درحال حاضر سیگنالی وجود ندارد

وضعیت بازار بورس ایران در سال 1400 چگونه است

جواد حقیقت
1400/06/24
آموزش

افرادی که بعد از فراز و فرود بورس ایران درسال گذشته، از این بازار زیان کرده اند همچنان اخبار و پیش بینی های آن را پیگیری می‌کنند، امسال نیز به دلیل سرکار آمدن رئیس جمهور جدید و احتمال تغییر در سیاست گذاری های مرتبط با بورس، پیش بینی های مختلفی از وضعیت بورس شکل گرفته است که جا دارد در این نوشته به تعدادی از آنها بپردازیم.

وضعیت بازار بورس ایران در سال 1400 چگونه است | سیبنال

بورس ایران در سال گذشته، دستخوش اتفاقات زیادی شد؛ از ابتدای سال یک روند صعودی در بازار شکل گرفت و به امید تداوم یافتن آن بسیاری از افراد، سرمایه خود را وارد بورس کردند ولی در نهایت روند بازار نزولی شد و بسیاری از سرمایه های مردم به شدت کاهش پیدا کرد و افراد زیادی متضرر شدند، در سال جدید ولی این روند نزولی، تقریبا به یک حالت درجا زدن و راکد تبدیل شده است شاید این حالت نوعی از انتظار برای مشخص شدن هرچه بیشتر سیاست های رئیس جمهور جدید باشد. 

به طور کلی برای پی بردن به وضعیت بورس در ادامه سال 1400، راهی نداریم جز اینکه به پیش بینی ها در این زمینه تکیه کنیم این پیش بینی ها به نوعی آینده بورس ایران را تحلیل می‌کنند و تا حدی راهنمای افراد فعال در این بازار هستند.

بورس 1400
در مورد امکان رشد بورس ایران در سال 1400 چندین سناریو وجود دارد

 

بیشتر بخوانید: آموزش سرمایه گذاری در بازار مالی بورس

 

تعدادی از محتمل‌ترین پیش بینی‌ها در مورد وضعیت بورس ایران در نیمه دوم سال 1400 به شرح زیر هستند:

1- بورس ایران همچنان راکد باقی می‌ماند

بازار بورس، در هر کشور مانند یک شاخص برای سنجش وضعیت اقتصادی آن کشور عمل می‌کند و هرچه پر رونق تر باشد خبر از مناسب بودن شرایط اقتصادی می‌دهد؛ اقتصاد ایران به دلیل عمدۀ تحریم های بین المللی وضعیت مطلوبی ندارد و این قضیه در بازار بورس ایران نیز بازتاب پیدا کرده است و در حال حاضر هیچ نشانه واضحی از برطرف شدن تحریم ها وجود ندارد پس می‌توان گفت که محرکی قوی برای رونق بازار بورس ایران دیده نمی‌شود و به عقیده بسیاری از صاحب نظران بورس، این بازار همچنان در یک دامنه خاص و بدون روند مشخص تا پایان سال 1400 نوسان خواهد کرد و نباید انتظار رشد بیش از 30 درصدی از هیچ سهمی را داشت.

راکد و بدون تغییر ماندن و حرکت در یک محدوده نوسانِ قیمتی مشخص، قوی ترین سناریو  و پیش بینی برای وضعیت بورس ایران تا پایان سال 1400 است که شواهد فعلی از این سناریوی احتمالی حمایت می‌کند.

2- بورس ایران به آرامی رشد خواهد کرد

به دلیل اینکه بازار سهام ایران متاثر از نرخ دلار آمریکاست و این نرخ نیز نسبت به پول ملی همچنان و به آهستگی در حال افزایش است پس بالا رفتن قیمت سهام نیز محتمل است؛ برخی از افراد عقیده دارند که به طور کامل روند نزولی بورس ایران متوقف شده است و حالت گذار از رکود به سمت رشدی آهسته را سپری می کند.

سناریو محتمل برای بورس
رشد آرام و با شیب ملایم یکی از سناریوهای محتمل برای بورس ایران در سال 1400 است

 

بر طبق این پیش بینی افرادی که  سال گذشته، سهام خریداری کرده اند و سهام آنها در زیان است اگر هنوز آن را نفروخته اند بهتر است از فروش، صرف نظر کنند چون احتمال دارد تا پایان سال 1400 بازار در یک روند صعودی با شیب ملایم قرار بگیرد و برخی از زیان این افراد جبران شود.

3- خروج از بحران کرونا یک محرک مثبت برای بورس

در حال حاضر واکسیناسیون مردم در برابر ویروس کرونا با سرعت خوبی در حال انجام است و می‌توان با اطمینان گفت که در مرحله پایانی بحران کرونا در کشور هستیم به عقیده بسیاری از فعالان بورس ایران، خروج از بحران کرونا می‌تواند یک جو خوشبینی را در جامعه ایجاد کند که به احتمال زیاد نتیجه آن را در بورس نیز می‌توان احساس کرد پس از این نظر هم شرایط به نفع رونق یافتن دوباره بورس ایران است.

4- انتظار برای نتیجۀ انتخابات، دلیل سکون نسبی سهام در نیمه اول 1400

برخی از سهامداران عقیده دارند که دلیل اینکه در نیمه اول سال 1400 رشد شارپ بازار بورس ایران را شاهد نبودیم، انتظار بازار برای استقرار کامل دولت جدید و شروع به کار رئیس جمهور جدید بوده است و در نیمه دوم سال، به دلیل سیاست گذاری های دولت جدید رشد قابل قبول سهام به وقوع خواهد پیوست و همچنین  احتمال دارد برخی از پتانسیل های نهفتۀ رشدِ بورس ایران که در سال گذشته عمل نکردند امسال موجب رشد بورس شوند.

 5- سایر سناریوهایی که از رشد بازار بورس در سال 1400 خبر می‌دهند

افزایش تورم داخلی و افزایش قیمت مواد اولیه در مقیاس جهانی از عواملی هستند که می‌توانند موجب افزایش قیمت سهام در بورس ایران شوند و برخی از کارشناسان، این موارد را به عنوان محرک اصلی افزایش قیمت سهام در نیمه دوم سال 1400 می‌دانند.

 

بیشتر بخوانید: 5 روش سرمایه گذاری صحیح که باید به آن دقت کنیم

 

 

تورم و قیمت دلار
افزایش تورم و قیمت دلار، دو محرک برای رشد بورس ایران در سال 1400 هستند

کلام آخر

از مجموع نظرات کارشناسان و سهامداران بورس ایران، چنان برداشت می‌شود که اکثریت در مورد خاتمه روند نزولی بازار اتفاق نظر دارند ولی بخش بزرگی از مردم و سهامداران به بهبود شرایط، خوشبین نیستند و عقیده دارند که بورس ایران تا پایان سال رشد محسوسي نخواهد کرد اما همانطور که در متن بالا به آن اشاره شد یک سری از عوامل داخلی و خارجی وجود دارند که به نفع رشد بازار سهام داخلی هستند به همین دلیل عده ای افراد با استناد به این عوامل، نظر خوشبینانه تری به بورس داخلی دارند و در میان آنها، افراد متخصص و کارشناسان اقتصادی زیادی نیز حضور دارند که می‌گویند اگرچه وضعیت اقتصاد کلان در کشور ممکن است به زودی بهبود نیابد ولی متغیر هایی مانند تورم یا قیمت دلار، می‌توانند سبب رشد قیمت سهام شوند.

امتیاز دهید : (5)
  • آینده بورس
  • بازار بورس
  • رشد بورس
  • وضعیت بازار بورس
  • شاخص بورس
  • کدمعاملاتی
  • پیش بینی وضعیت بورس
  • انتخابات ریاست جمهوری
  • افزایش تورم
  • وضعیت بورس ایران در 1400

مطالب مرتبط

Relevent Posts

انواع صندوق های قابل معامله (ETF) برای علاقه مندان به فرصت های سرمایه گذاری
  • انواع صندوق های قابل معامله (ETF) برای علاقه مندان به فرصت های سرمایه گذاری

  • در این مقاله با انواع ای تی اف(ETF) به صورت کامل آشنا خواهید ...
مشاهده مطلب
صفر تا صد ساخت حساب در بروکر آلپاری
  • صفر تا صد ساخت حساب در بروکر آلپاری

  • در این مقاله با انواع حساب و نحوه باز کردن حساب در بروکر آلپاری آشنا خواهیم ...
مشاهده مطلب
طلای آب شده و درآمدزایی از طریق معاملات طلای آب شده
  • طلای آب شده و درآمدزایی از طریق معاملات طلای آب شده

  • در این مقاله راجع به معامله طلای آب شده ، سودآوری از طریق خرید و فروش طلای آب شده و مزایای سرمایه گذاری روی طلای آب شده توضیحات ...
مشاهده مطلب