درحال حاضر سیگنالی وجود ندارد

دیتای آنچین چیست؟

محمد نوروزی
1400/11/11
بلاک چین

دیتای آنچین یا داده های زنجیره ای، مجموعه اطلاعاتی است که با استفاده از تجزیه و تحلیل زنجیره بلاک چین هر رمز ارز بدست می آید. در این مطلب از سری مقالات ارز دیجیتال سیبنال، با دیتای آنچین و نحوه تجزیه و تحلیل زنجیره ای آشنا می شوید.

دیتای آنچین چیست؟ | سیبنال

دیتای آنچین (Onchain Data) چیست؟

دیتای آنچین مقدار داده‌ای است که تمام تعاملات زنجیره بلاک چین را در بر می گیرد و به صورت ذخیره شده در شبکه موجود است. داده‌های زنجیره‌ای شامل اطلاعاتی نظیر تمام تراکنش‌های انجام شده در شبکه بلاک چین عمومی است.
به عنوان مثال جزئیات تراکنش مانند آدرس ارسال و دریافت، رمز ارز منتقل شده، مبلغ تراکنش، کارمزد تراکنش و… همچنین این اطلاعات حاوی داده های بلوکی مانند زمان، کارمزد استخراج، پاداش و کد قرارداد هوشمند است. با استفاده از مکانیسم قدرتمند و خلل ناپذیر بلاک چین، این داده ها نمی توانند دستکاری شوند و قابل تغییر نیز نیستند.
تحلیل روی زنجیره یک استراتژی تحقیقاتی است که از اطلاعات موجود در بلاک چین عمومی استفاده می کند. بنابراین پیش بینی آینده قیمت ها و حمایت از استراتژی های معاملاتی سرمایه گذاران برای تحلیل گر ها ممکن می شود.

تجزیه و تحلیل دیتای آنچین

 

بیشتر بخوانید: انواع شبکه های بلاکچین چیست؟ (با شرح کامل)
 

چرا به تجزیه و تحلیل داده های زنجیره ای نیاز داریم؟

 هر بازاری روش های مختلفی برای تحلیل دارد. از محبوب ترین ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.
1- تحلیل تکنیکال
2- تحلیل بنیادی
3- تحلیل روانشناسی جمعیت

اگر اخبار بازار ارزهای دیجیتال را دنبال کرده باشید، حتما تا به حال دیده اید عده ای با دستکاری قیمت ها، انتشار اطلاعات غلط و ساختن جو سعی در بالا بردن قیمت رمز ارزها و کسب سود از این اتفاقات را دارند. اما اطلاعات دیتای آنچین، عمومی و شفاف است و نمی توان آن را دستکاری کرد. داده های زنجیره ای دقیق ترین اطلاعات را در اختیار ما قرار می دهد. مشابه آنچه تحلیل بنیادی سهام برای درک ارزش واقعی یک شرکت انجام می دهد. تجزیه و تحلیل روی زنجیره همچنین می تواند کلید dApp یا خود بلاک چین را ارزیابی کند. تحلیل زنجیره بلاک چین را می توان با تحلیل تکنیکال ترکیب کرد تا نقاط ورودی و خروجی مناسب را در کوتاه مدت شناسایی کند.
به عنوان مثال با استفاده از ترکیب تجزیه و تحلیل زنجیره ای برای BTC می توان، میزان بیت کوینی را که به صرافی وارد شده است، فعالیت ماینرها، فعالیت نهنگ ها و موارد دیگر را بررسی کرد. از این طریق می توان تصمیم گرفت که به بازار بپیوندیم یا از آن خارج شویم.

 

چند روش برای استفاده از تحلیل روی زنجیره

تجزیه و تحلیل زنجیره ای تصویر کامل تری از بازار ارز دیجیتال را بر اساس داده های خاص تشکیل می دهد. ما می‌توانیم داده‌های زنجیره‌ای مختلف را تجزیه کنیم و آنها را با هم ترکیب کنیم. در اینجا چند روش اساسی برای کار با دیتای آنچین وجود دارد.


1- حجم معاملات یا ارزش کل قفل شده (TVL)

از طریق حجم معاملات یا مقدار دارایی های کلیدی در شبکه، می توان حرکات آینده رمز ارز را بهتر پیش بینی کرد.
به عنوان مثال با در نظر گرفتن تعداد آدرس های فعال و تعداد تراکنش های یک ارز رمزنگاری شده، می توان پیش بینی کرد که علاقه به این ارز دیجیتال افزایش یا کاهش می یابد. اگر تعداد آدرس ها و تراکنش ‌های فعال به شدت افزایش یابد، معمولا با افزایش قیمت ارز دیجیتال یا بالعکس مطابقت دارد. به طور مشابه، وقتی TVL افزایش می یابد، مقدار سرمایه وارد شده به آن رمز ارز نیز افزایش می یابد.
 

ارتباط بین قیمت و حجم تراکنش های اتریوم منبع CryptoQuant

 

2- اطلاعات پورتفو تیم توسعه دهندگان و ماینرها

معمولا در پروژه های در حال انجام ارز دیجیتال، پورتفوی تیم توسعه پروژه به صورت عمومی در معرض دید خواهد بود. ردیابی این آدرس ها به ما کمک می کند بدانیم آیا تیم توسعه دهنده و سرمایه گذاران در حال جمع آوری و بارگذاری توکن هستند یا خیر؟ یا ارزیابی این امر که سرمایه گذاری کنیم یا خیر؟ اگر چنین است، باید سرمایه گذاری بلند مدت باشد یا کوتاه مدت؟
در پروژه های بنیادی مانند BTC، ETH و ... برای حفظ شبکه به ماینرها نیاز است. ذهنیت این ماینرها نیز مهم است. و رفتار خرید و فروش آنها به طور قابل توجهی بر بازار تاثیر می گذارد.
 

اطلاعات ماینرها


3- زمان نگهداری

تجزیه و تحلیل زمان نگهداری (HOLD) یک توکن خاص به ما می گوید که آیا سرمایه گذاران دارایی را برای مدت طولانی نگه می دارند یا آن را به سرعت می فروشند. و حال و هوای بازار و موقعیت سرمایه گذار را تعیین می کند.
اگر تعداد سرمایه گذاران (crypto HOLD) افزایش یابد، می تواند به معنای کاهش عرضه در گردش ارز دیجیتال باشد. این تحلیل به ما می گوید که اگر تقاضا ثابت باشد، قیمت این ارز دیجیتال افزایش می یابد. علاوه بر این، اعتماد به پروژه در آینده را نیز نشان می دهد.

 

4- نظارت بر رفتار نهنگ ها

با تجزیه و تحلیل دیتای آنچین، میزان نهنگ ها (کسانی که حجم زیادی از رمز ارز را در اختیار دارند) و سرمایه گذاران عمده در شبکه مشخص می شود. به عنوان مثال، فرض کنید یک دارایی وجود دارد که در آن آدرس های متعدد، درصد زیادی از توکن ها را در خود جای می دهند. این بدان معناست که نهنگ ها و سرمایه گذاران در مقیاس بزرگ می توانند به راحتی بازار را دستکاری کنند. با این حجم زیاد توکن، آنها می توانند بفروشند یا فشار بیاورند تا ارزش توکن را کاهش دهند. بنابراین، تجزیه و تحلیل میزان دارندگان توکن اصلی مهم است. با استفاده از داده ‌های زنجیره‌ای، می‌توانیم کیف پول‌هایی را که حاوی مقادیر زیادی دارایی هستند، ردیابی کنیم. و به اطلاعاتی مانند اینکه کدام سکه ها در حال حاضر نگهداری می شوند و یا به چه قیمتی خرید و فروش می شوند دست پیدا کنیم.

تصویری از یک نهنگ که دارایی‌های 126 میلیون دلاری رمز ارز را در حساب خود نگهداری می کند. منبع Sharkscan.io


5- تعداد توکن هایی که به صرافی ها فرستاده شده اند

با نگاه به دیتای آنچین، مواقعی که یک توکن به طور مداوم به صرافی‌های متمرکز مانند بایننس، کوین‌بیس و غیره هدایت می‌شود، قابل مشاهده است. این امر به احتمال زیاد به معنی اصلاح یا بدتر از آن، فروش مداوم رمز ارز است. با چنین اطلاعاتی می توان ریسک سرمایه گذاری و نگهداری رمز ارز را سنجید.

مقدار بیت کوینی است که به صرافی ها وارد و باعث تعدیل قیمت شده است. منبع CryptoQuant
 

 

امتیاز دهید : (71)
  • داده های زنجیره ای
  • دیتای آنچین
  • استفاده از دیتای انچین در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال
  • داده های زنجیره ای در کجا استفاده میشوند
  • تراکنش‌های انجام شده در شبکه بلاکچین
  • شبکه بلاکچین
  • زنجیره بلاکچین
  • تحلیل بنیادی ارز دیجیتال
  • تحلیل تکنیکال
  • شناسایی نقاط ورود و خروج در تحلیل آنچین ارز دیجیتال
  • شناسایی رفتار نهنگ های ارز دیجیتال
  • میزان بیتکوین وارد شده به صرافی ها
  • شناسایی فعالیت های ماینرها
  • حجم معاملات یا ارزش کل قفل شده
  • TVL چیست
  • تجزیه و تحلیل زمان هولد کرد ارز دیجیتال

مطالب مرتبط

Relevent Posts

آشنایی کامل با پروتکل IPFS، پروتکل ابررسانه ای همتا به همتا
  • آشنایی کامل با پروتکل IPFS، پروتکل ابررسانه ای همتا به همتا

  • اگر قصد دارید در مورد ماهیت و عملکرد پروتکل IPFS (سیستم فایل بین سیاره‌ ای) اطلاعات دقیق کسب کنید، این مطلب شروع خوبی برای شما ...
مشاهده مطلب
تاثیر web3 بر نظام بانکی کشورها در اینده
  • تاثیر web3 بر نظام بانکی کشورها در اینده

  • در این مقاله تأثیر بالقوه Web3 بر آینده سیستم‌های بانکی در کشورهای سراسر جهان را بررسی خواهیم کرد. ...
مشاهده مطلب
درخت مرکل چیست؟ مزایا و معایب استفاده از درخت مرکل در بلاکچین
  • درخت مرکل چیست؟ مزایا و معایب استفاده از درخت مرکل در بلاکچین

  • درخت مرکل، بر پایه توابع هش استوار بوده و اهمیتی حیاتی در تأمین امنیت شبکه‌های رمزنگاری دارد. در شاخه‌های مختلفی کاربرد دارد که ...
مشاهده مطلب