درحال حاضر سیگنالی وجود ندارد

استخر استیکینگ (Staking Pool) چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

سعیده سی سختی پور
1403/07/29
ارزهای دیجیتال

استخر استیکینگ نوعی استیکینگ مشارکتی است. استیکینگ ارزهای دیجیتال می‌تواند راهی عالی برای کسب پاداش از ذخایر ارزهای دیجیتال شما باشد. با این حال ممکن است کمی پیچیده و مستلزم سرمایه‌گذاری اولیه زیادی باشد که شروع را برای مبتدیان دشوار می‌کند.

استخر استیکینگ (Staking Pool) چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟  | سیبنال

در این حالت ساده‌ترین روش، استفاده از استخر استیکینگ است.در این روش شرکت‌کنندگان دارایی‌های خود را برای بدست آوردن شانس بیشتر برای کسب پاداش ترکیب می‌کنند. 

این روش موانع مذکور را از بین می‌برد و امکان کسب پاداش راحت‌تر برای تمام شرکت‌کنندگان را فراهم می‌کند. در این مطلب از سایت سیبنال به بررسی مکانیزم استخرها، مزایا و خطرات آن‌ها و نحوه انتخاب استخر مناسب برای اهداف سرمایه‌گذاری خواهیم پرداخت.

استیکینگ (سهام گذاری) چیست؟

استیکینگ (Staking) فرآیند نگهداری یا قفل کردن ارزهای دیجیتال در کیف پول برای پشتیبانی از عملیات شبکه بلاک چین است. سکه‌های استیکینگ شده برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها، عدم تمرکز شبکه‌های بلاکچین و ایجاد بلوک‌های جدید استفاده می‌شود و در ازای آن پاداش‌هایی برای شما به ارمغان می‌آورد. 

استیکینگ یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای کسب درآمد غیرفعال از دارایی‌های ارز دیجیتال است. استیکینگ را می‌توان به صورت انفرادی (Solo staking) یا با پیوستن به یک استخر استیکینگ (Staking Pool) انجام داد. 

استیکینگ تنها در بلاکچین‌هایی مانند اتریوم و کاردانو امکان‌پذیر است که از مکانیزم اجماع تحت عنوان اثبات سهام (Proof-of-Stake) استفاده می‌کنند. اثبات سهام نوعی مکانیسم توافقی است که توسط شبکه‌های بلاک‌چین برای دستیابی به اجماع توزیع شده مورداستفاده قرار می‌گیرد. 

استیکینگ شباهت‌هایی به استقراض در دنیای مالی قدیم و نرخ‌های بهره دارد که در آن پول‌های خود را سپرده‌گذاری و در ازای آن بهره سالانه یا روزانه دریافت می‌کردید.

بیشتر بخوانید: آموزش و راهنمای کامل استیکینگ ارزهای دیجیتال + معرفی کیف پول ها

استخرهای استیکینگ (Staking Pool) چیست؟

استخرهای استیکینگ، ذخیره‌ای از سرمایه‌های مشترک است که به منظور استیکینگ به صورت یک گروه به یکدیگر متصل می‌شوند و کل این سرمایه‌های مشترک روی یک پلت‌فرم سهام ادغام‌شده می‌رود. 

استخرهای استیکینگ مانند کار تیمی عمل می‌کنند. شرکت‌کنندگان که به عنوان «نماینده‌ها» شناخته می‌شوند، دارایی‌های ارزهای دیجیتال خود را در یک استخر مشترک ادغام می‌کنند. سپس از این استخر برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و پشتیبانی شبکه روی بلاک‌چین استفاده می‌شود.

در این حالت پاداش‌های به‌دست‌آمده به‌طور متناسب و بر اساس سهم، بین همه شرکت‌کنندگان استخر توزیع می‌شود. این رویکرد مشارکتی نیاز به برآوردن الزامات فنی و آستانه‌های سرمایه‌گذاری بالا که اغلب با سهام انفرادی مرتبط است را از بین می‌برد.

در مورد استخر استیکینگ نیز تنها بلاک‌چین های اثبات سهام از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند. این رویکرد برای سهامداران کوچک که نمی‌توانند به پاداش‌های موجود دسترسی داشته باشند. مفید است. آن‌ها می‌توانند وجوه خود را به یک استخر استیکینگ اضافه کنند. استخر به اندازه‌ای است که پاداش‌هایی متناسب با مبلغ را برای سهامداران مشارکت‌کننده ایجاد کند.

انواع استخرهای استیکینگ (Staking Pool)

به طور کلی دو نوع استخر استیکینگ وجود دارد:

استخرهای حضانتی یا امانی (Custodial Staking Pools)

در این نوع استخر، یک ارائه‌دهنده خدمات یا شخص ثالث، دارایی‌های شما را از طرف شما نگهداری می‌کند. آن‌ها جنبه‌های فنی استیکینگ، مانند راه‌اندازی و نگهداری گره‌های اعتبارسنجی را مدیریت می‌کنند. این نوع استیکینگ برای کاربرانی که فاقد تخصص فنی یا منابع هستند، مناسب است. در این حالت کاربران کنترل کلیدهای خصوصی خود را به ارائه دهنده واگذار می‌کنند.

استخرهای غیر حضانتی (Non-Custodial Staking Pools)

این استخرها به شما این امکان را می‌دهند که کنترل کلیدهای خصوصی در دست خودتان باشد و در عین حال از استیکینگ ادغام شده نیز بهره‌مند شوید. استخرهای غیر حضانتی اغلب شامل قراردادهای هوشمند هستند که به طور خودکار پاداش‌ها را توزیع و سایر جنبه‌های فرآیند را مدیریت می‌کنند. این نوع استخر غیرمتمرکزتر و امن‌تر است، اما ممکن است به دانش فنی بیشتری نیاز داشته باشد. 

استخرهای استیکینگ به دو نوع استخرهای استیکینگ عمومی و خصوصی نیز دسته‌بندی می‌شوند. نوع اول یا استخرهای استیکینگ عمومی برای همه باز است و مانع ورود ندارند. استخرهای استیکینگ خصوصی مانند استخرهای سهامداری «صرفا از طریق دعوت» و استخرهای سهامداری غیرمتمرکز، توسط سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز (DAOs) اداره می‌شوند و نظارت اجتماعی بیشتری را ارائه می‌دهند. 

بیشتر بخوانید: انواع روش های استیکینگ در بازار ارز دیجیتال

مزایا و معایب استخرهای استیکینگ 

اکنون که با بسیاری از ویژگی‌های استخر استیکینگ آشنا شدید، بهتر است راجع به مزایا و معایب آن نیز بدانید. 

مزایا استخرهای استیکینگ

معایب استخرهای استیکینگ

سهولت استفاده

سوءمدیریت احتمالی

افزایش شانس دریافت پاداش

خطرات امنیتی

ثبات بازده

پاداش‌های کمتر در مقایسه با انواع معمولی

انعطاف پذیری

جلب توجه بیشتر هکرها به سبب سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران بزرگ 

تمرکز زدایی

ریسک متمرکزسازی

روش و نحوه کار استیکینگ ارز دیجیتال

استخرهای سهام از استراتژی‌های مختلفی برای به حداکثر رساندن بازده و مشارکت سرمایه‌گذار استفاده می‌کنند. مثلا برخی از استخرها ممکن است در بلاک‌چین‌های مختلف سهام داشته باشند و برخی از الگوریتم‌های متفاوتی برای استیکینگ استفاده کنند. بررسی این روش‌ها از اقداماتی است که قبل از انتخاب بهترین استخر استیکینگ باید مدنظر قرار دهید.

در ادامه می‌خواهیم به نحوه عملکرد استخرهای استیکینگ نگاهی بیندازیم. این بخش به کارمزدها، دوره‌های قفل شدنو بازده سالانه‌ای که می‌توانید از یک استخر انتظار داشته باشید، می‌پردازد.

1. هزینه‌ها و کارمزدها

پیوستن به یک استخر استیکینگ، مستلزم پرداخت هزینه‌ای به اپراتور استخر یا قرارداد هوشمند است. این کارمزدها هزینه‌های اجرای و نگهداری استخر سهام، از جمله هزینه‌های تراکنش، هزینه‌های زیرساخت و حاشیه سود اپراتور را پوشش می‌دهد. این هزینه از پلت‌فرمی به پلتفرم دیگر متفاوت است، اما معمولاً حدود 5 درصد است. با این حال توجه داشته باشید، استخر سهام این هزینه را مستقیماً از پاداش‌های شما دریافت می‌کند.

2. دوره‌های قفل شدن

اکثر استخرهای استیکینگ دارای یک دوره قفل شدن هستند، به این معنی که در این دوره زمانی خاص، شما نمی‌توانید یه وجوه خود دسترسی داشته باشید. به طور معمول، این دوره‌های قفل شدن از الزامات بلاکچینی خاصی پیروی می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که وجوه در حین اعتبارسنجی تراکنش‌ها، پایدار هستند.

 با این حال، همه استخرهای استیکینگ دارای دوره قفل نیستند. مثلا در نوعی استیکینگ تحت عنوان لیکوئید استیکینگ (liquid staking) است که در ازای وجوه، توکن‌هایی به کاربر می‌دهد و کاربران می‌توانند از این توکن‌ها برای برنامه‌های بلاکچین استفاده کنند و همچنان برای استیکینگ ارز اولیه پاداش دریافت می‌کنند.

3. بازگشت سالانه سرمایه‌گذاری (APR)

بازگشت سالانه سرمایه گذاری یا APR، درآمد بالقوه سالانه از یک استخر سهام را تخمین می‌زند که معمولا از 10٪ تا 150٪ متغیر است، هرچند مانند بسیاری از چیزها در دنیای ارز دیجیتال، می‌تواند به شدت در نوسان باشد. به عنوان مثال، استخرهای سهام خصوصی محدوده APR بالاتری را ارائه می‌دهند، زیرا می‌خواهند سرمایه‌گذاران بیشتری را جذب کنند. با این حال، این رویکرد می‌تواند مخاطره‌آمیز باشد. 

یک استخر جدید و غیرقابل اعتماد، ممکن است انگیزه‌های پنهانی داشته باشد. آن‌ها می‌توانند شما را با سودهای جذاب جذب کنند که به معنای امنیت پلت‌فرم نیست. در اغلب موارد، صرافی‌ها قابل اعتمادتر هستند، حتی اگر APR پایین‌تری ارائه دهند.

کلام آخر

روندهای نوظهوری مثل استخر استیکینگ با کارایی و انعطاف‌پذیری خود، راه‌های خوبی را برای دریافت پاداش‌های بالقوه بر روی شرکت‌کنندگان باز می‌کنند. با این حال هرچند این استخرها فرصت‌های هیجان‌انگیزی را برای کسب درآمد غیرفعال از ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهند، همیشه خطرات نیز در کمین هستند و درک خطرات موجود مستلزم تحقیقات دقیق است. 

برای مشارکت در استخر استیکینگ، به دنبال استخرهای معتبر با سابقه عملکرد خوب و امنیت بالا باشید. همچنین عواملی چون اندازه استخر (استخرهای بزرگتر اغلب ایمن‌تر هستند، هرچند ممکن است پاداش کمتری ارائه دهند)، عملکرد استخر، کارمزدها و میزان مشارکت جامعه نیز توجه نمایید. اگر در این زمینه سوال یا نقطه نظر خاصی دارید، می‌توانید با همکاران ما در سایت سیبنال به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

نحوه محاسبه پاداش استیکینگ چگونه است؟

هر شبکه بلاکچین از روش خاصی برای محاسبه پاداش‌های استیکینگ استفاده می‌کند. اغلب بلاکچین‌ها آمار و داده‌های مربوط به شیوه راه‌اندازی و درصد سود سالانه را به طور دقیق از طریق وب‌سایت یا دیگر مراجع رسمی اطلاع‌رسانی خود در دسترس مخاطبان قرار می‌دهند. 

استخر استیکینگ و بلاک چین چه ارتباطی با هم دارند؟

در واقع استخر استینیک نوعی استیکینگ یا سهام‌گذاری است که در آن کاربران در ازای قفل کردن رمز ارزها در بلاکچین و کمک به امنیت و اعتبار آن سود به دست می‌آورند.

آیا استخرهای استیکینگ ارزش سرمایه‌گذاری دارند؟

اگر ارز دیجیتال کافی برای سهام‌داری ندارید، استخرها می‌توانند برای کسب پاداش عالی باشند، هرچند این نوع اشتراک‌گذاری ممکن است سود کمتری را به دنبال داشته باشد.

استخرهای استیکینگ برای چه افرادی مناسب هستند؟

استخرهای استیکینگ به سبب پیچیدگی فنی یک گزینه برای افراد مبتدی است. همچنین برای افرادی که رویکرد غیرمستقیم‌تری را ترجیح می‌دهند و آن‌هایی که ارزهای دیجیتال محدودی دارند، مفید است، زیرا ادغام منابع، شانس دریافت پاداش را افزایش می‌دهد.

امتیاز دهید : (91)
  • استخر استیکینگ
  • سهام گذاری

مطالب مرتبط

Relevent Posts

ارز دیجیتال QOM چیست؟ (نحوه خرید + آینده ارز)
  • ارز دیجیتال QOM چیست؟ (نحوه خرید + آینده ارز)

  • اگر به خرید ارز qom یا بررسی دیگر ارزهای دیجیتال علاقه دارید؟ به جای مناسب آمده‌اید! با این راهنما با تمام راه‌هایی که می‌توانید ...
مشاهده مطلب
انواع روش های استیکینگ در بازار ارز دیجیتال
  • انواع روش های استیکینگ در بازار ارز دیجیتال

  • استیکینگ یکی از روش‌های کسب درآمد از دارایی‌های دیجیتال است که تنها به یک روش محدود نمی‌شود و شیوه‌های مختلفی برای انجام آن وجود ...
مشاهده مطلب
کیف پول تراست ولت چیست | راهنمای جامع 0 تا 100
  • کیف پول تراست ولت چیست | راهنمای جامع 0 تا 100

  • در سال‌های اخیر بازار ارزهای دیجیتال رواج گسترده‌ای یافته است و افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند با کیف پول تراست ولت و ...
مشاهده مطلب