درحال حاضر سیگنالی وجود ندارد

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با بلاکچین؛ بلاکچین چه کمکی به مدیریت کشور می‌کند؟

محمد نوروزی
1400/12/17
بلاک چین

انجام نظرسنجی و رای گیری با بلاکچین یکی از زمینه‌های امیدوارکننده برای توسعه فناوری است. انجام نظرسنجی با استفاده از بلاکچین، کار مفیدی است که دولت‌ها می‌توانند انجام دهند.

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با بلاکچین؛ بلاکچین چه کمکی به مدیریت کشور می‌کند؟ | سیبنال

رای گیری آنلاین روندی است که در جامعه مدرن در حال افزایش است. پتانسیل زیادی برای کاهش هزینه های سازمانی و افزایش مشارکت رای دهندگان وجود دارد که با استفاده از رای گیری آنلاین، نیاز به چاپ برگه های رای یا باز کردن مراکز رای گیری از بین می رود و رای دهندگان می توانند از هر کجا که دسترسی به اینترنت برای آنها فراهم است، رای دهند.

با وجود این مزایا، راه‌حل‌های رای‌گیری آنلاین با احتیاط زیادی نگریسته می‌شوند، زیرا تهدیدات جدیدی را معرفی می‌کنند. یک آسیب پذیری واحد می تواند منجر به دستکاری در مقیاس وسیع در آرا شود.
سیستم های رای گیری الکترونیکی باید مشروع، دقیق، ایمن و راحت باشد تا بتوان از آنها برای انتخابات استفاده کرد. با این وجود، ممکن است خیلی از نهادها به دلیل مشکلات احتمالی مرتبط با سیستم های رای گیری الکترونیکی، این سیستم را نپذیرفته و محدود کنند. اینجاست که فناوری بلاک چین برای غلبه بر این مسائل ظهور پیدا کرد و گره‌های غیرمتمرکز را برای رأی‌گیری الکترونیکی پیشنهاد داد و برای تولید سیستم‌های رأی‌گیری الکترونیکی که عمدتاً به دلیل مزایای تأییدیه نقطه به نقطه (end-to-end) آنها استفاده می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: انتقال وجه به صورت ناشناس با بلاکچین؛ بلاکچین چگونه به حق کپی رایت کمک می‌کند؟

 

این فناوری جایگزین زیبایی برای راه حل های رای گیری الکترونیکی سنتی با خصوصیات توزیع شده، انکار ناپذیری و حفاظت از امنیت است. مقاله زیر مروری بر سیستم های رأی گیری الکترونیکی مبتنی بر فناوری بلاک چین را ارائه می دهد.

معرفی

یکپارچگی انتخابات نه تنها برای کشورهای دموکراتیک بلکه برای اعتماد و مسئولیت رای دهندگان دولتی نیز ضروری است. روش های رأی گیری سیاسی در این زمینه بسیار مهم است. از دیدگاه دولت، فناوری‌های رای‌گیری الکترونیکی می‌توانند مشارکت و اعتماد رای‌دهندگان را افزایش داده و علاقه را به سیستم رای‌دهی دوباره برانگیزند. انتخابات از گذشته به عنوان ابزاری مؤثر برای اتخاذ تصمیمات دموکراتیک و یک دغدغه اجتماعی بوده است. اولین چیزی که در مورد بلاک چین به ذهن می رسد، ارزهای دیجیتال و قراردادهای هوشمند به دلیل ابتکارات شناخته شده در بیت کوین و اتریوم است. منتقدان بلاک چین معمولا دو جنبه را به عنوان مشکلات کلیدی این فناوری مشخص می‌کنند.

✅ توان عملیاتی کم برای اکثر ارزهای رمزنگاری شده.

✅ حجم دائما در حال رشد پایگاه داده محلی که قبلا در شلوغ ترین بلاک چین‌ها اندازه گیری شده است.

مشکل توان عملیاتی در واقع در بلاک چین‌های نسل جدید حل شده است. بلاک چین قادر به پردازش تا چندین هزار تراکنش در ثانیه است که برای یک دفتر کل توزیع شده کافی است. در عین حال، به منظور ذخیره مقادیر محدودی از اطلاعات متنی، که اکثر پایگاه‌های داده از آن تشکیل شده‌اند، مقدار اطلاعات در بلاک چین به کندی رشد می‌کند. بنابراین، استفاده از بلاک چین به عنوان یک دفتر کل توزیع شده، می‌تواند بر اساس راه حل‌های موجود کاملا موثر باشد.

ساختار بلاکچین

 

بیشتر بخوانید: انواع شبکه های بلاکچین چیست؟ (با شرح کامل)

 

رای گیری در بلاک چین

فناوری بلاک چین کاستی‌های روش امروزی در انتخابات را برطرف، مکانیسم نظرسنجی را شفاف و قابل دسترس، رأی‌گیری غیرقانونی را متوقف، حفاظت از داده‌ها را تقویت و نتیجه نظرسنجی را بررسی می‌کند. پیاده سازی روش رأی گیری الکترونیکی در بلاک چین بسیار قابل توجه است. با این حال، رای‌گیری الکترونیکی خطرات قابل‌ توجهی را نیز به همراه دارد، همانند به خطر افتادن سیستم رای گیری الکترونیکی که احتمالاً می‌توان همه آرای ارسالی را دستکاری و سوء استفاده کرد. بنابراین، رأی‌گیری الکترونیکی با توجه به تمام مزایای احتمالی آن، هنوز در مقیاس ملی پذیرفته نشده است. امروزه یک راه حل مناسب برای غلبه بر خطرات و رای گیری الکترونیکی وجود دارد که فناوری بلاک چین است. در شکل زیر می‌توان تفاوت اصلی بین هر دو سیستم را مشاهده کرد.

تفاوت رای گیری سنتی با رای گیری مبتنی بر بلاکچین

در سیستم های رای گیری سنتی، ما یک مرجع مرکزی برای رای دادن داریم. اگر کسی بخواهد نتایج رای گیری را اصلاح یا تغییر دهد، به سرعت می‌تواند این کار را انجام دهد و هیچکس نمی‌تواند سلامت آن انتخابات را تأیید کند. اما در رای گیری مبتنی بر بلاک چین، خبری از یک مرجع مرکزی نیست و داده ها در چندین گره ذخیره می شوند که هک همه گره‌ها و تغییر داده‌های درون آن ‌امکان پذیر نمی‌باشد. اگر از این فناوری به درستی استفاده شود، بلاک چین به عنوان یک دفتر کل دیجیتالِ غیرمتمرکزِ رمزنگاری شدهِ شفاف، قادر است تا در برابر دستکاری و تقلب مقاومت کند.

 

بیشتر بخوانید: آنچه در مورد برنامه های غیر متمرکز (Dapp ها) باید بدانید


یک سیستم رأی گیری الکترونیکی مبتنی بر بلاک چین به یک زیرساخت رأی گیری کاملاً توزیع شده نیاز دارد و تنها در جایی کار می‌کند که سیستم رای‌گیری آنلاین به طور کامل توسط هیچ ارگانی، حتی دولت کنترل نشود. بررسی ادبیات این رشته مطالعاتی و سایر آزمایش‌های مرتبط ممکن است به‌عنوان مسیر خوبی برای کارآمدتر کردن رأی‌گیری از نظر مدیریت و مشارکت در نظر گرفته شود. با این حال، ایده استفاده از بلاک چین مدل جدیدی را برای رأی گیری الکترونیکی ارائه کرد.

مشکلات و راه حل های توسعه سیستم های رای گیری آنلاین

چه در مورد رای گیری سنتی مبتنی بر کاغذ صحبت کنیم و چه در مورد رای دادن از طریق دستگاه های رای گیری دیجیتال یا یک سیستم رای گیری آنلاین، چندین شرط باید رعایت شود:

1- واجد شرایط بودن: فقط رای دهندگان قانونی باید بتوانند در رای گیری شرکت کنند.

2- عدم استفاده مجدد: هر رأی دهنده فقط یک بار می تواند رأی دهد.

3- حریم خصوصی: هیچکس به جز رای دهنده نمی تواند اطلاعاتی در مورد انتخاب رای دهنده به دست آورد.

4- عدالت: هیچ کس نمی تواند نتایج رای گیری را به دست آورد.

5- صحت شمارش: آرای باطل باید تشخیص داده شود و در هنگام شمارش در نظر گرفته نشود.

6- کامل بودن: همه آرای معتبر باید به درستی جمع آوری شوند.

ویژگی هایی که در بالا توضیح داده شد بی فایده هستند اگر به خود سیستم اعتماد وجود نداشته باشد. یک سیستم رای گیری باید کاملاً قابل تأیید باشد تا این اعتماد را به دست آورد، به عنوان مثال، همه افراد درگیر باید اطمینان حاصل کنند که سیستم با ویژگی های اعلام شده مطابقت دارد.

الزامات امنیتی برای سیستم رای گیری

سیستم های رای گیری الکترونیکی مناسب باید شرایط رای گیری الکترونیکی زیر را برآورده کنند. شکل زیر الزامات امنیتی اصلی برای سیستم های رای گیری الکترونیکی را نشان می دهد. که در مقالات بعدی سعی میکنیم این الزامات را برای شما شرح دهیم.

امینت در سیستم رای گیری

یکی از حوزه هایی که بلاک چین ممکن است تاثیر قابل توجهی داشته باشد، رای گیری الکترونیکی است. سطح ریسک آنقدر زیاد است که رای گیری الکترونیکی به تنهایی گزینه مناسبی نیست. اگر سیستم رأی گیری الکترونیکی هک شود، عواقب آن بسیار گسترده خواهد بود. از آنجایی که یک شبکه بلاک چین کامل، متمرکز، باز و مبتنی بر اجماع است، طراحی یک شبکه مبتنی بر بلاک چین تضمین می کند که کلاهبرداری از نظر تئوری امکان پذیر نیست. 

نمای کلی معماری سیستم های رای گیری بلاک چین

برگزاری انتخابات با استفاده از بلاک چین

در انتخابات ریاست جمهوری 2016، هر دو حزب سیاسی اصلی در آمریکا، که جمهوری خواه و دموکرات هستند، به بلاک چین علاقه مند شدند و شرکت Follow My Vote سعی کرد، یک شمارش موازی آرا در بلاک چین انجام دهد. بررسی این موضوع توسط اعضای پارلمان اروپا انجام شد. همچنین در روسیه، در آن زمان، پیشنهادی برای استفاده از بلاک چین در پلتفرم شهروند فعال مسکو برای رای دادن ساکنان پایتخت در مورد مسائل مربوط به سیاست شهری و بهبود وجود داشت.

در سال‌های 2018-2019، بلاک چین به طور فزاینده ای وارد زندگی سیاسی در سراسر جهان شد. ایالت ویرجینیای غربی آمریکا، یک برنامه رای گیری تلفن همراه در بلاک چین را به عنوان بخشی از انتخابات مجلس سنا راه اندازی کرد.

انجام نظرسنجی با بلاکچین

دولت‌های آسیایی توجه ویژه ای به بلاک چین نشان داده اند. کمیسیون انتخابات کره جنوبی، با حمایت دولت، آزمایش سیستم‌های رای گیری را از طریق یک برنامه تلفن همراه انجام داد. و پایتخت کشور کره جنوبی، یعنی سئول، در حال ایجاد یک سیستم رای گیری در سیستم بلاک چین ICON است. که برای ارائه طیف کاملی از خدمات عمومی به ساکنان شهر استفاده می‌شود. پاییز سال گذشته، حزب دموکرات تایلند با کمک انتخابات داخلی بلاک چین برگزار کرد. و بر اساس یک آزمایش موفق در این کشور، قرار است این فناوری را در انتخابات در همه سطوح معرفی کند.

کلام آخر

در نتیجه، سیستم های رای گیری الکترونیکی ابتدا باید در مناطق آزمایشی محدودی قبل از گسترش اجرا شوند. بسیاری از نقص های امنیتی هنوز در اینترنت و دستگاه های رأی گیری وجود دارد. رای گیری الکترونیکی از طریق اینترنت ایمن و قابل اعتماد به بهبودهای امنیتی اساسی نیاز دارد. علیرغم ظاهر آن به عنوان یک راه حل ایده آل، سیستم بلاک چین به دلیل این نقص ها نمی تواند به طور کامل به مشکلات سیستم رای گیری رسیدگی کند. به همین دلیل است که درک این نکته ضروری است که فناوری مبتنی بر بلاک چین به عنوان یک گزینه رأی گیری الکترونیکی هنوز در مراحل اولیه است.
 

امتیاز دهید : (59)
  • رای گیری آنلاین
  • رای گیری آنلاین به کمک بلاک چین
  • سیستم های رأی گیری الکترونیکی
  • فناوری‌های رای‌گیری الکترونیکی
  • مزیت رای گیری انتخابات با بلاکچین
  • رای‌گیری الکترونیکی
  • تفاوت رای گیری سنتی با رای گیری مبتنی بر بلاکچین
  • الزامات امنیتی اصلی برای سیستم های رای گیری الکترونیکی
  • معماری سیستم های رای گیری بلاک چین
  • انتخابات ریاست جمهوری و بلاکچین
  • کاربرد بلاکچین در انتخابات ریاست جمهوری
  • سیستم بلاک چین ICON

مطالب مرتبط

Relevent Posts

آشنایی کامل با پروتکل IPFS، پروتکل ابررسانه ای همتا به همتا
  • آشنایی کامل با پروتکل IPFS، پروتکل ابررسانه ای همتا به همتا

  • اگر قصد دارید در مورد ماهیت و عملکرد پروتکل IPFS (سیستم فایل بین سیاره‌ ای) اطلاعات دقیق کسب کنید، این مطلب شروع خوبی برای شما ...
مشاهده مطلب
تاثیر web3 بر نظام بانکی کشورها در اینده
  • تاثیر web3 بر نظام بانکی کشورها در اینده

  • در این مقاله تأثیر بالقوه Web3 بر آینده سیستم‌های بانکی در کشورهای سراسر جهان را بررسی خواهیم کرد. ...
مشاهده مطلب
درخت مرکل چیست؟ مزایا و معایب استفاده از درخت مرکل در بلاکچین
  • درخت مرکل چیست؟ مزایا و معایب استفاده از درخت مرکل در بلاکچین

  • درخت مرکل، بر پایه توابع هش استوار بوده و اهمیتی حیاتی در تأمین امنیت شبکه‌های رمزنگاری دارد. در شاخه‌های مختلفی کاربرد دارد که ...
مشاهده مطلب