درحال حاضر سیگنالی وجود ندارد

همه چیز در مورد کاربرد بلاک چین در صنعت مالی و بانکداری

بریار یونسی
1400/12/11
بلاک چین

در این نوشته در مورد کاربرد بلاک چین در صنعت مالی و بانکداری صحبت شده و درباره فواید آن برای بانکداری، اطلاعات مفیدی ارائه می‌شود.

همه چیز در مورد کاربرد بلاک چین در صنعت مالی و بانکداری | سیبنال

کاربرد بلاکچین در صنعت مالی و بانکداری می‌تواند دامنه وسیعی داشته باشد. بلاک چین در صنعت خدمات مالی، به بازنگری کامل ساختار موجودِ بانک‌ها، سرعت بخشیدن به تراکنش ها و مدرن سازی بورس ها کمک می کند. فقدان قوانین شفاف و روشن در سیستم مالی فعلی، سازمان ها و شرکت ها را آسیب پذیر می کند. این مشکل باعث ایجاد خطاهای سیستماتیک و تفسیر نادرست اطلاعات می شود. فناوری بلاک چین، بیشتر این مشکلات را حل کرده و به کاهش چشمگیر ریسک های مالی کمک می کند. در این مقاله می توانید در مورد تأثیر بلاک چین بر خدمات مالی و بانکداری اطلاعات بیشتری کسب کنید. 

کاربرد بلاک چین در صنعت مالی و بانکداری

 

بیشتر بخوانید: مدیریت ریسک در بازار رمز ارز ها

 

مزایای کاربرد بلاک چین در صنعت مالی و بانکداری

1- فواید مستقیم بلاک چین برای بانکداری

فواید کاربرد بلاک چین در صنعت مالی و بانکداری بسیار امیدوار کننده اند. بلاک چین این امکان را می دهد که واسطه ها در تراکنش های مالی حذف شوند. هزینه ها کاهش یافته و بسیاری از فرآیندها بهینه شوند. به عنوان مثال، با کمک بلاک چین، بانک ها می توانند تطبیق اسناد را در حین فاکتورینگ سرعت بخشند. همچنین به بانک ها اجازه می دهد تا به پایگاه های داده کلاهبرداران، دسترسی پیدا کرده و از پولشویی جلوگیری کنند. طبق مطالعه Juniper Research، تا سال 2030 بلاکچین به بانک‌ها کمک می کند که در پرداخت‌های بین المللی تا 10 میلیارد دلار پس انداز کنند.

کاربرد بلاک چین در صنعت مالی و بانکداری سبب حذف واسطه ها در هنگام انجام عملیات بانکی و خودکارسازی بسیاری از فرآیندها می‌شود. کارایی سیستم بانکی نیز با کاهش هزینه ها افزایش می یابد. بانک‌ها می‌توانند به لطف ظهور مدل‌های کسب‌وکار جدید و محصولات مبتنی بر بلاک چین، منابع درآمد بیشتری به دست آورند. بلاک چین خلاص شدن از جریان کار پیچیده را امکان پذیر می کند زیرا می توانید هر عملیاتی را ردیابی کنید. این فناوری امنیت داده ها را تضمین می کند و تاثیر عوامل انسانی را حذف می کند. اطمینان از تغییر ناپذیری معاملات یکی دیگر از مزایای کاربرد بلاک چین در صنعت مالی و بانکداری است. سیستم بانکی فعلی شفاف نیست منتها بلاک چین، توانایی ایجاد این شفافیت را دارد.

 

بیشتر بخوانید: انتقال وجه به صورت ناشناس با بلاک چین؛ بلاک چین چگونه به حق کپی رایت کمک می‌کند؟

 

 

چند مورد از  فواید بلاک چین برای بانکداری

2- فواید بلاک چین برای بانکداری با ظهور امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) 

یکی از مهمترین فواید بلاک چین برای بانکداری به ظهور امور مالی غیرمتمرکز (Defi) مربوط می‌شود. امور مالی غیرمتمرکز، ابزارها و خدماتی مالی هستند که بر اساس رجیستری های توزیع شده در بلاک چین پیاده سازی می شوند. دیفای می‌تواند با خدمات بانک ها و شرکت های مالی سنتی جایگزین شود و در نتیجه دسترسی بیشتر به خدمات مالی را تضمین کند. برخی از مزایای دیفای به شرح زیر هستند:

1- هزینه های کمتر در مقایسه با هزینه هایی که بانک های سنتی برای خدمات خود دریافت می کنند.

2- سطح بالای شفافیت

3- ارائه سریعتر خدمات مالی

 

3- فواید کاربرد بلاک چین در صنعت مالی و بانکداری به واسطه NTF ها

فواید بلاک چین از راه NFT ها (توکن غیر قابل تعویض) نیز به سمت صنعت مالی و بانکداری سرازیر خواهند شد. هر توکن یک ورودی در بلاک چین است. برخی از توکن ها می توانند قابل تعویض باشند (به عنوان مثال، یک بیت کوین را می توان با دیگری جایگزین کرد. توکن های غیر قابل تعویض برای آوردن آیتم های منحصر به فرد به بلاک چین، ایجاد شدند. هر NFT یک دارایی منحصر به فرد است و نمی توان آن را با توکن دیگری جایگزین کرد. بنابراین، مردم می توانند از این فناوری برای تضمین مالکیت اقلام شخصی استفاده کنند. NFT ها در حال حاضر هنر دیجیتال و کلکسیون ها را در همه جا تسخیر کرده اند. برخی املاک و مستغلات را نیز نشانه گذاری می کنند.

کاربرد  NFT ها در صنعت مالی و بانکداری

 

بیشتر بخوانید: چگونه میتوانیم توکن NFT خرید و فروش کنیم؟

 

هر NFT فقط می تواند یک مالک رسمی داشته باشد و مالکیت آن توسط بلاک چین محافظت می شود. هیچ کس نمی تواند سابقه مالکیت را تغییر دهد. به گفته کارشناسان، از نظر تئوری، دامنه NFT ها بسیار وسیع است و می توانند هر چیز منحصر به فردی را که نیاز به اثبات مالکیت دارد شامل شوند. در نتیجه در آینده ای نزدیک NFT ها به امور بانکداری نیز راه پیدا می کنند.

 

بیشتر بخوانید: NFTها و نقش آن ها در دنیای متاورس

 

4- فواید کاربرد بلاک چین در صنعت مالی و بانکداری به واسطه تسهیل تجارت

یکی از مهمترین فواید بلاک چین برای بانکداری تسهیل امور تجاری بین المللی است. تامین مالی بازرگانی در بانکداری سنتی مستلزم قوانین و مقررات بین المللی زیادی است. این قوانین فعالیت واردکنندگان و صادرکنندگان را محدود می کنند. همچنین برای ردیابی مکان کالاها در هر مرحله نیاز به پردازش دستی اطلاعات تجاری وجود دارد. این شامل پر کردن اسناد و درج حجم بالایی از داده ها می‌شود. فناوری بلاک چین سطح بالاتری از شفافیتِ تراکنش ها را برای تمامی شرکت کنندگان در تجارت بین المللی فراهم می کند. 
این به لطف یک دفتر کل عمومی است که مکان کالاهای در حال حرکت در سراسر جهان را به دقت ردیابی می کند. با ساده‌سازی دنیای پیچیده تامین مالی تجارت، فناوری بلاک چین می‌تواند در زمان و هزینه های واردکنندگان و سایر طرف‌های تجاری صرفه‌جویی کند.

 

بیشتر بخوانید: تحول صنعت حمل و نقل آینده به وسیله بلاک چین

 

 

تسهیل و ایمن سازی امور تجاری، یکی از مهمترین فواید بلاک چین در صنعت مالی است

 

5- فواید کاربرد بلاک چین در صنعت مالی و بانکداری به سبب آسان سازی حسابداری

تسهیل حسابداری یکی دیگر از فواید بلاک چین برای بانکداری و صنعت مالی است. امروزه هر شرکتی به طور جداگانه عملیات حسابداری را انجام می دهد و تطبیق داده ها به زمان و نیروی انسانی زیادی نیاز دارد. بلاک چین می تواند این مشکل را حل کند: اطلاعات مربوط به تراکنش ها، قراردادها و غیره را در زمان واقعی ثبت می کند. این بدان معناست که تأیید انطباق داده ها با هنجارهای قانونی، به صورت خودکار خواهد بود. در نتیجه کارایی عملیاتی سازمان ها به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

 

کلام آخر

در پایان بحث کاربرد بلاک چین در صنعت مالی و بانکداری می‌توانیم نتیجه بگیریم که فناوری بلاکچین فواید متعددی برای این حوزه دارد. بلاک چین منجر به افزایش کارایی، کاهش هزینه‌ها، شفافیت، پرداخت‌های سریع‌تر و جلوگیری از تقلب می‌شود. به علاوه مسببی برای انتقال آنی و قابل اعتماد داده های بین طرف های مختلف است. بلاک چین ها همچنین می توانند شیوه های جدیدی از بیمه را برای ایجاد محصولات و بازارهایی بهتر، فعال کنند. 
 

امتیاز دهید : (63)
  • کاربرد بلاکچین در صنعت مالی و بانکداری
  • بلاک چین در صنعت خدمات مالی
  • کاهش ریسک های مالی
  • مزایای کاربرد بلاک چین در بانکداری
  • فواید کاربرد بلاک چین در صنعت مالی و بانکداری
  • امور مالی غیرمتمرکز
  • دفی
  • مزایای دیفای
  • تسهیل امور تجاری بین المللی بوسیله بلاکچین

مطالب مرتبط

Relevent Posts

آشنایی کامل با پروتکل IPFS، پروتکل ابررسانه ای همتا به همتا
  • آشنایی کامل با پروتکل IPFS، پروتکل ابررسانه ای همتا به همتا

  • اگر قصد دارید در مورد ماهیت و عملکرد پروتکل IPFS (سیستم فایل بین سیاره‌ ای) اطلاعات دقیق کسب کنید، این مطلب شروع خوبی برای شما ...
مشاهده مطلب
تاثیر web3 بر نظام بانکی کشورها در اینده
  • تاثیر web3 بر نظام بانکی کشورها در اینده

  • در این مقاله تأثیر بالقوه Web3 بر آینده سیستم‌های بانکی در کشورهای سراسر جهان را بررسی خواهیم کرد. ...
مشاهده مطلب
درخت مرکل چیست؟ مزایا و معایب استفاده از درخت مرکل در بلاکچین
  • درخت مرکل چیست؟ مزایا و معایب استفاده از درخت مرکل در بلاکچین

  • درخت مرکل، بر پایه توابع هش استوار بوده و اهمیتی حیاتی در تأمین امنیت شبکه‌های رمزنگاری دارد. در شاخه‌های مختلفی کاربرد دارد که ...
مشاهده مطلب