درحال حاضر سیگنالی وجود ندارد

وام کریپتو چیست؟ مزایا و معایب وام ارز دیجیتال

محمد نوروزی
1400/11/27
ارزهای دیجیتال

پلتفرم های متعددی وجود دارند که امکان دریافت وام ارز دیجیتال را برای کاربران فراهم می‌کنند. در این نوشته به چیستی و مزایا و معایب این وام ها می‌پردازیم.

وام کریپتو چیست؟ مزایا و معایب وام ارز دیجیتال | سیبنال

 وام ارز دیجیتال، جزء جدیدتری از صنعت مالی ارزهای دیجیتال است. در سال های اخیر، استفاده از ارزهای دیجیتال در سراسر جهان به طور تصاعدی افزایش یافته است. ارزش فعلی بازار ارزهای دیجیتال 1.97 تریلیون دلار است. طبق نظرسنجی ها 97 درصد از کاربران ارزهای دیجیتال، این ارزها را به عنوان یک منبع درآمد قابل اعتماد در نظر می گیرند. فرصت های زیادی برای کسب درآمد در دنیای کریپتو وجود دارد. یکی از جدیدترین فرصت ها در این عرصه، وام های کریپتو هستند. علاقه مندان به سرمایه گذاری و تامین مالی اینگونه وام ها بسیار زیادند. با این حال به عنوان یک مفهوم جدید، وام کریپتو مزایا و معایب خود را دارد. در ادامه درباره چیستی وام ارز دیجیتال و مواردی که قبل از سرمایه گذاری در آن باید در نظر بگیرید بیشتر خواهید دانست. همچنین در مورد مزایا و معایب اینگونه وام ها برای وام گیرندگان و وام دهندگان صحبت می‌کنیم. 

وام ارز دیجیتال یک راه جدید کسب درآمد از بازار کریپتوکارنسی

شباهت وام های کریپتو به وام بانکی

یک وام ارز دیجیتال از دارایی های دیجیتال به عنوان وثیقه استفاده می کند. این دارایی ها با دارایی های فیزیکی مانند خانه شما برای وام مسکن قابل مقایسه هستند. بنابراین وام‌های کریپتو نیز شباهت زیادی به وام‌های مبتنی بر اوراق بهادار (وام های بانکی) دارند. زیرا از ارز الکترونیکی خود برای دریافت وام و پرداخت آن در یک دوره زمانی مشخص استفاده می‌کنید. در حال حاضر می‌توانید انواع وام ارز دیجیتال را از طریق شبکه‌های وام ‌دهی و پلتفرم های مبادلۀ کریپتو دریافت کنید.

 

وام دهنده و وام گیرنده در وام دهی ارز دیجیتال

هم وام دهندگان و هم وام گیرندگانِ وام های کریپتوکارنسی در واقع سرمایه گذارانی هستند که نمی‌خواهند توکن های خود را بفروشند. وام دهنده توکن های خود را به پلتفرم وام دهی می سپارد تا از آن سود غیرفعال ماهانه کسب کند. وام گیرنده نیز توکن های خود را به به عنوان وثیقه به پلتفرم می سپارد تا به اندازه وثیقه خود وام بگیرد و از آن برای رفع نیاز مالی خود استفاده کند. وام گیرنده با گرفتن وام کریپتو دیگر مجبور نخواهد بود توکن های خود را بفروشد و آنها را به امید روندهای صعودی آینده نگه می دارد. 

وام گیرنده و وام دهنده به واسطه پلتفرم وام‌ دهی به هم متصل می‌شوند

 

مزایای وام ارز دیجیتال برای وام گیرندگان

وام های کریپتو دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که آنها را از سایر وام های تضمین شدۀ سنتی متمایز می کند. برخی از مزایای وام ارز دیجیتال به شرح زیر هستند:
1- نرخ بهره پایین: وام های ارز دیجیتال معمولاً نرخ بهره کمتری نسبت به کارت های اعتباری جایگزین و وام های شخصی دارند. در پلتفرم های وام دهی کریپتوکارنسی، ممکن است بتوانید وام‌هایی با نرخ بهره زیر 10 درصد دریافت کنید.
2- وام دهی بدون بررسی اعتبار: اکثر شبکه‌های وام ‌دهی کریپتو و صرافی های کریپتو هنگام درخواست وام ارز دیجیتال، نیازی به بررسی اعتبار ندارند. این می‌تواند برای کسانی که نمره اعتباری سالمی ندارند یا سابقه اعتباری ندارند جذاب باشد.
3- تامین مالی سریع: هنگامی که وام شما تایید شد، می‌توانید وجوه وام خود را تنها در چند ساعت دریافت کنید.

 

مزایای وام ارز دیجیتال برای وام دهندگان

بسیاری از سرمایه گذاران کریپتو قصد دارند دارایی های رمزنگاری خود را HODL کنند و برنامه ای برای فروش آنها ندارند. این افراد بهتر است به جای HODL، دارایی های کریپتو خود  را در قالب وام ارز دیجیتال، قرض بدهند. با این کار، افراد تبدیل به تامین کنندگان مالی وام های کریپتو یا همان وام دهنده می شوند. این کار نسبت به هودل، روشی مفیدتر برای کسب درآمد غیر فعال از ارزهای دیجیتال است. سود به دست آمده از راه وام‌ دهی کریپتو «سود سهام رمزپایه» نیز نامیده می‌شود. برای وام دهنده ها مزیت عمده وام‌ دهی ارز دیجیتال حفظ دارایی های خود و در عین حال کسب درآمد از آنهاست.

وام ارز دیجیتال به صورت غیر مستقیم، منجر به حفظ دارایی‌های دیجیتال کاربران می‌شود

 

معایب وام های کریپتو برای وام گیرندگان

اگرچه انواع وام ارز دیجیتال مزایایی دارند، اما با خطرات نیز به همراه است. برخی از مشکلات و معایب اینگونه وام دهی که قبل از درخواست برای وام کریپتو باید از آنها آگاه باشید عبارتند از:

1- عدم دسترسی به دارایی های دیجیتال در حین بازپرداخت وام ارز دیجیتال

دارایی های دیجیتال شما به عنوان وثیقه نزد پلتفرم وام دهی کریپتو مسدود خواهند شد. تا زمانی که تمام مبلغ وام ارز دیجیتال خود را بازپرداخت نکرده باشید. نمی‌توانید برای هیچ تراکنش یا معامله ای از توکن‌های خود استفاده کنید. اگر نیاز به برداشت یا فروش سریع توکن ها داشته باشید این کار برای شما ممکن نخواهد بود.

2- خطر مارجین کال شدن وثیقه وام ارز دیجیتال

مارجین کال در وام ارز دیجیتال زمانی اتفاق می افتد که ارزش وثیقه شما کمتر از یک آستانه مشخص شود. فرضا ارزش توکن های مورد وثیقه شما در یک روند نزولی قرار گرفته اند. وام دهنده از شما می‌خواهد که مبلغ وثیقه دیجیتال خود را افزایش دهید تا بتوانید وام خود را حفظ کنید. در این حالت ممکن است دچار دردسر شوید و نتوانید به موقع توکن های بیشتری را به عنوان وثیقه به پلتفرم وام دهی بدهید.  

3- شرایط بازپرداخت متفاوت در وام های کریپتو

اگرچه وام های کریپتو مشابه وام های اقساطی کار می کنند، ممکن است شرایط بازپرداخت متفاوتی داشته باشند. شاید لازم باشد برنامه بازپرداخت خود را ایجاد کنید و از قبل در مورد بازپرداخت‌ها کاملا مطالعه کنید. برای ارزیابی اینکه آیا می‌توانید این پرداخت‌ها را در زمان تعیین‌شده انجام دهید یا خیر، باید از ابتدا شرایط را بسنجید. برخی از وام گیرندگان به دلیل آگاهی ناقص از شرایط و موعد بازپرداخت وام های کریپتو دچار زیان می شوند.

لزوم توجه و بررسی اولیه در مورد شرایط بازپرداخت وام ارز دیجیتال

معایب وام ارز دیجیتال برای وام دهندگان

وام ارز دیجیتال ممکن است برای شخص وام دهنده نیز خطراتی در پی داشته باشد. از جمله اینکه شاید شخص وام دهنده وام خود را پس ندهد. در این صورت وثیقه دیجیتال وی به وام گیرنده داده می‌شود. اما شاید به دلیل افت قیمت توکن های وثیقه گذاشته شده نتوانید اصل پولی را که قرض داده اید دوباره بدست بیاورید. در این حالت در جریان وام دهی ممکن است دچار زیان شوید. 

کلام آخر

ارزیابی ریسک‌های موجود در وام‌ های کریپتو بسیار مهم است، زیرا ارزش ارزهای دیجیتال بسیار متغیر است. اگر قصد وام دادن یا وام گرفتن دارید حتماً مزایا و معایب احتمالی این نوع از وام دهی را ارزیابی کنید. انتخاب پلتفرم قابل اعتماد برای وام دهی نیز اهمیت زیادی دارد. اگر پلتفرم نادرست را انتخاب کنید شاید امانت دار خوبی برای توکن های شما نباشد.

 

امتیاز دهید : (68)
  • وام ارز دیجیتال
  • مزایای دریافت وام ارز دیجیتال
  • چکونه وام ارز دیجیتال بگیریم
  • استفاده از وام ارز دیجیتال چه معایبی دارد
  • معایب وام ارز دیجیتال
  • وام های کریپتو
  • مارجین کال در وام ارز دیجیتال
  • شباهت وام بانکی با وام ارز دیجیتال
  • وام دهنده ارز دیجیتال
  • وام گیرنده ارز دیجیتال
  • پلتفرم وام‌ دهی
  • سود سهام رمزپایه چیست
  • شرایط بازپرداخت وام های کریپتو
  • وثیقه دیجیتال

مطالب مرتبط

Relevent Posts

دربارۀ معاملات فیوچرز و انواع آن بیشتر بدانید
  • دربارۀ معاملات فیوچرز و انواع آن بیشتر بدانید

  • در این مقاله تعریف معاملات فیوچرز آشنا خواهید شد. همچنین کاربرد معاملات فیوچرز و انواع آن در حوزه ارز دیجیتال را یاد خواهید ...
مشاهده مطلب
آلت سیزن چیست؟ مزایا و معایب استفاده از الت سیزن
  • آلت سیزن چیست؟ مزایا و معایب استفاده از الت سیزن

  • ایا الت سیزن یک فرصت درآمدی مناسب برای سرمایه گذاران است یا یک تله سرمایه گذاری؟ در این مقاله راجع به تعریف الت سیزن و میزایا و ...
مشاهده مطلب
به سوی سودآوری: استفاده از اندیکاتورهای قدرتمند در نوسان گیری
  • به سوی سودآوری: استفاده از اندیکاتورهای قدرتمند در نوسان گیری

  • در این مقاله با شایع ترین و بهترین اندیکاتورهایی که تحلیل گران برای تحلیل های خود استفاده میکنند، آشنا خواهید ...
مشاهده مطلب