درحال حاضر سیگنالی وجود ندارد

انواع صندوق های قابل معامله (ETF) برای علاقه مندان به فرصت های سرمایه گذاری

ترجمی نسب
1402/11/17
آموزش

در این مقاله با انواع ای تی اف(ETF) به صورت کامل آشنا خواهید شد

انواع صندوق های قابل معامله (ETF) برای علاقه مندان به فرصت های سرمایه گذاری  | سیبنال

یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری، خرید صندوق قابل معامله یا همان Exchange-Traded Fund (ETF) است. این صندوق‌ها معمولا شامل چند نوع دارایی مختلف مثل سهام بورس، طلا، اوراق بهادار یا ترکیبی از آن‌ها می‌شوند که با خریدشان، مالکیت حقیقی و مستقیم دارایی به شما تعلق نمی‌گیرد؛ بلکه فقط سهمی از صندوق را تهیه می‌کنید.

صندوق‌های قابل معامله(ETF) به یک کالا، دارایی یا شاخص دیگری متصل هستند تا بتوانید آن‌ها را در صرافی‌ها نیز معامله کنید. انواع صندوق‌های قابل معامله(ETF) به شما فرصت سرمایه‌گذاری متنوع را می‌دهد زیرا این صندوق‌ها شامل انواع مختلفی از سرمایه‌ها هستند و شما با تهیه صندوق، تنوعی از چند دارایی مختلف خواهید داشت. همراه ما باشید تا با انواع ETF آشنا شوید و نکات مهم مربوط به هر کدام را یاد بگیرید.

بخش اول: ETFهای سهام (Equity)

معمولا صندوق‌های قابل معامله(ETF) سهامی، دنبال‌کننده یکی از شاخص‌های برتر بازار مثل نزدک، s&p 500 یا... است. در این نوع صندوق‌های قابل معامله(ETF) تلاش شده تا ترکیبی از سهام های بهتر که پتانسیل مناسبی دارند، در یک صندوق قرار بگیرند. صندوق MVDAPP یکی از بهترین صندوق‌های قابل معامله سهام دارایی دیجیتال جهانی است. ماهیت سهامی بودن صندوق، سطح سود و ریسک آن را بالا می‌برد. این نوع صندوق، به انواع مختلفی تقسیم می‌شود:

1- ارزش بازاری

ارزش بازاری از طریق ضرب قیمت سهام در تعداد واحدهای آن سهم محاسبه می‌شود. با توجه به ارزش سهام هر شرکت، آن‌ها در سه دسته مختلف قرار می‌گیرند:

ارزش بالا؛ حداقل 10 میلیارد دلار ارزش بازاری

ارزش متوسط؛ 2 تا 10 میلیارد دلار ارزش بازاری

ارزش پایین؛ 300 میلیون تا 2 میلیارد ارزش بازاری

2- سبک سرمایه‌گذاری

دو نوع سبک سرمایه‌گذاری وجود دارد

ETF متمرکز بر رشد: معمولا نسبت قیمت به درآمد در آن‌ها بالا است و در مقایسه با بقیه بازار، میزان رشد بیشتری دارند. شرکت‌های حوزه تکنولوژی، مثال مناسبی از شرکت‌های سهامی مبتنی بر رشد هستند.

ETF متمرکز بر ارزش: معمولا با رشد کوتاه اما پایداری همراه هستند. ارزش سهام آن‌ها با توجه به درآمد و ارزش کل بازار شرکت تعیین می‌شود.

3- استراتژی سرمایه‌گذاری

بیشتر صندوق‌ها دنباله‌رو یک شاخص خاص هستند و نقش فعالی در مدیریت آن‌ها وجود ندارد؛ با این وجود، بعضی از صندوق‌های قابل معامله(ETF) مدیریت مستقیم و فعال دارند.

4- منطقه مرتبط

گاهی صندوق‌های قابل معامله(ETF) را با توجه به منطقه‌ای که روی آن تمرکز کرده‌اند، دسته‌بندی می‌کنند؛ به‌عنوان‌مثال، صندوق ممکن است در منطقه، کشور، ناحیه‌ای خاص مثل خاورمیانه یا جهانی طراحی شوند.

5- حوزه فعالیت

11 حوزه مختلف وجود دارد مثل تکنولوژی، سلامت و بهداشت، امور مالی و انرژی و... که صندوق‌ها می‌توانند متعلق به یک حوزه خاص باشند یا زیرمجموعه یک حوزه بوده و بخشی از آن حوزه را دربربگیرند.

 

بخش دوم: ETFهای اوراق قرضه (Bond)

نام دیگر این صندوق‌ها، صندوق‌های قابل معامله(ETF)درآمد ثابت است. این صندوق‌ها معمولا سطح ثابت و منظمی از درآمد را برای دارندگان خود به وجود می‌آورند؛ البته گاهی می‌تواند سطح درآمد به صفر برسد. صندوق‌های قابل معامله(ETF)درآمد ثابت به 4 دسته زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

1- میانگین مدت یا تاریخ سررسید

این نوع ETF با توجه به مدت زمان سرمایه‌گذاری، به سه دسته تقسیم می‌شوند:

کوتاه مدت؛ تا 3 سال

میان مدت؛ از 3 تا 10 سال

بلند مدت؛ از 10 تا 30 سال

2- نوع صادرکننده

با توجه به موسسه و نهادی که اوراق قرضه را عرضه کرده، نام‌گذاری می‌شوند. این نهاد می‌تواند بانک، دولت، شرکت یا ... باشد.

3- اعتبارسنجی و سود

برای تعیین میزان بازدهی یک صندوق اوراق قرضه، اقدام به اعتبارسنجی صادرکننده آن می‌کنند. هر اندازه که ریسک یک صندوق بیشتر باشد یعنی احتمال عدم موفقیت آن بالاتر است؛ اما بازدهی و سود آن بیشتر خواهد بود.

4- منطقه مرتبط

می‌توان صندوق‌ها را با توجه به منطقه و کشور صادرکننده آن نیز نام‌گذاری کرد.

 

بخش سوم: ETFهای کالا (Commodity)

این صندوق‌ها از کالا تشکیل شده‌اند و حرکات قیمتی در آن‌ها را دنبال می‌کنند. این کالا می‌تواند نفت خام، طلا، محصولات کشاورزی، مواد معدنی یا ... باشد. بعضی از صندوق‌ها نیز شامل گروهی از کالاهای مختلف‌اند و تنوعی از سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کنند؛ بنابراین توزیع ریسک در آن‌ها مناسب است و امکان ضرر کاهش می‌یابد. صندوق کالا نسبت به تهیه فیزیکی آن، قیمت پایین‌تری دارد زیرا هزینه نگهداری، انبار و بیمه شامل آن‌ها نمی‌شود. ETF کالا شامل دسته‌بندی زیر است:

1- پشتوانه فیزیکی

در این صندوق‌ها همان کالا در یک مکان فیزیکی نگه‌داری می‌شود مثل طلا، نقره و... 

2- پشتوانه فیوچرز

بیشتر صندوق‌های کالایی در این دسته قرار می‌گیرند که شامل قراردادهای ناشی از جابه‌جایی درآمد حاصل از دارایی بین دو طرف معامله می‌شود.

3- پشتوانه سهام

در این نوع صندوق‌ها، سهام شرکت‌هایی که در کار استخراج، تولید یا حمل‌ونقل هستند، قرار دارد.

 

بخش چهارم: ETFهای ارزی (Currency)

این نوع صندوق ارزی، یک ابزار سرمایه‌گذاری مرکب است که دو نوع ارز مختلف را پیگیری می‌کند. اتفاقات سیاسی و اقتصادی یک کشور، تغییر نرخ بهره و... در تغییر روند آن موثر است. با تهیه این صندوق، تنوعی از سرمایه‌گذاری را در پرتفوی خود خواهید داشت و از شما در برابر نوسانات بازار فارکس محافظت می‌کند. جالب است بدانید که صندوق‌های ETF بیت‌کوین، اتریوم و کریپتویی نیز در بازار وجود دارد.

 

بخش پنجم: معرفی انواع دیگری از ETF ها

1- ETFهای متمرکز بر یک صنعت خاص

این نوع از ETFها، بر یک حوزه خاص تمرکز دارند و شرکت‌های آن حوزه را تحت پوشش قرار می‌دهند؛ بنابراین شما می‌توانید با تهیه این صندوق، ریسک ناشی از عملکرد نامطلوب یک شرکت را در آن حوزه کاهش دهید و احتمال موفقیت خود را بالا ببرید.

2- ETFهای معکوس (Inverse)

این دسته از صندوق‌ها، از سیستم معاملات فروش استقراضی استفاده می‌کنند تا با کاهش ارزش سهام، به دارنده خود سود برسانند؛ در واقع، می‌توان این صندوق را نوعی معاملات شرطی دانست که روی افت بازار انجام می‌شود. معمولا کارمزد خدمات این صندوق‌ها بالا است اما اگر در زمان‌بندی درست وارد شوید، می‌توانید سود خوبی بگیرید؛ برعکس آن نیز صادق است.

3- ETFهای اهرمی (Leveraged)

صندوق‌های اهرمی، میزان سود یا زیان سرمایه سبد سهام را در عدد خاصی ضرب می‌کنند؛ به عنوان مثال، اگر ضریب صندوق 2 باشد، سود یا زیان حاصل از تغییرات قیمت را 2 برابر می‌کند.

4- ETFهای برپایه دارایی‎‌های متمرکز (Multi-Asset)

این نوع از صندوق‌ها، بیشتر از یک نوع دارایی را دارند؛ می‌توانند ترکیبی از سهام و اوراق قرضه باشند. بیشتر اوقات به منظور تهیه یک پرتفوی متنوع تشکیل می‌شود و شامل چند ETF دیگر هستند تا یک سبد دارایی کامل را به وجود آورند.

5- ETFهای پایدار

نوعی از صندوق قابل معامله است که عملکرد پایداری داشته و عملکرد اوراق قرضه یا سهام شرکت‌های خاصی را دنبال می‌کند.

 

سخن پایانی

در این مطلب، سعی کردیم تا دانش شما را درباره انواع صندوق‌های قابل معامله(ETF) افزایش دهیم. هر کدام از آن‌ها را به صورت خلاصه به شما معرفی کردیم و شیوه دسته‌بندی آن‌ها را بیان کردیم. شما می‌توانید با تهیه درست این صندوق‌ها، احتمال سود خود را افزایش دهید و ریسک معاملات خود را کم کنید. توجه کنید که ریسک استفاده از این صندوق‌ها صفر نیست و در مواردی با نوسان بازار، سرمایه شخص از بین می‌رود. اگر تجربه خاصی در ارتباط با صندوق‌های قابل معامله(ETF) دارید یا سوالی بدون جواب برایتان پیش آمده، آن را در بخش نظرات با ما درمیان بگذارید. 

امتیاز دهید : (60)
  • انواع صندوق های قابل معامله
  • انواع ای تی اف جهت سرمایه گذاری
  • اشنایی با صندوق های ETF
  • صندوق سرمایه گذاری ETF چیست
  • صندوق‌های قابل معامله(ETF)
  • صندوق‌های قابل معامله(ETF) درآمد ثابت

مطالب مرتبط

Relevent Posts

صفر تا صد ساخت حساب در بروکر آلپاری
  • صفر تا صد ساخت حساب در بروکر آلپاری

  • در این مقاله با انواع حساب و نحوه باز کردن حساب در بروکر آلپاری آشنا خواهیم ...
مشاهده مطلب
طلای آب شده و درآمدزایی از طریق معاملات طلای آب شده
  • طلای آب شده و درآمدزایی از طریق معاملات طلای آب شده

  • در این مقاله راجع به معامله طلای آب شده ، سودآوری از طریق خرید و فروش طلای آب شده و مزایای سرمایه گذاری روی طلای آب شده توضیحات ...
مشاهده مطلب
پراپ تریدینگ چیست؟
  • پراپ تریدینگ چیست؟

  • در این مقاله، به پرسشِ " پراپ تریدینگ چیست؟"، پاسخ داده خواهد شد. شما می توانید با استفاده از روش پراپ تریدینگ، بدون ریسکِ از دست ...
مشاهده مطلب