درحال حاضر سیگنالی وجود ندارد

معاملات فیوچرز یا اسپات؛ کدام بهتر است؟

ترجمی نسب
1403/02/25
ارزهای دیجیتال

در این مقاله به تفاوت معاملات فیوچرز و اسپات خواهیم پرداخت . بعد از مطالعه این مقاله متوجه خواهید شد که چه نوع معامله ای به روحیات شما نزدیک تر است

معاملات فیوچرز یا اسپات؛ کدام بهتر است؟ | سیبنال

 

معامله‌های فیوچرز و اسپات، دو نوع روش معامله در بازارهای مالی هستند که توسط معامله‌گران این بازارها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله قصد داریم دربارۀ تفاوت معاملات اسپات و فیوچرز صحبت کنیم. به همین دلیل ابتدا به شرح این دو معامله می‌پردازیم و سپس تفاوت‌های آنها را مطرح می‌کنیم. لطفا تا پایان مقاله با ما همراه باشید. 

معامله اسپات چیست؟

معامله اسپات به نوعی از معاملات می‌گویند که با عنوان معامله نقطه‌ای یا معامله لحظه‌ای شناخته می‌شود. در واقع این معامله به خرید و فروش ابزارهای مالی یا ارزهای خارجی و یا حتی کالا اشاره دارد که تحویل فوری در یک تاریخ مشخص داشته باشند. پرداخت در معاملات اسپات به صورت آنی صورت می‌گیرد. نرخ معاملات در معاملات اسپات، نرخ اسپات نام دارد. 

              

متداول‌ترین نوع معاملات اسپات، قراردادهای اسپات در معاملات فارکس هستند که به طور معمول، بیشترین زمان برای پرداخت آنها دو روز کاری است. بیشتر معاملات در بازارهای مالی در روز کاری بعدی تسویه می‌شود اما قرارداد اسپات دو روز کاری برای تسویه زمان دارد. 

قیمت اسپات یا قیمت لحظه‌ای که همان قیمت فعلی برای خرید است، در واقع همان قیمتی است که می‌توان با آن یک دارایی را در لحظه خرید و فروش کرد. معامله‌گران در بازار مالی با ارسال سفارش خرید و فروش خود، اقدام به ایجاد قیمت لحظه‌ای می‌کنند. در بازارهای نقدی به دلیل آنکه سفارشات قبلی به اتمام رسیده و سفارشات جدیدی وارد بازار شده و جایگزین آنها می‌شوند، قیمت امکان دارد به صورت ثانیه‌ای تغییر پیدا کند. 

نکات مهمی که در معاملات اسپات باید به خاطر داشته باشید

اولین موردی که در انجام این معاملات باید به آن توجه کنید این است که یک پلتفرم معاملاتی معتبر انتخاب کنید. هنگام انتخاب پلتفرم معاملاتی باید به بالا بودن حجم معاملات آن و رعایت موارد امنیتی توجه داشته باشید. اگر از صرافی‌های غیرمتمرکز استفاده می‌کنید، حتما به میزان نقدشوندگی دارایی‌هایی که قصد دارید آنها را خریداری کنید و شاخص حجم معامله‌های روزانه دقت کنید.

 برای موفقیت در این معاملات بهتر است تحلیل تکنیکال بلد باشید و توانایی تشخیص نقاط مناسب برای ورود به معامله را داشته باشید. در واقع در این معاملات بسیار اهمیت دارد که بتوانید کف قیمت را پیدا کنید. چون در معاملات اسپات شما فقط در صورتی سود خواهید کرد که یک رمز ارز افزایش پیدا کند. هر زمان که در بازار روند صعودی ایجاد شود، این معامله می‌تواند برای معامله‌گران سود و بازدهی بسیار خوبی ایجاد کند. 

معاملات فیوچرز چیست؟

معاملات فیوچرز به معاملات مالی گفته می‌شود که در آن دو فرد بر روی قیمت یک کالا یا یک نوع دارایی با یکدیگر به توافق می‌رسند و معامله را در زمان مشخصی در آینده به انجام می‌رسانند. قیمتی که هر دو طرف معامله بر روی آن توافق کرده‌اند به عنوان قیمت آینده شناخته می‌شود. یک زمان مشخص نیز در آینده تعیین می‌شود که در آن زمان باید پرداخت پول از سمت یک طرف معامله و تحویل دارایی از سمت طرف دیگر انجام شود. 

در واقع این معامله فقط به یک خرید و فروش ساده گفته نمی‌شود بلکه شما در این معامله اقدام به انعقاد یک قرارداد با صرافی می‌کنید و مطابق با تحلیل خودتان از قیمت آیندۀ یک دارایی وارد معامله می‌شوید. 

این معامله‌ها حالت قراردادی دارند و فرد معامله‌گر باید برای انجام این معاملات یک وجه ضمانت داشته باشد که سرمایۀ معامله‌گر به حساب می‌آید و هر زمان که تحلیل او اشتباه شود صرافی می‌تواند از آن برای برداشت کارمزد استفاده کند. 

 

درباره معاملات فیوچرز و انواع آن بیشتر بدانید

تفاوت معاملات اسپات و فیوچرز

هر دو معامله در بین فعالان و معامله‌گران بازارهای مبتنی بر خرید و فروش ارز دیجیتال بسیار متداول هستند. اما این معاملات مالی تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند. 

یک تفاوت‌ معاملات اسپات و فیوچرز این است که معاملات اسپات نسبت به معاملات فیوچرز از ریسک بسیار کمتری برخوردار هستند و به همین علت برای افرادی که در آغاز کار هستند می‌توانند مناسب باشند. البته طبیعی است که این معاملات نسبت به معاملات آتی یا فیوچرز سود کمتری تولید می‌کنند. 

در معامله اسپات، فرد مالک ارز دیجیتال خریداری شده است اما در معاملات فیوچرز، معامله‌گر به صرافی تعهد می‌دهد که رمز ارز منتخب طبق تحلیل ارائه شده پیش برود و بر اساس آن اقدام به خرید و فروش می‌کند. یعنی معامله‌گر مالک آن تعهد و قراردادی است که بین او و صرافی اجرا می‌شود. معاملات فیوچرز انواع مختلفی دارند که نوع اجرا و میزان ریسک آنها با یکدیگر متفاوت است.

تفاوت دیگر معاملات اسپات و فیوچرز این است که در معاملات فیوچرز میتوان در خرید و فروش رمزارزها از اهرم استفاده نمود و چندین برابر دارایی اولیۀ خود را از صرافی قرض گرفت ولی در اسپات، فرد مطابق با دارایی اولیه خود می‌تواند ارز دیجیتال مربوطه را دریافت کند. البته در معامله‌های اهرمی این نکته وجود دارد که اگر تحلیل معامله‌گر درست از آب درنیاید، صرافی از دارایی خود برای پوشش ضرر استفاده نمی‌کند و هر زمان که دارایی معامله‌گر به اتمام برسد معامله بسته می‌شود.

یکی دیگر از تفاوت‌ها این است که در معامله فیوچرز میتوان معاملات دو طرفه در بازار باز کرد. در این حالت از ریزش یک رمز ارز نیز کسب سود می‌شود. معاملات فیوچرز برعکس اسپات فقط ویژه افرادی است که تحلیل تکنیکال پیشرفته بلد باشند و بر اجرای آن تسلط کافی داشته باشند. همچنین معامله‌گر در این معاملات ریسک بالایی را متحمل می‌شود که باید بتواند آرامش خود را حفظ کند. 

یکی از تفاوت‌های دیگر این است که ارزش بازار اسپات، عددی است که حاکم بر تمام معاملات در بازار آن است ولی در بازارهای آتی قیمت بر اساس ارزش دارایی در بازار نقدی همراه با حق بیمه آتی است که حق بیمه مثبت نشان‌دهندۀ بالاتر بودن قیمت بازار فیوچرز نسبت به اسپات است. 

سخن پایانی

در این مقاله دربارۀ تفاوت معاملات اسپات و فیوچرز و شرایط این دو معامله صحبت کردیم. هرکدام از این معامله‌ها برای گروهی از افراد مناسب است و نمیتوان به طور کلی تعیین کرد که کدام‌یک از این معاملات مالی از دیگری بهتر هستند. 

یادتان باشد که فعالیت در هر بازاری نیاز به این دارد که اصول مدیریت سرمایه به طور کامل رعایت شود. اگر فرد ریسک‌پذیری نیستید معامله اسپات می‌تواند برای شما جذاب باشد اما اگر تحمل ریسک بالا را دارید معاملات فیوچرز می‌تواند مناسب روحیۀ شما باشد و در صورت مسلط بودن شما به تحلیل تکنیکال، سود قابل توجهی برایتان به همراه داشته باشد. 

 

امتیاز دهید : (82)
  • تفاوت معاملات فیوچرز با اسپات
  • فرق معاملات اسپات و تعهدی
  • فرق معاملات اسپات و فیوچرز در فارکس
  • فرق معاملات اسپات و پرپچوال

مطالب مرتبط

Relevent Posts

11 تفاوت کلیدی ارز دیجیتال با فارکس - مقایسه جامع + جدول
  • 11 تفاوت کلیدی ارز دیجیتال با فارکس - مقایسه جامع + جدول

  • از جمله تفاوت ارز دیجیتال با فارکس می‌توان به نحوه کارکرد، میزان نقدینگی، ساعات معاملاتی، میزان نوسان، ریسک ها و چالش های سرمایه ...
مشاهده مطلب
تفاوت فارکس و بورس: ثروتمندان از کدام بازار سود می‌برند؟
  • تفاوت فارکس و بورس: ثروتمندان از کدام بازار سود می‌برند؟

  • تفاوت فارکس و بورس چیست؟ در اینجا به بررسی تفاوت‌های این دو بازار مالی و مزایا و معایب هر کدام میپردازیم. همراه ما باشید تا ...
مشاهده مطلب
راهنمای انتخاب بورس و ارز دیجیتال: کدام یک سودآورتر است؟
  • راهنمای انتخاب بورس و ارز دیجیتال: کدام یک سودآورتر است؟

  • یا سرمایه‌گذاری در بورس بهتر است یا ارز دیجیتال؟ با مطالعه این مقاله، می‌توانید بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری را شناسایی کنید و ...
مشاهده مطلب