درحال حاضر سیگنالی وجود ندارد

Web3 چیست و چگونه می‌تواند دنیای ما را به طور کامل تغییر دهد

محمد نوروزی
1400/10/05
ارزهای دیجیتال

Web 3.0مجموعه‌ای از فناوری‌هایی است که نوید ارائه بهترین نسخه از شبکه جهانی کامپیوتری را می‌دهد و با ایجاد یک اینترنت غیرمتمرکز که برای همه در دسترس است، با رعایت حریم خصوصی و ناشناس بودن، تغییرات مهمی در نحوه اتصال و ارتباط ما در وب ایجاد می‌کند.

Web3 چیست و چگونه می‌تواند دنیای ما را به طور کامل تغییر دهد | سیبنال

 Web 3.0مجموعه‌ای از فناوری‌هایی است که نوید ارائه بهترین نسخه از شبکه جهانی کامپیوتری را می‌دهد و با ایجاد یک اینترنت غیرمتمرکز که برای همه در دسترس است، با رعایت حریم خصوصی و ناشناس بودن، تغییرات مهمی در نحوه اتصال و ارتباط ما در وب ایجاد می‌کند. اگر با ارزهای دیجیتال، توکن‌های غیر قابل تعویض(NFT) یا متاورس آشنایی دارید، باید بدانید که  Web 3.0به این فناوری‌ها و سایر فناوری‌های آینده مرتبط است. مانند سایر تغییرات بزرگ، کاربرد گسترده آن آسان نخواهد بود. منافع بسیار قدرتمندی علیه آنها وجود دارد و عموم مردم یا از آنها بی اطلاع هستند یا هنوز نسبت به پتانسیل آنها شک دارند، اما آنها می‌توانند زندگی ما را کاملاً تغییر دهند.

evo

نسخه وب 3

Web 3.0 نسل جدیدی از خدمات اینترنتی است که از یادگیری پیشرفته مبتنی بر ماشین و هوش مصنوعی برای اتصال برنامههای کاربردی مبتنی بر وب به یکدیگر و تشکیل یک وب شخصی تر استفاده میکند. Web 3.0 به طور جمعی طراحی شده است تا به کاربران محتوای سفارشی بیشتری را با سرعتی بسیار سریعتر از قبل ارائه دهد. وب جدید از الگوریتمهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی، واقعیت مجازی(VR)، واقعیت افزوده (AR) و تجزیه و تحلیل دادههای پیشرفته برای این امکان استفاده میکند. ایده Web 3.0 اولین بار توسط تیم برنرز لی(Tim Berners-Lee)، مخترع وب جهانی مطرح شد، جایی که او مفهوم وب معنایی را مورد بحث قرار داد. به گفته برنرز لی، وب معنایی باید قادر به پردازش و تجزیه و تحلیل هر داده موجود در وب، از جمله تمام محتوا، پیوندها و تبادل اطلاعات از افراد و رایانههای آنها باشد. وی همچنین افزود که این میتواند کمک زیادی به توانمندسازی ماشینها برای تکمیل فعالیتهای روزانه ما کند. زمانی که  Web 3.0به طور کامل راه اندازی شد، انتظار می رود که حجم عظیمی از اطلاعات را برای انواع برنامهها و وب سایتها به صورت آنلاین در دسترس قرار دهد و این سیستمها را قادر می‌سازد دادههایی را که از فعالیت کاربران اینترنت جمع آوری میکنند، درک کنند. توجه داشته باشید که غولهای فناوری مانند گوگل و فیس بوک دیگر قادر به کنترل یا دسترسی به دادههای کاربران در این دوره نخواهند بود. بنابراین، قوانین حفظ حریم خصوصی دادهها دیگر نمیتواند توسط آنها به روشی مشابه نقض شود. انتظار می رود Web 3.0 با بهره گیری از فناوری‌هایی مانند بلاک چین، اینترنت اشیا (IoT) و نرم افزار منبع باز و غیره، مرزهای تبادل اطلاعات همتا به همتا را پیش ببرد. 

Web 3.0 چگونه کار می‌کند؟

بیشتر چشم انداز Web 3.0مبتنی بر فناوری بلاک چین است. این بلاک چین اساساً یک شبکه غیرمتمرکز است که بر اساس ارتباطات همتا به همتا ساخته شده است. هر دستگاه در شبکه بخش کوچکی از محاسبات و ارتباطاتی را که در شبکه اتفاق می‌افتد مدیریت می‌کند و یک شبکه آنلاین بدون نیاز به سرور و در نتیجه بدون کنترل پلتفرم‌های بزرگ و یا دولت ایجاد می‌کند. 

در حالی که امکانات ارتباط همتا به همتا بسیار هیجان‌انگیز است، با این وجود بلاک چین تا کنون بیشتر برای تقویت ارزهای دیجیتال وNFT ها شناخته شده است؛ به عبار دیگر توکن‌های منحصر به ‌فردی که در حال حاضر در عرصه‌های مختلف استفاده می‌شوند. اگرچه NFT ها هنوز به خوبی شناخته نشده اند اما جزو فناوری‌های مهم  Web 3.0به شمار می آیند و دنیایی از امکانات را برای کاربران و افراد حرفه ای فراتر از تصور حاضر ایجاد کرده اند. یک نمونه کوچک آن نقاشی دیجیتال است.

احتمالاً بلندپروازانه ترین پروژه Web 3.0 متاورس است. این ایده کلی دهه‌ها در داستان‌های علمی تخیلی وجود داشته است، اما پس از اعلام مارک زاکربرگ بر تغییر نام  فیس‌بوک به متا به عنوان فضاهای مجازی سه بعدی که در آن کاربران می‌توانند در زمان در محیط‌های ایجاد شده با آن تعامل داشته باشند، به دنیای جهانی ما جهش پیدا کرد. قطعا در ماه های آینده از واقعیت مجازی یا افزوده مطالب زیادی خواهیم شنید زیرا غول های تکنولوژی دنیا هم چون مایکروسافت و سایر فناوری‌های بزرگ برنامه‌هایی برای پیشبرد آن دارند.

جایگزین های وب3 

جایگزین های دنیای اینترنت در وب 3

باید منتظر بمانیم تا ببینیم همه اینها به چه پیشرفتی می‌رسد ‌و آیا هدف اولیه یک وب که کنترل را به کاربر باز می‌گرداند، در نهایت به روش پیشرفته‌تر و متفاوت‌تری برای انجام تجارت تبدیل می‌شود یا خیر. همچنین مشخص نیست که مسئولان امروز اجازه یک Web 3.0 با امکان آزادی بیشتر، ناشناس بودن و کنترل بیشتر بر زندگی ما را به صورت آنلاین بدهند.

 1638260620_562_What-is-Web3-and-how-it-can-completely-change-our


توکن‌های  Web 3.0از زمان عرضه‌شان جذابیت قابل توجهی به دست آورده‌اند. 

1- Chainlink  (LINK) : در قیمت 19.75 دلار و حجم بازار 10,218,745,555 میلیون دلار

2- Filecoin (FIL) : در قیمت 36.82 دلار و حجم بازار 5,216,022,351 میلیون دلار

3- THETA (THETA) : در قیمت 4.98 دلار و حجم بازار 4,975,526,254 میلیون دلار

4- Helium (HNT) : در قیمت 38.20 دلار و حجم بازار 4,011,509,335 میلیون دلار

5- The Graph (GRT) : در قیمت 0.07086 دلار و حجم بازار 3,332,336,014 میلیون دلار

6- BitTorrent (BTT) : در قیمت 0.002819 دلار و حجم بازار 2,782,492,121 میلیون دلار

7- Basic Attention Token (BAT) : در قیمت 1.34 دلار و حجم بازار 2,015,947,529 میلیون دلار

8- Arweave (AR) : در قیمت 62.5 دلار و حجم بازار 2,072,044,339 میلیون دلار

9- Siacoin (SC) : در قیمت 0.01658 دلار و حجم بازار 825,787,511 میلیون دلار

10- Livepeer  (LPT) : در قیمت 46.11 دلار و حجم بازار 975,926,386 میلیون دلار


امتیاز دهید : (5)
  • بلاکچین
  • وب 3
  • نسل جدید خدمات اینترنتی
  • کاربرد الگوریتم های
  • الگوریتم های جستجو
  • تیم برنز لی
  • مخترع وب جهانی و وب معنایی
  • اطلاعات همتا به همتا
  • شبکه متاورس
  • ارزهای web3
  • وب معنایی چیست
  • توکن های وب3
  • شبکه آنلاین بدون نیاز به سرور

مطالب مرتبط

Relevent Posts

دربارۀ معاملات فیوچرز و انواع آن بیشتر بدانید
  • دربارۀ معاملات فیوچرز و انواع آن بیشتر بدانید

  • در این مقاله تعریف معاملات فیوچرز آشنا خواهید شد. همچنین کاربرد معاملات فیوچرز و انواع آن در حوزه ارز دیجیتال را یاد خواهید ...
مشاهده مطلب
آلت سیزن چیست؟ مزایا و معایب استفاده از الت سیزن
  • آلت سیزن چیست؟ مزایا و معایب استفاده از الت سیزن

  • ایا الت سیزن یک فرصت درآمدی مناسب برای سرمایه گذاران است یا یک تله سرمایه گذاری؟ در این مقاله راجع به تعریف الت سیزن و میزایا و ...
مشاهده مطلب
به سوی سودآوری: استفاده از اندیکاتورهای قدرتمند در نوسان گیری
  • به سوی سودآوری: استفاده از اندیکاتورهای قدرتمند در نوسان گیری

  • در این مقاله با شایع ترین و بهترین اندیکاتورهایی که تحلیل گران برای تحلیل های خود استفاده میکنند، آشنا خواهید ...
مشاهده مطلب