درحال حاضر سیگنالی وجود ندارد

آشنایی با تکنولوژی اعجاب انگیز اثبات دانش صفر(ZKP)

پونه نوایی محزون
1402/08/15
ارزهای دیجیتال

الگوریتم اثبات دانش صفر (Zero Knowledge Proof) کمک می کند تا بدون نیاز به افشای اطلاعات، ادعای مورد نظر به تایید برسد. این روش به امنیت حوزه بلاکچین کمک می کند.

آشنایی با تکنولوژی اعجاب انگیز اثبات دانش صفر(ZKP)  | سیبنال

روش اثبات دانش صفر، روشی است که در آن هدف اصلی، اثبات یک ادعا بدون افشای اطلاعات آن است. در واقع اثبات کننده از دانش کافی برخوردار است اما نباید اطلاعاتی منتشر نماید. دانش صفر zero knowledge در حوزه بلاکچین بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این فناوری کمک می کند تا اطلاعات بدون نیاز به افشا تایید شوند. در واقع سطح بالایی از امنیت مورد هدف خواهد بود.

دانش صفر Zero Knowledge چیست؟

روشی به اسم اثبات دانش صفر zero knowledge وجود دارد. در این روش اعتبار یک ادعا به تایید می رسد بدون اینکه هیچ جزئیاتی در مورد ادعا منتشر شود. این روش برای احراز هویت کاربر است به طوری که نیاز به رد و بدل کردن هیچ رمزی نباشد. وقتی رمزی رد و بدل نشود یعنی سرقتی صورت نمی گیرد و سطح بالایی از امنیت شکل خواهد گفت. این الگوریتم کمک می کند تا ارتباط شما با شخص دیگر حفظ شود و در نهایت سایر افراد نتوانند متوجه موضوعی که در مورد آن صحبت می کنید، شوند. حتی سیستم اثبات دانش صفر در اشتراک گذاری فایل های مختلف نیز کاربردی بوده و امنیت لازم را ایجاد می کند.

دو شاخص اصلی در الگوریتم دانش صفر دیده می شود. اثبات کننده می بایست یک ادعا ایجاد کرده و سعی به اثبات آن داشته باشد. تایید کننده نیز وظیفه تایید ادعای مورد نظر را دارد. در واقع اثبات کننده هیچ نوع اطلاعاتی افشا نمی کند اما ادعای خود را ثابت خواهد کرد. به زبانی ساده تر، مدرک یا اطلاعاتی که ارائه می شود بسیار ناچیز است. امروزه از این روش در اپلیکیشن های مختلف و حتی دنیای واقعی استفاده می شود. این روزها بسیاری از داده ها و اطلاعات مدام زیر ذره بین هستند بنابراین وجود سیستم امنیتی خوب خود یک حریم خصوصی قدرتمند محسوب می شود. افزایش امنیت کاربر در بلاکچین به واسطه اثبات دانش صفر سبب می شود نگرانی های موجود به حداقل برسد.

 دانش صفر

دانش صفر چطور عمل می کند؟

اگر بخواهیم یک مثال واقعی و قابل لمس در مورد عملکرد الگوریتم دانش صفر بزنیم می توانیم به صنعت بانکداری اشاره کنیم. فرض کنید مشتری که در این بازی به عنوان اثبات کننده عمل می کند قصد دارد هویت خود را به کارمند بانک ثابت کند. اما او نمی خواهد با با صدای بلند اسم و فامیل و یا شماره ملی خود را اعلام کند. به این ترتیب او از کارت شناسایی استفاده می کند و آن را به کارمند بانک که نقش تایید کننده دارد ارائه می دهد و در نهایت بدون اینکه اطلاعاتی افشا شود، هویت شخص تایید می شود. آموزش صحیح الگوریتم دانش صفر zero knowledgeکمک می کند تا مشکلی از نظر امنیتی ایجاد نشود و همه چیز طبق روال پیش برود.

مزایا و لزوم استفاده از دانش صفر

دلایل مختلفی برای استفاده از دانش صفر وجود دارد. مثلاً حریم خصوصی و امنیت از مواردی است که معمولاً می بایست ارزیابی شود. این دانش سبب می شود تا سطح بالایی از امنیت و حریم خصوصی ایجاد شود. در تراکنش های مالی و احراز هویت وجود چنین الگوریتمی قطعاً تاثیر گذار است.

موضوع دیگر انطباق است. در واقع این روش کمک می کند تا حریم خصوصی داده ها در سازمان ها حفظ شود و انطباق هویت صورت بگیرد. سیستم احراز هویت و ضد پولشویی به کمک دانش صفر مسیر بهتری را پشت سر گذاشته اند.

در شبکه های بلاکچین وجود این دانش سبب مقیاس پذیری قابل توجهی می شود. در واقع این الگوریتم کمک می کند حجم داده هایی که نیاز به ذخیره در بلاک دارند کاهش یابند و در نهایت کارایی شبکه بیشتر می شود. تسهیل تعامل پذیری شبکه های بلاکچین از دیگر ویژگی های این دانش هستند.

چه کوین هایی مناسب زیرو نالج هستند؟

تا به اینجا الگوریتم اثبات دانش صفر مشخص شد حال می بایست بررسی کرد که چند نمونه ارز دیجیتال برای این الگوریتم ها وجود دارند و کدام مورد بهتر هستند.

1- پالیگان matic

پالیگان یک شبکه لایه دو برای اثبات سهام روی بلاکچین اتریوم است. بسیاری از افراد با این اسم آشنا هستند. پالیگان در لیست ده توکن برتر در بازار شناخته شده است. این سیستم اجازه میدهد که فناوری اثبات دانش صفر به قراردادهای هوشمند در شبکه پالیگان اضافه شوند و در نهایت مقیاس پذیری شبکه سریع تر از پروتکل های لایه یک انجام شوند.

پالیگان

2- ارز دیجیتال داسک نتورک

داسک نتورک نوعی بلاکچین لایه یک از حریم خصوصی محسوب می شود و در برنامه های مالی از الگوریتم دانش صفر کمک می کند. در شبکه هوشمند ارز دیجیتال وجود چنین سیستم هایی کمک می کند تا سطح گفتگو بین افراد و ارگان ها بیشتر شود. داسک نتورک یک پلتفرم خصوصی و امن است و هدف اصلی آن ایجاد برنامه هایی است که در حال حاضر در بلاکچین های عمومی امکان پذیر نیستند.

3- ارز دیجیتال مینا

ارز دیجیتال مینا(MINA) یک ارز دیجیتال است که از الگوریتم اثبات دانش صفر(Zero Knowledge Proof) برای حفظ حریم خصوصی و تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌کند. این الگوریتم به کاربران اجازه می‌دهد بدون افشای جزئیات حسابی خود تراکنش‌ها را انجام دهند. ارز دیجیتال مینا هدف دارد تا با استفاده از تکنولوژی‌های حریم خصوصی و افزایش قابلیت همگرایی شبکه‌اش، بلاکچینی با حجم کم و سرعت بالا ارائه دهد که مناسب برای اجرای دی‌اپ‌ها (Dapp) و سرویس‌های مالی از قبیل دیفای، پرداخت‌ها و NFTs باشد.

 

بیشتر بخوانید: آنچه در مورد برنامه های غیر متمرکز (Dapp ها) باید بدانید

 

رمز ارز مینا

سوالات متداول

منظور از مفهوم دانش صفر چیست؟

دانش صفر تایید یک ادعا بدون افشای جزییات آن است. در این روش رمزی رد و بدل نمی شود و سرقت به حداقل رسیده و امنیت بیشتر می شود.  

آیا دانش صفر در حریم خصوصی و امنیت تاثیرگذار است؟

بله. اثبات دانش صفر سبب تایید اطلاعات بدون نیاز به افشای داده می شود و این موضوع برای تراکنش های مالی و احراز هویت یک فاکتور امنیتی عالی به حساب می آید. 

الگوریتم اثبات دانش صفر در بلاک چین چه کاربردی دارد؟

اثبات دانش صفر سبب کاهش حجم داده در شبکه شده و در نهایت سبب می شود تا بلاک چین در مقیاس قابل توجهی بهبود یابد. این روش برای تعامل پذیری شبکه های بلاک چین عالی است. 

کلام آخر

در مورد الگوریتم اثبات دانش صفر (zero knowledge) می توان اینطور در نظر گرفت که این سیستم بدون ارائه کمترین اطلاعاتی می تواند ادعای خود را ثابت نماید. این الگوریتم از نظر تحلیل گرها، در دنیای بلاکچین یک شاخص بسیار مهم محسوب می شود. سیبنال در لاین تحلیل سرمایه گذاری و بلاکچین ایده های جالبی برای شما دارد.

امتیاز دهید : (87)
  • زیرو نالج
  • تکنولوژی دانش صفر
  • مزایای استفاده از زیرو نالج
  • کوین های مناسب زیرونالج
  • زیرو نالج چیست
  • اثبات دانش صفر چیست
  • کوین های زیرو نالج
  • معرفی 3 ارز دیجیتال Zero Knowledge
  • روش اثبات با دانش صفر چیست
  • الگوریتم اثبات دانش صفر(Zero Knowledge Proof)

مطالب مرتبط

Relevent Posts

دربارۀ معاملات فیوچرز و انواع آن بیشتر بدانید
  • دربارۀ معاملات فیوچرز و انواع آن بیشتر بدانید

  • در این مقاله تعریف معاملات فیوچرز آشنا خواهید شد. همچنین کاربرد معاملات فیوچرز و انواع آن در حوزه ارز دیجیتال را یاد خواهید ...
مشاهده مطلب
آلت سیزن چیست؟ مزایا و معایب استفاده از الت سیزن
  • آلت سیزن چیست؟ مزایا و معایب استفاده از الت سیزن

  • ایا الت سیزن یک فرصت درآمدی مناسب برای سرمایه گذاران است یا یک تله سرمایه گذاری؟ در این مقاله راجع به تعریف الت سیزن و میزایا و ...
مشاهده مطلب
به سوی سودآوری: استفاده از اندیکاتورهای قدرتمند در نوسان گیری
  • به سوی سودآوری: استفاده از اندیکاتورهای قدرتمند در نوسان گیری

  • در این مقاله با شایع ترین و بهترین اندیکاتورهایی که تحلیل گران برای تحلیل های خود استفاده میکنند، آشنا خواهید ...
مشاهده مطلب