درحال حاضر سیگنالی وجود ندارد

نسبت MVRV چگونه محاسبه می شود؟

محمد نوروزی
1400/11/02
ارزهای دیجیتال

در این مقاله سعی می کنیم مفهوم نسبت MVRV را توضیح دهیم. برای شرح این مطلب نیاز به مطرح کردن پیش زمینه هایی درباره مفاهیم ارزش بازار و ارزش تحقق یافته وجود دارد. با کمک این مفاهیم می توان به ابزارهای مناسب جهت تحلیل روند بازارهای مالی دست یافت. شما می توانید با دنبال کردن این سری مقالات به درک مناسبی از این مفاهیم دست پیدا کنید.

نسبت MVRV چگونه محاسبه می شود؟ | سیبنال

نسبت MVRV چیست؟

نسبت (market-value-to-realized-value) MVRV به عنوان یک روش برای سنجش نسبت ارزش بازار به ارزش تحقق یافته ابداع شد. این روش باعث افزایش دقت در تحلیل ها می شود. MVRV  نسبتی از ارزش بازار یک سهم به ارزش واقعی آن سهم را بیان می کند. با مقایسه این دو معیار می توان دریافت که آیا که قیمت بالاتر یا پایین از ارزش منصفانه آن سهم است یا خیر و برای ارزیابی میزان سودآوری بازار استفاده کرد. انحرافات شدید بین ارزش بازار و ارزش تحقق یافته را می توان برای شناسایی سطوح بالا و پایین بازار استفاده کرد زیرا به ترتیب دوره های سود و زیان غیر واقعی سرمایه گذار را منعکس می کند. این نسبت با تلاش های دیوید پوئل و مراد محموداف و با استفاده از اطلاعات بلاک چین بیت کوین در سال 2018، ایجاد شد. 



نمودار سنجش ارزش بازار بیت کوین به ارزش تحقق یافته این ارز


معیارهای لازم برای سنجش نسبت MVRV

1- ارزش بازار (Market Value)

Market Value یا Market Capitalization که به آن به اختصار مارکت کپ می گویند اصطلاحی شناخته شده بین فعالین در حوزه بازارهای مالی است و به معنی ارزش بازار می باشد. محاسبه ارزش بازار برای بدست آوردن نسبت MVRV ضروری است. برای بدست آوردن Market Value کار مشکلی پیش رو ندارید. تنها کافی است تعداد کل رمز ارزهای موجود را در قیمت روز آن ضرب کنید تا مارکت کپ به دست بیاید. به طور مثال برای سنجیدن ارزش بازار اتریوم، کل اتریوم استخراج شده تا به امروز را که حدود 119 میلیون است در قیمت امروز آن که در زمان نگارش این مطلب 2,485 دلار است ضرب می کنیم. با این محاسبه ارزش بازار اتریوم در حال حاضر 296,772,671,900 دلار می باشد. 
می توان گفت هر چه ارزش بازار یک ارز دیجیتال بالاتر باشد، تسلط بیشتری در بازار دارد. از این رو، ارزش بازار به عنوان یکی از مهم ترین معیار ها برای رتبه بندی دارایی های دیجیتال در نظر گرفته می شود.



نسبت ارزش بازار (قرمز) به ارزش تحقق یافته (آبی) در یک نمودار


2- ارزش تحقق یافته (Realized Value)

Realized Value یا ارزش تحقق یافته که در فارسی به آن ارزش واقعی بازار هم می گویند؛ به عنوان یک مقیاس برای سنجش ارزش واقعی بازار ارائه شده است. قبل از شرح نسبت MVRV لازم است با مفهوم ارزش تحقق یافته آشنا شویم. برای سنجیدن ارزش تحقق یافته به جای گرفتن قیمت فعلی بیت کوین، قیمت هر بیت کوین را در آخرین جابجایی یعنی آخرین باری که از یک کیف پول به کیف پول دیگری ارسال شده است محاسبه می کنیم. سپس همه این قیمت‌ها را جمع کرده و میانگین آن‌ها را محاسبه می‌کنیم. حالا این میانگین قیمت را در تعداد کل سکه های در گردش ضرب می کنیم. با این کار، احساسات کوتاه مدت بازار را که در اندازه گیری ارزش بازار لحاظ می شد، حذف می کنیم. بنابراین، این روش را می‌توان به ‌عنوان معیار بلندمدت واقعی‌تری برای قیمت بیت‌کوین در نظر گرفت، نه مارکت کپ که بر اساس احساسات سرمایه‌گذاران در لحظه ایجاد می شود.

 

رابطه بین ارزش بازار و ارزش تحقق یافته

نسبت MVRV یا مقایسه کل ارزش بازار تحقق یافته با ارزش فعلی آن، ایده ای از کیفیت کلی سرمایه گذاری های انجام گرفته در این بازار به دست می دهد. اگر ارزش بازار بیت کوین به طور قابل توجهی بالاتر از ارزش تحقق یافته باشد، سرمایه گذاران بیت کوین به طور متوسط در سود هستند.
از سوی دیگر، اگر ارزش بازار نزدیک یا کمتر از ارزش تحقق یافته باشد، احتمال اینکه سرمایه گذاران به طور متوسط متحمل ضرر شوند وجود دارد. اما این بدان معنا نیست که همه سرمایه گذاران ضرر می کنند. نسبت MVRV با تقسیم ارزش بازار بر کل ارزش تحقق یافته محاسبه می شود.
 


🔵 اگر مقدار حاصل بیشتر از 3.5 باشد، به طور کلی به عنوان یک سیگنال قوی برای مرحله پایانی بازار گاوی است و احتمال وقوع روند توزیع سنگین را افزایش می دهد.
🔵 اگر ضریب کمتر از 1 باشد، به این معنی است که که بخش بزرگی از عرضه تقریباً با زیان نگهداری می‌شود. این مقادیر پایین در مرحله پایانی معمولاً نشان دهنده یک سیگنال قوی از شکست مقاومت بازار خرسی است.
با توجه به روند صعودی کلی در قیمت BTC، نسبت MVRV برای بیت کوین معمولا بالای 1 است. با این حال در بعضی موقعیت های خاص، این نسبت برای مدتی به زیر 1 کاهش می یابد، و معمولا سرمایه گذارانی که در آخرین بازه افزایش قیمت وارد می شوند متحمل ضرر می شوند.
از نظر تاریخی دوره‌هایی که نسبت MVRV کمتر از 1 بوده است، با دوره‌های تثبیت قیمت همزمان شده‌اند.

 

بیشتر بخوانید: چگونه بازار خرسی و بازار گاوی باعث ایجاد چرخه در بازار می شوند



البته این مبحث، توضیحات مفصل تری دارد که می توانید با دنبال کردن مقالات سیبنال، از آنها بهره مند شوید.
 

امتیاز دهید : (4)
  • نسبت MVRV چیست
  • تاثیر مارکت کپ بر شاخص های بازار
  • نسبت ارزش بازار به نسبت ارزش تحقق یافته
  • ارزش تحقق یافته به چه معنی است
  • کوواریانس MVRV
  • دوره های تثبیت قیمت چه زمانی رخ می دهد
  • کوواریانس منفی چیست
  • ضریب MVRV
  • ضریب کمتر از 1 در نسبت MVRV
  • بازار گاوی و خرسی

مطالب مرتبط

Relevent Posts

دربارۀ معاملات فیوچرز و انواع آن بیشتر بدانید
  • دربارۀ معاملات فیوچرز و انواع آن بیشتر بدانید

  • در این مقاله تعریف معاملات فیوچرز آشنا خواهید شد. همچنین کاربرد معاملات فیوچرز و انواع آن در حوزه ارز دیجیتال را یاد خواهید ...
مشاهده مطلب
آلت سیزن چیست؟ مزایا و معایب استفاده از الت سیزن
  • آلت سیزن چیست؟ مزایا و معایب استفاده از الت سیزن

  • ایا الت سیزن یک فرصت درآمدی مناسب برای سرمایه گذاران است یا یک تله سرمایه گذاری؟ در این مقاله راجع به تعریف الت سیزن و میزایا و ...
مشاهده مطلب
به سوی سودآوری: استفاده از اندیکاتورهای قدرتمند در نوسان گیری
  • به سوی سودآوری: استفاده از اندیکاتورهای قدرتمند در نوسان گیری

  • در این مقاله با شایع ترین و بهترین اندیکاتورهایی که تحلیل گران برای تحلیل های خود استفاده میکنند، آشنا خواهید ...
مشاهده مطلب