درحال حاضر سیگنالی وجود ندارد

راهنمای انتخاب بورس و ارز دیجیتال: کدام یک سودآورتر است؟

سعیده سی سختی پور
1403/04/24
ارزهای دیجیتال

یا سرمایه‌گذاری در بورس بهتر است یا ارز دیجیتال؟ با مطالعه این مقاله، می‌توانید بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری را شناسایی کنید و سود بیشتری کسب کنید."

راهنمای انتخاب بورس و ارز دیجیتال: کدام یک سودآورتر است؟ | سیبنال

بورس بهتره یا ارز دیجیتال یکی از سوالات مهم علاقه‌مندان به ‌سرمایه گذاری در این دو حوزه مالی محبوب است. افزایش ارزش ارزهای دیجیتال به‌عنوان یک پدیده جهانی در سال‌های اخیر، سرمایه‌گذاران بسیاری را جذب کرده است، بسیاری از آن‌ها با درک محدود اما امید زیادی وارد آن می‌شوند. 

هرچند هر دو ارز و بورس فرصت‌های ‌سرمایه گذاری زیادی را ارائه می‌دهند، دارای تفاوت‌هایی هستند. بورس حاکی از مالکیت یک شرکت است که توسط دارایی‌ها و جریان نقدی آن پشتیبانی می‌شود، در حالی که ارزهای دیجیتال معمولا فاقد چنین پشتوانه‌ای هستند. 

برای کسانی که وارد بازار ارزهای دیجیتال می‌شوند، درک ماهیت ‌سرمایه گذاری و واگرایی آن در مقایسه با دارایی‌های سنتی مانند بورس بسیار مهم است. اگر قصد شروع فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال یا بورس را دارید، با ما همراه شوید تا با هم به بررسی سوال بورس بهتر است یا ارز دیجیتال بپردازیم.

مزایای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال  

برای یافتن پاسخ بورس بهتره یا ارز دیجیتال ابتدا بهتر است با مزایا و معایب این دو بازار مالی محبوب آشنا شویم. سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال چندین مزیت دارد که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • محافظت در برابر ارزهای فیات: ماهیت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذارانی که به دنبال محافظت در برابر تورم ناشی از بانک‌های مرکزی و دولت‌ها هستند، جذاب است. این طلا که برخی آن را «طلای دیجیتال» می‌نامند، یک پوشش بالقوه در برابر فشارهای تورمی ایجاد می‌کند.
  • پتانسیل برای سودهای قابل‌توجه: ‌سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال می‌تواند منجر به سود قابل‌توجهی شود. بسیاری از رمزارزها از زمان آغاز به کار خود افزایش قیمت قابل‌توجهی را تجربه کرده‌اند که موجب جذب سرمایه‌گذاران شده است.
  • تنوع گزینه‌ها: بازار ارزهای دیجیتال تکامل زیادی یافته است و سکه‌های زیادی برای سرمایه گذاری در دسترس است.  
  • پذیرش توسط جریان‌های اصلی: ارزهای دیجیتال موردتوجه سرمایه‌گذاران، شرکت‌ها و حتی دولت‌ها قرار گرفته‌اند. گنجاندن بیت کوین توسط تسلا در ترازنامه خود و پذیرش بیت کوین در السالوادور به عنوان ارز قانونی نمونه‌ای از این روند است. علیرغم برخی بررسی‌های نظارتی، افزایش پذیرش ارزهای دیجیتال نشان‌دهنده فرصت‌های بالقوه برای سرمایه‌گذاران است.

بیشتر بخوانید: آینده ارزهای دیجیتال چگونه است؟

معایب سرمایه گذاری در ارز دیجیتال  

سرمایه گذاری در ارز و بورس علاوه بر مزیت دارای معایبی نیز هست، برای نمونه:

  • نوسان شدید: ارزهای دیجیتال، نسبتا جدید و پر نوسان هستند. ارزش آن‌ها صرفا توسط سفته بازی تعیین می‌شود که منجر به نوسانات سریع و از دست رفتن غیرقابل پیش بینی ثروت شود.
  • خطرات امنیت سایبری: با وجود ادعاهای امنیتی، ارزهای دیجیتال هک‌های قابل توجهی را تجربه کرده‌اند و بازیابی وجوه به سرقت رفته اغلب چالش‌برانگیز است.
  • فقدان ارزش ذاتی: برخلاف سهام، رمزارزها فاقد ارزش ذاتی هستند، زیرا توسط دارایی‌ها یا درآمدهای اساسی پشتیبانی نمی‌شوند. این فقدان ارزش ملموس به این معنی است که آن‌ها هیچ بازده ذاتی یا قدرت درآمد آتی ارائه نمی‌دهند.
  • عدم نظارت قطعی: در حالی که برخی از کشورها مانند السالوادور بیت کوین را پذیرفته‌اند، برخی دیگر نسبت به آن بدبین هستند. اقدامات نظارتی، مانند ممنوعیت چین در مورد ارزهای دیجیتال می‌تواند خطراتی را برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته باشد و مقررات بیشتر بر بازار سایر کشورها از جمله ایالات‌متحده نیز تأثیر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: بازی های رایگان ارز دیجیتال

مزایای سرمایه گذاری در بورس 

برای درک تفاوت ارز دیجیتال و بورس علاوه بر ارزهای دیجیتال باید با مزایا و معایب ‌سرمایه گذاری در بورس نیز آشنا باشید، از جمله:

  • سابقه سوددهی: بورس دارای سابقه ثابتی در ارائه سود ثابت است و علیرغم نوسانات کوتاه مدت ثبات و در طولانی‌مدت پیشرفت دارد.
  • ارزش ذاتی: هر سهام بورس نشان‌دهنده مالکیت در یک شرکت است و ارزش آن به موفقیت شرکت بستگی دارد. شرکت‌ها دارای دارایی‌هایی هستند که درآمد و جریان نقدی برای سرمایه گذاران ایجاد می‌کنند.
  • دسترسی: ‌سرمایه گذاری در بورس به طور فزاینده‌ای آسان شده است و کارگزاران آنلاین متعدد کارمزد معاملات را حذف می‌کنند. 
  • حفاظت نظارتی: بورس‌ها، کارگزاران و شرکت‌ها مشمول مقررات سختگیرانه توسط سازمان‌های دولتی هستند و شرکت‌ها موظفند اطلاعات ضروری را از طریق نهادهایی مانند کمیسیون بورس و اوراق بهادار در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهند. 

بیشتر بخوانید: وضعیت بازار بورس ایران

معایب سرمایه گذاری در بورس  

معایب سرمایه گذاری در بورس نیز شامل این موارد است.

  • سهام بورس ممکن است دارای نوسان باشد، به خصوص زمانی که سهام جداگانه نگهداری می‌شود. با این حال، پرتفوی‌های متنوع مانند صندوق‌های شاخص در مقایسه با ارزهای دیجیتال، نوسان کمتری دارند.
  • بورس به طور کلی پتانسیل کمتری برای سودهای شدید در مقایسه با ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهند. در حالی‌که سهام از نظر تاریخی حدود 10 درصد در سال بازدهی دارند، ارزهای دیجیتال می توانند در یک روز نوسانات 10 درصد یا بیشتر را تجربه کنند.

برای کاهش ریسک بهتر است سهام را به صورت بخشی از یک استراتژی ‌سرمایه گذاری بلندمدت نگهداری کنید تا زمان لازم برای بهبود زیان‌های کوتاه مدت ایجاد شود.

مقایسه ریسک ها در ارز دیجیتال و بورس: کدامیک ریسک کمتری دارد؟

بازار سهام در مقابل ارزهای دیجیتال: کدام یک امن‌تر است؟ برای پاسخ به این سوال و ارزیابی اینکه بورس بهتره یا ارز دیجیتال ریسک خطر در این دو بازار محبوب را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

هم سهام و هم ارزهای رمزپایه ریسک‌های مشخصی دارند. بورس که توسط دارایی‌های شرکت و جریان نقدی پشتیبانی می‌شود، از لحاظ تاریخی بازدهی پایداری را به همراه دارد و از مقررات دولتی و حمایت از سرمایه‌گذاران بهره می‌برد. با این وجود، نوسانات بازار، تصمیمات شرکتی و رویدادهای جهانی می‌توانند بر عملکرد آن تأثیر بگذارند.

در مقابل، ارزهای دیجیتال، اگرچه سودهای بالقوه‌ای را ارائه می‌دهند، اما دارای نوسانات بالا و فاقد پشتوانه مالی هستند. بنابراین می‌توانند سرمایه‌گذاران را در معرض تهدیدات امنیت سایبری و عدم قطعیت‌های نظارتی قرار دهند. پس، ایمنی این ‌سرمایه گذاری ها به تحمل ریسک فردی و اهداف مالی بستگی دارد.

در حالی که یک سبد بورس متنوع به دلیل ارزش ذاتی و سابقه بازده بلندمدت پایدار، چشم‌اندازهای مطمئن‌تری را ارائه می‌دهد، ارزهای دیجیتال پتانسیل بیشتری برای سودهای قابل توجه در کنار ریسک قابل‌توجه دارند.

مقایسه و نحوه ورود به بازار ارز دیجیتال و بورس

از دیگر تفاوت ارز دیجیتال و بورس می‌توان به نوع ورود به بازار آن‌ها اشاره کرد. مراحل ورود به بازار ارز دیجیتال یافتن یک صرافی معتبر و باز کردن یک حساب کاربری در آن است. پس از ایجاد حساب کاربری در صرافی می‌توان به دو روش جفت ارزها و واریز ریالی از طریق کارت بانکی به خرید رمز ارزها اقدام کرد. 

در روش اول یعنی معاملات توسط جفت ارزها، ارز نوشته شده برای دریافت ارز دوم پرداخت می‌شود. این روش بیشتر برای خرید رمزارز از صرافی‌های خارجی کاربرد دارد. 

در روش دوم کاربران می‌توانند از طریق کارت بانکی به منظور واریز ریال به کیف پول اقدام کنند. هر فرد با ثبت نام در یک صرافی و طی مراحل احراز هویت قادر به خرید و فروش ارزهای دیجیتال از طریق شارژ کردن حساب ریالی خواهد بود.

برای ورود به بازار بورس، سرمایه‌گذاران باید به یک شرکت کارگزاری رسمی مرتبط مراجعه کنند و پس از ثبت‌ نام در کارگزاری، کد مخصوصی جهت دسترسی و انجام معاملات در بورس دریافت کنند. سرمایه‌گذاران پس از گذراندن این مراحل می‌توانند با واریز مبلغ مورد نظرشان به حساب کارگزاری در معاملات خرید و فروش سهام شرکت کند.

مقایسه استراتژی های سرمایه گذاری در ارز دیجیتال و بورس

اینکه برای ‌سرمایه گذاری بورس بهتره یا ارز دیجیتال به میزان رعایت استراتژی های سرمایه گذاری در ارز دیجیتال و بورس نیز بستگی دارد. عواملی که هنگام انتخاب بین بازار بورس در مقابل ارز دیجیتال باید در نظر گرفته شود، عبارت‌اند از:

افق زمانی

افق زمانی سرمایه گذاری شما، یا زمانی که به پول نیاز دارید نیز برای پاسخ به سوال بورس بهتره یا ارز دیجیتال بسیار مهم است. جدول‌های زمانی کوتاه‌تر برای اطمینان از در دسترس بودن، به دارایی‌های ایمن‌تر نیاز دارند. 

کارشناسان حداقل یک افق سه ساله را برای دارایی‌های بی ثبات مانند بورس توصیه می‌کنند. بورس می‌تواند نوسان داشته باشد، اما نسبت به ارزهای رمزپایه کمتر است. پرتفوی های متنوع نسبت به سهام منفرد نوسان کمتری دارند و برای سرمایه گذاران بلندمدت که می‌توانند پول خود را ‌سرمایه گذاری کنند، مناسب هستند. 

در مقابل ارزرمزها بسیار بی‌ثبات هستند و نوسانات آن‌ها بسیار بیشتر از بازار بورس است. سرمایه گذاران کوتاه‌مدت به دلیل این نوسانات باید از آن اجتناب کنند. این نوع ‌سرمایه گذاری بیشتر برای معامله‌گرانی با چشم انداز بلندمدت مناسب است که می‌توانند به جای هفته‌ها، سال‌ها صبر کنند.

مدیریت پورتفولیو

هنگام ساخت سبد خود، انتخاب بین ارز دیجیتال و بورس مهم نیست، بلکه تعادل سبد برای همسویی با میزان تحمل ریسک و افق ‌سرمایه گذاری شماست که دارای اهمیت است. مثلا برای ‌سرمایه گذاری در ارز دیجیتال، به دلیل خطرات ذاتی بهتر است بخش کوچکی، حدود 5 درصد یا کمتر از سبد سهام خود را به ارزهای دیجیتال اختصاص دهید. 

اگر ارز دیجیتال عملکرد خوبی داشته باشد، حتی یک تخصیص متوسط ​​نیز می‌تواند به طور قابل‌توجهی برای سبد شما مفید باشد. با این حال، اگر ارزش ارز دیجیتال به شدت کاهش یابد، کوچک نگه داشتن آن از ضرر کلی جلوگیری می‌کند. اگر ارز دیجیتال به بخش مهمی از پرتفوی شما تبدیل شد، برای کاهش ریسک کلی، وجوه را مجدداً به بورس تخصیص دهید. 

در مورد بورس بهتر است مجموعه‌ای متنوع از سهام را به عنوان هسته سبد خود انتخاب کنید، به خصوص اگر افق ‌سرمایه گذاری بلندمدت دارید. هنگام سرمایه گذاری در سهام فردی، تحقیقات کاملی را برای به حداکثر رساندن بازده انجام دهید.

تجربه های موفق و شکست در ارز دیجیتال و بورس

تجربه های موفق و شکست در ارز دیجیتال و بورس نیز نقش تعیین‌کننده‌ای در پاسخ به سوال بورس بهتره یا ارز دیجیتال دارد. آمارهای مختلفی از تجربه های موفق و شکست در ارز دیجیتال و بورس وجود دارد که هرچند ممکن است جامع و دقیق نباشند، اما نشان از درصد پایین تریدرهای موفق نسبت به کل معامله‌گران دارد. 

گفته می‌شود که تنها حدود 5 تا 20 درصد از تریدرها ‌می‌توانند به موفقیت و درآمد خوب دست یابند. به طور کلی عواملی مثل عدم آشنایی با مدیریت ریسک و شکست‌های سنگین در ابتدای معاملات، عدم تسلط به معامله‌گری و بسیاری از عوامل دیگر می‌توانند در این شکست دخیل باشند.  

در مورد بورس نیز طبق یک پژوهش در سال 2000 میلادی، معامله‌گران فعال روزانه بازار بورس دارای بازده سالانه 11.4 درصدی بوده‌اند. این بازده در کل بازار معادل 17.9٪ بوده است. با توجه به این آمار تجربه‌های موفق در بورس به مراتب بیشتر از ارزهای دیجیتال است.

بیشتر بخوانید: آموزش سرمایه گذاری در بازار مالی بورس

آینده سرمایه گذاری در ارز دیجیتال و بورس

ویژگی‌ها، چالش‌ها و فرصت‌های بخش ارزهای دیجیتال در طول زمان تغییر خواهند کرد. مقررات در راه است، اما هنوز خیلی زود است که بگوییم ساختار نهایی نظارتی و آینده ارزهای دیجیتال چگونه خواهد بود. در همین حال، بازار بورس همچنان کندتر به تکامل خود ادامه می‌دهد و با بخش عمده مشکلات خود در چندین دهه پیش مقابله کرده است.

بنابراین تا اطلاع ثانوی، سهام ذاتا ایمن‌تر از ارزهای دیجیتال هستند و آب‌های آرام‌تر بازار سهام همچنان می‌تواند در طول زمان ثروت متحول‌کننده ایجاد کنند. بهتر است در حال حاضر میزان قرار گرفتن در معرض کریپتو خود را محدود نگه دارید و ماهیت حدس و گمان این فرصت‌های هیجان‌انگیز اما عمدتا اثبات نشده را نیز در نظر داشته باشید.

بیشتر بخوانید: بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری

مقایسه بورس و ارز دیجیتال در جدول

جدول زیر مقایسه‌ای بین بازار ارزهای دیجیتال و بورس است که به اشاره اجمالی به تفاوت بین ‌سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال و سهام شما را در یافتن پاسخ سوال بورس بهتره یا ارز دیجیتال یاری می‌کند. 

جنبه های تفاوت

بورس

ارز دیجیتال

عرضه

عرضه کنترل‌شده توسط شرکت صادر‌کننده

عرضه متغیر، بعضا بدون سقف

تنظیم

تنظیم توسط ناظران بورس و اوراق بهادار

نظارت حداقلی، تبادل غیرمتمرکز نظیر به همتا، هویت‌های پنهان

مالکیت

حق مالکیت به اندازه سهام خریداری شده

مالکیت ارزهای دیجیتال

تکنولوژی

بدون برنامه‌ریزی، محدود به افزایش ارزش سرمایه / سود سهام

فناوری بلاکچین، دارایی‌های قابل برنامه‌ریزی، قراردادهای هوشمند و...

نوسان قیمت

نوسانات روزانه حدود پنج یا ده درصد از ارزش اولیه

نوسانات قیمتی بسیار متغیر

کارمزد معاملات

کارمزد بالا

کارمزد پایین

زمان معاملات

ساعات معاملات محدود

ساعات معاملات شبانه روزی

سود سهام

دارد

ندارد

دسترسی به اطلاعات

وجود دارد

وجود ندارد

گزارشات مالی

انتشار صورت‌های مالی در دوره‌های زمانی معین

عدم ارائه صورت های مالی

نحوه خرید و فروش

شرکت کارگزاری رسمی

صرافی ارز دیجیتال

ریسک ‌سرمایه گذاری

کمتر

بیشتر

پتانسیل سوددهی

کمتر

بیشتر

نیاز به تخصص و دانش

کمتر

بیشتر

شباهت های بازار بورس و ارز دیجیتال 

ارزهای دیجیتال و سهام چندین شباهت کلیدی دارند که قابل ذکر است:

  • ریسک و نوسان: قیمت ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و شاخص‌های بورس مانند NASDAQ 100، در طول زمان نوسانات قابل‌توجهی را نشان می‌دهند.
  • عملکرد مبتنی بر میزان تقاضا: قیمت در هر دو بازار ارز دیجیتال و بورس بر اساس میزان تقاضا تعیین می‌شود. یعنی به تعداد افرادی که ارز یا سهام می‌خرند، بستگی دارد.
  • فرآیند تراکنش: برخی پلتفرم‌ها خطوط بین محصولات مالی سنتی و دارایی‌های دیجیتال را محو کرده‌اند و به کاربران این امکان را می‌دهند که هم سهام و هم ارزهای دیجیتال را به صورت یکپارچه معامله کنند.
  • کلاهبرداری: هم سهام و هم ارزهای دیجیتال در معرض فعالیت‌های کلاهبرداری قرار دارند، مثلا بعضا قیمت‌ها به طور مصنوعی از طریق تاکتیک‌های فریبنده مانند اظهارات نادرست یا تایید افراد مشهور افزایش می‌یابد.  
  • پایگاه ‌سرمایه گذاری در حال رشد: علی‌رغم تازگی نسبی ارزهای دیجیتال، سرمایه‌گذاران به طور فزاینده‌ای در حال ورود به بازار هستند. این هجوم سرمایه‌گذاران حرفه‌ای ممکن است تقاضا برای شفافیت، نقدینگی و نظارت بیشتر در حوزه ارزهای دیجیتال را افزایش دهد که می‌تواند به طور کلی به نفع بازار باشد.
  • قیمت‌گذاری مبتنی بر ارزهای فیات: در حال حاضر قیمت هر دو بازار ارزهای دیجیتال و سهام مبتنی بر ارزهای فیات نظیر دلار و یورو است. 

بورس یا ارز دیجیتال؟ 

در نهایت در پاسخ به سوال بورس بهتره یا ارز دیجیتال می‌توان گفت که هم بورس و هم ارزهای دیجیتال مزایا و معایبی برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران دارند. 

سهام با پشتوانه دارایی‌های مشهود، امنیت را از طریق مقررات، سود سهام احتمالی و حضور پایدار در بازار ارائه می‌کند. از سوی دیگر، رمزارزهای پایه با پتانسیل بازدهی بالا، دسترسی مداوم به بازار و قرار گرفتن در معرض پیشرفت‌های تکنولوژیکی موردتوجه قرار گرفته‌اند. 

همانطور که چشم‌انداز مالی جهانی در حال تکامل است، ممکن است مرز بین دارایی‌های سنتی و دیجیتال نیز مبهم‌تر شود. بنابراین، درک شباهت‌ها و تفاوت‌های اساسی بین این دارایی‌ها به منظور توسعه استراتژی‌های موثر، برای معامله گران بسیار مهم است.

چنانچه نیازمند اطلاعات بیشتری در مورد ارز دیجیتال یا بورس می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی با همکاران ما در سایت سیبنال تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا می‌توان از هر دو بازار به صورت همزمان بهره مند شد؟

به طور کلی هرچه درگیر بازارهای بیشتری شوید، تمرکزتان به یک بازار خاص کاهش می‌یابد. همه چیز به شما و زمان شما بستگی دارد.

آیا بورس بازدهی کمتری نسبت به ارز دیجیتال دارد؟

بازار ارز دیجیتال نسبت به بازار بورس ریسک ‌سرمایه گذاری بالاتر و پتانسیل سوددهی و بازدهی بیشتری دارد.

کدام یک ریسک بیشتری دارد: ارز دیجیتال یا بورس؟

هم سهام و هم رمزارزها ریسک‌های مشخصی دارند. بورس به سبب پشتیبانی دارایی‌های شرکت و جریان نقدی، بازدهی پایدارتر و ریسک ‌سرمایه گذاری پایین‌تری دارد.

نوسانات قیمتی در ارز دیجیتال بیشتر است یا بورس؟

نوسان قیمتی در ارزهای دیجیتال بیشتر از بورس است.

کدام یک بازدهی بالاتری دارد: ارز دیجیتال یا بورس؟

ارز دیجیتال

‌سرمایه گذاری در کدام یک نیاز به دانش بیشتری دارد: ارز دیجیتال یا بورس؟

سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال در مقایسه با بورس به دانش و تخصص بالاتری نیاز دارد.

امتیاز دهید : (98)
  • بورس بهتره یا ارز دیجیتال
  • بورس بهتر است یا ارز دیجیتال
  • بورس یا ارز دیجیتال
  • تفاوت ارز دیجیتال و بورس
  • ارز و بورس
  • ارز دیجیتال بورس

مطالب مرتبط

Relevent Posts

انواع روش های استیکینگ در بازار ارز دیجیتال
  • انواع روش های استیکینگ در بازار ارز دیجیتال

  • استیکینگ یکی از روش‌های کسب درآمد از دارایی‌های دیجیتال است که تنها به یک روش محدود نمی‌شود و شیوه‌های مختلفی برای انجام آن وجود ...
مشاهده مطلب
کیف پول تراست ولت چیست | راهنمای جامع 0 تا 100
  • کیف پول تراست ولت چیست | راهنمای جامع 0 تا 100

  • در سال‌های اخیر بازار ارزهای دیجیتال رواج گسترده‌ای یافته است و افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند با کیف پول تراست ولت و ...
مشاهده مطلب
معرفی 15تا از پرطرفدارترین بازی های رایگان تلگرام 2024
  • معرفی 15تا از پرطرفدارترین بازی های رایگان تلگرام 2024

  • مدتی است که بازی های رایگان تلگرام حسابی سر و صدا به پا کرده‌اند. شاید تا قبل از پروژه نات کوین کم‌تر کسی از گروه سنی 40 سال به ...
مشاهده مطلب