درحال حاضر سیگنالی وجود ندارد

جفت ارز چیست؟ معرفی انواع و نحوه استفاده از آنها در بازارهای مالی

محمد جواد بختیاری
1401/03/24
آموزش

در این مقاله به بررسی مفهوم جفت ارز در ارز دیجیتال و فارکس خواهیم پرداخت و مفاهیم جفت ارزهای ماژور، مینور و اگزاتیک را بررسی کرده و مهمترین و کاربردی ترین آنها را برای شما معرفی خواهیم کرد.

جفت ارز چیست؟ معرفی انواع و نحوه استفاده از آنها در بازارهای مالی | سیبنال

اگر تاکنون در بازار های مالی فعالیت داشته اید، حتما نام جفت ارز (Currency Pair) را شنیده اید. این مفهوم از اصلی ترین موضوعاتی است که یک فعال در زمینه بازار های مالی، باید آن را بداند. این موضوع هم در بازار ارز دیجیتال کاربرد دارد و هم در بازار فارکس. بنابراین نیاز است که سرمایه گذار و معامله کنندگان به آن اشراف کامل داشته باشد. در ادامه می خواهیم بیشتر درباره ی این موضوع بدانیم. اگر علاقه مند به دریافت اطلاعات پیرامون این موضوع هستید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

جفت ارز چیست؟

در مفهوم ساده، جفت ارز به ترکیب دو ارز رایج گفته می شود که در معاملات، کاربرد دارد. این مفهوم در هر بازاری کاربرد دارد. به عنوان مثال جفت ارزها در بازار ارز دیجیتال که به آنها جفت های معاملاتی (Trading Pairs) و یا جفت های ارز دیجیتال(Cryptocurrency Pairs) گفته می شود، شاهد جفت ارز بیت کوین، تتر، اتریوم و ... می باشیم. در کشور خودمان نیز مهم ترین ارز هایی که به صورت جفتی حضور دارند، دلار و ریال و یورو و ریال می باشد. اصلی ترین نقشی که این موضوع بازی می کند، این است که ارز ها با یکدیگر مقایسه و نرخی برای تبدیل آن ها به یکدیگر، بیان می شود.

علت ایجاد و کاربرد جفت ارز چه می باشد؟

همانطور که پیشتر نیز عنوان کردیم، اصلی ترین دلیلی که جفت ارز ها ایجاد شده اند، این می باشد که ارز های موجود در آن ها با هم مقایسه شوند و نرخی برای تبدیل آن ها به یکدیگر و به صورت مستقیم، وجود داشته باشد. به عنوان مثال، یورو به دلار را در نظر بگیرید که از اصلی ترین ارز های جفتی می باشند. هنگامی که شخصی بخواهد مقداری یورو به دلار یا بالعکس تبدیل کند، می تواند با نرخی که وجود دارد، به راحتی و به صورت مستقیم، این کار را انجام دهد. این موضوع در بازار ارز دیجیتال نیز وجود دارد. به عنوان مثال اگر شما بیت کوین دارید و می خواهید آن را به بایننس کوین تبدیل کنید، کافیست از جفت ارز بیت کوین به بایننس استفاده نمایید. مزیت این فرآیند، این است که کارمزدی اضافی برای تبدیل دارایی خود به دارایی مورد نظر پرداخت نمی کنید.

تعدادی از جفت ارزهای موجود در بازار ارزهای دیجیتال

محبوب ترین جفت ارزها در بازار ارزهای دیجیتال

بسیاری از سرمایه گذاران و فعالان بازار های مالی، جفت ارز ها را با بازار فارکس می شناسند. اما باید بگوییم که در عصر کنونی، این ارز ها به بازار ارز های دیجیتالی نیز وارد شده اند و در حال حاضر شاهد حضور تعداد زیادی از این ارز های جفتی می باشیم. در این بخش از مقاله، می خواهیم محبوب ترین جفت ارز های موجود در بازار ارز های دیجیتالی را به شما معرفی کنیم.

بیت کوین / تتر ( BTC / USDT )

اتریوم / تتر ( ETH / USDT )

اتریوم / بیت کوین ( ETH / BTC )

لایت کوین / تتر ( LTC / USDT )

بیت کوین / دلار آمریکا ( BTC / USD )

بیت کوین کش / تتر ( BCH / USDT )

ترون / اتریوم ( TRX / ETH )

ریپل / تتر ( XRP / USDT )

جفت ارزها چگونه خوانده می شوند؟

شاید در ابتدا با دیدن BTC / USDT یا TRX / ETH این سوال به ذهن شما خطور کرده باشد که جفت ارز ها به چه صورتی خوانده می شوند؟ برای خواندن این جفت ارز ها، کافیست نام ارز به همراه کلمه " به " خوانده شود. به عنوان مثال ETH / BTC خوانده می شود اتریوم به بیت کوین. همین موضوع برای ارز های جفتی که در بازار فارکس حضور دارند نیز صدق می کند. به عنوان مثال EURUSD خوانده می شود یورو به دلار.

برای مثال اگر شما بخواهید از جفت ارز ETH/BTC در صرافی ارز دیجیتال استفاده نمایید، میبایست در کیف پول خودتان مقداری اتریوم داشته باشید تا در ازای فروش اتریوم، بیتکوین دریافت نمایید. این مثال برای تمامی ارزها و بازارهای مالی صدق میکند. قسمت اول، دارایی شما و قسمت دوم، ارز خریداری شده در ازای فروش قسمت اول است. 

ارزهای ماژور موجود در فارکس

جفت ارزهای اصلی و فرعی کدامند؟

جفت ارزها در بازار فارکس و متناسب با میزان حجم و فعالیت آن ها، به 3 دسته ی اصلی، کوچک و اگزاتیک، تقسیم بندی می شوند. اولین دسته از این مفاهیم، اصلی یا ماژور می باشند که به دلیل حجم بالای استفاده از آن ها در بازار های مالی، در این بخش قرار گرفته اند. اصلی ترین جفت ارزی که در این بخش حضور دارد، یورو به دلار ( EURUSD ) می باشد. پس از آن، مواردی نظیر پوند به دلار ( GBPUSD ) و دلار به ین ( USDJPY ) قرار دارند.

دسته ی دوم از این ارزها، با نام کوچک، مینور یا کراس شناخته می شوند. در این دسته بندی، شاهد ارز هایی می باشیم که یک سر آن ها، دلار آمریکا وجود ندارد. یورو به پوند ( EURGBP )، یورو به فرانک ( EURCHF ) و یورو به دلار استرالیا ( EURAUD ) از جمله ارز های جفتی این بخش می باشند.

سرانجام در دسته ی سوم، شاهد جفت ارزهای اگزاتیک می باشیم. در این بخش، ارز هایی حضور دارند که به تازگی وارد بازار های مالی شده اند و به نوعی کشور آن ها در حال توسعه می باشند. این بخش از ارز ها دارای نقدینگی و حجم تراکنش کمتری می باشند. دلار به کرون سوئد ( USDSEK )، دلار به لیر ( USDTRY ) و دلار به رند ( USDZAR ) از جمله این موارد می باشند.

تعدادی از جفت ارزهایی که در بازار فارکس حضور دارند

 

بهترین ارز های جفتی، کدام ها می باشند و علت آن چیست؟

همانطور که بیان کردیم، معمولا جفت ارز هایی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند و میزان نقد شوندگی آن ها بسیار بالاست، در دسته ی ارز های محبوب قرار می گیرند. در بخش ارز های دیجیتالی می توان به بیت کوین به تتر ( BTC / USDT )، بیت کوین به اتر ( BTC / ETH ) و اتر به تتر ( ETH / USDT ) اشاره کرد. در بخش فارکس نیز یورو به دلار ( EURUSD ) و پوند به دلار ( GBPUSD ) جزء محبوب ترین ارز های جفتی می باشند.

به وسیله جفت ارز ها، کارمزد تراکنش و سهولت در مبادله، به طرز چشم گیری افزایش پیدا می کند

سوالات متداول

آیا روند معاملاتی جفت ارز ها با ارز های معمولی یکسان می باشد؟

🟢 بله، شما می توانید به همان صورتی که ارز های معمولا مانند بیت کوین را معامله می کنید، جفت ارزهایی مانند بیت کوین به اتر را معامله کنید. در حالتی عادی، شما با فروختن ارز دیجیتال، دلار یا ریال دریافت می کنید. بنابراین در این حالت نیز یک معامله به صورت ارز دیجیتال به دلار یا ارز دیجیتال به ریال در حال وقوع است که اصلی ترین دلیل استفاده از جفت ارزها، کاهش هزینه ها و راحتی تراکنش ها می باشد.

آیا جفت ارز ها را نیز می تواند در پلتفرمی که ارز دیجیتال معامله می شود، تبادل کرد؟

🟢 بله در هر بروکر یا کارگزاری که ارز دیجیتال معامله می کنید، می توانید این جفت ارزها را نیز در صورت امکان تبدیل نمایید.

 

کلام آخر

در این مقاله سعی شده به صورت کامل و جامع، درباره جفت ارز ها، مطالب عنوان شد. در انتهای این مقاله، امیدواریم از خواندن آن رضایت خاطر داشته باشید و این مقاله توانسته باشد مطالب مناسب و سودمندی را به شما مخاطبین عزیز، ارائه دهد. در ارتباط با جفت ارز ها می توانید به صورت رایگان در شبکه اجتماعی ارزهای دیجیتال سیبنال، با کاربران و تحلیلگران ارزهای دیجیتال گفتگو کنید و سوالات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

امتیاز دهید : (86)
  • جفت ارز چیست
  • مزیت استفاده از جفت ارز
  • چگونه از جفت ارز استفاده کنیم
  • جفت ارز ماژور
  • جفت ارز های محبوب در فارکس
  • جفت ارزهای محبوب در ارز دیجیتال
  • بهترین جفت ارزها در بازارهای مالی
  • دلیل استفاده از جفت ارز
  • معرفی انواع جفت ارزها
  • کاربرد جفت ارز
  • لیست جفت ارزهای دیجیتال
  • بهترین جفت ارز برای مبتدی
  • معنی جفت ارز در فارکس

مطالب مرتبط

Relevent Posts

انواع صندوق های قابل معامله (ETF) برای علاقه مندان به فرصت های سرمایه گذاری
  • انواع صندوق های قابل معامله (ETF) برای علاقه مندان به فرصت های سرمایه گذاری

  • در این مقاله با انواع ای تی اف(ETF) به صورت کامل آشنا خواهید ...
مشاهده مطلب
صفر تا صد ساخت حساب در بروکر آلپاری
  • صفر تا صد ساخت حساب در بروکر آلپاری

  • در این مقاله با انواع حساب و نحوه باز کردن حساب در بروکر آلپاری آشنا خواهیم ...
مشاهده مطلب
طلای آب شده و درآمدزایی از طریق معاملات طلای آب شده
  • طلای آب شده و درآمدزایی از طریق معاملات طلای آب شده

  • در این مقاله راجع به معامله طلای آب شده ، سودآوری از طریق خرید و فروش طلای آب شده و مزایای سرمایه گذاری روی طلای آب شده توضیحات ...
مشاهده مطلب