درحال حاضر سیگنالی وجود ندارد

شاردینگ (Sharding) در ارز دیجیتال به چه معناست و چگونه به بهبود مقیاس پذیری بلاکچین کمک می کند؟

سیده سمیرا طالبی
1401/02/17
بلاک چین

شاردینگ فرآیندی است که هدف آن افزایش مقیاس ‌پذیری بلاک چین با تقسیم آن به واحدهای کوچک‌تر (معروف به "شارد") است که می توانند به صورت موازی پردازش شوند.

شاردینگ (Sharding) در ارز دیجیتال به چه معناست و چگونه به بهبود مقیاس پذیری بلاکچین کمک می کند؟ | سیبنال

فناوری شاردینگ (Sharding) تکنیکی برای جداسازی پایگاه های داده بزرگ به قطعات کوچک تر، سریع تر و آسان تر به نام خرده داده است. کلمه شارد یا خرده به معنای بخش کوچکی از یک کل است.

هر زیرمجموعه داده، یک قطعه یا گره نامیده می شود و همه خرده ها با هم کل مجموعه داده را تشکیل می دهند.

هدف شاردینگ، اشتراک گذاری توزیع داده ها در چندین ماشین و اجازه دادن به تراکنش های متعدد به صورت موازی است. به عبارت دیگر، هدف، مقیاس پذیری افقی است. شاردینگ را می توان در شبکه های بلاک چین نیز استفاده کرد. برای مثال، اتریوم قصد دارد به منظور افزایش مقیاس‌پذیری، اشتراک‌گذاری را در شبکه خود پیاده‌سازی کند. در این مقاله توضیح خواهیم داد که شاردینگ یا اشتراک گذاری چیست و چگونه در دنیای رمزارزها یا Cryptocurrency کار می کند.

 

بیشتر بخوانید: معرفی و آموزش کامل لایه دوم اتریوم + معرفی پروژه های پرسود

 

شاردینگ در ارز دیجیتال

 

شاردینگ در ارز دیجیتال به چه معناست؟

شاردینگ یکی از امیدوارکننده ‌ترین فناوری ‌های مقیاس‌پذیری در فضای ارزهای دیجیتال است که اخیراً مورد توجه قرار گرفته است. شاردینگ فرآیندی است که هدف آن افزایش مقیاس پذیری بلاک چین با تقسیم آن به واحدهای کوچک‌تر (معروف به "شارد") است که می توانند به صورت موازی پردازش شوند و در نتیجه به ظرفیت کل عملیات تراکنش شبکه بیافزایند.

دلیل اهمیت شاردینگ چیست؟

حتماً این سؤال برایتان مطرح شده است که دلیل اهمیت شاردینگ در دنیای رمزارزها چیست و به نوعی چرا به شاردینگ نیاز داریم؟

در پاسخ باید بگوییم هنگامی که یک گره می خواهد در یک شبکه ارز دیجیتال شرکت کند، مشتری کل تاریخچه تراکنش را دانلود می کند. دلیل این امر این است که بتواند تراکنش ها را تأیید کند و تأیید کند که هیچ هزینه مضاعفی رخ نداده است. این بدان معناست که برای شرکت در یک بلاک چین باید تمام داده ها را دانلود کنید.

اگر می خواهید یک گره در بیت کوین میزبان را اجرا کنید و پاداش بلوک کامل را دریافت کنید، از آوریل 2018 به حداقل 200 گیگابایت فضای ذخیره سازی نیاز دارید. روی هر گره با یک اتصال اینترنتی معمولی، دانلود همه این اطلاعات حدود دو هفته طول می کشد. این برای اکثر افرادی که می‌خواهند در یک شبکه ارز دیجیتال شرکت کنند، عملی نیست.

شاردینگ برای اولین بار در سیستم های مدیریت پایگاه داده برای بهبود عملکرد، کارایی و مقیاس پذیری خدمات پایگاه داده با تقسیم داده ها در چندین ماشین، معرفی شد. Sharding در سیستم های پایگاه داده مدرن استفاده می شود زیرا می تواند سرعت کلی یک برنامه را افزایش دهد. همین ایده اکنون در مورد فناوری بلاک چین نیز اعمال می شود.

شاردینگ در بلاکچین اتریوم

شاردینگ چه کمکی به بلاکچین می کند؟

در این بخش به این موضوع خواهیم پرداخت که اساساً شاردینگ چه کمکی به بلاکچین می کند و به عبارتی شاردینگ چگونه کار می کند؟

همانطور که می دانید بلاک چین یک دفتر کل توزیع شده است که از داده های ذخیره شده در بلوک ها تشکیل شده است. هر بلوک حاوی مقدار معینی از داده ها است و این بلوک ها به هم متصل می شوند تا دفتر کل را تشکیل دهند. این زنجیره توسط گره‌ها نگهداری می‌شود. هر گره باید داده های جدید را قبل از اضافه شدن به زنجیره تأیید کند. اگر یک شرکت نیاز به ارتقای سیستم خود داشته باشد، دو گزینه دارد: خرید سخت‌افزار گران‌تر یا یافتن راه‌حل جایگزین که استفاده بهتر از سخت‌افزار موجود خود را داشته باشد.

شاردینگ یکی از چندین رویکرد برای مقیاس بندی پایگاه داده و ارتقای سطح در دسترس بودن است. روش‌های دیگر شامل ذخیره پاسخ، تکثیر master-slave و میزبانی ابری است.

شاردینگ داده ها را در چندین سرور توزیع می کند. هر قطعه به عنوان یک پایگاه داده جداگانه عمل می کند و هر سرور پایگاه داده عملیات خواندن و نوشتن را برای خرده خود انجام می دهد. به منظور تقسیم یک پایگاه داده به خرده‌ها، هر خرده باید حاوی نوعی ابرداده باشد که به شناسایی داده‌هایی که باید در کدام خرده ذخیره شوند کمک می‌کند.

نحوه عملکرد شاردینگ در بلاکچین

 

به طور مثال اتریوم در حال برنامه ریزی برای استفاده از شاردینگ برای راه حل مقیاس بندی خود است. در حال حاضر دو نوع گره در اتریوم وجود دارد: گره های کامل و گره های نور. گره های کامل تمام اطلاعات مربوط به بلاک چین (حداکثر 1 ترابایت) را ذخیره می کنند در حالی که گره های سبک تنها بخش کوچکی از آن اطلاعات یا فقط خلاصه ای از آنچه در زنجیره اتفاق می افتد را ذخیره می کنند. با راه‌حل اشتراک‌گذاری اتریوم، گره‌های کامل به گره‌های «collation» و «attester» تقسیم می‌شوند. با انجام این کار، گره های collation اعتبار سنجی بسیار کمتری نسبت به گره های کامل در حال حاضر خواهند داشت و می توانند اطلاعات بسیار کمتری نسبت به گره های کامل در حال حاضر ذخیره کنند. این بدان معنی است که افراد بیشتری می توانند به عنوان اعتبار سنجی و نگهدار در شبکه شرکت کنند.

چه ارزهایی از شاردینگ استفاده می‌کنند؟

همانطور که در ابتدای مقاله عنوان کردیم شاردینگ یک فناوری در صنعت بلاک چین است که به افزایش عملکرد برنامه ها کمک می کند. با انجام این کار، توسعه دهندگان امیدوارند که سرعت و توان عملیاتی آن را افزایش دهند. در اینجا برخی از بهترین رمزارزهایی که از شاردینگ در ساختار خود بهره گیری می کنند، آورده شده است.

چه ارزهایی از شاردینگ استفاده می کنند

پولکادوت (DOT)

ارز دیجیتال پولکادات (Polkadot) یک پروژه بلاکچین پیشرو در استفاده از مفهوم شاردینگ است که توسعه دهندگان را قادر می‌سازد تا پروژه‌هایی با کارایی بالا و قابلیت همکاری ایجاد کنند. پایه و اساس این پروژه به عنوان زنجیره رله شناخته می شود که به برنامه ها کمک می کند بدون توجه به فناوری خود ارتباط برقرار کنند.

پروتکل (NEAR)

ارز دیجیتال نیر پروتکل (NEAR Protocol) که به اختصار آن را با علامت NEAR نشان می دهند، یکی دیگر از پروژه های بلاک چین است که مفهوم شاردینگ یا اشتراک گذاری را در بر گرفته است. این یک شبکه با رشد سریع است که شروع به اجرای ارتقاء Nightshade Sharding خود کرد.

الروند (EGLD)

ارز دیجیتال الروند (Elrond) که به اختصار آن را با علامت EGLD نشان می دهند هم یکی دیگر از پروژه های بلاک چین خرد شده است. این رمزارز با الهام از Zilliqa ساخته شد که جزو اولین پروژه هایی بود که شاردینگ را پذیرفت. در چند ماه گذشته، اکوسیستم الروند به سرعت در حال رشد بوده است.

 

نتیجه گیری

واضح است که شاردینگ پتانسیل بالایی دارد زیرا می تواند با افزایش تعداد شارد به افزایش تعداد تراکنش ها در ثانیه کمک کند. در نتیجه، کاربران می‌توانند زمان‌های تراکنش سریع‌تری را تجربه کنند و وقتی صحبت از مبادلات ارزهای دیجیتال و پلتفرم‌های معاملاتی می‌شود، این چیزی است که بیشترین اهمیت را دارد.

از آنجایی که کسب‌وکارها به دنبال بهبود محدودیت‌های بلاک چین هستند، پروژه‌های بیشتری که از شاردینگ استفاده می‌کنند آشکار خواهند شد.

شاردینگ در بلاک چین

 

برای کسب اطلاعات کامل در مورد قیمت ارز دیجیتال و ارتقای سطح توانایی تحلیل بازار رمزارزها توسط تحلیل گرهای ارز دیجیتال می توانید به وب‌سایت رسمی مجموعه سیبنال مراجعه نموده و علاوه بر دریافت آموزش های کاربردی و مفید در زمینه ارزهای دیجیتال، از سیگنال رایگان ارز دیجیتال و تحلیل رایگان ارز دیجیتال استفاده نمایید و در بخش شبکه اجتماعی ارز دیجیتال(توئیتر تخصصی ارز دیجیتال) سؤالات و ابهامات خود را توئیت کرده و با کاربران ارز دیجیتال گفت و گو کنید. 

امتیاز دهید : (58)
  • شاردینگ چیست
  • شاردینگ در بلاک چین
  • معرفی شاردینگ
  • مقیاس پذیری بلاک چین
  • sharding اتریوم
  • چه ارزهایی از شاردینگ استفاده میکنند
  • مزایای استفاده از شاردینگ
  • راهکار افزایش مقیاس پذیری بلاک چین
  • دلیل اهمیت
  • دلیل اهمیت شاردینگ
  • روش بهبود مقیاس‌ پذیری
  • شاردینگ در ارز دیجیتال به چه معناست

مطالب مرتبط

Relevent Posts

آشنایی کامل با پروتکل IPFS، پروتکل ابررسانه ای همتا به همتا
  • آشنایی کامل با پروتکل IPFS، پروتکل ابررسانه ای همتا به همتا

  • اگر قصد دارید در مورد ماهیت و عملکرد پروتکل IPFS (سیستم فایل بین سیاره‌ ای) اطلاعات دقیق کسب کنید، این مطلب شروع خوبی برای شما ...
مشاهده مطلب
تاثیر web3 بر نظام بانکی کشورها در اینده
  • تاثیر web3 بر نظام بانکی کشورها در اینده

  • در این مقاله تأثیر بالقوه Web3 بر آینده سیستم‌های بانکی در کشورهای سراسر جهان را بررسی خواهیم کرد. ...
مشاهده مطلب
درخت مرکل چیست؟ مزایا و معایب استفاده از درخت مرکل در بلاکچین
  • درخت مرکل چیست؟ مزایا و معایب استفاده از درخت مرکل در بلاکچین

  • درخت مرکل، بر پایه توابع هش استوار بوده و اهمیتی حیاتی در تأمین امنیت شبکه‌های رمزنگاری دارد. در شاخه‌های مختلفی کاربرد دارد که ...
مشاهده مطلب