درحال حاضر سیگنالی وجود ندارد

خرید و فروش مسکن در بورس کالا

محمد نوروزی
1400/10/08
آموزش

بورس مسکن، یک طرح جدید برای خرید و فروشِ مسکن در بورس کالای ایران است که در سال 1399 به تصویب مجلس رسید، سپس خبر آن بر روی سایت خبرگزاری های مختلف منتشر شد و تبدیل به یکی از خبرهای جنجالی سال گذشته شد. این طرح از همان ابتدا موافقان و مخالفان زیادی داشت و در این نوشته از نقطه نظر منتقدان به مزایا و معایب بورس مسکن، پرداخته خواهد شد.

خرید و فروش مسکن در بورس کالا | سیبنال

بورس مسکن در سال 1399 به عنوان یک قانون جدید به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید؛ طبق این قانون، شرکت های دولتی مجبور می‌شدند که املاک و دارایی های اضافی  خود را بفروشند در غیر این صورت با مالیات های سنگین رو به رو می‌شدند به همین دلیل بسیاری از بانک ها به تصمیم گرفتند دارایی های غیرمولد خود بفروشند و تبدیل به نقدینگی کنند.  
بورس مسکن، نتیجه تبادل نظر سازمان بورس با وزارت راه و شهرسازی است در ابتدای ابلاغ طرح، طرح مذکور کاملا عملیاتی نشده بود و نیاز به اصلاحات آیین نامه ای داشت. طبق  آیین نامۀ طرح، قرار بر این بود  که بودجه پروژه های حمل و نقل و ساختمانی از راه فروش و واگذاری سهام به متقاضیان تامین گردد و پروژه ها به صورت متری در بورس مسکن، ارائه ‌شوند به طور مثال برای یک واحد آپارتمان در یک ساختمان مسکونی، چند هزار برگه سهام ارائه می‌شود و اگر فردی همه برگه های سهام را خریداری کند  در نهایت مالک آن واحد ساختمانی خواهد شد.


بورس مسکن که طرح بدیع و مبتکرانه از سازمان اوراق بهادار ایران است


موافقان و مخالفان بورس مسکن در ایران 


مخالفان بورس مسکن

برخی از افراد نگران این هستند که بورس مسکن نتواند بستری کاملا رقابتی و شفاف در بازارِ خرید و فروش مسکن ایجاد کند و سبب تشدید بنگاه داریِ بنگاه های فعال در این عرصه شود برخی نیز به این دلیل مخالف بورس مسکن هستند که ورود سرمایه به این بازار، موجب گران تر شدن هرچه بیشتر هر متر مربع مسکن در کشور می‌شود که به نفع قشر های آسیب پذیر جامعه نخواهد بود.

گروهی دیگر از مخالفان نیز می‌گویند هیچ نمونه موفقی از خرید و فروش مسکن در بورس در مقیاس جهانی وجود ندارد و این دو بازار از دیرباز از هم جدا بوده اند و هر کدام مکانیزم های خاص خود را دارند و نباید این دو را با هم ترکیب کرد. 


موافقان بورس مسکن 

از نظر برخی کارشناسان، هراقدامی که سبب رشد نقدینگی در بازار مسکن شود برای این بخش از اقتصاد، مفید خواهد بود و عقیده داشتند که موفقیت بورس مسکن در ایران می‌تواند موجب سرعت بخشیدن، و روانتر شدن هرچه بیشتر معاملات مسکن شود و سرعت نقد شدن دارایی های ملکی در کشور افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد، به این طریق بخش بزرگی از سرمایه های شرکت ها از یک فضای راکد و از به بخش های مولد اقتصاد ، قابل انتقال خواهند بود که این انتقال نقدینگی رونق اقتصادی را در پی خواهد داشت.


موافقان بورس مسکن از امکان خرید و فروش مسکن با سرمایه های کوچک سخن می‌گویند

 

بیشتر بخوانید: آموزش سرمایه گذاری در بازار مالی مسکن

دلیل اولیه مطرح شدن بورس مسکن در ایران

یکی از وظایفی که سازمان اوراق بهادار در کشور های مختلف دارد این است که متناسب با اتفاقات اقتصادی‌ که در کشور در حال وقوع است و متناسب با علاقه مندی سرمایه گذاران، محصولاتی را عرضه کند، بازار مسکن هم همواره برای سرمایه گذاری جذاب بوده است و موضوعی داغ و دائمی در اقتصاد ایران ایران است به همین دلیل مورد توجه سازمان بورس ایران قرار گرفته است.
مشکلی که بازار مسکن دارد این است که نیاز به سرمایه های بالا برای سرمایه گذاری دارد مثلا برای خرید یک واحد مسکونی در شهر تهران با متوسط متری 30 میلیون تومان، نیاز به یک سرمایه بزرگ است که هر کسی این مقدار سرمایه را ندارد پس از چندین سال پیش در بین صاحب نظران بحثی در جریان بود که اگر سازمان اوراق بهادار اوراقی را برای فروش متریِ املاک عرضه کند زمینه ورود سرمایه های مختلف را به بازار مسکن فراهم خواهد کرد و به علاوه به نوعی شفافیت را در این بازار افزایش خواهد داد و از همه مهمتر، زمینه ساز تامین سرمایه برای پروژه های بخش خصوصی هم می‌شود و این دلایل، در نهایت موجب ظهور بورس مسکن در ایران شد.
 

کلام آخر

در حال حاضر نقدینگی زیادی در آنچه به عنوان بورس مسکن ایران معروف است وجود ندارد و هنوز این بازار در مراحل اولیه قرار دارد که نیاز به جذب سرمایه برای رونق هرچه بیشتر دارد البته همانطور که در متن بالا به آن اشاره شد این طرح، همچنان مخالفان زیادی دارد و علاوه بر موارد مطرح شده در بالا برخی از کارشناسان عقیده دارند که بورس مسکن، یک ساختار موازیِ اضافی برای نهاد های کنونی فعال در بازار مسکن است که نمی‌تواند هیچ گرهی از مشکل مسکن آحاد جامعه بگشاید.


بورس مسکن در ایران علی رغم مشکلات اولیه و مخالفت ها در حال شروع به کار است

ولی با وجود تمام این نظرات مخالف، اقداماتی در زمینه فروش اوراق مسکن، تشکیل هیئت بورس مسکن و اقدامات مشابه دیگر انجام شده است و به گفته مسئولین فعال در این عرصه بورس مسکن،  دیر یا زود این نوع از بورس تبدیل به یکی از بازارهای مالی فعال در ایران خواهد شد هرچند هنوز در ابتدای راه هستیم و این پروژه به زمان بیشتری برای موفقیت نیاز دارد.
 

امتیاز دهید : (2)
  • بورس مسکن
  • خرید و فروش مسکن
  • بورس کالا
  • سهام مسکن
  • سرمایه گذاری مسکن
  • موافقان بورس مسکن
  • مخالفان بورس مسکن
  • بورس مسکن در ایران

مطالب مرتبط

Relevent Posts

انواع صندوق های قابل معامله (ETF) برای علاقه مندان به فرصت های سرمایه گذاری
  • انواع صندوق های قابل معامله (ETF) برای علاقه مندان به فرصت های سرمایه گذاری

  • در این مقاله با انواع ای تی اف(ETF) به صورت کامل آشنا خواهید ...
مشاهده مطلب
صفر تا صد ساخت حساب در بروکر آلپاری
  • صفر تا صد ساخت حساب در بروکر آلپاری

  • در این مقاله با انواع حساب و نحوه باز کردن حساب در بروکر آلپاری آشنا خواهیم ...
مشاهده مطلب
طلای آب شده و درآمدزایی از طریق معاملات طلای آب شده
  • طلای آب شده و درآمدزایی از طریق معاملات طلای آب شده

  • در این مقاله راجع به معامله طلای آب شده ، سودآوری از طریق خرید و فروش طلای آب شده و مزایای سرمایه گذاری روی طلای آب شده توضیحات ...
مشاهده مطلب