام بورس آسان است.
  • مانند فارکس، بورس نیز نقدینگی نسبتا بالایی دارد.
  • بورس علیرغم نوسانات کوتاه مدت، ثبات و در طولانی‌مدت پیشرفت دارد. 
  • به ازای هر سهم از هر سهام عادی، یک حق رای به سرمایه‌گذار تعلق می‌گیرد.
  • بازار بورس مشمول مقررات سختگیرانه سازمان‌های دولتی است. 

معایب: 

  • بورس ریسک دارد. کاهش قابل‌توجه در عملکرد شرکت می‌تواند منجر به خورده شدن سود توسط سهامداران و عدم دریافت سود سهام مورد نظر شود.
  • بورس معمولا پتانسیل کمتری برای سودهای بالا دارد.
  • شناخت بازار بورس زمان بر است.
  • بازار بورس بسیار رقابتی است.

اگر علاوه بر بازارهای مالی فارکس و بورس مایل به فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتال هستید و دوست دارید یک سایت صرافی داشته باشید، می‌توانید از خدمات ما در ویراعصر مثل طراحی سایت صرافی ارز دیجیتال استفاده کنید.
 

بیشتر بخوانید: آموزش سرمایه گذاری در بازار مالی بورس

 

تفاوت بازار بورس با فارکس 

شناخت تفاوت فارکس و بورس می‌تواند به تصمیم‌گیری بهتر شما در انتخاب یکی از این دو بازار معاملاتی پرطرفدار کمک کند. در ادامه به مهم‌ترین تفاوت های بازار فارکس و بورس اشاره خواهیم کرد:

۱. تفاوت ساختار بازار فارکس و بورس

بازار فارکس ترکیبی از بزرگ‌ترین بانک‌های جهان، دولت‌ها و بانک‌های مرکزی، شرکت‌های تجاری و معامله‌گران است. به همین دلیل تحت تأثیر طیف گسترده‌تری از عوامل، از جمله رویدادهای ژئوپلیتیکی، تصمیم‌گیری‌های نرخ بهره، تغییرات تورم، احساسات بازار و روندهای اقتصادی جهانی قرار دارد. 

همچنین برخلاف بورس، هیچ صرافی متمرکزی برای معاملات فارکس وجود ندارد. در حالی‌که معاملات بازار بورس معمولا در صرافی‌های رگولاتور انجام می‌شود و تحت نظارت نهاد کنترل‌کننده قرار دارد و تنها اخبار خاص شرکت و روندهای آن تجارت می‌تواند بر روی آن اثر بگذارد.

۲. تفاوت ابزارهای معاملاتی

یک تفاوت فارکس و بورس نوع ابزارهای معاملاتی آن دو است. ابزار معاملاتی در بازارهای بورس، اغلب اوراق بهادار هستند. برای نمونه بورس نیویورک (NYSE) یکی از معروف‌ترین معاملات بورسی است. مزیت این نوع معامله دسترسی معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به دفترهای سفارش (order-books) و توانایی ثبت معاملات خرید و فروش است. 

ابزار معاملاتی بازارهای فارکس، جفت ارزها هستند و جایگاه متمرکزی برای آن وجود ندارد. معاملات فارکس به صورت خصوصی بین خریدار و فروشنده انجام می‌شود، بنابراین ریسک بیشتری دارد.

۳. تفاوت ساعات کاری بازار فارکس و بورس

تفاوت ساعات کاری یکی از اصلی‌ترین تفاوت های بازار فارکس و بورس است. بازار فارکس 24 ساعت شبانه‌روز و 5 روز هفته فعال است که انعطاف‌پذیری بیشتری را برای معامله‌گران در سراسر جهان فراهم می‌کند. 

برعکس، ساعات کاری بازار سهام یا بورس بسیار محدودتر است و معمولا محدود به ساعات کاری استاندارد کشوری است که بورس در آن قرار دارد. به عنوان مثال، بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE) از دوشنبه تا جمعه از ساعت 9:30 صبح تا 4:00 بعدازظهر فعال است.

۴. فرق فارکس و بورس در نقدینگی 

نقدینگی چگونگی خرید و فروش سریع و راحت یک دارایی در بازار، بدون تغییر قیمت قابل‌توجه در آن اشاره دارد. فارکس با حجم معاملات روزانه 7 تریلیون دلار یکی از نقدشونده‌ترین بازارهای مالی در جهان است. 

حجم بسیار زیاد در معاملات ارزی امکان انجام معاملات سریع و با حجم بالا با حداقل تغییرات قیمت را فراهم می‌کند. در مقابل، نقدینگی بازار بورس بسته به نوع سهام متفاوت است.

بیشتر بخوانید: آموزش بازارهای مالی ایران و جهان

 

۵. هزینه معاملات و نرخ کارمزد

کارگزاران فارکس در هنگام انجام یک معامله، از «اسپرد» یک جفت ارز درآمد کسب می‌کنند. اسپرد تفاوت بین قیمت پیشنهادی است و مختص یک جفت ارز است. اسپردها معمولا بسیار کوچک هستند و به راحتی قابل محاسبه هستند. 

تفاوت فارکس و بورس در این حالت این است که برخلاف فارکس، هزینه معاملات در بازار بورس عموماً از اسپرد و کارمزد است که این کارمزدها معمولا در حدود 5 تا 10 دلار آمریکا برای یک معامله معین است.

۶. فارکس و بورس در ریسک ها و نحوه مدیریت ریسک (سود و زیان) 

تفاوت کلیدی دیگر فارکس و بورس میزان نوسان و ریسک‌پذیری آن‌ها است. نوسانات میزان تغییر قیمت یک دارایی تجاری را در طول زمان نشان می‌دهد. 

بازار فارکس به نوسانات بالا معروف است، به این معنی که قیمت‌ها ممکن است در عرض چند دقیقه به طور چشمگیری تغییر کنند. این ویژگی در درجه اول به دلیل ماهیت جهانی بازار فارکس و جریان مداوم اخبار اقتصادی است که مستقیما بر ارزش ارز تأثیر می‌گذارد. 

از سوی دیگر، نوسانات در بازار بورس اغلب کمنر است و بسته به نوع سهام بسیار متفاوت است. هرچند کل بازار بورس نسبت به بازار فارکس نوسانات کمتری دارد، ممکن است دوره‌هایی از نوسانات بالا به‌ویژه در طول رویدادهای بزرگ شرکتی یا بحران‌های اقتصادی رخ دهد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با بازارهای مالی و نحوه مدیریت سرمایه در بازارهای مالی

 

۷. نحوه کسب درآمد از بازار بورس ایران و بازار فارکس

یکی معیار مهم دیگر برای ارزیابی تفاوت فارکس و بورس شرایط معامله‌گری در هر دو بازار است. با بررسی مقایسه فارکس با بورس ایران متوجه می‌شویم که ورود به بازار بورس ایران مستلزم رفع هیچگونه چالشی نیست و تنها با ثبت نام اینترنتی می‌توان معامله در این بازار را آغاز کرد. 

اما در مورد بازار فارکس، تحریم‌های موجود، کاربران ایرانی را با چالش‌های بسیار زیادی همراه است و می‌تواند ریسک زیادی داشته باشد. با در نظرگرفتن این موارد، نحوه کسب درآمد از بازار بورس ایران و بازار فارکس را می‌توان اینگونه ارائه کرد:

کسب درآمد در بازار فارکس:

  • درآمد اصلی این بازار از تفاوت قیمت جفت ارزها در زمان خاص حاصل می‌شود.
  • کاربران با خرید ارز با قیمت پایین و فروش آن در قیمت بالا می‌توانند سود کسب کنند.
  • از تغییر قیمت‌ها به سمت بالا یا پایین می‌توان به منظور کسب سود استفاده کرد.

کسب درآمد در بورس ایران:

  • درآمد اصلی بورس از تفاوت قیمت اوراق بهادار و انجام معاملات خرید و فروش آن‌ها است.
  • با افزایش قیمت اوراق بهادار یا پرداخت سود سهم به سرمایه‌گذاران می‌توان در بازار بورس کسب سود کرد.
  • سرمایه‌گذاران همچنین می‌توانند از تجارت سهام یا اوراق مشارکت برای کسب سود استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: وضعیت بازار بورس ایران در سال 1403 چگونه است؟

 

۸. سبک های تحلیل بازار فارکس و بورس

 یکی دیگر از تفاوت های بازار فارکس و بورس، نحوه تحلیل این در بازار معاملاتی است. انجام معاملات در بازار فارکس مستلزم استفاده از پلتفرم‌های معاملاتی آنلاین مثل متاتریدر یا تریدینگ ویو است که اغلب دارای ابزارهایی برای آنالیز نمودارها، اجرای معاملات و مدیریت حساب هستند. 

در تحلیل بازار فارکس، دو سبک اصلی تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی (فندامنتال) مورداستفاده قرار می‌گیرد. تحلیل تکنیکال بر اساس نمودارها و شاخص‌های فنی و تحلیل بنیادی بر اساس اخبار و عوامل اقتصادی صورت می‌گیرد.

انجام معاملات بورسی در سامانه‌های معاملاتی آنلاین انجام می‌شود. در تحلیل بازار بورس نیز دو روش تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی استفاده می‌شود، اما تحلیل تکنیکال بر اساس نمودارهای قیمتی و حجم معاملات و تحلیل بنیادی براساس عوامل اقتصادی کلان و عملکرد شرکت‌ها صورت می‌گیرد.

۹. تفاوت فارکس و بورس در قوانین و مقررات 

بازار فارکس به عنوان یک بازار OTC (Over The Counter)، اغلب دارای قوانین و محدودیت‌های کمتری است، هرچند ممکن است در برخی از کشورها محدودیت‌ها یا مقررات خاصی ارائه شود.

OTC یک بازار غیرمتمرکز است که در آن فعالان بازار مستقیما و بدون یک کارگزار مرکزی اقدام به انجام معامله می‌کنند. اما بازار بورس دارای قوانین و مقررات محدود کننده‌تری است که رعایت این قوانین برای حضور در این بازار ضروری است. 

۱۰. تجربیات کاربران

استفاده از تجربیات کاربران و معامله‌گران نیز در یافتن پاسخ سوال فارکس بهتر است یا بورس و سرمایه‌گذاری در هریک از این بازارهای مالی حائز اهمیت زیادی است. در صورت ترغیب به سرمایه‌گذاری در بورس، فارکس یا هر نوع بازار مالی، علاوه بر مطالعه و رعایت تمام پیش نیازهای موردنیاز برای سرمایه‌گذاری، لازم است با معامله گران قدیمی این بازار مشورت نمایید و از تجربیات آن‌ها راجع به نحوه معامله گری و سودآوری در این بازارها استفاده کنید.

به طور کلی با توجه به تجربیات معامله‌گران بازار بورس و فارکس متوجه می‌شویم که بازار بورس دارای شرایط بهتری برای سودآوری است و تعداد افراد موفق در این بازار به مراتب بیشتر است. هرچند ممکن است پتانسیل سودآوری بازار فارکس بیش از بازار بورس باشد اما با توجه به ریسک بالاتر سرمایه‌ گذاری و نیاز به دانش معاملاتی بالا، تعداد کاربران موفق در فارکساز بورس کمتر است.

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب بورس و ارز دیجیتال: کدام یک سودآورتر است؟

 

تفاوت بورس و فارکس در جدول

مقایسه

بازار فارکس

بازار بورس

نوع دارایی برای معامله

جفت ارزها

سهام یا واحدهای مالکیت یک تجارت

ساعات معامله

24 ساعته از دوشنبه تا جمعه

فقط در ساعات کاری

اهرم یا لوریج

بالا، 1:300

پایین تر، 1:2

نوسان

بالا

اغلب کمتر از فارکس

نقدینگی

بیش از 7 تریلیون حجم معاملات روزانه

بسته به نوع سهام و بورس، حدود 100 میلیون دلار

تاثیرات بر قیمت بازار

تحت تأثیر روندهای اقتصادی بین‌المللی و تغییرات سیاسی

تحت تاثیر عملکرد شرکت یا صنعت، عوامل کلان اقتصادی و احساسات بازار

هزینه معاملات

تنها اسپرد

اسپرد+ کارمزد

قوانین و مقررات

محدودیت‌های کمتر

قوانین و محدودیت‌های بالا

شباهت بازار بورس و فارکس

علاوه بر تفاوت فارکس و بورس، شباهت‌هایی نیز بین این دو بازار مالی پرطرفدار وجود دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • با وجود تفاوت در حجم معاملات، معامله‌گری در بازارهای مالی بورس و فارکس برای هر فرد امکان‌پذیر است و افراد بسته به هدف و سرمایه خود می‌توانند در بازار مناسب سرمایه‌گذاری و معامله کنند.
  • امکان دستیابی به سود در هر کدام از این بازارها ممکن است که البته مستلزم داشتن تجربه، آشنایی با این بازار و وقت گذاری است.
  • دسترسی و انجام معاملات در هر نقطه با یک تلفن همراه ممکن است.
  • هر دو بازار برای پیش‌بینی تغییرات قیمت در آینده، به شدت به تجزیه و تحلیل متکی هستند، هرچند مشخصات ممکن است متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید : کدام بازارهای مالی برای سرمایه گذاری بهتر است؟

 

فارکس بهتره یا بورس؟ 

در جواب اینکه فارکس خوبه یا بورس ؟ باید گفت که تجارت اینترنتی و الکترونیکی درهایی را به روی معامله‌گران و سرمایه‌گذاران فعال در سراسر جهان باز کرده است تا در انواع بازارهای رو به رشد شرکت کنند. با وجود تفاوت فارکس و بورس، هر دو از بازارهای مالی پرطرفدار هستند. 

تصمیم برای معامله‌گری در بورس یا فارکس، اغلب باید متناسب با تحمل ریسک، میزان سرمایه‌گذاری، زمان، اهداف و راحتی باشد. مثلا اگر استراتژی بازار سرمایه‌گذار خرید و نگهداری بلندمدت، ایجاد رشد ثابت و کسب سود سهام باشد، بورس یک انتخاب عملی و ایده‌آل است.

 همچنین فارکس در مقایسه با بورس می‌تواند فرصت‌هایی را برای سود سریع فراهم کند، اما ریسک بالاتری نیز دارد. بنابراین برای معامله‌گرانی که می‌توانند این ریسک‌ها را مدیریت کرده و به سرعت با تغییرات سازگار شوند، مناسب است. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به سرمایه‌گذاری در فارکس و بورس می‌توانید از همکاران ما در وب سایت سیبنال کمک بگیرید.

سوالات متداول

مهم‌ترین تفاوت‌های بین بازار فارکس و بازار بورس چیست؟

تفاوت در ابزارهای مالیاتی، ساعات کاری، نقدینگی و نرخ کارمزد، نوسان و ریسک پذیری و نحوه تحلیل از مهم‌ترین تفاوت های بازار فارکس و بورس هستند. 

نقدینگی در کدام بازار بیشتر است، فارکس یا بورس؟

نقدینگی در بازار فارکس بیشتر است و حجم معاملات روزانه به بیش از 7 تریلیون می‌رسد.

آیا سرمایه گذاری در فارکس ریسک بیشتری دارد یا در بازار بورس؟

فارکس در مقایسه با بورس نوسان بیشتری دارد که می‌تواند فرصت‌هایی را برای سود سریع فراهم کند، اما ریسک بالاتری نیز دارد. 

آیا سرمایه‌گذاری در فارکس نیاز به تخصص بیشتری نسبت به بورس دارد؟

سرمایه‌گذاری در فارکس در مقایسه با بورس به تخصص و دانش معاملاتی بیشتری نیاز دارد. 

امتیاز دهید : (58)
  • تفاوت فارکس و بورس

مطالب مرتبط

Relevent Posts

انواع روش های استیکینگ در بازار ارز دیجیتال
  • انواع روش های استیکینگ در بازار ارز دیجیتال

  • استیکینگ یکی از روش‌های کسب درآمد از دارایی‌های دیجیتال است که تنها به یک روش محدود نمی‌شود و شیوه‌های مختلفی برای انجام آن وجود ...
مشاهده مطلب
کیف پول تراست ولت چیست | راهنمای جامع 0 تا 100
  • کیف پول تراست ولت چیست | راهنمای جامع 0 تا 100

  • در سال‌های اخیر بازار ارزهای دیجیتال رواج گسترده‌ای یافته است و افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند با کیف پول تراست ولت و ...
مشاهده مطلب
معرفی 15تا از پرطرفدارترین بازی های رایگان تلگرام 2024
  • معرفی 15تا از پرطرفدارترین بازی های رایگان تلگرام 2024

  • مدتی است که بازی های رایگان تلگرام حسابی سر و صدا به پا کرده‌اند. شاید تا قبل از پروژه نات کوین کم‌تر کسی از گروه سنی 40 سال به ...
مشاهده مطلب