درحال حاضر سیگنالی وجود ندارد

معرفی و آموزش کامل لایه دوم اتریوم + معرفی پروژه های پرسود

محدثه احمدی نژاد
1401/02/10
ارزهای دیجیتال

تعریف لایه دوم اتریوم در سایت رسمی آن: عبارتی چتری برای مجموعه‌ای از راه حل ها که مقیاس پذیریِ اتریوم را بهبود می بخشند. در این مقاله به معرفی کامل لایه دوم اتریوم و همچنین معرفی پروژهای این لایه پرداخته ایم.

معرفی و آموزش کامل لایه دوم اتریوم + معرفی پروژه های پرسود | سیبنال

لایه دوم اتریوم شبکه‌ای است که روی لایه اول اتریوم اجرا شده است. اما این به چه معناست؟ در لایه اول تغییر به صورت درون زنجیره‌ای است. اما لایه دوم اتریوم، ویژگی های لایه اول را بهبود و توسعه می دهد. این لایه از بسیاری پروژه ها، برنامه های غیرمتمرکز و پروتکل ها تشکیل شده است. با ادامه این مطلب همراه باشید زیرا به بسط همین جملات ابتدایی در مقدمه می پردازیم.

 

بیشتر بخوانید: آنچه در مورد برنامه های غیر متمرکز (Dapp ها) باید بدانید

 

اتریوم

معرفی لایه اول تریوم و لایه دوم اتریوم

طبق تعریفی که در سایت رسمی اتریوم برای لایه دوم اتریوم داده شده است، آن را عبارتی چتری برای مجموعه‌ای از راه حل ها توصیف کرده است که مقیاس پذیریِ اتریوم را بهبود می بخشند. این لایه دارای بلاکچین مستقل است.

یکی از تلاش های واضح و ویژه لایه اول اتریوم این بود که مشکل مقیاس پذیری را با شاردینگ حل کند. همچنین با استفاده از بهبود پروتکل اجماع تلاش شد تا سرعت آن افزایش پیدا کند. به همین دلیل به جای استفاده از الگوریتم اجماع اثبات کار pow ترجیح به استفاده از الگوریتم اجماع اثبات سهام pos بیشتر شد.

 

بیشتر بخوانید: شاردینگ (Sharding) در ارز دیجیتال به چه معناست و چگونه به بهبود مقیاس پذیری بلاکچین کمک می کند؟

 

راه حل های بهبود پروتکل اجماع و استفاده از شاردینگ برای افزایش سرعت و مقیاس پذیری اصطلاحاً آن چین on Chain نامیده می شوند. لایه دوم اتریوم می تواند برای افزایش توان مقیاس پذیری به طور چشمگیری عالی عمل کند. این لایه، برای پردازش آف چین (off-chain) تراکنش ها بیرون از شبکه به طور چشمگیری موفق عمل می کند. این تراکنش ها به صورت قرارداد های هوشمند داخل شبکه اصلی باقی می مانند. در نتیجه علاوه بر افزایش مقیاس پذیری ما شاهد کاهش ازدحام و شلوغی شبکه اتریوم خواهیم بود.

 

بیشتر بخوانید: دیتای آنچین چیست؟
 

بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم

پروژه های مختلفی بر روی لایه دوم اتریوم اجرا می شوند که برخی از آنها برای کاربران کاملا شناخته شده هستند. از جمله‌ی آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

✅ Polygon (MATIC)

✅ Arbitrum

✅ Immutable X

✅ xDai Chain

✅ Loopring (LRC)

✅ OMG Network (OMG)

✅ ZKSwap (ZKS)

✅ Skale (SKL)

رمز ارزهای لایه دوم اتریوم نام های مشابهی با پروژه های خود دارند و ارزش آنها به صورت لحظه ای در سایت کوین مارکت کپ در دسترس است. از جمله ارز های لایه دوم اتریوم که می توانید بر روی آنها سرمایه گذاری موفقی را تجربه کنید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ارز دیجیتال سلر (CELR)

ارز دیجیتال لوپرینگ (Loopring)

ارز دیجیتال پالی گان (Polygon)

 

معرفی لایه‌ی دوم اتریوم

مقایسه لایه اول اتریوم و لایه دوم اتریوم

لایه نخست اتریوم، base بلاکچین است. اگر در مورد راه اندازی و مشکلاتی که بیت کوین به همراه داشت و موجب شد اتریوم به وجود آید اطلاعاتی داشته باشید، به خوبی می دانید که اتریوم و بیت کوین لایه یک هستند. آنها پایه و اساس قرارگیری شبکه ی لایه دوم اتریوم می باشند. کلیه تراکنش هایی که به پروژه های لایه دوم اتریوم مربوط می شوند می توانند به بلاکچین لایه اول اتریوم برگردند.

پروژه های لایه دوم اتریوم، داده های مربوط به تراکنش هایشان را بر روی اتریوم ارسال کرده و به آن وابسته هستند زیرا داده های تراکنش ها بر روی لایه اول قرار دارد. داده های اتریوم برای بررسی وضعیت لایه دوم یا برای ردیابی تراکنش های آن مورد استفاده قرار می گیرد.

لایه اول اتریوم شامل شبکه ای از نود اپراتور های برای امنیت و اعتبار سنجی شبکه است. همچنین شبکه ای از ایجاد کنندگان بلاک، تاریخچه داده های تراکنش و مکانیسم اجماع برای شبکه را داراست. با استفاده از لایه دوم اتریوم، هزینه ها کاهش می یابد. زیرا تراکنش های خارج از زنجیره در یک تراکنش مربوط به لایه اول، باعث کاهش کارمزد تراکنش ها می شود. به علاوه، تراکنش های لایه دوم اتریوم در شبکه اصلی اتریوم صورت می گیرد و باعث می شود امنیت شبکه به شکلی موثر و دقیق حفظ شود. وقتی تراکنش ها در ثانیه افزایش پیدا می کنند، کارمزد ها کمتر شده، تعداد پروژه ها افزایش می یابد و تجربه کاری بهبود می یابد.

 

لایه دوم اتریوم

پاسخ به چند سوال رایج درباره لایه دوم اتریوم

چرا لایه دوم ارزها بوجود می آید؟

🟢 بلاکچین های لایه 2 پروتکل هایی هستند که روی بلاکچین های لایه اول فعالیت می کنند. هدف آنها این است تا به غیرمتمرکز بودن، امنیت و مقیاس پذیری بلاکچین مورد نظر کمک کنند. پس یک حالت افزوده روی بلاکچین اصلی هستند و به آن وابسته می باشند.

با توجه به حقایق مربوط به لایه دوم اتریوم، حجم معاملاتی در کدام لایه بالاتر است و چرا؟

🟢 کاهش هزینه و افزایش سرعت پردازش تراکنش ها، مهم ترین مزایای لایه دوم اتریوم است. بسیاری از پروژه ها و ارز های دیجیتال در این لایه ایجاد شده اند. بنابراین طبیعی است که حجم معاملات در لایه دوم بیشتر باشد. طبق آنچه که در سایت رسمی اتریوم آورده شده است:

 “لایه دوم اتریوم بار تراکنش ها را از لایه اول حذف می کند. با انجام این کار، از شلوغی لایه اول کاسته می شود و مشکل مقیاس پذیری حل خواهد شد”

مزایا و معایب وجود لایه دوم برای اتریوم چیست؟

🟢 لایه اتریوم در حل مشکل مقیاس پذیری و افزایش سرعت و امنیت، کاهش کارمزد ها و بار لایه اول موفق عمل می کند. اما معایبی احتمالی را به همراه دارد. جابجایی میلیون ها دلار در شبکه اتریوم به صورت روزانه آن را به ملکه بازار رمز ارز ها تبدیل کرده است. 

🟢 به همین خاطر گاهی کارشناسان از بابت افزودن پیچیدگی بیشتر به اتریوم، ابزار نگرانی می کنند و آن را منطقی نمی دانند. وقتی تعداد کاربران و هجوم به اتریوم افزایش پیدا کند، مقیاس پذیری به مراتب سخت و سخت تر می شود و شاید جوابگویی به کلیه تراکنش ها بیشتر از حد تصور، سخت شود. اما باید منتظر ماند و دید که آیا افزودن لایه دوم موفقیت آمیز خواهد بود یا خیر.

بلاکچین اتریوم

سخن نهایی

لایه دوم برای اتریوم جهت رفع مشکلاتی مانند مقیاس پذیری و کاهش بار تراکنش ها به همراه افزایش امنیت در نظر گرفته شده است. بنابراین می تواند شرایط بهتری برای این شبکه فراهم کند. شایان ذکر است که این لایه هنوز به طور رسمی به اتریوم افزوده نشده است و مراحل آزمایشی را سپری می کند.

در صورتی که نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه داشتید، چشم از وبلاگ سیبنال برندارید. همچنین می توانید تحلیل ارز دیجیتال و شبکه اجتماعی ارز دیجیتال را در سیبنال زیر نظر داشته باشید. ما همواره در کنار تحلیل گران و علاقه مندان دنیای ارز دیجیتال هستیم.

امتیاز دهید : (65)
  • لایه دوم اتریوم
  • پروژه های لایه دوم اتریوم
  • پرسود ترین پروژه لایه دوم اتریوم
  • لیست ارزهای لایه دوم اتریوم
  • تفاوت لایه اولی اتریوم با لایه دوم
  • مقیاس پذیری اتریوم
  • معرفی لایه دوم اتریوم
  • توکن های لایه دوم اتریوم
  • بهترین پروژه های لایه دوم اتریوم
  • محبوب ترین ارز لایه دوم اتریوم
  • سوالات رایج در مورد لایه دوم اتریوم
  • دلیل بوجود آمدن لایه دوم اتریوم
  • مزایا و معایب لایه دوم اتریوم
  • کاربرد لایه دوم اتریوم
  • مقیاس پذیری با شاردینگ

مطالب مرتبط

Relevent Posts

دربارۀ معاملات فیوچرز و انواع آن بیشتر بدانید
  • دربارۀ معاملات فیوچرز و انواع آن بیشتر بدانید

  • در این مقاله تعریف معاملات فیوچرز آشنا خواهید شد. همچنین کاربرد معاملات فیوچرز و انواع آن در حوزه ارز دیجیتال را یاد خواهید ...
مشاهده مطلب
آلت سیزن چیست؟ مزایا و معایب استفاده از الت سیزن
  • آلت سیزن چیست؟ مزایا و معایب استفاده از الت سیزن

  • ایا الت سیزن یک فرصت درآمدی مناسب برای سرمایه گذاران است یا یک تله سرمایه گذاری؟ در این مقاله راجع به تعریف الت سیزن و میزایا و ...
مشاهده مطلب
به سوی سودآوری: استفاده از اندیکاتورهای قدرتمند در نوسان گیری
  • به سوی سودآوری: استفاده از اندیکاتورهای قدرتمند در نوسان گیری

  • در این مقاله با شایع ترین و بهترین اندیکاتورهایی که تحلیل گران برای تحلیل های خود استفاده میکنند، آشنا خواهید ...
مشاهده مطلب