درحال حاضر سیگنالی وجود ندارد

انواع روش های استیکینگ در بازار ارز دیجیتال

سعیده سی سختی پور
1403/07/25
ارزهای دیجیتال

استیکینگ یکی از روش‌های کسب درآمد از دارایی‌های دیجیتال است که تنها به یک روش محدود نمی‌شود و شیوه‌های مختلفی برای انجام آن وجود دارد. هر کدام از انواع استیکینگ ویژگی‌ها و پیچیدگی‌های خاص خود را دربردارد که باتوجه به شرایط و نیازهای کاربران انتخاب می‌شوند.

انواع روش های استیکینگ در بازار ارز دیجیتال | سیبنال

ما در این محتوا به بررسی جامع انواع مختلف استیکینگ خواهیم پرداخت و به شما کمک می‌کنیم تا با این روش‌های جذاب کسب درآمد آشنا شوید و بهترین را برای خود برگزینید؛ بنابراین تا پایان این محتوا همراه ما باشید. 

استیکینگ چیست؟

قبل از این‌که انواع استیکینگ را برای شما شرح دهیم، ابتدا توضیح مختصری از ماهیت آن ارائه می‌دهیم. روشی محبوب، برای کسب سود از ارزهای دیجیتال است که در آن کاربران، دارایی‌های خود را قفل می‌کنند تا به شبکه‌های بلوک چین کمک کنند. این فرایند در شبکه‌هایی که از الگوریتم جماع (اثبات سهام) استفاده می‌شود، اجرا خواهد شد. 

یکی از دلایل این فرایند، دریافت پاداش خواهد بود که در ازای قفل کردن دارایی‌های خود، بخشی از پاداش‌های بلاک را دریافت می‌کنید. برخی از شبکه‌ها حق رای‌دهی در تصمیم‌گیری‌های مربوط به شبکه را به شما می‌دهند و می‌توانید به عنوان یک سهام‌دار فعالیت کنید و در تجزیه و تحلیل تراکنش‌ها مشارکت داشته باشید. در دنیای ارز دیجیتال انواع مختلفی از استیکینگ وجود دارند که کاربران بسته به نیاز و ترجیحات خود از آن‌ها استفاده می‌کنند که هر کدام دارای ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاص خود هستند.

بیشتر بخوانید: آموزش و راهنمای کامل استیکینگ ارزهای دیجیتال

انواع استیکینگ

حالا که با معنی استیکینگ و نحوه کارکرد آن آشنا شدیم، می‌توانیم انواع روش های استیکینگ را معرفی و بررسی کنیم.

1. استیکینگ سرد (Cold Staking)

استیکینگ سرد از انواع استیکینگ است که در آن، کوین‌ها در کیف پول‌های سرد (سخت افزاری یا آفلاین) نگهداری می‌شوند. این کیف پول‌ها به اینترنت متصل نیستند و با هدف افزایش امنیت و حفاظت بیشتر از دارایی‌های کاربران به ویژه در برابر حملات سایبری و تهدیدات آنلاین طراحی شده است. در این روش تا زمانی که ارز دیجیتال مد نظر خود را در آن کیف پول نگه داشته باشید و برداشت نکنید، سود دریافت خواهید کرد؛ اما با برداشت، دیگر پاداشی به شما تعلق نمی‌گیرد. 

این روش (Cold Staking) برای افراد با سرمایه بالا و کسانی که تمایل دارند، دارایی‌های خود را به‌صورت امن و در محیط بدون اتصال به اینترنت نگهداری کنند، مناسب است. برای انجام استیکینگ سرد باید شبکه‌ای که قصد استیکینگ در آن را دارید از این ویژگی پشتیبانی کند و به کاربر اجازه دهد حتی با نگهداری توکن‌های خود در کیف پول‌های سرد در فرایند استیکینگ شرکت کنند.

مزایای استیکینگ سرد (Cold Staking) 

  • این نوع استیکینگ یا سهام گذاری به‌علت عدم اتصال به اینترنت، احتمال هک شدن بسیار پایینی دارد.
  • شما مالک کامل دارایی‌های خود هستید و هیچ شخص ثالثی به آن دسترسی ندارد. 
  • از آن‌جا که دارایی‌ها به صورت فیزیکی نگهداری می‌شوند از آسیب‌های مربوط به نرم‌افزارهای مخرب و بدافزارها محافظت می‌شوند. 

معایب استیکینگ سرد (Cold Staking) 

  • درصورتی که کاربر بخواهد دارایی خود را منتقل کند یا هر لحظه بفروشد، نیاز به دسترسی فیزیکی کیف پول دارد که این ممکن است، زمان‌بر باشد. 
  • در این روش از انواع استیکینگ همه شبکه‌های ارز دیجیتال از استیکینگ سرد پشتیبانی نمی‌کنند؛ بنابراین کاربر باید بررسی کند که آیا شبکه مورد نظر این امکان را فراهم می‌کند یا خیر که این محدودیت، گزینه‌های استیکینگ را برای کاربران کاهش می‌دهد. 
  • اگر که کیف پول سخت‌افزاری شما آسیب ببیند یا گم شود، احتمال از دست رفتن دسترسی به دارایی‌ها وجود دارد.
  • در استیکینگ سرد سهام گذاری مدیریت کلیدهای خصوصی اهمیت زیادی دارد؛ به این منظور که اگر کاربر آن‌ها را گم کند یا به اشتباه در جایی ناامن ذخیره کند، امکان دارد دسترسی به دارایی‌های خود را از دست بدهد.

2. استیکینگ قفل شده (Looked Staking)

از انواع استیکینگ ارز دیجیتال می‌توان استیکینگ قفل شده (Looked Staking) را نام برد که در این روش، شما دارایی‌های خود را برای یک دوره زمانی مشخص در یک پلتفرم قفل می‌کنید و در طول این دوره نمی‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید. سپس در پایان این زمان، توکن‌ها آزاد می‌شوند و پاداش‌های خود را برداشت می‌کنید. 

به عبارت دیگر شما این پول را به صرافی قرض می‌دهید و در ازای آن پاداش دریافت می‌کنید. این دریافتی‌ها به‌طور معمول به‌صورت دوره‌ای و بسته به میزان دارایی قفل شده و طول دوره محاسبه می‌شود. 

در این روش از انواع استیکینگ هرچه مقدار بیشتری از دارایی خود را قفل کنید و مدت زمان طولانی‌تری آن را نگه دارید، دریافتی بیشتری خواهید داشت. لازم به ذکر است که درصورت برداشت پیش از موعد مقرر، هیچ واریزی برای شما شکل نخواهد گرفت. این سهام گذاری، بیشتر توسط صرافی‌های ارز دیجیتال یا پلتفرم‌های استیکینگ ارائه می‌شود و برای افرادی مناسب خواهد بود که قصد دارند خود را بدون نیاز به تجارت، فعال نگه دارند و از سود بلندمدت بهره‌مند شوند.

مزایای استیکینگ قفل شده (Looked Staking) 

  • به‌طور معمول پاداش‌هایی که از استیکینگ قفل شده ارائه می‌شود، بالاتر از سایر استیکینگ‌ها است؛ زیرا که کاربران، دارایی‌های خود را برای مدت طولانی در آن‌جا می‌گذارند.
  •  با انتخاب یک دوره زمانی مشخص۳۰، ۶۰ یا ۹۰ روزه کاربران می‌دانند که یک درآمد ثابت و قابل پیش‌بینی دارند. 

معایب استیکینگ قفل شده (Looked Staking)

  • شما در طول دوره‌ای که دارایی‌ها را قفل کرده‌اید، نمی‌توانید نقد کنید یا به آن‌ها دسترسی داشته باشید. 
  • درصورتی که قبل از پایان دوره، آن‌ها را برداشت کنید، امکان دارد تمامی یا بخشی از پاداش خود را از دست بدهید. 
  • در طول دوره استیکینگ احتمال نوسان قیمت‌ها وجود دارد. 

3. استیکینگ منعطف (Flexible Staking) 

استیکینگ منعطف یکی دیگر از انواع استیکینگ است که شما می‌توانید در هر لحظه و زمانی دارایی خود را برداشت کنید و بدون هیچ قید و شرطی به آن‌ها دسترسی داشته باشید. البته، میزان سود تعلق گرفته در این نوع سهام گذاری کم‌تر از سایر روش‌ها خواهد بود. پاداش در استیکینگ منعطف (Flexible Staking) در ازای واگذاری دارایی‌های شما انجام می‌گیرد که به‌صورت روزانه یا هفتگی پرداخت می‌شود.

مزایای استیکینگ منعطف (Flexible Staking) 

از مزایای استیکینگ منعطف می‌توان موارد زیر را نام برد: 

  • کاربران می‌توانند در هر زمان توکن‌های خود را از حالت استیکینگ خارج کنند و آن‌ها را انتقال دهند یا بفروشند.
  • مناسب‌ترین گزینه برای کاربرانی که نمی‌خواهند دارایی‌های خود را برای مدت طولانی قفل کنند و تمایل به فعالیت در بازارهای نوسانی دارند. 
  • درصورتی که شرایط بازار نامناسب شود، کاربران می‌توانند سریع توکن های خود را خارج کرده و از ضرر و زیان‌های احتمالی جلوگیری کنند.

معایب استیکینگ منعطف (Flexible Staking) 

از معایب استیکینگ منعطف می‌توان موارد زیر را نام برد: 

  • به‌دلیل این‌که دارایی‌های شما قفل نمی‌شود، پاداش حاصل از آن به‌طور معمول کم خواهد بود. 
  • این نوع استیکینگ باعث کاهش ثبات شبکه خواهد شد؛ به این منظور که کاربران می‌توانند در هر زمان دارایی خود را خارج کنند و امنیت شبکه را به خطر بیندازند. 
  • این نوع سهام گذاری، امنیت پایین‌تری دارد؛ زیرا که دارایی‌های شما در یک صرافی یا پلتفرم متمرکز نگهداری می‌شوند.

مقایسه انواع استیکینگ در جدول

انتخاب انواع روش ‌های استیکینگ در بازار ارز دیجیتال بسته به میزان ریسک‌پذیری، دانش فنی، هدف از سرمایه‌گذاری و مدت زمان سرمایه‌گذاری دارد که کاربر قبل از شروع باید در مورد پروژه مورد نظر، پاداش‌های آن، دوره قفل شدن دارایی و ریسک‌های مرتبط به آن به‌طور کامل تحقیق کند. درصورتی که به‌دنبال کسب درآمد سریع هستید، استیکینگ منعطف گزینه مناسبی خواهد بود و اگر هدف، کسب درآمد در بلندمدت است و نگران نوسانات بازار نیستید، استیکینگ قفل شده را انتخاب کنید.

در این بخش به‌صورت خلاصه به مقایسه انواع استیکینگ (3 نوع اصلی استیکینگ) در جدول می‌پردازیم تا شما بتوانید انتخاب آگاهانه‌تری داشته باشید.

ویژگی

استیکینگ سرد

استیکینگ منعطف

استیکینگ قفل شده

امنیت

بسیار بالا (به‌علت نگهداری دارایی در کیف پول سخت افزاری)

متوسط (بسته به پلتفرم و قرارداد) 

متوسط (بسته به پلتفرم و مدت زمان قفل شدن) 

دسترسی به دارایی

بسیار محدود

بسیار بالا (برداشت دارایی در هر زمان) 

بسیار محدود 

پاداش

بسیار بالا (به‌دلیل کاهش ریسک و هزینه‌های نگهداری) 

انعطاف‌پذیری بالا و کم‌تر از استیکینگ قفل شده

بالاتر از استیکینگ منعطف

مزایا

امنیت بالاتر، پاداش بالاتر، کاهش هزینه‌های نگهداری

امکان برداشت پاداش‌ها در هر زمان و انعطاف‌پذیری بالا

مناسب برای سرمایه‌گذاری بلند مدت و پاداش بالاتر

معایب

دسترسی محدود به داراییها و روند پیچیده

پاداش کم‌تر، ریسک از دست رفتن فرصت‌های بازار

دسترسی محدود به دارایی‌ها

سخن پایانی

نهایت باید گفت که انواع استیکینگ برای گروه‌های مختلف سرمایه‌گذاران مناسب است و آن‌ها باتوجه به شرایط خود، بهترین را انتخاب می‌کنند. قبل از شروع هرگونه سرمایه‌گذاری در این حوزه، تحقیقات لازم را انجام دهید و از امنیت پلتفرم‌ها اطمینان حاصل کنید. به خاطر داشته باشید که بازدهی استیکینگ، ثابت نیست و تحت‌تاثیر نوسانات بازار خواهد بود. 

درصورتی که به‌دنبال بهترین فرصت‌های استیکینگ ارزهای دیجیتال هستید و می‌خواهید با اطلاعات به‌روز و جامع تصمیم‌گیری کنید، مجموعه سیبنال را به شما پیشنهاد می‌کنیم. ازطریق این سایت با تحلیل‌های جامع و آموزش‌های کاربردی می‌توانید سرمایه‌گذاری هوشمندانه‌تر و امن‌تری را تجربه کنید. ضمن این‌که اگر در این خصوص سوالی داشتید در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید. 

سوالات متداول

تفاوت اصلی انواع استیکینگ در چیست؟ 

استیکینگ سرد، امن‌ترین روش به شمار می‌آید که دسترسی به دارایی‌ها محدود است. استیکینگ منعطف، انعطاف‌پذیری بالایی دارد؛ اما پاداش کم‌تری دارد. استیکینگ قفل شده، پاداش بیشتری خواهد داشت؛ ولی ریسک از دست رفتن فرصت‌های بازار را دارد. 

کدام نوع استیکینگ برای مبتدیان مناسب‌تر خواهد بود؟ 

استیکینگ منعطف به خاطر سادگی و انعطاف‌پذیری برای مبتدیان مناسب‌تر است و شما می‌توانید به راحتی دارایی‌های خود را قفل و باز کنید و پاداش‌هایتان را در هر زمان دریافت کنید.

آیا استیکینگ سرد امن است؟ 

بله. به دلیل نگهداری دارایی‌ها در کیف پول‌های سخت‌افزاری آفلاین یکی از امن‌ترین روش‌های استیکینگ محسوب می‌شود که خطر هک شدن در آن بسیار پایین است. 

آیا همه ارزهای دیجیتال قابلیت استیکینگ دارند؟ 

خیر. ارزهای دیجیتالی که از الگوریتم اثبات سهام (POS) استفاده می‌کنند به‌طور معمول قابلیت استیکینگ را دارند. این الگوریتم به دارندگان اجازه می‌دهند تا با قفل کردن دارایی‌های خود در تایید تراکنش‌ها مشارکت کنند.

امتیاز دهید : (59)
  • انواع استیکینگ

مطالب مرتبط

Relevent Posts

کیف پول تراست ولت چیست | راهنمای جامع 0 تا 100
  • کیف پول تراست ولت چیست | راهنمای جامع 0 تا 100

  • در سال‌های اخیر بازار ارزهای دیجیتال رواج گسترده‌ای یافته است و افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند با کیف پول تراست ولت و ...
مشاهده مطلب
معرفی 15تا از پرطرفدارترین بازی های رایگان تلگرام 2024
  • معرفی 15تا از پرطرفدارترین بازی های رایگان تلگرام 2024

  • مدتی است که بازی های رایگان تلگرام حسابی سر و صدا به پا کرده‌اند. شاید تا قبل از پروژه نات کوین کم‌تر کسی از گروه سنی 40 سال به ...
مشاهده مطلب
معاملات مارجین چیست؟ راهنمای جامع + نحوه محاسبه مارجین
  • معاملات مارجین چیست؟ راهنمای جامع + نحوه محاسبه مارجین

  • معاملات مارجین یکی از اصطلاحات مهم در بحث ترید ارزهای دیجیتال است. تریدرها می‌توانند با درک مفهوم مارجین تریدینگ و با قرض گرفتن ...
مشاهده مطلب