درحال حاضر سیگنالی وجود ندارد

آموزش و راهنمای کامل استیکینگ ارزهای دیجیتال + معرفی کیف پول ها

محمد دریکوند
1401/03/15
ارزهای دیجیتال

Staking به دارندگان ارزهای دیجیتال راهی برای استفاده از دارایی‌های دیجیتال خود و کسب درآمد بدون نیاز به فروش آن‌ها ارائه می‌دهد. برای پاسخ به این سوال و اینکه Staking به چه صورت کار می‌کند، این مطلب را با دقت مطالعه کنید.

آموزش و راهنمای کامل استیکینگ ارزهای دیجیتال + معرفی کیف پول ها | سیبنال

استیک کردن ارز دیجیتال (Staking) به چه معناست؟

برای پاسخ به این سوال و اینکه Staking به چه صورت کار می کند، این مطلب را با دقت مطالعه کنید. استیک کردن ارز دیجیتال در واقع روشی است که به دارندگان کریپتوکارنسی کمک می کند از دارایی های دیجیتال خود بدون نیاز به فروش آن ها درآمد کسب کنند. برای مثال، می توان استیک کردن کریپتوکارنسی را به قرار دادن پول در یک حساب با بازده بالا تشبیه کرد. وقتی دارندگان ارز دیجیتال، از دارایی های خود به این روش استفاده می کنند، دارایی دیجیتال آن ها همچنان در اجرای پلتفرم بلاک چین و حفظ امنیت آن مورد استفاده قرار می گیرد. اما به دلیل استیک کردن دارایی، سود قابل توجهی به آن ها تعلق می گیرد که از سود بانکی بسیار بیشتر است.

Staking روش محبوبی برای کسب سود از طریق کریپتوکارنسی بدون انجام معامله است. از این روش تنها در مکانیزم اثبات سهام (proof-of-stake) استفاده می شود. در این مکانیزم که بعضی از پلتفرم های بلاک چین خاص از آن استفاده می کنند، از مشارکت کنندگانِ تایید شده برای استخراج بلوک های جدید استفاده می شود. استیک کردن ارز دیجیتال به سرمایه گذاران کریپتوکارنسی اجازه می دهد تا بدون ریسک معاملات از دارایی های رمزنگاری شده خود سود کسب کنند. بنابراین یادگیری روش استیک کردن کریپتوکارنسی به سرمایه گذاران کمک می کند اطلاعات معاملاتی خود را بیشتر کنند.

 

بیشتر بخوانید: معرفی کامل الگوریتم اثبات کار (PoW) و اثبات سهام (PoS) + مزایا و معایب

Staking به چه معناست؟

استیک کردن Staking چگونه انجام می‌شود؟

تا به اینجای مطلب حتما با مفهوم استیک کردن آشنا شده اید. با ورود مشارکت کنندگان به پلتفرم های proof-of-stake که با نام stakers هم شناخته می شوند، در ازای تعهد برای انجام معاملات کریپتوکارنسی، پاداش هایی به آن ها تعلق می گیرد. هر چه دارایی بیشتر باشد، شانس بیشتری برای پیدا کردن بلوک جدید و تایید آن وجود دارد. بنابراین سود بیشتری هم به مشارکت کنندگان می رسد، اما نیاز نیست که حتما از سکه های یک نفر استفاده شود. بیشتر اوقات مشارکت کنندگان، یک استخر Staking راه اندازی می کنند و از دارندگان توکن های ارز دیجیتال می خواهند که در ازای سود استیک کردن، دارایی های دیجیتال خود را به استخر پیوند بدهند. در این حالت سرمایه گذاران کریپتوکارنسی می توانند با ثبت نام در استخر Staking از طریق دارایی های خود سود کسب کنند.

البته باید گفت که هر شبکه بلاک چین قوانین خاصی برای مواردی مثل اعتبارسنجی دارد. برای مثال، شبکه بلاک چین Tera فقط از 130 مشارکت کننده برای پلتفرم proof-of-stake خود استفاده می کند. در حالی که اتریوم فقط در صورتی که مشارکت کننده دارای حداقل 32 اتر باشد، به او اجازه کار در شبکه را خواهد داد. بنابراین سرمایه گذاران باید قبل از ورود به استیک کردن ارز دیجیتال، رمز ارز مورد نظر خود را با دقت انتخاب کنند. پس از اشتراک دارایی های دیجیتال در یک استخر Staking شبکه بلاک چین می تواند از آن ها برای اعتبارسنجی تراکنش ها استفاده کند. هر چه میزان دارایی ها بیشتر باشد، شانس بیشتری وجود دارد که شبکه از آن ها استفاده کند.

استخر Staking

چگونه می‌توانیم استخر مناسب برای استیک کردن را انتخاب نماییم؟

سوالی که پاسخ به آن موجب می شود سرمایه گذاران به دانستن یک سری اطلاعات ضروری نیاز پیدا کنند. تعداد بسیار زیادی استخر مخصوص Staking وجود دارد. انتخاب استخر مناسب باید با توجه به شاخص های عملکردی آن صورت بگیرد. یکی از این شاخص ها Saturation نام دارد. این شاخص نشان می دهد که چقدر دارایی در استخر وجود دارد و در چه نقطه ای پاداش ها با افزایش استیک کردن متوقف می شوند. این محدودیت ها در واقع برای تشویق به تمرکز زدایی در استخر مورد استفاده قرار می گیرند. شاخص دیگر Rank نام دارد. رنک به شما نشان می دهد که در صورت استیک کردن دارایی های کریپتوکارنسی خود، چه میزان پاداش کسب خواهید کرد. توجه به رنک استخر به خصوص برای بررسی سود بلندمدت Staking حائز اهمیت است.

برای اینکه بدانید شرایط یک استخر خوب به چه صورت است، باید به شاخص های دیگری هم توجه کنید. برای مثال، Live Stake به شما نشان می دهد که چه میزانی از کل دارایی موجود به وسیله استخر کنترل می شود. همچنین Pool margin نشان می دهد که استخر چه میزان از پاداش را قبل از تقسیم کردن آن، برای خود نگه می دارد. Pledge نیز شاخصی است که نشان می دهد صاحبان استخر چه مبلغی را به عنوان تعهد در اختیار استخر قرار می دهند. همچنین باید به تعداد بلوک های تولید شده به وسیله استخر توجه کنید. البته با توجه به پلتفرم معاملاتی و همچنین نوع رمز ارزی که می خواهید استیک کنید، استخرهای متفاوتی را می توان انتخاب کرد.

استیک کردن در Binance

راهنمای کامل استیک کردن ارز دیجیتال

با دانستن جواب این سوال، گام بعدی انتخاب رمز ارز مناسب برای استیک کردن است. رمز ارزهایی مثل اتریوم، کاردانو، سولانا، آواکس و پولکادات برای Staking بسیار محبوب هستند. بهتر است از حداقل شرایط لازم هر رمز ارز برای استیک کردن اطلاع پیدا کنید. به شرایط اتریوم قبلا اشاره کردیم. سپس باید یک کیف پول مناسب انتخاب کنید. چندین نوع Staking وجود دارد که ممکن است صرافی های ارز دیجیتال از تمام آن ها پشتیبانی نکنند. برای مثال Locked Staking نوعی از استیک کردن است که دارایی ها در کیف پول صرافی قفل می شوند و تا زمانی که در کیف پول هستند، می توانید سود دریافت کنید. در این حالت، امکان ترید و معامله وجود ندارد. اما می توانید هر زمان خواستید دارایی خود را از کیف پول خارج کنید.

یک نوع دیگر استیک کردن Cold Staking نام دارد که نیازمند کیف پول های سرد است. این نوع کیف پول ها امنیت بیشتری دارند و در این حالت هم تا زمانی که دارایی شما در کیف پول باشد، می توانید از استیک کردن سود کسب کنید. توجه به این نکته حائز اهمیت است که برای Staking به اتصال اینترنت مداوم نیاز دارید. در صورت قطعی اینترنت ممکن است با جریمه هایی از طرف استخر مواجه شوید.

انتخاب رمز ارز برای Staking

پلتفرم های مناسب برای استیکینگ

دانستن این روش کسب سود اهمیت زیادی دارد. چرا که صرافی ها و پلتفرم های معاملاتی مختلفی امکان Staking را برای کاربران خود فراهم می کنند. در ادامه شما را با روش استیک کردن در صرافی بایننس آشنا می کنیم. برای این کار کافی است به حساب معاملاتی خود در بایننس مراجعه کنید. سپس در قسمت Binance Earn به دنبال گزینه Staking بگردید. در اینجا چند گزینه از جمله Locked Stacking و ETH 2.0 Staking دیده می شود. با انتخاب Locked Stacking می توانید لیست رمز ارزها قابل استیک کردن در صرافی بایننس را مشاهده کنید. در مرحله بعد، کافی است روی گزینه Stack Now کلیک کنید.

انتخاب میزان دارایی و مهلت

بعد از انتخاب رمز ارز و کلیک روی گزینه Stack Now، صرافی از شما می خواهد که مدت زمان مورد نظر و میزان دارایی مورد نظر خود را انتخاب کنید. مقدار دارایی قابل انتخاب در توضیحات زیر کادر به صورت حداقل و حداکثر درج شده است. در آخر، باید تیک موافقت با شرایط و قوانین بایننس را بزنید و فرایند استیک کردن را تکمیل کنید. سود فرایند به صورت خودکار به شما تعلق پیدا می کند و در کیف پول شما قرار می‌گیرد. همچنین برای مشاهده دارایی های استیک شده کافی است به منوی Earn و گزینه Locked مراجعه کنید.

سوالات متداول

چه کیف پولی برای هر ارز باید داشته باشیم؟

🟢 با توجه به نوع رمز ارزی که قصد استیک کردن آن را دارید، می توانید یک کیف پول مناسب پیدا کنید. برای انتخاب کیف پول بهتر است به APY (درصد بازدهی سالیانه) آن توجه کنید. APY در واقع نشان می دهد که چه درصد سود از استیک کردن دارایی مورد نظر به شما تعلق می گیرد. البته این درصد ها معمولا با نوسانات بازار تغییر می کنند. برای مثال، کیف پول Exodus برای رمز ارزهایی مثل Solana، Cardano و Cosmos پیشنهاد می شود.

ارز دیجیتال الگورند (ALGO): کیف پول الگورند(AlgorandWallet) با APY=5.78% و کیف پول اتمیک(Atomic Wallet) با APY=6.1% 

ارز دیجیتال اتمیک والت توکن (AWC): کیف پول اتمیک(Atomic Wallet) با APY=23% 

ارز دیجیتال بند پروتکل(BAND): کیف پول تراست ولت(Trust Wallet) با APY=13% 

ارز دیجیتال بایننس (BNB): کیف پول تراست ولت(Trust Wallet) با APY=14.08% 

ارز دیجیتال کاردانو (ADA): کیف پول کیف پول یورویی (Yoroi) با APY=4-6% ، کیف پول اکسودوس(Exodus Wallet) با APY=4% ، کیف پول اتمیک(Atomic Wallet) با APY=5%

ارز دیجیتال کازماس (ATOM): کیف پول اکسودوس(Exodus Wallet) با APY=12% ، کیف پول گواردا(GuardaWallet) با APY=10% 

ارز دیجیتال کریپتو دات کام (CRO): کیف پول دفی(deFi Wallet) با APY=12.18% 

ارز دیجیتال اتریوم (ETH): کیف پول گواردا(GuardaWallet) با APY=5% و کیف پول لیدو با APY=6%

ارز دجیتال کاوا (KAVA): کیف پول تراست ولت(Trust Wallet) با APY=12% 

ارز دیجیتال پولکادات (DOT): کیف پول آیم توکن(imToken Wallet) با APY=14% 

ارز دیجیتال سولانا (SOL): کیف پول اکسودوس(Exodus Wallet) با APY=6%

ارز دیجیتال تزوس (XTZ): کیف پول اتمیک(Atomic Wallet) با APY=7% ، کیف پول اکسودوس(Exodus Wallet) با APY=5.5%

به طور میانگین استیک کردن چقدر درآمد زا هست؟

🟢 معمولا می توان گفت که بین 10 تا 20 درصد سود از Staking یک ارز دیجیتال می توان به دست آورد. البته این موضوع به نوع کیف پول و رمز ارز نیز بستگی دارد.

استیک کردن چند ماه طول می کشد؟

🟢 معمولا در صرافی بایننس می توانید به صورت ماهانه استیک کردن ارز دیجیتال را انجام دهید. البته بازه های دیگری مثل دو ماهه و سه ماهه نیز وجود دارد. 

در زمان استیک کردن ارز دیجیتال، قابلیت برداشت وجود دارد یا نه؟

🟢 سود فرایند استیک کردن فقط زمانی به شما تعلق می گیرد که دارایی شما در کیف پول باشد. در بیشتر مواقع امکان آزادسازی دارایی وجود دارد، اما با این کار دیگر سودی به شما تعلق نخواهد گرفت. نحوه اختصاص سود تا حد زیادی به صرافی و پلتفرم شما بستگی دارد.

نکات تکمیلی

در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کافی در مورد این سوال را در اختیار شما بگذاریم. بد نیست بدانید استیک کردن ریسک ها و معایبی نیز دارد. برای مثال، در دوره Staking شما نمی توانید دارایی خود را معامله کنید. همچنین بعضی وقت ها پاداش ها با تاخیر به کیف پول شما واریز می شوند. امکان هک شدن دارایی ها نیز وجود دارد. نوسانات بازار نیز روی سودآوری Staking تاثیرگذار هستند و ممکن است درصد آن را به طرز قابل توجهی کاهش دهند. بنابراین بهتر است قبل از ورود به Staking و به اشتراک گذاری دارایی های خود، تمام جوانب را در نظر بگیرید. همچنین میتوانید در اولین شبکه اجتماعی ارز دیجیتال سوالاتتان را از تحلیلگران ارز دیجیتال بپرسید و از سیگنال های رایگان ارز دیجیتال استفاده نمایید. 

امتیاز دهید : (74)
  • استیکینگ در ارز دیجیتال
  • آموزش استیک کردن
  • آموزش استیک کردن ارز دیجیتال
  • ارزهای دیجیتال قابل استیک
  • استک کردن ارز دیجیتال
  • استیک کردن دارایی های کریپتوکارنسی
  • شرایط یک استخر خوب در استیک کردن
  • انتخاب استخر مناسب استیکینگ
  • راهنمای انتخاب استخر برای استیک کردن
  • انواع استکینگ
  • استیک کردن سرد ارز دیجیتال
  • پلتفرم های مناسب برای استیک کردن
  • آموزش استیک کردن در صرافی بایننس
  • کیف پول های ارز دیجیتال برای استیک کردن
  • شاخص های مهم استخرهای ارز دیجیتال
  • درامد استیک کردن چقدر است

مطالب مرتبط

Relevent Posts

دربارۀ معاملات فیوچرز و انواع آن بیشتر بدانید
  • دربارۀ معاملات فیوچرز و انواع آن بیشتر بدانید

  • در این مقاله تعریف معاملات فیوچرز آشنا خواهید شد. همچنین کاربرد معاملات فیوچرز و انواع آن در حوزه ارز دیجیتال را یاد خواهید ...
مشاهده مطلب
آلت سیزن چیست؟ مزایا و معایب استفاده از الت سیزن
  • آلت سیزن چیست؟ مزایا و معایب استفاده از الت سیزن

  • ایا الت سیزن یک فرصت درآمدی مناسب برای سرمایه گذاران است یا یک تله سرمایه گذاری؟ در این مقاله راجع به تعریف الت سیزن و میزایا و ...
مشاهده مطلب
به سوی سودآوری: استفاده از اندیکاتورهای قدرتمند در نوسان گیری
  • به سوی سودآوری: استفاده از اندیکاتورهای قدرتمند در نوسان گیری

  • در این مقاله با شایع ترین و بهترین اندیکاتورهایی که تحلیل گران برای تحلیل های خود استفاده میکنند، آشنا خواهید ...
مشاهده مطلب