درحال حاضر سیگنالی وجود ندارد

معرفی کامل پروتکل گراف (The Graph) و چگونگی ایندکس گرفتن از داده‌های بلاکچین

الهه کچوئی
1402/03/24
بلاک چین

در این مقاله راجع به مفهوم پروتکل گراف، کارایی آن، نحوه کار این شبکه و ویژگی های کلیدی توکن GRT توضیح داده شده است

معرفی کامل پروتکل گراف (The Graph) و چگونگی ایندکس گرفتن از داده‌های بلاکچین | سیبنال

 

پروتکل گراف و ایندکس گرفتن از داده‌های بلاکچین

 پروتکل گراف توانسته است خواندن هر چیزی را از روی شبکه داده‌های بلاکچین، آسان کند. خواندن هر چیزی به طور مستقیم از روی بلاکچین، کاری بسیار دشوار است. در واقع هر چیزی به جز داده‌های اصلی را نمی‌توان به راحتی از روی شبکه بلاکچین بدست آورد و آن را خواند. اگر آشنایی با شبکه Graph و توکن GRT داشته باشید، اینکس گرفتن برای شما کاری ساده‌تر خواهد شد.

پرسش و پاسخ یا همان کوئری داداه‌های بلاکچین، از طریق یک روش فهرست برداری غیر متمرکز که همان پروتکل گراف است، امکان‌پذیر می‌باشد. پروتکل گراف از داده‌های بلاکچین شبکه‌هایی مانند اتریوم و IPFS فهرست برداری می‌کند. به کمک این شبکه می‌توان با ساخت API، داده‌ها را به راحتی در دسترس بقیه قرار داد. شبکه Graph می‌کوشد تا ساخت برنامه‌های غیر متمرکز در اتریوم و شبکه‌های ذخیره سازی را راحت‌تر کند. پروتکل گراف، این کار را با استفاده از زبان خاص GraphQL انجام می‌دهد. اگر دوست دارید در این مورد بیشتر بدانید، حتما تا انتهای مطلب را دنبال کنید. با ما همراه باشید.

 

بیشتر بخوانید: آنچه در مورد برنامه های غیر متمرکز (Dapp ها) باید بدانید

 

پروتکل گراف چیست؟

 

پروتکل گراف یک نوع موتور جستجوی غیر متمرکز روی شبکه داده‌های بلاکچین است. کوئری و دسترسی به داده‌های غیر اصلی روی شبکه بلاکچین کار ساده‌ای نیست. در ابتدا این پروتکل بر روی شبکه اتریوم ساخته شد. در حال حاضر گراف این امکان را فراهم کرده تا کاربران شبکه‌های بلاکچین مختلف مانند اولانچ بتوانند از خدمات آن استفاده کنند.

پروتکل گراف یا همان ارز گراف که به GRT معروف است، یک نرم افزار بلاکچینی منبع باز می‌باشد. یکی از اهداف این برنامه یا پروتکل،تسهیل دسترسی و بازیابی اطلاعات موجود در شبکه‌های بلاکچین است. این ارز گراف به جمع آوری،processing و ذخیره سازی داده‌های برنامه‌ها و زنجیره‌های مختلف بلاکچین می‌پردازد.

گراف در شبکه و زنجیرهای مختلف بلاکچین فعالیت دارد و می‌توانیم آن را به موتور جستجوگر گوگل تشبیه کنیم. پروتکل گراف به توسعه دهندگان کمک می‌کند تا به داده‌های مورد نیاز خود در شبکه بلاکچین دسترسی داشته باشند. دسترسی به این اطلاعات، برای افزایش کارایی و توسعه برنامه‌های غیر متمرکز به کار می‌آید.

 

بیشتر بخوانید: معرفی 5 پروژه بزرگ ارز دیجیتال هوش مصنوعی

 

شبکه پروتکل گراف و توکن GRT

 

آشنایی با شبکه Graph و توکن GRT سبب می‌شود تا با نحوه کار شبکه گراف بیشتر آشنا شوید. همان طور که می‌دانید، ارز گراف با نام اختصاری GRT شناخته می‌شود. این ارز می‌تواند به راحتی به جستجو و پیدا کردن اطلاعات و کوئری‌های مختلف در اتریوم و سایر شبکه‌های بلاکچین بپردازد. توسعه دهندگان این شبکه و ارز گراف، امکان ساخت API در قالب زیر گراف را ایجاد می‌کنند. در نهایت اپلیکیشن‌ها به روش GRAPHql کار جستجو را تکمیل‌تر می‌کنند.

پروتکل گراف، داده‌های بلاکچین را در ساب گراف‌ها تجزیه و تحلیل می‌کند. همچنین به هر برنامه‌ای اجازه می‌دهد تا بتواند برای دسترسی به این داده‌ها، کوئری ارسال کند. در کوتاه‌ترین زمان ممکن نیز این کوئری‌ها، با پاسخ مواجه می‌شوند.

پروتکل گراف برای انجام دسترسی به داده‌ها از همان زبانی بهره می‌گیرد که در ابتدا، فیسبوک در راستای جمع آوری داده‌های کاربران از آن استفاده کرد. این زبان، همان زبان GraphQL است.

شبکه گراف با ارز اختصاصی خود به نام GRT فعالیت می‌کند. این ارز دیجیتال، برای اطمینان از یکپارچگی داده‌ها در شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربران در پروتکل گراف برای فعالیت باید GRT را استیک کنند و در ازای این کار کارمزد دریافت کنند.

 

بیشتر بخوانید: آموزش و راهنمای کامل استیکینگ ارزهای دیجیتال

 

نحوه کار شبکه گراف

 

پروتکل گراف به جمع آوری و ایندکس کردن اطلاعات استخراج شده از بلاکچین به واسطه ساب گراف Manifest می‌پردازد. 

نحوه کار پروتکل گراف به این صورت است که برای هر زمینه، قراردادهای هوشمند، وقایع مرتبط با آن و نگاشت این وقایع، همگی در یک ساب گراف ذخیره سازی می‌شود. این ایجاد و ذخیره سازی همان تشکیل یک ساب مانیفست است. بعد از اینکه ساب مانیفست ایجاد شد، از طریق زبان GraphQL این اطلاعات قابلیت ایندکس شدن دارند. اگر بخواهیم در چند مرحله به شکل دقیق‌تر نحوه انجام این کار را توضیح دهیم، می‌توانیم 7 مرحله زیر را بیان کنیم:

  1. یک Dapp یا دپ اطلاعات را به شکل یک تراکنش smart contract روی بلاکچین اتریوم ارسال می‌کند.
  2. تعدادی رخداد و event در حین پردازش تراکنش توسط اسمارت کانتراکت ایجاد می‌گردد.
  3. نود گراف شروع به اسکن کردن بلاکچین‌های جدید ایجاد شده و دیتاهایی که ممکن است مورد نیاز سلب گراف باشد، می‌کند.
  4. نود گراف تمام رخدادهایی که برای ساب گراف مورد نیاز است را پیدا می‌کند. سپس نگاشت مورد نظر را انجام می‌دهد. این نگاشت توسط ماژول WASM صورت می‌گیرد.
  5. دپ، کوئری‌های مورد نظر را اجرا کرده و ایندکس‌های مورد نظر را فراخوانی می‌کند. در نود گراف، تبدیل کوئری‌های GraphQL به یک فرمت مورد قبول برای کارایی بهتر انجام می‌شود.
  6. در این مرحله، دپ می‌تواند دیتای پردازش شده را به فرمت خوانا و قابل درک برای کاربر و استفاده کننده نهایی تبدیل کرده و به او نشان دهد.
  7. تکرار این چرخه ادامه دارد.

ویژگی‌های کلیدی توکن GRT

 

پروتکل گراف و توکن اختصاصی آن، ویژگی‌هایی دارد که در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم. پیش از بیان این ویژگی‌ها باید گفت که اگر به دنبال درک بهتری از این ویژگی‌ها هستید، باید آشنایی با شبکه Graph و توکن GRT داشته باشید. تا اینجا هر چقدر که لازم بود برای آشنایی بیشتر با ارز گراف و شبکه آن گفته شد. اگر نیاز است آن را بیشتر بشناسید، بهتر است یک بار دیگر آن را مطالعه کنید.

برخی از ویژگی‌های کلیدی توکن GRT شامل موارد زیر است:

  • جستجو در این شبکه، سریع و قابل اطمینان است. 
  • جستجو در این روش ایمنی بالایی دارد.
  • به افراد مختلف این اجازه داده می‌شود تا رابط‌های برنامه نویسی کاربردی API به اسم زیر گراف بسازد و نشر دهد.
  • ارز GRT، داده‌ها را از طریق گره‌های گراف خود جمع آوری می‌کند.

وقتی گره‌های گراف روی شبکه بلاکچین ایجاد شد، چند دسته از کاربران وجود دارند که این اطلاعات را از طریق کوئری، فراخوانی می‌کنند. این افراد شامل افراد زیر هستند:

1. متصدی

متصدیان کاربرانی هستند که با ارزش‌ترین اطلاعات را شناسایی کرده و تعیین می‌کنند که چه چیزی در زیر گراف‌ها نشان داده شود.

2. DELEGATOR

این کاربران همان سهام دارانی هستند که GRT خود را به نمایه سازها واگذار می‌کنند.

3. INDEXERS

ایندکسرها همان گره‌هایی هستند که کارایی نمایه‌سازی پلتفرم را حفظ می‌کنند.

کاربران دیگری هم وجود دارند که شامل ماهیگیران، مصرف کنندگان و داور هستند.

نتیجه گیری

گرفتن ایندکس از داده‌های بلاکچین به وسیله پروتکل گراف، راحت‌تر است و می‌توان گفت که بدون وجود آن، نمی‌توان اطلاعات دقیقی از داده‌ها بدست آورد. 

امتیاز دهید : (90)
  • توکن GRT
  • پروتکل گراف
  • پروتکل گراف چیست
  • زبان GraphQL در بلاکچین
  • شبکه پروتکل گراف و توکن GRT
  • عملکرد شبکه گراف
  • پروتکل گراف (The Graph)
  • ارز گراف هوش مصنوعی
  • ویژگی‌ های توکن GRT
  • ارز گراف

مطالب مرتبط

Relevent Posts

آشنایی کامل با پروتکل IPFS، پروتکل ابررسانه ای همتا به همتا
  • آشنایی کامل با پروتکل IPFS، پروتکل ابررسانه ای همتا به همتا

  • اگر قصد دارید در مورد ماهیت و عملکرد پروتکل IPFS (سیستم فایل بین سیاره‌ ای) اطلاعات دقیق کسب کنید، این مطلب شروع خوبی برای شما ...
مشاهده مطلب
تاثیر web3 بر نظام بانکی کشورها در اینده
  • تاثیر web3 بر نظام بانکی کشورها در اینده

  • در این مقاله تأثیر بالقوه Web3 بر آینده سیستم‌های بانکی در کشورهای سراسر جهان را بررسی خواهیم کرد. ...
مشاهده مطلب
درخت مرکل چیست؟ مزایا و معایب استفاده از درخت مرکل در بلاکچین
  • درخت مرکل چیست؟ مزایا و معایب استفاده از درخت مرکل در بلاکچین

  • درخت مرکل، بر پایه توابع هش استوار بوده و اهمیتی حیاتی در تأمین امنیت شبکه‌های رمزنگاری دارد. در شاخه‌های مختلفی کاربرد دارد که ...
مشاهده مطلب