درحال حاضر سیگنالی وجود ندارد

بررسی قدرت شبکه های اجتماعی در رشد ارزهای دیجیتال

محدثه امینی
1401/03/28
ارزهای دیجیتال

قدرت تاثیرگذاری و نفوذ شبکه های اجتماعی در زمینه انتشار اخبار و آگاه سازی به شکل غیر قابل انکاری، بدیهی است. در این مقاله به بررسی تاثیرات شبکه های احتماعی بر ارزهای دیجیتال پرداخته ایم.

بررسی قدرت شبکه های اجتماعی در رشد ارزهای دیجیتال | سیبنال

قدرت تاثیرگذاری شبکه های اجتماعی در زمینه انتشار اخبار و آگاه سازی به شکل غیر قابل انکاری، بدیهی است. در این مقاله مقصود این است که به بررسی قدرت شبکه های اجتماعی و تاثیر آن بر روی بازار ارزهای دیجیتال بپردازیم؛ در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

قدرت بی چون و چرای شبکه های اجتماعی در جهان امروزی

باید گفت، امروزه شبکه های اجتماعی به عنوان جزء جدایی ناپذیر زندگی عده کثیری از انسان ها به حساب می آید. به گونه ای که بررسی تلفن همراه بلافاصله پس از بیداری به یک عادت روزانه تبدیل شده. این امر گویای نقش پررنگ و غیرقابل انکار شبکه های اجتماعی و رسانه در زندگی روزمره انسان است.
در ادامه باید افزود، شبکه های اجتماعی بستری متشکل از انسانهای معروف و عادی است. در این بستر هر کاربر بنا به سلیقه شخصی اش، یک فرد یا افراد مشهوری را دنبال می‌کند که نظرات و دیدگاه‌های آن را درست تر از سایر افراد و حتی در مواردی درست تر از دیدگاه خود می داند. بی شک عقاید این افراد، مسبب ایجاد تحول در مسیر فعلی و پیدایش روندی جدید برای شخص می شود. کاملاً بدیهی است، هنگامی که دانسته های افراد برای انتخاب یا تصمیم گیری راجع به موضوعی کافی نباشد، قطعا به سراغ نظرات و سخنان افراد مشهور و برجسته در موقعیت‌های مشابه میروند.
در پایان این بخش، باید بیان کرد که شبکه‌های اجتماعی فضایی برای معرفی پروژه های نو، اشتراک گذاری، اظهار نظر و آموزش در رابطه با رمز ارزها را فراهم آورده و به نوبه خود در این موضوع موثر بوده است. حال ممکن است این اثر گذاری پیامدهای مثبت و منفی را به دنبال داشته باشد. در ادامه به بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی و افراد معروف بر نوسانات بازار ارزهای دیجیتال می پردازیم.

کدام یک از شبکه های اجتماعی توانسته بیشترین تاثیر را بر روی بازار ارزهای دیجیتال بگذارد؟!

توییتر:

تاسیس شبکه اجتماعی توییتر که دارای ۳۲۰ میلیون کاربر فعال است به ۲۱ مارس سال ۲۰۰۶ برمیگردد. دفتر اصلی این شبکه در سان فرانسیسکو کالیفرنیا، قرار دارد. این شبکه اجتماعی که در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد، یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین پلتفرم های انتشار اخبار در میان سایر پلتفرم هاست. می توان توییتر و توییت های لحظه‌ای اش را  به عنوان یک منبع اطلاعاتی، جهت آگاهی از آخرین و تازه‌ترین اخبار مربوط به بازار ارز دیجیتال معرفی کرد.

تاثیرپذیری بازار ارزهای دیجیتال از شبکه های اجتماعی 

در اثبات این ادعا باید به رشد سریع و قابل توجه رمز ارز دوج کوین در سالهای اخیر اشاره کرد. این رشد ناشی از محبوبیت ایلان ماسک، توییت های مرموزش در این باره و دنبال کننده های قابل توجه اش در بستر توییتر است. پس از انتشار توییت هایی از جانب ایلان، دوج کوین به طور قابل توجهی پامپ کرد و عده زیادی از این طریق به سود فراوانی دست یافتند. این گونه توئیت ها در مورد ارزهای دیجیتال دیگری همانند بیت کوین، شیبا اینو نیز، توسط ایلان ماسک، زده شده است که بر روند بازار توانسته است به صورت غیر مستقیم تاثیر بگذارد. البته این نکته لازم به ذکر است که همیشه نمی توان به صورت علنی تاثیر توئیت ها را محاسبه کرد اما همانطور که میدانید یکی از شاخصه های رفتار بازار، عرضه و تقاضا هست و این عرضه و تقاضا می تواند با توجه به احساسات حاکم بر بازار تغییر کند. چنانچه یکی از فاکتور های تشکیل دهنده شاخص ترس و طمع، شبکه های اجتماعی هستند که به میزان 25 درصد بر این شاخص تاثیر می گذارند.

 

بیشتر بخوانید: شاخص ترس و طمع ارز دیجیتال چیست و چگونه می تواند به سرمایه گذاران کمک کند؟

 

اینستاگرام:

اینستاگرام که یک شبکه اجتماعی تصویری است در سال ۲۰۱۰ تاسیس شد. هم اکنون بیشتر از ۴۰۰ میلیون کاربر فعال دارد. مارک زاکربرگ، بنیانگذار و مالک فیسبوک در ۶ سپتامبر ۲۰۲۱ اینستاگرام را به مبلغ یک میلیارد دلار خریداری کرد؛ لازم به ذکر است که اکنون ارزش فعلی این شبکه اجتماعی مبلغی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است. امروزه اینستاگرام و توییتر در کنار یکدیگر از جمله پرطرفدار ترین و محبوب ترین، شبکه های اجتماعی منتشر کننده اخبار ارزهای دیجیتال به حساب می آیند و همانطور که میدانید مالک اینستاگرام که در سال 2021 اقدام به تغییر نام این کمپانی به متا (META) کرد که خود آغازگر فضای جدیدی برای دنیای متاورس و افزایش میل و اشتیاق کاربران برای سرمایه گذاری بر روی توکن های متاورسی شد.

 

بیشتر بخوانید: معرفی شبکه متاورس و ارزهای محبوب آن

 

تاثیر افراد مشهور بر نوسانات ارز های دیجیتال

افراد مشهور با ایده ها و نظریات مختلفی که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می گذارند در ترغیب و تشویق افراد برای انجام یک کار، تاثیر قابل توجه و حائز اهمیتی دارند. باید بیان داشت، تفکرات افراد معروف در حیطه ارز دیجیتال بی تاثیر نیست و نوسانات متعددی را در بازار رمز ارزها به دنبال دارد. در ادامه برای اثبات این موضوع، به ذکر نمونه هایی می پردازیم:

ترامپ در سال ۲۰۱۹: از اتفاقات مهم در سال ۲۰۱۹، توییت ترامپ در شبکه اجتماعی توئیتر بود. رئیس جمهور آمریکا در تابستان ۲۰۱۹ در رابطه با بیت کوین نظری به اشتراک گذاشت. وی بیان داشت که از طرفداران ارزهای دیجیتال و بیت کوین نیست و بیت کوین را به عنوان یک ارز، پرنوسان و اسکم معرفی کرد.
ایلان ماسک در سال ۲۰۲۱: ایلان ماسک مدیرعامل شرکت‌های تسلا، اسپیس ایکس، پی پال و ده‌ها شرکت دیگر به عنوان یکی از افراد ثروتمند (ثروتمند ترین) و تاثیرگذار در جهان شناخته می شود. او در حساب توییتر خود بیش از ۵۰ میلیون دنبال کننده دارد. ایلان ماسک بیت کوین را به عنوان روش پرداختی شرکت تسلا معرفی کرد؛ مشخصا با این حرکت ارزش بیت کوین در سال ۲۰۲۰ با افزایش چشمگیری مواجه شد. این در صورتی  است که ماه ها بعد به علت مصرف بیش از اندازه برق و آلودگی هوا به دنبال استخراج بیت کوین، اخباری را در حساب توییتر خود منتشر کرد.

نمودار تغییرات قیمت بیت کوین پس از توییت ایلان ماسک

پس از این، زمینه افت قیمتی بیت کوین و سایر رمز ارزها فراهم شد. پیش از این به تاثیر توییت های ایلان ماسک در رابطه با رمز ارز دوج کوین نیز اشاره شد.

با توجه به مطالب موجود در بخش های پیشین آنچه که قابل برداشت است، این گونه است: در میان رمز ارزهای موجود در بازار، بیت کوین، دوج کوین، شیبا بیش از سایر رمز ارزها تحت تاثیر اخبار حاکم بر شبکه‌های اجتماعی قرار گرفتند. به طوری که دوج کوین و شیبا تحت تأثیر سخنان و توییت های منتشر شده در شبکه های اجتماعی با رشد سریع در بازار روبه‌رو بوده است. در مقابل آن بیت کوین به عنوان یکی از قدیمی‌ترین رمز ارزها، تحت تاثیر همین نظرات و توییت‌ها با سیری کاهنده و تضعیف شده همراه بوده است.

اما شاید برای شما این سوال ها مطرح شود که:

آیا تاثیرپذیری ارزهای دیجیتال از شبکه های اجتماعی، خارج از روند بازار صورت می گیرد؟!

✅ در جهت پاسخگویی به این سوال باید گفت، از آنجایی که بازار ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز، مردمی و تکنولوژی محور هستند؛ پتانسیل بالایی در تاثیر پذیری از شبکه های اجتماعی و فضای حاکم در این پلتفرم ها دارند. همانطور که گفتیم محبوبیت افرادی که در این پلتفرم ها فعالیت دارند، نقش پررنگی را در افزایش یا کاهش قیمت ها در کوتاه مدت ایفا می کنند. در حقیقت، این نوسانات خارج از روند بازار ارزهای دیجیتال شکل می گیرد.

کدام شبکه اجتماعی برای بازار ارزهای دیجیتال بهتر است؟

شبکه های اجتماعی نظیر ردیت (Reddit)، دیسکورد (Discord)، تلگرام (Telegram)، توئیتر (Twitter)، شبکه اجتماعی ارز دیجیتال سیبنال (Sibnal)

تاثیر پذیری اینگونه پیام ها بر جو حاکم در بازار و شاخص ترس و طمع چیست؟!

✅ رفتاری که اغلب بر گرفته و تحت تاثیر رفتار افراد یا ارگان هاست و دارای مبنای هیجانی و احساسی است، در اقتصادِ رفتاری به عنوان یک رفتار گله ای یا توده وار تلقی می‌شود. در بازارهای مالی و مشخصاً بازار ارزهای دیجیتال، این گمان رایج وجود دارد که هرگاه یک فرد یا گروه اقدام خاصی را انجام می دهند؛ آن کار درست و صحیح است. این رفتار نشأت گرفته از بی توجهی و بی اطلاعی نسبت به دانسته های خویشتن است. در آخر باید افزود، روندهای صعودی و نزولی به خاطر ماهیتشان، مسبب اقدامات غیرمنطقی و آمیخته با ترس یا طمع سرمایه گذاران می شوند. احتمال وقوع این رفتار زمانی افزایش می یابد که افراد در جریان بیش از اندازه اخبار و رسانه ها قرار بگیرند. امری که با شرایط فعلی زندگی اکثر افراد امکان پذیر و قابل پیش بینی است؛ زیرا همانطور که فهمیدیم شبکه های اجتماعی به جزء جدایی ناپذیر زندگی افراد بدل شده است. 

شبکه های اجتماعی یا روند حقیقی بازار؟!

 

نتیجه گیری

در این مقاله به تاثیرات شبکه های اجتماعی در حیطه اخبار ارزهای دیجیتال اشاره کرده و به این نتیجه رسیدیم که شبکه های اجتماعی از جمله مهمترین ابزارهای انتخاب ارزها، در صورت زمان مناسب است. به این معنی که، امکان اینکه ارز دیجیتال از لحاظ تحلیل فاندامنتالی و تکنیکالی در جایگاه مناسبی قرار داشته، ولیکن به دلیل توییت ها و اخبار مربوط، در کوتاه مدت با سقوط شدیدی روبه رو شود. در این شرایط معمولا پیشنهاد می شود که تحت تاثیر جو حاکم قرار نگرفت و معاملات خود را بر پایه تحلیل و دانش خودتان و تحلیلگران فعال در بازار ارز دیجیتال پیش ببرید. هرچند که جو حاکم بر بازار بر معاملات شما نیز تاثیر خواهد گذاشت. بنابراین باید شبکه های اجتماعی را هم برای معامله کردن و هم برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال مورد توجه قرار داد. 

امتیاز دهید : (70)
  • تاثیر شبکه های اجتماعی بر ارز دیجیتال
  • نقش کلیدی شبکه‌ های مجازی در بازار ارزهای دیجیتال
  • تأثیر شبکه اجتماعی بر قیمت ارز دیجیتال
  • تاثیر سوشال مدیا بر ارز دیجیتال
  • شبکه اجتماعی های محبوب ارز دیجیتال
  • نقش افراد مشهور بر نوسانات ارزهای دیجیتال
  • تاثیرپذیری بازار ارزهای دیجیتال از شبکه های اجتماعی
  • ایلان ماسک و ارزهای دیجیتال

مطالب مرتبط

Relevent Posts

آلت سیزن چیست؟ مزایا و معایب استفاده از الت سیزن
  • آلت سیزن چیست؟ مزایا و معایب استفاده از الت سیزن

  • ایا الت سیزن یک فرصت درآمدی مناسب برای سرمایه گذاران است یا یک تله سرمایه گذاری؟ در این مقاله راجع به تعریف الت سیزن و میزایا و ...
مشاهده مطلب
به سوی سودآوری: استفاده از اندیکاتورهای قدرتمند در نوسان گیری
  • به سوی سودآوری: استفاده از اندیکاتورهای قدرتمند در نوسان گیری

  • در این مقاله با شایع ترین و بهترین اندیکاتورهایی که تحلیل گران برای تحلیل های خود استفاده میکنند، آشنا خواهید ...
مشاهده مطلب
روش های افزایش امنیت کیف پول(ولت) های ارز دیجیتال
  • روش های افزایش امنیت کیف پول(ولت) های ارز دیجیتال

  • اگر به دنبال راهکارهای مفید جهت افزایش امنیت کیف پول های ارز دیجیتال ِخود هستید، این مطلب برای شما نوشته شده ...
مشاهده مطلب