درحال حاضر سیگنالی وجود ندارد

هاوینگ بیتکوین چیست و تاریخ بعدی هاوینگ بیتکوین چه زمانی است؟

شایسته اسکندری
1400/12/01
ارزهای دیجیتال

ساتوشی ناکاموتو برای جلوگیری از تورم مکانیزم خودکاری به نام هاوینگ را خلق کرد و بر روی آن بسیار تاکید ورزید. در این مقاله به بررسی مفهوم این کلمه می پردازیم.

هاوینگ بیتکوین چیست و تاریخ بعدی هاوینگ بیتکوین چه زمانی است؟ | سیبنال

در سال 2008 شخصی (یا اشخاصی) با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو اولین ارز دیجیتال جهان یعنی بیتکوین را به جهان معرفی کرد. ساتوشی ناکاموتو ایده ای فراتر از یک ارز دیجیتال داشت و به نوعی یک سیستم ارزی جدید خلق کرد. ناکاموتو بیتکوین را به گونه ای طراحی کرد که به هیچ ارگان و سازمانی وابسته نباشد و به طور خودکار عمل کند. او برای جلوگیری از تورم مکانیزم خودکاری به نام هاوینگ (Halving) خلق کرد و بر روی آن بسیار تاکید ورزید. در این مقاله به بررسی مفهوم این کلمه، اهمیت وجود آن و همچنین هر چیزی که باید در این باره بدانید می پردازیم.

هر چیزی که باید درباره هاوینگ بیتکوین بدانید

هاوینگ و فلسفه وجودی آن

اصلاً هاوینگ چیست و چرا وجود دارد؟ اجازه دهید با مقایسه ای ساده توضیحات مرتبط با هاوینگ را شروع کنیم.
ارزهای فیات (ارزهای رایج مانند دلار آمریکا، یورو و غیره) ارزهای دولتی یک یا چند کشور هستند که پشتوانه طلا و نقره ندارند و توسط دولت حمایت می شوند. ارزش ارزهای فیات تنها به اعتبار دولت بستگی دارد و در صورتی که به هر دلیلی دولت قدرت و اعتبار خود را از دست بدهد ارزهای فیات دیگر چیزی جز تکه ای کاغذ نخواهند بود. همچنین ارزهای فیات هیچ محدودیتی ندارند و دولت هر تعداد که بخواهد می تواند تولید کند. 
در مقابل ارزهای فیات، طلا را در نظر بگیرید. طلا و سایر فلزات با ارزش مانند نقره به علت کاربرد های متنوع در تولید جواهرات، وسایل الکترونیکی و غیره وابسته به قدرت یک دولت نیست و ارزش ذاتی دارند. بعلاوه، منابع طلا برخلاف ارزهای فیات محدود است و باعث می شود طلا ارزش خود را همیشه حفظ کند. در نتیجه، طلا یک مانع برای تورم است و سرمایه سرمایه داران را حفظ می کند. در مقابل ارزهای فیات با تورم ارزش خود را از دست خواهند داد.

 

بیشتر بخوانید: تفاوت ارزهای دیجیتال و ارزهای فیات در چیست؟ 

 

ناکاموتو بیتکوین را با ویژگی های طلا خلق کرد. بیتکوین طلای جدید است. البته به علت نوسانات شدید فعلا هنوز به ثبات طلا نرسیده است اما تا آن روز زمان زیادی باقی نمانده است. محدود بودن و جلوگیری از تورم دو ویژگی بارز طلا است که در تار و پود بیتکوین نیز نهفته شده است. ناکاموتو بیتکوین را محدود به 21 میلیون واحد طراحی کرد و برای کنترل تورم مکانیسم هاوینگ را به وجود آورد. این کلمه به معنای نصف شدن است. ناکاموتو در معرفی هاوینگ و قانون آن بیان می کند: "تعداد بیتکوین های تولید شده در ازای هر بلاک، با تولید هر ۲۱۰,۰۰۰ بلاک، ۵۰ درصد کاهش می یابد."

هاوینگ و فلسفه وجودی آن

ماینرها در شبکه بلاکچین بیتکوین به عنوان گره ها یا عملگرهایی هستند که بلاک های جدید حاوی اطلاعات را به زنجیره بلاک ها قبلی متصل می کنند. وظیفه آن ها حفظ امنیت و تایید تراکنش های بیتکوین است. در مقابل شبکه بیتکوین به عنوان پاداش، بیتکوین تولید و به ماینرها پرداخت می کند. رویداد هاوینگ این پاداش را بعد از تولید هر ۲۱۰,۰۰۰ بلاک به نصف کاهش می دهد. 
در ابتدای فعالیت بیتکوین این پاداش 50 بیتکوین بود. سال 2012 اولین رویداد رخ داد و این پاداش به 25 بیتکوین کاهش پیدا کرد. در ادامه با رخ دادن سومین و چهارمین هاوینگ در 2016 و 2020 این پاداش به 12.5 و 6.25 رسید. در حال حاضر و پس از چهارمین هاوینگ در ماه می 2020 در هر ده دقیقه 6.25 بیتکوین تولید می شود.

 

تاریخ بعدی هاوینگ بیتکوین

همانطور که گفته شد هر هاوینگ بیتکوین بعد از تولید ۲۱۰,۰۰۰ بلاک اتفاق می افتد و از آن جایی که تولید هر بلاک حدوداً ده دقیقه به طول می انجامد پس میتوان گفت این رویداد هر چهار سال یکبار رخ می دهد. در زمان نگارش این مقاله آخرین هاوینگ در 2020 اتفاق افتاده است. پس انتظار می رود که رویداد بعدی در اوایل 2024 اتفاق بیفتد و میزان بیتکوین استخراجی به 3.125 کاهش پیدا کند.

تاریخ بعدی هاوینگ بیتکوین

 

کدام ارزها هاوینگ دارند؟

علاوه بر بیتکوین ارزهای دیگری هم هستند که از این روش استفاده می کنند.

1- لایت کوین:

در شبکه لایت کوین بلاک ها سریعتر از بیتکوین و در عرض دو دقیقه اضافه می شوند. هاوینگ لایت کوین بعد از تولید 84۰,۰۰۰ بلاک اتفاق می افتد که هر چهار سال یکبار است. تاریخ بعدی این رویداد لایت کوین برای جولای 2023 پیش بینی می شود.

2- بیتکوین کش:

در آوریل سال 2024 زمانی که بلاک های تولید شده بیتکوین کش به رقم 84۰,۰۰۰ بلاک برسد هاوینگ بعدی بیتکوین کش اتفاق خواهد افتاد.

در ادامه لیستی از معروف ترین ارزهایی که هاوینگ دارند را مشاهده می کنید:

✅ Bitcoin (BTC)
✅ Litecoin (LTC)
✅ Bitcoin Cash (BCH)
✅ Bitcoin Satoshi’s Vision (BSV)
✅ ZCash (ZEC)
✅ Dash (DASH)
✅ Ravencoin (RVN)
✅ Bitcoin Gold (BTG)
✅ Bitcoin Diamond (BCD)
✅ Ethereum Classic (ETC)
✅ Firo (FIRO)
✅ Flux (FLUX)
✅ Verge (XVG)
✅ Tomochain (TOMO)
✅ Vertcoin (VTC)
✅ Monacoin (MONA)
✅ Einsteinium (EMC2)
✅ Bytom (BTM)

 

تاثیر هاوینگ بر قیمت

همانطور که گفته شد هاوینگ تورم را کنترل می کند اما چه تاثیری بر قیمت می گذارد؟

به طور کلی هنگام کاهش عرضه اگر تقاضا ثابت بماند یا افزایش یابد، قیمت نیز افزایش می یابد. در هاوینگ های قبلی بیتکوین واکنش بازار یکسان نبوده است. پس بهتر آن است که بگوییم وضعیت قیمت بعد از این رویداد کاملاً مشخص شده نیست.

تاثیر هاوینگ بر قیمت

هاوینگ اول در سال 2012 رخ داد. در طی آن قیمت بیتکوین از 11 دلار تا 110 دلار در سال 2013 بالا رفت.
در هاوینگ دوم بیتکوین در سال 2016 قیمت بیتکوین ظرف یک هفته از 650 دلار به 675 دلار رسید که افزایش چشمگیری نیست اما توانست در یک سال و نیم بعد خود را به 20 هزار دلار برساند. 
به طور کل هاوینگ در بازه طولانی مدت باعث افزایش قیمت می شود اما در بازه زمانی کوتاه کاملاً مشخص نمی توان درباره آن صحبت کرد پس بهتر است در سرمایه گذاری یا ترید خود در زمان هاوینگ دقت کنید و همه جوانب را در نظر بگیرید. همچنین می توانید با بقیه تحلیلگران و کاربران در بخش گفت و گو سیبنال در این باره صحبت کنید و نظرات خود را به اشتراک بگذارید و از سیگنال رایگان ارز دیجیتال که در بخش سیگنال ها در دسترس قرار میگیرد استفاده نمایید.
 

امتیاز دهید : (52)
  • هاوینگ بیتکوین به چه معناست
  • تاریخ بعدی هاوینگ بیتکوین
  • رویداد هاوینگ هرچند سال رخ میدهد
  • کدام ارزها هاوینگ دارند
  • ارزهای دیجیتال دارای هاوینگ
  • ساتوشی ناکاموتو
  • هاوینگ بیتکوین و جلوگیری از تورم مکانیزم
  • تفاوت ارزهای فیات با بیتکوین
  • هاوینگ بیت کوین چیست
  • تاریخ هاوینگ بیت کوین
  • تاریخچه هاوینگ بیت کوین
  • هاوینگ بیتکوین کش
  • هاوینگ لایت کوین
  • اثرات هاوینگ بر قیمت ارز دیجیتال
  • تاثیر هاوینگ بیتکوین بر قیمت
  • هاوینگ اتریوم کلاسیک
  • هاوینگBTC
  • هاوینگETC
  • لیستی از معروف ترین ارزهایی که هاوینگ دارند

مطالب مرتبط

Relevent Posts

دربارۀ معاملات فیوچرز و انواع آن بیشتر بدانید
  • دربارۀ معاملات فیوچرز و انواع آن بیشتر بدانید

  • در این مقاله تعریف معاملات فیوچرز آشنا خواهید شد. همچنین کاربرد معاملات فیوچرز و انواع آن در حوزه ارز دیجیتال را یاد خواهید ...
مشاهده مطلب
آلت سیزن چیست؟ مزایا و معایب استفاده از الت سیزن
  • آلت سیزن چیست؟ مزایا و معایب استفاده از الت سیزن

  • ایا الت سیزن یک فرصت درآمدی مناسب برای سرمایه گذاران است یا یک تله سرمایه گذاری؟ در این مقاله راجع به تعریف الت سیزن و میزایا و ...
مشاهده مطلب
به سوی سودآوری: استفاده از اندیکاتورهای قدرتمند در نوسان گیری
  • به سوی سودآوری: استفاده از اندیکاتورهای قدرتمند در نوسان گیری

  • در این مقاله با شایع ترین و بهترین اندیکاتورهایی که تحلیل گران برای تحلیل های خود استفاده میکنند، آشنا خواهید ...
مشاهده مطلب