درحال حاضر سیگنالی وجود ندارد

دستورالعمل کامل سرمایه گذاری بر روی پروژه های NFT

شهلا سمسارزاده
1401/04/15
توکن غیر مثلی - NFT

پیش از سرمایه گذاری بر روی پروژه NFT، باید آنها را شناسایی و ارزیابی کنید تا پروژه ای که پتانسیل بالایی برای رشد و توسعه دارد، انتخاب نمایید.

دستورالعمل کامل سرمایه گذاری بر روی پروژه های NFT | سیبنال

پروژه توکن غیرمثلی یا پروژه NFT از پروژه هایی است که تولید و انتشار آن در حال افزایش است. برخی از افراد مشهور برای به دست آوردن توکن های کمیاب NFT، مبلغ هنگفتی را سرمایه گذاری می­ کنند. این کار باعث شده که همه در مورد سرمایه گذاری بر روی NFT ها صحبت کنند. اما چگونه می­ توان یک پروژه NFT را شناسایی و ارزیابی نمود و بر روی آن سرمایه گذاری کرد. این مقاله اطلاعات مهمی که باید در مورد نحوه خرید و سرمایه گذاری بر روی NFT ها بدانید، در اختیار شما قرار می دهد.

 

بیشتر بخوانید: رمز ارز غیر قابل تعویض ( NFT ) چیست؟

 

مشخصات NFT مناسب برای سرمایه گذاری چیست؟

پروژه NFT دارای پتانسیل بالایی برای رشد و توسعه است، این ویژگی همان چیزی است که سرمایه گذاران به دنبال آن هستند. توکنیزاسیون دارایی ها نه تنها نقدینگی خوبی را فراهم می کند، بلکه بازارهای سرمایه گذاری جدیدی را به وجود می آورد.
اولین دلیل علاقه مندی سرمایه گذاران به NFTها این است که به طور بالقوه NFT نماد ذخیره ارزش یک دارایی است. در حال حاضر به راحتی می توان یک توکن غیرمثلی را تولید کرد تا به یک دارایی با ارزش مانند ملک، نقاشی و … تبدیل شود. بنابراین دارای امکانات نامحدودی می باشد.

بیشتر بخوانید: چگونه میتوانیم توکن NFT خرید و فروش کنیم؟

 

جهت شناسایی و ارزیابی پروژه NFT کارهای زیادی لازم است که باید طی چهار مرحله زیر انجام دهید:

هدف خود از خرید NFT را بشناسید. اگر تازه کار هستید و صرفا برای یادگیری به سراغ NFT آمده اید، برای صرفه‌جویی در مبلغ گس فی شبکه (Gas Fee)، یک NFT در بلاکچین ‌هایی مانند Polygon یا Solana بخرید و یا تکنیک هایی همانند Lazy Minting را یاد بگیرید.

 

بیشتر بخوانید: Lazy minting چیست و چه کمکی به استخراج NFT می کند؟

 

به دنبال مجموعه ای از NFT نباشید و بر روی تعداد کمی سرمایه گذاری کنید. به عنوان مثال اگر دوست دار هنر هستید یا می‌خواهید از یک خالق حمایت کنید، به دنبال همان پروژه های خاص باشید.

درباره آن NFT در شبکه های اجتماعی و وبسایت ها تحقیق کنید.

توکن مورد نظر خود را با توجه به موارد بالا خریداری کنید.

 

بیشتر بخوانید: صرافی OpenSea؛ نحوه خرید یا فروش در بزرگترین بازار NFT

 

جالب آنکه NFT تولید یا خریداری شده در هنگام فروشِ مجدد ارزش بیشتری خواهد داشت. به عنوان نمونه آواتار Cryptopunk که در سال 2017 صاحب اصلی آن را به قیمت 1646 دلار فروخته بود، در فوریه 2022 به قیمت 23 میلیون دلار فروخته شد. بنابراین هر NFT را می توان به عنوان یک ذخیره ارزشی برای مدت طولانی نگه دارید، حداقل تا زمانی که نایاب تر و در نتیجه ارزشمندتر شود.

نمادهای Cryptopunk

 

چگونه می توانیم یک پروژه NFT را شناسایی کنیم؟

🟢 اگر هدف شما سرمایه گذاری باشد، توجه داشته باشید که ریسک NFT ها زیاد است. اگر به وبسایت های خرید و فروش NFT مراجعه کنید، متوجه خواهید شد که خیلی از NFTها و کالکشن ها گران هستند و بسیاری از پروژه های جدید شکست می­خورند. بنابراین حتما باید قبل از سرمایه گذاری بر روی پروژه های NFT زمان زیادی را برای جمع آوری اطلاعاتی صرف نمایید.

پروژه NFT

صرفه نظر از هدف شما، گام بعدی پیدا کردن یک پروژه NFT با روش­های زیر است:

پروژه های پرطرفدار را دنبال کنید. می‌توانید لیست پروژه های‌ NFT بر اساس حجم را در OpenSea، CryptoSlam، و NonFungible بیابید. همچنین می‌توانید برای یافتن پروژه‌های پرطرفدار به وبسایت های Icy.tools ،Nansen و Moby.gg مراجعه کنید که البته برای استفاده از امکانات این وبسایت ها نیاز به پرداخت حق اشتراک خواهید داشت.

کلکسیونرهای NFT را پیگیری کنید. کلکسیونرهای برتر NFT، حجم زیادی از NFT ها را معامله می کنند و جزو اولین نفراتی هستند که پروژه های جدید را می یابند. وب­سایت­هایی مانند Moby.gg این امکان را فراهم کر‌ده که معاملات اخیر کلکسیونرها را ببینید.

به انجمن های NFT بپیوندید تا از آخرین پروژه‌های مطلع شوید. انجمن Odyssey یک محیط کاربرپسند و رایگان برای یادگیری NFT است.پیوستن به مناسب ترین جوامع NFT مانند Metaverse، FWB، و CPG Club نیازمند پرداخت هزینه می باشد.

 

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین و معروف ترین کالکشن های NFT در سال 2022

 

یک پروژه NFT خوب چه فاکتورهایی لازم دارد؟

پس از یافتن یک پروژه NFT، تحقیقات خود درباره آن را از طریق وب سایت­ها، شبکه های اجتماعی و انجمن ها کامل کنید. فاکتورهای تعیین کننده یک پروژه NFT مطلوب شامل موارد زیر می باشد:

سرمایه گذاری NFT

هدف پروژه: پروژه NFT در صدد رسیدن به چه چیزی است؟ آیا به هدف خود اهمیت می دهد؟

تیم: تیم اصلی پشت پروژه مثل طراح، توسعه دهنده، و مدیر مجموعه کیست؟ آیا کارهای قبلی آنها را دوست دارید؟ آیا آنها مجموعه ای از مهارت­های مناسب برای اجرا دارند؟

نقشه راه: آیا پروژه برنامه واضحی برای ارائه در طول زمان دارد؟ به عنوان نمونه، آیا برنامه ای برای تولید توکن های NFT جدید دارد؟

انجمن: آیا تیم اصلی در انجمن فعالیت دارند؟ آیا اعضا پیگیرِ اجرای طرح های نقشه راه پروژه هستند یا فقط دغدغه قیمت ها را دارند؟ چند نفر کاربر فعال در انجمن وجود دارد؟

شبکه های اجتماعی: آیا کلکسیونرهای NFT در مورد پروژه صحبت می کنند؟ اگر نام پروژه NFT را در شبکه های اجتماعی جستجو کنید به چه مواردی می رسید؟

علاوه بر موارد بالا، باید نکاتی هم حتما در سرمایه گذاری NFT رعایت شود:

 اگر پروژه NFT قبلاً تولید شده است، می توانید پروفایل آن در یک بازار NFT (به عنوان نمونه، Wanderers در OpenSea) را ببینید و اطلاعات اضافی زیر را در مورد آن جستجو کنید:

🟢 آیا پروژه تأیید شده است؟ این احتمال وجود دارد که کلاهبرداران با ایجاد پروژه های جعلی و با همان نام اصلی اقدام به ساختن NFT کرده باشند.

🟢 نایاب بودن نشانه ای از ارزش یک NFT است. اغلب کلکسیونرها  به دنبال نایاب ترین پروژه NFT هستند. برای جستجوی نایاب بودن NFT از rarity.tools و howrare.is به ترتیب برای NFT های شبکه اتریوم و شبکه سولانا استفاده کنید.

ریسک سرمایه گذاری بازار NFT چگونه است؟

قطعا همه بازارهای مالی شامل ریسک سرمایه گذاری هستند و بازار NFT ها نیز از این قاعده مستثنی نیست. به همین منظور به طور خلاصه و مفید ریسک های سرمایه گذاری در بازار NFTها را بررسی خواهیم کرد.

خطرات قرارداد هوشمند: اگر امنیت قرارداد هوشمند ضعیف باشد یا نقصی در کد وجود داشته باشد، هکرها می توانند با استفاده از نقاط ضعف آن، به یک شبکه DeFi حمله کرده و مقادیر زیادی دارایی کریپتو را سرقت کنند.

بیشتر بخوانید: قرارداد هوشمند (Smart Contract) چیست؟ معرفی کامل و به زبان ساده
 

چالش در ارزیابی پروژه NFT: هنوز هیچ استانداردی در مورد تعیین قیمت NFT وجود ندارد. در حال حاضر قیمت NFT تا حد زیادی توسط چیزهایی مانند منحصر به فرد بودن، خلاقیت و کمیابی تعیین می شود که باعث نوسانات زیاد قیمت ها می شوند.

چالش ­های حقوقی: هنوز هیچ تعریف قانونی از NFT در هیچ کشوری وجود ندارد. زیرا هیچ سازمان بین المللی و نهاد نظارتی جهت وضع و اجرای مقررات در سطح جهانی در مورد NFT ها وجود ندارد.

تهدیدات سایبری: حملات سایبری در بازار NFT افزایش یافته و در مواردی خاص، کپی‌های جعلی فروشگاه‌های NFT به صورت آنلاین راه‌اندازی می‌شوند تا خریداران ناآگاه را جذب کنند. کلاهبرداری آنلاین به دلیل مسائلی مانند هدایای تقلبی NFT، سرقت حق چاپ، فروشگاه های جعلی و جعل هویت هنرمند NFT از خطرات بازار NFT می­باشند.

حقوق مالکیت معنوی: مالکیت NFT زمانی معتبر است که خریداران از یک منبع قانونی خرید کنند. خریداران باید مطمئن شوند که فروشنده مالک واقعی NFT است. وقتی شخصی یک کپی از یک NFT را می­خرد، فقط حق استفاده از NFT را دریافت می­کند و نه حقوق مالکیت معنوی آن. این یک نقطه ضعف در مبادلات NFT است که هنوز هیچ حق مالکیت معنوی شامل حق کپی رایت، علامت تجاری، و حقوق اخلاقی برای فناوری بلاک چین غیرمتمرکز وجود ندارد.

کمیابی NFT یا (NFT Rarity) چیست؟

هنگامی که چندین پروژه NFT جدید وارد بازار می ­شوند، برخی از آنها به قیمت میلیون ها به فروش می­رسند در حالی که بعضی دیگر با قیمت کمتری فروخته می­شوند. این تفاوت قیمت به کمیابی NFT مربوط می شود. کمیابی NFT مشخص می کند که NFT چقدر کمیاب و ارزشمند است. کلکسیونرها به دنبال NFTهای واقعا کمیاب هستند که باعث گرانتر شدن آنها می­گردد. بنابراین کاربران می‌خواهند بدانند آیا پروژه NFT که دارند یا آنکه قصد خرید آن را دارند، نایاب است. جهت محاسبه امتیاز کمیابی می ­توان بدون نیاز به محاسبات دستی از ابزارهایی مانند Rarity.tools استفاده کرد.

کمیابی NFT

نتیجه گیری

اینکه آیا سرمایه گذاری روی پروژه NFT سودآور است، پرسشی است که هنوز جای بحث دارد. برای آنکه ارزش NFT ها به شدت، به موارد استفاده خاص آنها بستگی دارد. برخی از نمونه‌هایی که از موارد خوب برای سرمایه‌گذاری NFT به حساب می آیند، توکن هایی هستند که برای نمایش مالکیت یک اثر هنری یا یک کلکسیون بازی استفاده می‌شوند. نبود نظارت قطعی در مورد NFTها مانع مهمی در راه پذیرش انبوه آن در میان کاربران است. مقررات تدوین شده ای برای خرید و فروش NFT ها وجود ندارد و خریداران و فروشندگان در هنگام انجام معاملات قوانینی برای رعایت کردن ندارند. 
از آنجا که ارزیابی و کاهش ریسک هنگام خرید یا فروش NFT ها دشوار می باشد، شبکه هوشمند سیبنال بستر مناسبی را جهت ارزیابی NFT ها برای کسب درآمد و کاهش ریسک سرمایه گذاران فراهم کرده است.

 

امتیاز دهید : (103)
  • آموزش سرمایه گذاری بر روی NFT
  • دستورالعمل سرمایه گذاری بر روی NFT
  • پروژه NFT
  • سرمایه گذاری در nft
  • چگونه در NFT ها سرمایه گذاری کنیم
  • شناسایی و ارزیابی پروژه NFT
  • کلکسیونرهای NFT
  • ریسک سرمایه گذاری NFT
  • کمیابی NFT

مطالب مرتبط

Relevent Posts

6 روش تشخیص nft جعلی از واقعی
  • 6 روش تشخیص nft جعلی از واقعی

  • برای کسانی که قصد دارند وارد بازار nft شوند، روش های تشخیص nft جعلی از واقعی را نوشته‌ایم تا به آنها کمک کنیم از تله کلاهبرداران ...
مشاهده مطلب
معرفی 5 وبسایت برتر جهت ساخت توکن رایگان ارز دیجیتال بر بستر بلاکچین
  • معرفی 5 وبسایت برتر جهت ساخت توکن رایگان ارز دیجیتال بر بستر بلاکچین

  • ایجاد توکن ارز دیجیتال با یک قرارداد هوشمند انجام می شود. برخی از وب سایت ها اجازه می دهند تا ساخت توکن ارز دیجیتال خود را به ...
مشاهده مطلب
معرفی 5 مورد از بهترین توکن های هواداری(fan token)  در بازار ارز دیجیتال
  • معرفی 5 مورد از بهترین توکن های هواداری(fan token) در بازار ارز دیجیتال

  • توکن های هواداری فوتبال، فرصتی برای هواداران برای مشارکت بیشتر در باشگاه‌های مورد علاقه خود هستند. برای آشنایی با این فناوری و ...
مشاهده مطلب