درحال حاضر سیگنالی وجود ندارد

کاربرد بلاکچین در آموزش و دانشگاه؛ از بیت کوین تا کلاس درس!

عاطفه صبوری
1401/01/09
بلاک چین

در این جا به کاربرد بلاکچین در آموزش و دانشگاه می پردازیم. چراکه یکی از صنایعی که بلاکچین در آن به تازگی مورد توجه قرار گرفته است، صنعت آموزش است.

کاربرد بلاکچین در آموزش و دانشگاه؛ از بیت کوین تا کلاس درس! | سیبنال

وقتی صحبت از بلاکچین به میان می آید معمولا اولین چیزی که به ذهن خطور می کند، ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین است. ماهیت بلاکچین به این شکل است که در آن، داده‌های وارد شده در زنجیره بلوکی در بلوک‌هایی ذخیره می‌شوند. این بلوک ها که به ترتیب زمانی به هم مرتبط شده‌اند، ردیابی منشأ داده‌ها و تأیید صحت آن را تسهیل می‌کند.

این ویژگی ها، در کنار ماهیت غیرمتمرکز آن، باعث شده اند که این فناوری در چندین صنعت، به ویژه بخش مالی، مورد استقبال قرار گیرد.

 

بیشتر بخوانید: انواع شبکه های بلاکچین چیست؟ (با شرح کامل)

 

در این جا به کاربرد بلاکچین در آموزش و دانشگاه می پردازیم. چراکه یکی از صنایعی که بلاکچین در آن به تازگی مورد توجه قرار گرفته است، صنعت آموزش است. استفاده از بلاک چین در آموزش هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و تنها تعداد انگشت شماری از مؤسسات آموزشی از این فناوری استفاده می کنند. انتظار می رود همانطور که فناوری بلاکچین به تکامل خود ادامه می دهد، نقش بیشتری در زمینه آموزش ایفا می کند.

بلاکچین و آموزش

 

کاربرد بلاکچین در آموزش و دانشگاه ؛ ثبت سوابق دانشجویان

یکی از کاربردهای گسترده بلاک چین در آموزش، ثبت سوابق است. حجم سوابق دانشجویی که برای هر نفر در طول عمر ثبت می شود،  بسیار بالا است. از طرفی هم تأیید مدارک تحصیلی با اسناد کاغذی زیاد و بررسی موردی می تواند برای موسسات زمان بر باشد. بلاک چین این قابلیت را دارد که بسیاری از هزینه‌های سربار مرتبط با مراحل ثبت سوابق را حذف کند. همچنین رویه‌های راستی‌آزمایی را ساده‌تر کرده، و در وقت مربیان و مدیران در مواردی مانند نقل و انتقالات بین مدارس یا ایالت‌ها صرفه‌جویی کند. با استفاده از بلاک چین، مؤسسه‌ای که دانشجوی انتقالی را می‌پذیرد، می‌تواند سوابق و دوره‌هایی را که دانشجو طی کرده‌ است، با چند کلیک ساده تأیید کند. در این دنیای پرشتاب همین یک مزیت به تنهایی انگیزه کافی را برای استفاده موسسات از این تکنولوژی ایجاد می کند.

از سوی دیگر همین مفهوم در مورد اشتراک گذاری سوابق با کارفرما نیز صدق می کند. رونوشت دیجیتالی می تواند بسیار دقیق باشد و حاوی اطلاعاتی در مورد حضور و غیاب، دوره های گذرانده شده و حتی نتایج امتحانات یا مقالات خاص باشد. اهمیت این مزیت برای مهاجران تحصیلی و شغلی بسیار محسوس تر است.

کسانی که به رونوشت دیجیتال دانشجو دسترسی دارند (سایر مدارس یا کارفرمایان بالقوه) می توانند عملکرد دانشجو را در ارزیابی های خاص بررسی کنند. این فناوری نه تنها برای آموزش عالی ارزش دارد. همچنین می تواند در آموزش ابتدایی و متوسطه نیز مفید باشد.

 

جلوگیری از تقلب؛ جذاب ترین کاربرد برای اساتید

بلاکچین برای مربیان نیز جذاب است، زیرا ماهیت آن باعث پیشگیری از تقلب می شود. تقلب در تمامی آزمون ها و ارزیابی ها در سراسر جهان اجتناب ناپذیر است. به خصوص در برخی جوامع که حتی توانایی تقلب یک قابلیت و به اصطلاح به "زیرکی" دانشجو یا دانش آموز تعبیر می شود. اما خوشبختانه تکنولوژی توانسته راه را بر این گونه عدم رعایت عدالت و مساوات به خصوص در آزمون های مهم و سرنوشت ساز، سد کند. در بلاکچین، اطلاعات به صورت متوالی ثبت و ذخیره می‌شوند. در لحظه اضافه شدن هر داده جدید به زنجیزه، زمان دقیقی به آن داده تخصیص می‌یابد. این مزیت می تواند به رعایت عدالت آموزشی در آزمون های جامع و سراسری کمک شایانی کند.

اگر در این زمینه نیاز به ویرایش اطلاعات پیش بیاید، اطلاعات قبلی وارد شده در زنجیره - برای مثال یک گواهی آموزشی - قابل تغییر نیست. فقط با افزودن یک بلوک جدید، اطلاعات قبلی اصلاح می شود. این کار دستکاری یک کارنامه یا جعل سوابق تحصیلی را سخت می کند. با این حال، تغییر ناپذیری بلاک چین می تواند یک شمشیر دولبه باشد. زیرا امکان تغییر سابقه دانش آموز به دلایل قانونی را نیز از بین می برد.

پیشگیری از تقلب با بلاکچین

 

بلاکچین و مدرک تحصیلی دیجیتال

مدرک دانشجویی شاید با ارزش ترین سابقه دانشجویی باشد. طبق داده های اداره آمار کار ایالات متحده، از سال 2019، فارغ التحصیلان کالج با مدرک لیسانس به طور متوسط ​​حدود 500 دلار در هفته بیشتر از کسانی که فقط دیپلم دبیرستان داشتند، درآمد داشته اند.

در چند سال گذشته، مدارک دیجیتال کاملا مشابه نمونه های اصلی در مورد نحوه استفاده از بلاک چین در آموزش شده اند. در سال 2019، دانشگاه مریویل به یکی از اولین مؤسساتی تبدیل شد که رونوشت‌ها و مدارک تحصیلی بلاک چین را پیاده‌سازی کرد. دانش آموزان اکنون می توانند اعتبار دیجیتال خود را از طریق برنامه تلفن هوشمند Blockcerts Wallet مدیریت کنند. با استفاده از فناوری بلاک چین، این برنامه مدرکی قابل تأیید و بدون دستکاری ارائه می دهد که می تواند به راحتی با کارفرمایان بالقوه و سایر مدارس به اشتراک گذاشته شود. به دلیل ماندگاری، راحتی و امنیت ذاتی مرتبط با بلاک چین، استفاده از این فناوری برای ذخیره و به اشتراک گذاری مدارک تحصیلی، به ویژه مدارک تحصیلی، به نفع دانشجویان، مؤسسات و کارفرمایان است.

کاربرد بلاکچین در آموزش و دانشگاه

 

کاربرد بلاکچین در آموزش و دانشگاه ؛ مزایای بلاکچین برای دانشجویان

ذخیره مدارک تحصیلی در یک بلاک چین به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا سابقه دستاوردهای تحصیلی خود را داشته باشند و مدیریت کنند و این امکان را برای آنها فراهم می‌کند که در زمان و مکانی که انتخاب می‌کنند، آنها را به اشتراک بگذارند. باز هم در این جا دانشجویانی که به قصد ادامه تحصیل باید برای ارائه سوابق خود اقدام کنند، می توانند بیش از سایرین، از این امکان بهره ببرند.

از لحاظ تاریخی، دانشگاه‌ها سوابق دانشجویی را در اختیار دارند و آن را کنترل می‌کنند، که دانشجویان را مجبور می‌کند برای دسترسی و به اشتراک گذاشتن تاریخچه تحصیلی و دستاوردهای خود به مؤسسات متکی باشند که این مدل ایرادات آشکاری دارد. سوابق فیزیکی ممکن است از بین بروند یا از بین بروند، ممکن است دانش آموزان مجبور به پرداخت هزینه برای دسترسی به آنها شوند، و فارغ التحصیلان مؤسسات منحله ممکن است برای یافتن مرجعی برای تأیید پیشرفت تحصیلی خود به زحمت بیفتند.

 

صرفه جویی در هزینه های موسسات

بلاکچین در اموری مثل صدور مدارک، روند تأیید را برای مؤسسات آموزش عالی ساده می کند و در زمان و هزینه آنها صرفه جویی می کند. یک مطالعه اخیر توسط دانشگاه رم نشان داد که فرآیند تأیید مدارک سالانه تقریباً 19000 یورو - بیش از 20000 دلار - برای دانشگاه هزینه دارد که معادل حدود 36 هفته کار است.

از آنجایی که مدارک صادر شده با بلاک چین عملاً غیرقابل دستکاری هستند، تأیید سوابق تحصیلی دانش‌آموز برای مدارس تحصیلات تکمیلی آسان‌تر می‌شود. این موضوع به موسسات کمک می کند تا منابع مالی خود را بیشتر صرف تحقیق و توسعه کنند و از هزینه های اضافی نیروی کار اداری بکاهند.

 

کاربرد بلاکچین برای کارفرمایان؛ یک گام فراتر از کاربرد بلاکچین در آموزش و دانشگاه

استفاده از بلاک چین برای مدارک دیجیتال، فرآیند استخدام را برای کارفرمایان نیز آسان تر می کند. کارفرمایان به جای درخواست از مؤسسه صادرکننده برای تأیید یک نسخه کاغذی از دیپلم استخدام احتمالی، فقط به پیوندی به نسخه دیجیتال نیاز دارند. به دلیل امنیت اضافه ای که با ذخیره سوابق در یک بلاک چین به وجود می آید، جعل اعتبار علمی برای متقاضیان سخت تر است و به کارفرمایان اطمینان می دهد که استخدام کنندگان جدید دانش و مهارت های لازم برای موفقیت در محل کار را دارند.

 

کاربرد بلاکچین در آموزش و دانشگاه، اینبار برای برنامه ریزی درسی

کاربرد بلاکچین در آموزش فراتر از ثبت سوابق است. این فناوری همچنین پتانسیل تغییر مدیریت برنامه های درسی دانشگاه را دارد. بلاک چین ها همچنین می توانند کار مربیان را با استفاده از قراردادهای هوشمند آسان تر کنند.

یک قرارداد هوشمند شامل خطوط کد برنامه ریزی شده در یک بلاک چین است که در صورت برآورده شدن شرایط خاص به طور خودکار اجرا می شود. به عنوان مثال، یک معلم می‌تواند درس‌ها و دوره‌ها را در یک بلاک چین برنامه‌ریزی کند، وظایفی را برای دانش‌آموزان تنظیم کند، و قرارداد هوشمند بلاک چین به‌طور خودکار تکمیل هر کار را تأیید می‌کند و سپس زمانی که همه وظایف کامل شوند، کار بعدی را در اختیار دانش‌آموز قرار می‌دهد. معلمان همچنین می توانند از همان فناوری قرارداد هوشمند برای کمک به درجه بندی استفاده کنند. معلمان می‌توانند کل امتحانات - از جمله سؤالات، پاسخ‌ها و پارامترهای امتیازدهی - را در یک بلاک چین برنامه‌ریزی کنند و از دانش‌آموزان بخواهند با استفاده از رایانه یا تبلت در امتحانات شرکت کنند.

بلاکچین و آموزش

به این ترتیب معلمان و اساتید فرصت می یابند تا بیشتر با دانشجویان خود به بحث و گفتگو بپردازند، به سوالات آن ها پاسخ بدهند و به دنبال توسعه معلومات خود باشند.

 

کاربرد بلاکچین در تحقیقات دانشگاهی

اهداف دوگانه آموزش عالی انتقال دانش به نسل بعدی دانشجویان و افزایش دانش فعلی با تحقیقات جدید است. اساتید بیشتر وقت خود را صرف انجام تحقیقات اصلی و انتشار یافته های خود می کنند، مرزهای حوزه های خود را پیش می برند و زمینه های تحقیقاتی را روشن می کنند که دانشجویان را به سوی آینده هدایت می کند. از همه مهمتر، گسترش و نفوذ آن انتشارات می تواند بر توانایی اساتید برای دریافت کمک های مالی مهم برای تأمین مالی کار آینده تأثیر بگذارد. نویسندگان علاقه خاصی به نظارت بر نحوه استفاده از تحقیقات خود و محافظت از آن در برابر سرقت علمی دارند. بلاک چین به محققان این امکان را می دهد که بدون محدودیت مقالات را منتشر کنند.

امتیاز دهید : (102)
  • کاربرد بلاکچین در آموزش و دانشگاه
  • بلاکچین و آموزش و پرورش
  • نقش بلاکچین در آموزش و پرورش
  • بلاک چین و آموزش
  • ثبت سوابق تحصیلی در بلاکچین
  • ثبت سوابق دانشجویان در بلاکچین
  • رونوشت دیجیتالی چیست
  • پیشگیری از تقلب با بلاکچین
  • دریافت مدرک تحصیلی بوسیله بلاکچین
  • بلاک چین و دانشگاه
  • مزایای بلاکچین در دانشگاه ها
  • استفاده از بلاکچین در آموزش و دانشگاه
  • بلاک چین در دانشگاه

مطالب مرتبط

Relevent Posts

آشنایی کامل با پروتکل IPFS، پروتکل ابررسانه ای همتا به همتا
  • آشنایی کامل با پروتکل IPFS، پروتکل ابررسانه ای همتا به همتا

  • اگر قصد دارید در مورد ماهیت و عملکرد پروتکل IPFS (سیستم فایل بین سیاره‌ ای) اطلاعات دقیق کسب کنید، این مطلب شروع خوبی برای شما ...
مشاهده مطلب
تاثیر web3 بر نظام بانکی کشورها در اینده
  • تاثیر web3 بر نظام بانکی کشورها در اینده

  • در این مقاله تأثیر بالقوه Web3 بر آینده سیستم‌های بانکی در کشورهای سراسر جهان را بررسی خواهیم کرد. ...
مشاهده مطلب
درخت مرکل چیست؟ مزایا و معایب استفاده از درخت مرکل در بلاکچین
  • درخت مرکل چیست؟ مزایا و معایب استفاده از درخت مرکل در بلاکچین

  • درخت مرکل، بر پایه توابع هش استوار بوده و اهمیتی حیاتی در تأمین امنیت شبکه‌های رمزنگاری دارد. در شاخه‌های مختلفی کاربرد دارد که ...
مشاهده مطلب