درحال حاضر سیگنالی وجود ندارد

کاربرد بلاک چین در اینترنت اشیا؛ گامی در جهت خلق آینده هوشمند

شایسته اسکندری
1400/12/07
بلاک چین

بلاک چین و اینترنت اشیا هر دو اغلب به عنوان نقاط عطفی در تاریخ تکنولوژی یاد می شوند. اما ترکیب این دو فناوری قابل توجه چه می شود؟

کاربرد بلاک چین در اینترنت اشیا؛ گامی در جهت خلق آینده هوشمند | سیبنال

بلاک چین و اینترنت اشیا به عنوان نقاط عطفی در تاریخ تکنولوژی و گامی بزرگ در جهت رسیدن به آینده ای هوشمند یاد می شوند. اما ترکیب این دو فناوری قابل توجه چه می شود؟ 

در پایان سال 2019، گارتنر از ترکیب بلاک چین با اینترنت اشیا به عنوان یک ترکیب مطلوب یاد کرد.

"سازمان‌هایی که در پذیرش اینترنت اشیا هدفمند رفتار می کنند، همان سازمان هایی هستند که در خط مقدم بکارگیری فناوری بلاک چین قرار دارند. " -گارتنر

فناوری بلاک چین، که گونه ای از فناوری دفتر کل توزیع شده است، کم و بیش از سال 2014 در حوزه ‌هایی فراتر از ارزهای دیجیتال گسترش یافت و جلب توجه کرد. در حوزه هایی چون: بلاک چین و اینترنت اشیا(IoT)، امنیت سایبری، امور مالی، تدارکات و برنامه ریزی، صنعت پزشکی و بخش های دیگر. این فناوری یا به عبارت بهتر، فناوری دفتر کل توزیع شده، در شرف تغییر همه جنبه های تجارت دیجیتال است. به گفته برخی مانند دان تاپسکات(نویسنده و متفکر حوزه تکنولوژی و اقتصاد دیجیتال)، این موضوع بزرگتر از اینترنت است. بلاک چین و اینترنت اشیا به هم نیاز دارند و با ترکیب این دو مسئله ای بسیار بزرگتر از اینترنت رخ خواهد داد. در واقع، تلاقی این دو برای بسیاری از شرکت ها در دستور کار قرار گرفته و در حال پیاده سازی است.

کاربرد بلاک چین در اینترنت اشیا؛ گامی در جهت خلق آینده هوشمند

 

بیشتر بخوانید: انتقال وجه به صورت ناشناس با بلاکچین؛ بلاکچین چگونه به حق کپی رایت کمک می‌کند؟

 

ترکیب اینترنت اشیا توزیع شده با فناوری دفتر کل توزیع شده 

بلاک چین ها مزایای زیادی دارند و در حال حاضر به طور فزاینده ای در زمینه اینترنت اشیا مورد توجه هستند. آنها شاید پاسخی برای تمام چالش های تکنولوژی نباشند اما مسلماً نقش با اهمیتی در اینترنت اشیا خواهند داشت.

"انتظار می رود در آینده از ترکیب اینترنت اشیا و بلاک چین دستگاه‌ها و مدل‌های تجاری نوآورانه ایجاد شوند. هرچند تکامل لازم در هر دو حوزه بلاک چین و اینترنت اشیا برای رسیدن به بلوغ پنج تا ۱۰ سال طول خواهد کشید" – گارتنر، اواخر سال 2019

از آنجایی که برنامه‌های اینترنت اشیا طبق تعریف توزیع شده‌اند، پس طبیعی است که فناوری دفتر کل توزیع‌شده، که بلاک چین خوانده می شود، در نحوه ارتباط مستقیم دستگاه‌ها بین یکدیگر و نحوه تعامل آنها نیز نقش داشته باشد. بلاک چین پایه و اساس برنامه های کاربردی که برای تراکنش و تعامل طراحی شده اند، می باشد. به این ترتیب این فناوری نه تنها سازگاری IoT را امکان پذیر می سازد بلکه می تواند توسعه ویژگی های IoT و کاهش هزینه را نیز به دنبال داشته باشد.

ترکیب اینترنت اشیا توزیع شده با فناوری دفتر کل توزیع شده

 

صنعت؛ پیشتاز این مسیر

ترکیب این دو تکنولوژی هنوز در مراحل اولیه خود است. با این وجود، در حال حاضر شرکت‌های بزرگ فناوری منتظر نیستند و مدتی است که در این مسیر قدم گذاشته اند. در واقع، در نهایت این ترکیبی از هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و بلاک چین خواهد بود که در بین صنایع و در تعداد بی‌شماری برنامه‌های کاربردی اینترنت اشیابیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت. بلاک چین زیرساخت تکنولوژی های آینده خواهد شد و در حوزه های بسیاری، از تجزیه و تحلیل گرفته تا امنیت، تاثیر خواهد گذاشت.

برای مثال از مزایای همگرایی بلاک چین و اینترنت اشیا می توان خطوط تجاری پیچیده و تدارکات را مثال زد. به موجب این ترکیب و استفاده از قرارداد های هوشمند (و از طریق ثبت فناوری بلاک چین) می‌توان هر آنچه را که برای اقلام و بسته ‌ها اتفاق افتاده است را پیگیری کرد. از دیگر مزایای آن می‌توان به ایجاد شکل جدید برای قراردادها، سرعت بیشتر معاملات، دقت بیشتر، کاهش هزینه‌ها و قابل اعتماد بودن اشاره کرد.

 

بلاک چین، راه حل چالش های اینترنت اشیا

فناوری بلاک چین کلید گم شده‌ای است که قراردادهای همتا به همتا را بدون هیچ شخص ثالثی برای تایید تراکنش اینترنت اشیا امکان پذیر می‌سازد. همچنین برای مشکلاتی مانند قابلیت توسعه، نقطه تکی شکست، برچسپ زمان، رکورد، رعایت حریم خصوصی و قابل اطمینان بودن راهکار ارائه می دهد.

فناوری بلاک چین می‌تواند زیرساخت ساده‌ای را برای دو دستگاه فراهم کند. از این طریق به‌طور مستقیم یک دارایی مانند پول یا داده‌ها بین یکدیگر با قراردادی ایمن به همراه مهر زمانی انتقال داده می‌شود. برای انتقال تبادل پیام، دستگاه های اینترنت اشیا از قراردادهای هوشمند استفاده می کنند که توافق بین دو طرف را شبیه سازی میکند. این ویژگی عملکرد مستقل دستگاه های هوشمند را بدون نیاز به قدرت متمرکز امکان پذیر می کند. در حال حاضر تلاش می‌شود که این تراکنش همتا به همتا به صورت انسان به انسان یا انسان به اشیا/پلتفرم ها گسترش پیدا کند. در این صورت نهایتاً به یک زیرساخت دیجیتال قابل اعتماد کاملاً توزیع شده دست خواهیم یافت.

بلاک چین، راه حل چالش های اینترنت اشیا

 

چالش های پیش روی اینترنت اشیا و بلاک چین 

اصلی ترین چالش های این حوزه عبارتند از:

1- فناوری:

در زمینه اینترنت اشیا امنیت باید حتی بیشتر از آنچه اکنون به آن توجه می شود مورد توجه قرار گیرد. البته بلاک چین به عنوان راهی برای ایمن سازی اینترنت اشیا تلقی می‌شود اما این بحث نظرات و جنبه‌های مختلف دیگری نیز دارد.

2- چالش‌ های عملیاتی:

جنبه ‌های عملی این امر مستلزم توافق ‌های زیاد و البته شرکت کنندگان زیادی در یک اکوسیستم گسترده است. توجه به این چالش قطعا حائز اهمیت خواهد بود. 

3- مسائل حقوقی و انطباق:

همانطور که می دانید قرارداد ها حتی در خارج از بستر اینترنت اشیا و بلاک چین نیز آسان نیستند. به همین علت ارتباط بین دستگاه ها، مسئولیت ها و سایر موارد مرتبط باید بر اساس قاعده و مسائل حقوقی وضع شده انجام پذیرد. 

امتیاز دهید : (91)
  • ترکیب بلاک چین با اینترنت
  • کاربرد بلاک چین در اینترنت اشیاء
  • اینترنت اشیاء و بلاکچین
  • اینترنت اشیا در بلاکچین
  • مقاله بلاکچین در اینترنت اشیا
  • بلاک چین و کاربرد آن در اینترنت اشیا
  • کاربردهای بلاک چین
  • تلاقی اینترنت اشیا با بلاک چین

مطالب مرتبط

Relevent Posts

آشنایی کامل با پروتکل IPFS، پروتکل ابررسانه ای همتا به همتا
  • آشنایی کامل با پروتکل IPFS، پروتکل ابررسانه ای همتا به همتا

  • اگر قصد دارید در مورد ماهیت و عملکرد پروتکل IPFS (سیستم فایل بین سیاره‌ ای) اطلاعات دقیق کسب کنید، این مطلب شروع خوبی برای شما ...
مشاهده مطلب
تاثیر web3 بر نظام بانکی کشورها در اینده
  • تاثیر web3 بر نظام بانکی کشورها در اینده

  • در این مقاله تأثیر بالقوه Web3 بر آینده سیستم‌های بانکی در کشورهای سراسر جهان را بررسی خواهیم کرد. ...
مشاهده مطلب
درخت مرکل چیست؟ مزایا و معایب استفاده از درخت مرکل در بلاکچین
  • درخت مرکل چیست؟ مزایا و معایب استفاده از درخت مرکل در بلاکچین

  • درخت مرکل، بر پایه توابع هش استوار بوده و اهمیتی حیاتی در تأمین امنیت شبکه‌های رمزنگاری دارد. در شاخه‌های مختلفی کاربرد دارد که ...
مشاهده مطلب